https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... f6b220ee8/Podle průzkumu poradenské společnosti EY jsou české firmy při pořizování elektromobilu stále velice opatrné a konzervativní. Takřka čtyřicet procent dotázaných fleet manažerů o nákupu elektromobilu vůbec neuvažuje, dalších 35 procent ho připouští v delším časovém horizontu. Partner společnosti EY pro oblast energetiky Blahoslav Němeček ale upozorňuje na to, že se opatrný přístup rychle změní.
Pro rozšíření elektromobilů je klíčové, aby je začaly nakupovat firmy. Vždyť v Česku jsou tři čtvrtiny prodaných nových aut vedeny jako firemní. Ekologická organizace Transport & Environment proto na jaře letošního roku přišla s návrhem, aby Evropská unie předepsala podnikům nakupovat od roku 2025 padesát procent lokálně bezemisních vozů, od roku 2030 by pak firmy nesměly auta se spalovacími motory nakupovat vůbec.
Jisté opatrné oťukávání, které řada firem vůči elektroautům praktikuje, ale může skončit ještě dříve. Příčinou je projednávaná evropská směrnice, podle níž padne i na řadu středně velkých podniků s více než 250 zaměstnanci od roku 2023 povinnost vydávat každoroční auditovanou zprávu o udržitelnosti. Firmy v ní budou hlásit svoji uhlíkovou stopu.
Podle Němečka bude prakticky nutné, aby se i takovéto firmy zavázaly ke snižování emisí CO2 a svoje závazky dodržovaly, jinak se jim může stát, že jim banky nedají provozní úvěr a že jim pojišťovny nepojistí majetek. Něco podobného už se děje například u velkých energetických společností, úvěry jsou podmíněny dodržovanou zelenou firemní politikou.
Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10999
- Registrován: 07 úno 2017, 21:47
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17964
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Budeme všichni jezdit na baterky?
Je pravda, že elektromobily představují jeden ze směrů budoucího vývoje. Neboť v individuální dopravě se budou stále více uplatňovat elektrické motory s vyšší účinností, než jakou vykazují běžné motory spalovací.
Jenže není elektromobil jako elektromobil a je rozdíl mezi baterií využívající lithium a baterií využívající třeba grafen. Ovšem naši baterkáři to vidí jinak. Ostatně i na webu Garáž.cz se objevil 14.9.2021 článek Martina Stránského, nazvaný „Gigafactory v ČR: proč by se u nás měly vyrábět baterie?“, kde nás autor přesvědčuje o tom, že rychlý nástup elektromobility „není dílem evropského zeleného šílenství“, neboť už nejde o žádný „technologický výstřelek“, ale jasně daný „směr budoucího vývoje“.
Což o to, v případě elektromobility opravdu o žádný technologický výstřelek nejde. Jenže autor má zřejmě věšteckou kouli a tak ví, jaký že vývoj elektromobility nás čeká. A dá klidně hlavu na špalek za to, že baterie postavené na lithiu budou příštích 20 let kralovat automobilovému průmyslu, poněvadž vodík z palivových článků se v automobilech asi vůbec neuplatní a grafen v bateriích je nejspíš holý nesmysl. Ona totiž společnost Aion ze skupiny GAC nejspíše vůbec nevyvinula a veřejnosti nepředstavila škálovatelný systém grafenových baterií s verzemi 3C a 6C, kdy rychlonabíjení 6C dokáže z úplného minima dosáhnout na 80 % kapacity za 8 minut a sama baterie umožňuje dojezd až 1 000 km u běžného SUV. Samozřejmě se zas u nás najdou experti co budou tvrdit, že grafenové baterie nemohou v Evropě nikdy nahradit baterie lithiové, pro které ČEZ za podpory naší vlády hodlá postavit gigatovárnu, i když tým vědců z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty MU přišel již s novými postupy výroby grafenu, kterou lze zahájit i u nás. Tedy něco jako když svého času jiní experti u nás tvrdili, že nemohou čínské mobilní telefony zaplavit evropský trh.
https://karelwagner.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=775977
Je pravda, že elektromobily představují jeden ze směrů budoucího vývoje. Neboť v individuální dopravě se budou stále více uplatňovat elektrické motory s vyšší účinností, než jakou vykazují běžné motory spalovací.
Jenže není elektromobil jako elektromobil a je rozdíl mezi baterií využívající lithium a baterií využívající třeba grafen. Ovšem naši baterkáři to vidí jinak. Ostatně i na webu Garáž.cz se objevil 14.9.2021 článek Martina Stránského, nazvaný „Gigafactory v ČR: proč by se u nás měly vyrábět baterie?“, kde nás autor přesvědčuje o tom, že rychlý nástup elektromobility „není dílem evropského zeleného šílenství“, neboť už nejde o žádný „technologický výstřelek“, ale jasně daný „směr budoucího vývoje“.
Což o to, v případě elektromobility opravdu o žádný technologický výstřelek nejde. Jenže autor má zřejmě věšteckou kouli a tak ví, jaký že vývoj elektromobility nás čeká. A dá klidně hlavu na špalek za to, že baterie postavené na lithiu budou příštích 20 let kralovat automobilovému průmyslu, poněvadž vodík z palivových článků se v automobilech asi vůbec neuplatní a grafen v bateriích je nejspíš holý nesmysl. Ona totiž společnost Aion ze skupiny GAC nejspíše vůbec nevyvinula a veřejnosti nepředstavila škálovatelný systém grafenových baterií s verzemi 3C a 6C, kdy rychlonabíjení 6C dokáže z úplného minima dosáhnout na 80 % kapacity za 8 minut a sama baterie umožňuje dojezd až 1 000 km u běžného SUV. Samozřejmě se zas u nás najdou experti co budou tvrdit, že grafenové baterie nemohou v Evropě nikdy nahradit baterie lithiové, pro které ČEZ za podpory naší vlády hodlá postavit gigatovárnu, i když tým vědců z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty MU přišel již s novými postupy výroby grafenu, kterou lze zahájit i u nás. Tedy něco jako když svého času jiní experti u nás tvrdili, že nemohou čínské mobilní telefony zaplavit evropský trh.
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11961
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
VW
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/ma ... pouhy-rok/?Z hlediska energie využité při jízdě má dnes akumulátor kapacitu 54,4 kWh místo loňských 58,8 kWh, tedy asi o 7,5 procenta méně.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- mzprx
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 872
- Registrován: 31 srp 2019, 15:02
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
V citovanych clankoch su neuveritelne nezmysly, fyzikalne, elektrotechnicke aj ekonomicke. Ak je nieco mozne, neznamena to, ze je to ekonomicke.
1. Grafenove baterie su LiIon baterie vyuzivajuce anodu z grafenu misto z grafitu (oboje je cisty uhlik len v inom usporiadani), co im zabezpeci nizsi vnutorny odpor a tym mensie zahrievanie. Tak isto sa zlepsi nasytenie anody litiovymi ionmi oproti grafitovej, v dosledku coho stupne kapacita. Ale stale su to LiIon akumulatory, na chemii sa nic nemeni.
2. Najlepsie priemyselne elektrolyzery maju ucinnost cca. 65%. (Kupodivu su to alkalicke a nie PEM)
3. Kedze palivovy clanok je PEM elektrolyzer naopak, ucinnost dosahuje v praxi okolo 60%.
4. Vynasobenim ucinnosti a zapocitanim kompresnych strat vyjde, ze ucinnost vodikoveho cyklu je cca. 20%, co je ekonomicky nezmysel a nebude rentabilny ani ked by bola elektrina zadarmo. Kupodivu ani to skalovanie nevychadza a Toyota Mirai je tazsia nez TM3 s rovnakym dojazdom, pri ovela horsich vykonovych parametroch a vnutornom priestore. Cez hydridy kovov tiez cesta nevedie, lebo tym vodikove auta pridu o svoju jedinu vyhodu a to rychle tankovanie.
5. Kedze synteticke paliva sa vyrabaju z vodiku a CO2 zachyteneho z atmosfery je ucinnost takeho procesu este ovela nizsia, udava sa okolo 10-15%.
https://nelhydrogen.com/wp-content/uplo ... -Rev-C.pdf
https://www.graphene-info.com/graphene-batteries
Viac hláv - viac kapusty.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Přesně tak, jsou to naprosté lži a nesmysly. Vodík je suverénně nejhorší energetické médium, ekonomicky nepoužitelné.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11961
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Najlepšia varianta je dízel s rekuperáciou brzdenia do malého akumulátora.
P.S. Aj o tej nevýhode dízla na mestskú prevádzku(krátke trasy) voči benzínu mám pochybnosti. Dnešné plne syntetické oleje majú mazacie schopnosti na "bežné" zaťaženie skoro okamžite resp zarovno benziňáku. Takže nevidím dôvod prečo by mal mať benziňák nejaké zvláštne výhody na krátke trasy po meste(myslím tým studený motor/teplý motor, nie taxikárov jazdiacich 8 hodín po Prahe s dízlom).
P.S.2 Kedysi som jazdil s Nissan Patrol a ten mal aj manometer na tlak oleja. Pri bežnom nesyntetickom oleji pri -10°C bol tlak 6atm a klesal zahriatim na 2atm. Keď sa tam dal plne syntetický olej tak mal cca 2atm okamžite po štarte(pri -10°C).
P.S. Aj o tej nevýhode dízla na mestskú prevádzku(krátke trasy) voči benzínu mám pochybnosti. Dnešné plne syntetické oleje majú mazacie schopnosti na "bežné" zaťaženie skoro okamžite resp zarovno benziňáku. Takže nevidím dôvod prečo by mal mať benziňák nejaké zvláštne výhody na krátke trasy po meste(myslím tým studený motor/teplý motor, nie taxikárov jazdiacich 8 hodín po Prahe s dízlom).
P.S.2 Kedysi som jazdil s Nissan Patrol a ten mal aj manometer na tlak oleja. Pri bežnom nesyntetickom oleji pri -10°C bol tlak 6atm a klesal zahriatim na 2atm. Keď sa tam dal plne syntetický olej tak mal cca 2atm okamžite po štarte(pri -10°C).
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49559
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/par ... tomobilka/
Parkujte elektrický Chevrolet 15 metrů od ostatních aut, doporučuje automobilka
Parkujte elektrický Chevrolet 15 metrů od ostatních aut, doporučuje automobilka
Velmi vyčůraný skutek. Když majitel nezaparkuje dle doporučení a auťák způsobí škodu tak je automobilka díky němu vyviněná a celou způsobenou škodu nahradí majitel shořeného green vehiklu. Já nic já muzikant.Společnost General Motors uvádí, že někteří majitelé vozů Chevy Bolt EV a Bolt EUV by měli svá vozidla parkovat ve vzdálenosti nejméně 15 metrů od ostatních vozů a v garážích parkovat pouze v nejvyšším patře, protože se objevily zprávy o požárech. (Foto: Flickr)
Za určitých okolností mohou mít baterie dodané společnosti GM pro tato vozidla dvě výrobní vady – roztržený anodový výstupek a složený separátor – přítomné ve stejném článku baterie, což zvyšuje riziko požáru.
Společnost GM z důvodu opatrnosti nahradí vadné bateriové moduly ve vozech Chevrolet Bolt EV a EUV novými moduly, přičemž se očekávají dodatečné náklady ve výši přibližně 1 miliardy USD.
„Naše zaměření na bezpečnost a správnou věc pro naše zákazníky je vodítkem pro každé rozhodnutí, které v GM činíme,“ řekl Doug Parks, výkonný viceprezident GM pro globální vývoj produktů, nákup a dodavatelský řetězec.
„Jako lídři v přechodu na plně elektrickou budoucnost víme, že vybudování a udržení důvěry je klíčové. Zákazníci GM si mohou být jisti naším odhodláním podniknout kroky k zajištění bezpečnosti těchto vozidel.“
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- Polite
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6955
- Registrován: 07 úno 2017, 21:48
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Vodic si da na auto viditelne samolepky:.Neparkovat v okoli 15m! Hrozi požiar! Na zaklade doporucenia fy Generals Motors.
A co sa stane? Vodic, bude stihany za tr.cin vseob.ohrozenia!
A zazaluje ho GM za poskodzovanie dobreho mena!
A co sa stane? Vodic, bude stihany za tr.cin vseob.ohrozenia!

A zazaluje ho GM za poskodzovanie dobreho mena!

Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49559
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
A zaslúžene. Kto si v 21. storočí kúpuje Chevrolet - a elektromobil navyše - zasluhuje veľmi prísny trest.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 634
- Registrován: 07 úno 2017, 22:25
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
pozor pani to je to iste auto ako opel ampera
- mzprx
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 872
- Registrován: 31 srp 2019, 15:02
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Presnejsie Opel Ampera II. Povodna Ampera je plugin hybrid.
Viac hláv - viac kapusty.
- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8202
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
V tejto dobe elektroaut a hybridov som si dal poradit nemeckym expertom na Auto Motor und Sport a ako moje posledne auto v živote som si kupil maly 2-litrovy benzinak s 192 konmi.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49559
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
https://www.ac24.cz/zpravy-z-domova/ces ... tevre-oci/
Český občan natočil elektromobilitu v praxi. Závěr videa otevře oči
Český občan natočil elektromobilitu v praxi. Závěr videa otevře oči
Český občan natočil elektromobilitu v praxi. Závěr videa může některým otevřít oči, že není vše, tak jak se na první pohled zdá.
Video www.facebook.com/100007551371910/videos ... 267117142/
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11961
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
:sipka:
Tak benzin neprodukuje dym
I tak by som bol zvedavý čo to je za centrála. Zvuk mi znel celkom dízlovo(s viacerými elektrocentrálami som do kontaktu prišiel 100kW-500kW). Ale s tak veľkou elektrocentrálou na benzín som sa nestretol a ani google nenašiel(ba ani tú na plyn)
https://tn.nova.cz/auto/clanek/444869-e ... je-renault„Jednalo se o benzínovou elektrocentrálu splňující evropské normy, která z povahy věci neprodukuje dým," uvádí marketing manager Renaultu Radek Malý.
Tak benzin neprodukuje dym

I tak by som bol zvedavý čo to je za centrála. Zvuk mi znel celkom dízlovo(s viacerými elektrocentrálami som do kontaktu prišiel 100kW-500kW). Ale s tak veľkou elektrocentrálou na benzín som sa nestretol a ani google nenašiel(ba ani tú na plyn)
https://tn.nova.cz/auto/clanek/444732-j ... vy-agregatOstatně podobně to vypadalo nedávno na Barum Rally ve Zlíně, kam pořadatelé z Německa přizvali i soutěžní elektromobily jedoucí sólo závod v rámci šampionátu ADAC Opel e-Rally Cup. V jejich depu naplno běžely generátory na plyn,
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 387
- Registrován: 07 úno 2017, 21:14
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
:sipka:
nemusíš veriť všetkému čo napíšu, keď odhalíš ich podvod. že vraj benzín neprodukuje dym. ale to, že je celý tento ekobordel je len Potemkinovou dedinou ovce nepochopia. akú má (kurva) účinnosť premena benzínu na pohyb cez milión zbytočných medzičlánkov ? a čo exhaláty? napr na benzínovom aute sa benzín spaľuje len počas pohybu, kdežto autíčko na baterky sa vybíja stále. mimochodom ani tá centrála sa nevypne keď nabije všetky EGOlogické približovadlá
nemusíš veriť všetkému čo napíšu, keď odhalíš ich podvod. že vraj benzín neprodukuje dym. ale to, že je celý tento ekobordel je len Potemkinovou dedinou ovce nepochopia. akú má (kurva) účinnosť premena benzínu na pohyb cez milión zbytočných medzičlánkov ? a čo exhaláty? napr na benzínovom aute sa benzín spaľuje len počas pohybu, kdežto autíčko na baterky sa vybíja stále. mimochodom ani tá centrála sa nevypne keď nabije všetky EGOlogické približovadlá
- mzprx
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 872
- Registrován: 31 srp 2019, 15:02
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Mohol by si svoje tvrdenie "kdežto autíčko na baterky sa vybíja stále" nejak odovodnit? Tvrdis, ze spalovaci motor v stabilnych otackach ma nizsiu ucinnost nez v premenlivych?
Viac hláv - viac kapusty.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 387
- Registrován: 07 úno 2017, 21:14
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
odôvodniť?
no dám ti príklad, prídem k autu-motorke-mopedu čo nebol naštartovaný dlhý čas napr mesiace naštartujem a idem. nebyť eurosračiek v benzíne a nafte ( plánovane dodávaných na ničenie motorov ) tak to môžu byť roky. a čo tvoje baterkáče?

no dám ti príklad, prídem k autu-motorke-mopedu čo nebol naštartovaný dlhý čas napr mesiace naštartujem a idem. nebyť eurosračiek v benzíne a nafte ( plánovane dodávaných na ničenie motorov ) tak to môžu byť roky. a čo tvoje baterkáče?
- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8202
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
To netvrdi. On tvrdi, že vypnuty spalovaci motor ma nulovu emisiu. Rad pozeram serialy o hladani starych aut. No a tam velakrat najdu 10 rokov odstavene auto, donesu baterku, vymenia benzin a naštartuju. To sa asi s Teslou nikomu nepodari. Pozri tito dobraci, ktorym zavidim štartuju porsche dvanastvalec po 30 rokoch.Tvrdis, ze spalovaci motor v stabilnych otackach ma nizsiu ucinnost nez v premenlivych?
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
- mzprx
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 872
- Registrován: 31 srp 2019, 15:02
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Normalne som po pol roku sadol do firemneho elektrickeho auta a odisiel do prace. Z dojazdu ubudlo 10km, co ide na vrub dobijania 12V baterie z trakcnej a nespravnemu zazimovaniu. Naproti tomu, moje Camaro 6.2V8 na jar vzdy trochu rozmysla, ci nastartuje, alebo sa este necha presviedcat.

Viac hláv - viac kapusty.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Což nemění nic na tom, že stará lithiová baterka odejde sama chemickým rozkladem, případně stačí, aby se samovybila (LiIon/LiPol články jdou do hajzlu, když napětí na článek příliš poklesne pod 3V) a můžeš ji zahodit. Nechej to elektročudo rok v garáži bez péče a připojení a můžeš ho odvézt rovnou do šrotu, protože výměna baterie se nevyplatí.