Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 31 led 2021, 02:33

Díky informacím zveřejněným firmou Current Automotive si můžeme udělat přesnou představu o tom, kolik stojí náhrada akumulátoru Modelu 3. Pokud tedy vlastníte tento vůz ve verzi s prodlouženým dojezdem, tedy s akumulátory o kapacitě 75 kWh, pak je třeba v případě nového paketu počítat s výdaji odpovídající 16 550 dolarů (cca 357 tisíc Kč).
https://www.autoforum.cz/predstaveni/fa ... ilu-to-je/?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 31 led 2021, 07:55

Kedze Tesla dava zaruku na bateriu 8 rokov alebo 160 000 km na pokles kapacity na 70%, musi ist o mimozarucnu opravu, nakolko ziadna tesla model 3 sa nevyraba dostatocne dlho. Musi mat teda najazdenych viac kilometrov, nez 160 000, alebo vonkajsie poskodenie. Podla udajov z realnej prevadzky je pokles kapacity baterie 10% po najazdeni 160 000 mil, co by asi nikto este nevymienal, muselo by ist teda o ovela vyssi najazd. V popisovanom pripade iIslo o vymenu baterie znicenu velkym kamenom. Povodny clanok: https://www.currentautomotive.com/how-m ... ment-cost/
V nom sa pise: "You shouldn’t normally have to pay for a battery replacement." = Za výmenu batérie by ste zvyčajne nemali platiť.
"Electric vehicle batteries are designed and built to last the life of the car. It might be fun to consider how much a replacement battery costs, but it’s not something prospective EV drivers should worry about." = Batérie pre elektrické vozidlá sú navrhnuté a vyrobené tak, aby vydržali po celý život automobilu. Môže byť zábavné uvažovať o tom, koľko stojí náhradná batéria, ale potenciálni vodiči elektromobilov by si s tým nemali robiť starosti.

V prilozenom videu a clanku je popisana vymena degradovanej baterie Tesly po 400 000 milach (vyse 640 000 km). To by predstavovalo pri priemernom najazde 20 000 km za rok, 32 rokov prevadzky. Take stare auto je bud vynimocny veteran, alebo ma hodnotu blizku "0".
https://electrek.co/2020/06/06/tesla-ba ... placement/
Viac hláv - viac kapusty.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5755
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od nine_mike » 31 led 2021, 14:16

"Podla udajov z realnej prevadzky je pokles kapacity baterie 10% po najazdeni 160 000 mil..." Tá reálna prevádzka je z Californie, Texasu, Floridy a tak? Lebo 260 000 km to je tak 7-10 rokov prevádzky a nechce sa mi veriť že by tá batéria v našich podmienkach stratila len 10% kapacity.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 31 led 2021, 18:01

Clanok odkazuje na:
https://electrek.co/2018/04/14/tesla-ba ... tion-data/

Kde sa pise, ze je to podla Holandsko-Belgickej skupiny viac ako 350 uzivatelov.
Viac hláv - viac kapusty.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 10999
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 08 úno 2021, 09:09

Po delsi dobe, opet stary dobry Vlk, s tvrde odzdrojovanym clankem o elektromobilite
https://vlkovobloguje.wordpress.com/202 ... omobility/

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 08 úno 2021, 12:02

:sipka:
Což rozhodně nesplňuje americký zkapalněný břidlicový plyn /nehledě k tomu, že pod Bidenem tenhle sektor asi čekají dost hubené časy/, natož dodávky plynu z ropných monarchií Arabského poloostrova a podobných obskurních států. Které už historicky dvakrát Evropě a celému Západu, na rozdíl od Moskvy, zatáhly na doraz ropné kohouty.
Kríz s ropou bolo viac ale "dva krát úplné zatvorenie"? Ktoré mal tým na mysli?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49562
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 09 úno 2021, 16:01

https://ekonomickydenik.cz/bezemisnich- ... y-i-fondy/
Bezemisních městských vozidel by mělo přibývat. Pomoci mohou veřejné zakázky i fondy
Do sněmovny zamířil návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím veřejných zakázek. Určí podíl čistých vozidel, které musí obce povinně soutěžit. K přeměně soukromého i veřejného vozového parku chce v následující dekádě přispět i „Koncepce městské a aktivní mobility“. Přestože stát v této oblasti nabízí místním samosprávám a podnikatelům příspěvky a dotace, nad financováním stále visí otazník.

Změny v městské dopravě jdou ruku v ruce se „Zelenou dohodou pro Evropu“, jejímž cílem je udělat z Evropy do roku 2050 klimaticky neutrální kontinent. Širšímu využívání bezemisních pohonů doposud bránila nejen pořizovací cena vozidel, ale také poměrně chabá infrastruktura dobíjecích a plnicích stanic. Příležitost pro změnu nabízí postupná obnova obecních vozových parků za ekologické alternativy. Pomoci má aktuálně projednávaný zákon o podpoře nízkoemisních vozidel. „Koncepce udržitelné městské mobility“, která se kromě návrhů na podporu veřejné hromadné dopravy a aktivní mobility zabývá i možnostmi přepravy vozidly na alternativní pohony, je nyní v připomínkovém řízení. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že do diskuze zahrne i širokou veřejnost. Ta mohla do konce loňského roku zasílat připomínky.

Koncepce sice počítá s pokračováním stávající podpory investic do infrastruktury z rozpočtu SFDI, z rozpočtů konkrétních měst, stejně jako s podporou obnovy vozového parku na alternativní pohon u veřejné hromadné dopravy s využitím evropských fondů, její přijetí ale automaticky negeneruje nárok na financování konkrétních projektů z veřejných zdrojů nebo rozšíření stávajících dotačních programů.

Přes veřejné zakázky k „čistým vozidlům“
Návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících je transpozicí unijní směrnice. Určuje podíl čistých vozidel, kterého musí být ze strany obcí dosaženo při nákupu či pronájmu vozů v rámci veřejných zakázek. V případě České republiky jde o zvýšení podílu na 29,7 procent do roku 2025.

Evropská unie si slibuje, že díky veřejným zakázkám pomohou městské obecní samosprávy k rychlejšímu nástupu vozidel na alternativní pohony, a podpoří tak čistou městskou mobilitu. Aktualizovaná verze směrnice totiž rozšiřuje požadavky na nákup těchto vozů, a to včetně leasingu nebo nákupu formou splátek. Stanovení minimálních cílů ve veřejných zakázkách je tak možnou cestou, jak podpořit zavádění čistých vozidel na trh.

V minulém volebním období Evropského parlamentu byla u aktualizace směrnice o podpoře čistých a energeticky účinných vozidel, tzv. clean vehicle directive (CDV), stínovou zpravodajkou europoslankyně Kateřina Konečná: „CVD mělo ulehčit a zrychlit nástup tzv. čistých vozidel na trh a silnice tak, že stanovuje členským státům povinnost, že určité procento vozidel nakoupených či pronajatých ve veřejných zakázkách musí spadat mezi nízkoemisní, respektive mezi směrnicí definovaná vozidla. Hovoříme tak o povinných nákupech aut, dodávek, motorek a mopedů či autobusů na elektřinu, CNG/LPG či vodík veřejným sektorem za použití jak domácích zdrojů, tak fondů EU.“

Europoslankyně Kateřina Konečná v elektromobilu. Zdroj: konecna.cz

Z výsledků jednání byla zklamaná, protože přijetí ambiciózní směrnice bylo tím nejdůležitějším klíčem ke splnění nově stanovených emisních a prodejních cílů pro výrobce lehkých užitkových a osobních automobilů v rámci nařízení o limitech CO2 pro osobní a lehká užitková vozidla.

„To se ale nestalo. Přijaté znění směrnice je slabé a obsahuje řadu výjimek jak pro lehká, tak pro těžká vozidla. Směrnice není dost přísná, protože povinnost splnit první cíl nákupů čistých vozidel nabíhá členským zemím až ke konci roku 2025,“ vyjmenovává slabá místa Konečná a dodává, že veřejný sektor měl trh svými nákupy rozhýbat, což by v konečném důsledku mělo vést k levnější produkci čistých vozidel díky úsporám z rozsahu. To se ale podle ní v nejbližší době nestane, protože členské státy na tyto nákupy vyčlenily jen velmi málo prostředků, tuto povinnost odsunuli až za rok 2025 a stanovily si do směrnice řadu výjimek, jak se povinnosti nákupů vyhnout.

Bez finanční pomoci to nepůjde
Při pořizování nízkoemisních či bezemisních vozidel doposud Česká republika volila nepřímou podporu a zaměřovala se pouze na podnikatelské subjekty. Stát dále nabízí příspěvky pro kraje a obce a jejich příspěvkové organizace. Naproti tomu řada ostatních zemí EU včetně Rumunska či Slovinska poskytuje dotace i fyzickým osobám.

Nákup nízkoemisních vozidel, zejména elektromobilů, ale i dalších druhů pohonů z Národního programu Životního prostředí, podporuje Ministerstvo životního prostředí, a to každoročně ve výši 100 milionů korun.

„Vedle nákupu vozidel podporujeme i instalaci dobíjecích stanic, tzv. smart wall boxů, do výše 20 tisíc korun. Z programu Nová Zelená úsporám pak přispíváme na instalaci dobíjecích stanic v bytových domech,“ říká mluvčí Ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

Ministerstvo uvedlo, že plánuje v programu podpory pro veřejné instituce pokračovat. V současné době mají probíhat jednání o tom, z jakých prostředků budou peníze čerpány. Předběžně však počítá s vyhlášením obdobné výzvy v druhé polovině roku 2021.

Počátkem loňského roku mohly firmy získat příspěvek i z ministerstva průmyslu a obchodu. V důsledku pandemie ale ministerstvo další podporu na pořízení elektromobilů zrušilo.

Ze strany rezortu životního prostředí byla poslední výzva na nákup vozidel na alternativní pohony uzavřena ke konci října minulého roku a ministerstvo eviduje 155 schválených projektů, díky kterým se dostane podpory pro nákup 300 vozidel, z toho 201 elektromobilů. Třeba ve Vysokém Mýtě najdou vozidla uplatnění v technických službách, v Kamenici pořídili nový automobil pro domov seniorů.

Obnova vozového parku za vozidla s alternativním pohonem v rámci obcí je jednou z klíčových oblastí, jak bojovat s emisemi. V rámci připomínkového řízení ke „Koncepci městské a aktivní mobility“ padl mimo jiné návrh na rozšíření bodu týkajícího se podpory pořizování těchto typů vozidel do flotil komunálních podniků provozujících vozidla svozu komunálního odpadu a podobné činnosti při správě veřejného prostoru.

„Dané opatření z pohledu Sdružení automobilového průmyslu v Koncepci chybělo, proto jsme navrhli jeho doplnění. Rovněž jsme chtěli zajistit provázanost a sladění různých strategických a koncepčních materiálů,“ uvádí manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu Vojtěch Severýn. Zároveň vysvětluje, že vozidla svážející odpad či pohybující se za účelem správy veřejného prostoru mají poměrně vysoké denní nájezdy. Sdružení zde proto vidí vysoký potenciál ke snížení emisí znečišťujících látek ve městech a obcích, snížení emisí skleníkových plynů a hlučnosti.

I v tomto případě je ale třeba myslet na financování nákupu vozidel, což se podle sdružení ukazuje jako problém. „V současné době tato možnost není, čeká se v zásadě na schválení nových programů a nástrojů. Jsme přesvědčeni, že by tato oblast měla být koncepčněji uchopena i v návaznosti na směrnici Evropského Parlamentu a Rady EU 2019/1161 a v současné době projednávaný transpoziční návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel, který zavádí povinné podíly tzv. čistých vozidel při zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících,“ uzavírá Vojtěch Severýn.

Podle dat ministerstva dopravy se emise vlivem dopravy každoročně zvyšují. Zatímco v roce 2015 šlo o více než 19 milionů tun oxidu uhličitého, předloni už se jednalo o více než 21 milionů tun CO², což odpovídá navyšujícímu se počtu registrovaných osobních vozidel a typu spotřebovávané energie ­– benzínu a nafty. Statistiky ale ukazují, že počet registrovaných elektroautomobilů se v posledních letech prudce navyšuje, a to od pouhých jednotek před deseti lety až po 8 180 v roce 2019.
Bez finančnej pomoci to nepôjde ... a sňou tiež nie. Prípady nedostatku elektriny a havarijných stavov sú nazatiaľ ešte vzácne, ale poríklad zo Švédska ukazuje, že nakročené je už veľmi dobre.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49562
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 09 úno 2021, 16:50

Elektromobily...
Je treba si uvedomiť, že elektrina nie je jediná alternatíva k ropným palivám
skoda_01b[1].jpg
film Juraja Herza „Upír z Feratu“
Škoda 110 Super Sport "Ferat" (rok 1971)
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 09 úno 2021, 17:41

:sipka: Ale tá Škodovka "pila ľuďom krv", zdá sa ti že je tu málo subjektov ktoré pijú ľuďom krv? :?:
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49562
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 09 úno 2021, 21:33

:sipka: zdá sa ti, že ju málo zariadení, ktoré žerú elektrinu? :D
Všetci vodiči vedeli - a vedia - do čoho idú.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9249
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 10 úno 2021, 06:27

Průser je, že Stát nabízí dotace z peněz, které nemá.
Nebo snad máte někdo dojem, že by hospodaření našich Států bylo přebytkové ???
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Aaron Goldstein » 13 úno 2021, 13:15

Pokud máte výhrady vůči dojezdu elektromobilů, tak greténi vám to vysvětlí... :nahlavu:
Elektromobil svým dojezdem pomůže cestu lépe naplánovat. Volnost může byt naopak nevýhodou. Ve spalovacím autě jde zastavit naprosto kdekoliv, a to může vést dlouhému vybírání a ve výsledku ke zbytečně dlouhému řízení.
01.png
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9606
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Kalinac » 13 úno 2021, 13:36

:sipka: Zde je to v čtivější v Digit formě : https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 4AdPaSI2sV
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9962
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od false_flag » 13 úno 2021, 13:49

Elektřina je ušlechtilý zdroj. Takhle ji používat je zvěrstvo.
Jaký by byl průměrný spalovací motor a kolik by měl spotřebu a výkony..
Edit.. Kdyby na každe auto s novými motory šly takové dotace... A obnovil se autopark o 15 let v průměru.. No SCIFI.. ukol je naučit plebs chodit pěšky.
Naposledy upravil(a) false_flag dne 13 úno 2021, 15:01, celkem upraveno 2 x.
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49562
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 13 úno 2021, 14:58

Vivat zájezdní hostince...
Alebo skôr "cik-pauzové motoresty" na ceste do Chorvatska :nahlavu:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 13 úno 2021, 22:06

Chudaci majitelia motorestov... :mrgreen:

Ide to aj bez dobijania.
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
kozlus
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1920
Registrován: 07 úno 2017, 17:55

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kozlus » 13 úno 2021, 23:21

Jo, i bez dobijeni, jen vsude radsi zavedeme 50, at to moc nezere.
Edit: 6:30 tady nenabijim, jen jsem to sem prisel skontrolovat. - za nim auto na nabijecce :lol:

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 13 úno 2021, 23:45

Ale to uz je v tom Chorvatsku. Myslis, ze v Madarsku je more?
V case 5:58 je jasne vidno, ze od posledneho nabijania presiel 556km a minul 64kWh. Zvysny dojazd ma 30km.
dojazd2.jpg
dojazd2.jpg (51.23 KiB) Zobrazeno 5384 x
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
kozlus
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1920
Registrován: 07 úno 2017, 17:55

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kozlus » 14 úno 2021, 16:49

Ja vim, ze to je uz nekde u cile a ze tam jen kontroluje nabijecku.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8203
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 14 úno 2021, 17:58

Samozrejme, že v Chorvatsku su nabijačka a bež su aj pred hotelmi, ale ten človek nazorne predviedol ako sa na dovolenku ist nema. Bol vystresovany ešte doma a z celeho Chorvatska si vybral to kam "dojede". Chodim do Chorvatska autom od roku 1992 a niekedy aj dvakrat v roku, ale aby som si vyberal miesto podla dojazdu, tak taky pako nie som. Dokonca mam zvyk sa po ceste tulat systemom: pane doktore vy jste se kochal .... a nejdem po dialnici. Uznam, že ked ma niekto otlačeny zadok alebo premokne na motorke, že si cestu naplanuje na dva dni ale keby ten blazon išiel naozaj tam kde je pekne - do Dalmacie, tak sa sa tam elektricky terigal tri dni.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Odpovědět