Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49579
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 23 pro 2020, 20:47

https://cz.sputniknews.com/svet/2020122 ... kce-cooka/
Elon Musk uvedl, že společnosti Apple nabídl koupi Tesly. Jaká byla reakce Cooka?
Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk uvedl, že v této těžké době nabídl Timu Cookovi, aby koupil jeho společnost za desetinu současných nákladů. Šéf společnosti Apple však schůzku s ním odmítl. Musk o tom informoval na svém profilu na Twitteru.
„Během těch nejtemnějších dnů v programu Model 3 jsem se obrátil na Tima Cooka, abychom diskutovali o možnosti získání Tesla Apple (za desetinu jeho hodnoty k dnešnímu dni). Odmítl se však setkat,“ uvedl podnikatel na sociální síti.
Zmiňme, že kapitalizace společnosti Tesla v současné chvíli přesahuje 600 miliard dolarů, což znamená, že její nákup mohl Apple stát 60 miliard dolarů, uvádí TechCrunch.
Musk se tím vyjádřil i k informacím, že Apple v roce 2024 plánuje vypustit osobní automobil pro cestující. Zdroje sdělily, že společnost v současné době pracuje na baterii, která představuje velkou jednobuňkovou baterii. Podle všeho by výroba této baterie měla být ve srovnání s vícečlánkovými bateriemi levnější a energeticky náročnější.

Připomeňme, že Tesla představila automobil Model 3 v březnu roku 2016 a výrobu zahájila v roce 2017. Společnost dosáhla čistého zisku až ve druhém čtvrtletí roku 2018. V průběhu roku 2020 vzrostly akcie Tesly o 630 % a majetek Elona Muska se zvýšil o 110 miliard dolarů na 137 miliard dolarů. Právě díky tomu se zařadil mezi jednoho ze tří nejbohatších lidí na světě.

Dříve se uvádělo, že by Tesla mohla uvést hatchback pro evropský trh. Mělo by se jednat o zásadně nový model, kompletně navržený a vyrobený v továrně v Německu.

Apple uvede v roce 2024 svůj první elektromobil
Zdroje obeznámené s plány společnosti uvádí, že Apple plánuje zahájit masovou výrobu svého prvního automobilu v roce 2024. Vůz bude poháněn elektřinou, vlastním řízením a průlomovou baterií.

Zdroje rovněž prozradily, že projekt s kódovým označením „titan“ byl od roku 2014 pozastaven. Nicméně poté, co Apple upustil od svého zaměření jen na software a změnil tým, byl do vývoje tohoto stroje zapojen „veterán“ společnosti Doug Field, který hned v prvním roce propustil 190 lidí.

Společnost podle všeho dlouho pracovala na technologii, až se nakonec dostala ke spotřebitelské verzi svého vozu. Na rozdíl od ostatních hráčů na trhu si Apple neklade za cíl dosáhnout nejautonomnějšího ovládání, jelikož strategií společnosti je nový bateriový systém. Inženýři se domnívají, že to „radikálně“ sníží náklady na nabíjení baterie a zvýší dojezd vozidla.
„Je to stejné, jako když poprvé vidíte iPhone,“ vysvětlil zaměstnanec společnosti.
Apple chce navíc použít design „jedné buňky“, který umožní zvětšit jednotlivé články baterie a uvolní místo tím, že se zbavín adbytečných prvků.

e známo, že technologie vlastního řízení společnosti Apple se bude při mapování okolí vozu spoléhat na senzory LiDAR. Společnost se sice při hledání hotového řešení obrátila na různé výrobce, ale nakonec se rozhodla, že si vytvoří vlastní.

Zatím však není jasné, jak přesně bude Apple své auto vyrábět. Je ale pravděpodobné, že pro něj budou na základě smlouvy vyrobeny samostatné díly. Rovněž se nevylučuje, že by společnost mohla zabudovat senzory a software do již připraveného vozu od renomované automobilky.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 10999
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 31 pro 2020, 08:33

Šéf RWE: Německý trh s energií nefunguje, stavíme elektrárny jinde
Ředitel koncernu RWE Rolf Martin Schmitz popisuje německou realitu přechodu od uhlí a jádra k obnovitelným zdrojům. Koncern za dva roky přijde o elektrárny o výkonu 7,5 gigawattu. Do nových zdrojů bude raději investovat mimo Německo, kde panují lepší podmínky.
V Německu panuje složitá situace. Nikdo neví, zda se vyplatí postavit novou elektrárnu, například na zemní plyn, protože se nedá naplánovat, zda se s ní dají vydělat peníze a jak dlouho to bude trvat, říká. Přitom to je jedna z klíčových podmínek uhelné komise, jež stanovila nejzazší termín pro odstávku uhelných zdrojů na rok 2038.
RWE musí v roce 2021 odstavit uhelnou elektrárnu Westfalen, která stála tři miliardy eur a je v provozu od roku 2014. Schmitz to bere jako fakt, i když se to dá považovat za zásadní státní zásah do podnikání. Na druhou stranu připustil, že provoz uhelných elektráren v následujících letech nevydělá moc peněz. A podmínky pro jejich provoz budou rok od roku horší. Bere jako úspěch, že se v Německu polovina spotřeby elektřiny vyrábí z obnovitelných zdrojů, i když je otázka, za jakou cenu toho bylo dosaženo.
Věří naopak vodíku, jehož výroba bude vyžadovat doslova neomezené množství elektřiny z obnovitelných zdrojů. „RWE bude v budoucnu místo elektronů produkovat molekuly,“ řekl k tomuto vývoji. Už nyní se koncern podílí na třech desítkách projektů na výrobu zeleného vodíku. Tento sektor má „našlápnuto“ k tomu, aby v dalších dekádách mohutně rostl.
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rwe-n ... .sznhp.box

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16727
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od martanus » 31 pro 2020, 08:34

:sipka: Tak me napadlo že Dukovany a Temelím by jsem mohli stavět s podporou Německa :wink:
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Beda
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1190
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Beda » 31 pro 2020, 09:41

k42 píše:
16 pro 2020, 15:45
Pšššššššššt! Nebo zakážou vodu... A parní vaření zeleniny, ryb, kafe, ...
Jaky je rozdil od vodni pary a mraku. V zime nam jde i para od huby.......... Na 1 kg hovezsiho je potreba nekolik set litru vody.....

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17968
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 04 led 2021, 18:21

Elektromobily budou vyžadovat tři nové elektrárny
O nárocích elektromobility na produkci elektřiny dostává veřejnost neúplné zprávy. Pokud by měla hrát opravdu významnou roli, bude vyžadovat kapacitu několika temelínských bloků. O problematice jsme diskutovali s profesorem Janem Mackem z ČVUT.

S ohledem na malý dojezd ve skutečném provozu, zejména v zimě a u řidičů s „těžkou nohou”, využívajících vysokou dynamiku elektromobilu na úkor spotřeby, je důležitá hustá síť stanic pro rychlonabíjení. To by se obecně mělo však využívat co nejméně, protože závažným způsobem zvyšuje energetickou spotřebu vozidla a současně velmi snižuje životnost baterie. Pro představu – při rychlonabíjení je samotná účinnost mezi zaplacenou energií odebranou ze stojanu a energií uloženou do baterie obvykle pod 70 procent, ale v létě vlivem nutného chlazení baterie klimatizací během nabíjení i pod 50 procent. Tedy zaplatíte za dva litry benzinu, ale v nádrži máte jen jeden.

Zbývá tedy nabíjení pomalé, „přes noc“. To je řešitelné snadněji v rodinných domcích, vyžaduje ovšem zesílení přípojky a příslušnou paušální platbu „za jistič“. Ujedete-li denně 60 kilometrů při dojíždění do práce a nákupech, jde u malého auta se spotřebou zhruba 15 kWh na 100 km (bez topení) o asi 10 kWh, tedy o příkon pod 2 kW při nabíjení během šesti hodin. To je příkon automatické pračky nebo sušičky, tedy – pokud je současně s nabíjením nepouštíte v noci – ještě tolerovaný běžným jističem na 16 ampér při napětí 231 voltů. Pokud ovšem jde o SUV se spotřebou 25 kWh na 100 km a více, už to tak jednoduché nebude, stejně jako při jízdě s topením nebo klimatizací (snadno přes 30 kWh/100 km u velkých vozidel s pohotovostní hmotností 2,5 – 3 tuny) a při větších vzdálenostech ujetých přes den.

http://www.zvedavec.org/komentare/2021/ ... trarny.htm
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Uživatelský avatar
kozlus
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1920
Registrován: 07 úno 2017, 17:55

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kozlus » 05 led 2021, 07:14

Nove fuj, fuj bloky netreba, budeme sledovat realnou spotrebu auta a kazdy mesic dojde slozenka za nasi jizdu. A to by bylo, aby se neprestalo jezdit, kdyz se to poradne napali.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/eu ... .seznam.cz


Kritické je to zejména u plug-in hybridů, které mají papírově spotřebovávat klidně jen 1 nebo 2 litry paliva na 100 km, neboť normované hodnoty nekalkulují s elektřinou doplněnou před každou jízdou. Např. Audi ale přiznává, že někteří firemní zákazníci dobíjecí hybridy vrací po operativním leasingu se stále nevybaleným kabelem - koncový uživatel tak auto zjevně nedobil ani jednou za celou dobu, co měl auto k dispozici. Pak bude naměřená spotřeba benzinu nebo nafty pochopitelně diametrálně odlišná, snadno i desetkrát vyšší.
:smich: :smich:

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11963
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 05 led 2021, 13:15

Keď chcete vedieť cca reálne spotreby aut, či už benzín, nafta, hybridy alebo elektro, tak na tejto stránke.
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 98758.html
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11963
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 10 led 2021, 17:58

Vylepšená solid-state baterie má energetickou hustotu zvýšenou dokonce o 50 %, tj. 360 Wh/kg.
https://elektrickevozy.cz/clanky/vsechn ... wh-baterii
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49579
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 10 led 2021, 18:11

:sipka: To už začína byť relatívne zaujímavá záležitosť...
Uživatelé platí v rámci služby BaaS (Battery as a Service) poplatek ve výši zhruba 3 tisíc korun měsíčně či necelých 30 tisíc korun ročně a mohou si pak baterie nechat na swapovacích stanicích jednoduše vyměňovat, takže se pak nemusejí starat o nabíjení, což se obzvláště na delších cestách jeví jako obrovská výhoda. Baterie je přitom majetkem automobilky a i proto je pak pořizovací cena elektromobilu podstatně nižší než v případě pořízení stejného modelu včetně baterky. S příchodem větší 150kWh baterie vzroste cena služby na zhruba 5 tisíc korun měsíčně.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11963
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 10 led 2021, 18:20

Je otázne koľko výmen baterie môže za tých 3000 korún zrealizovať.
Ak je cena akumulátorov cca 30% z ceny auta, tak by mohla byť cena auta rozumná.
A termíny realizácie sú "už v dohlade" a nie "za desať rokov".

EDIT:
swapovací stanici Nio Power Swap Station 2.0. Ta pojme 13 baterek, které může průběžně dobíjet a za celý den pak provést až 312 výměn baterií.
To znamená že 150kWh bateria sa nabije za hodinu.
To je okamžitý príkon 13x150=1950kW (+ straty by dalo dohromady cca 2000kW=2MW) to už budú slušné prívodné káble. :pivo
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49579
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 10 led 2021, 18:44

Tak to ano - pri napájaní hoci aj 6kV to dáva prúdy cez 110 ampér na fázu. Takže napájanie skôr z "priemyslového" 48kV rozvodu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10867
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od skflanker_ » 10 led 2021, 18:52

22kV by to malo byť správne pre malý priemyslový rozvod a medzi dedinami. Veľké fabriky 110kV, prenosová je 110kV / 220kV / 400kV, mapy napríklad https://www.sepsas.sk/SchemaSiete.asp?kod=17

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11963
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 15 led 2021, 12:03

Vzdialený známy (živnostník) mal elektromobil dodávku Nissan, predal ho, tak som sa snažil zistiť prečo. Sprostredkovaná informácia(cez jednu osobu) bola že " už ho nebavilo stále v lete a zime a trpieť bez kúrenia a klimatizácie a špekulovať ako to bude s nabíjaním a dojazdom". Tak ho predal a kúpil klasiku. A to má rodinný dom, takže s nabíjacím miestom nemal problém.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17968
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 18 led 2021, 05:39

Tesla Model S: 12 kg uhlí na 100 km
Odvrácenou stranou politiky elektromobilů je jejich skutečná zátěž na životní prostředí. Hádky o to, zda je horší ropný vrt nebo lithiový důl nechme stranou a podívejme se na emise „poslední míle“ elektromobilu a jeho provoz ve srovnání s motorem spalovacím.

Cesta elektřiny z elektrárny do baterie elektromobilu má dvě specifika, která sice nikdo vyloženě netají a v testech je najdete, ale jejich souhrnný dopad na ekologii provozu už ne. Konkrétně se jedná o ztráty přenosové soustavy, které jsou na úrovni 4.67%. Ekvivalentem přenosové soustavy je závoz PHM na čerpací stanice, který činí pouze 0.2% a je tedy 23x nižší než u elektřiny. Ztráta při čerpání je nulová, používají se tzv. bezezbytkové technologie, aby se zabránilo kontaminaci nákladu.

Druhým specifikem jsou ztráty při nabíjení, které tvoří zhruba 16%. Opět je těžko představitelné, že by řidič po natankování 50 litrů benzínu měl v nádrži jen 42 litrů a 8 litrů se „ztratilo“. U elektromobilu je to však běžná věc daná technologií. Ztráty pochopitelně existují i u kapalných paliv, ale ty jsou, stejně jako ztráty na distribuci, zanedbatelné (do 0.25%).

Co z toho plyne? Jednoduchou matematikou (1 / (0.86 x 0.95)) zjistíme, že pro každou kWh v baterii elektromobilu je nutné vyrobit 1.25 kWh, tedy o čtvrtinu více. Oproti tomu u benzínu nám stejná matematika ukáže, že na jeden litr v nádrži je nutné vyrobit 1.0046 litru. Jinak řečeno, ztráty cestou od výrobce do „nádrže“ jsou u elektřiny více než 50x vyšší.

Pohled na spritmonitor.de, kam svou spotřebu zapsalo (k 13.10.2020) 95 majitelů Tesly S prozradí, že jezdí s průměrem 20.5 kWh na 100 km. Reálná spotřeba elektřiny je však 1.25x vyšší, tedy 25.6 kWh.

U spritmonitoru ještě chvíli zůstaneme – průměrné benzínové auto „žere“ 7.86 litru na 100 km (téměř 255000 aut), od roku 2015 pak 7.33 (57k aut). U dieselů jsou stejné hodnoty 6.57 (188k) a 6.52 (35k). Průměrný elektromobil pak 16.56 (1.5k) a 16.46 (1k).

Oblíbeným antielektro vtipem je ten o výfuku, který má Tesla v Tušimicích. Není to zdaleka jen vtip. Podíl uhlí na výrobě elektřiny u nás byl v roce 2018 46.8% (42.9% hnědé, 3.9% černé). Zjednodušeně platí, že na výrobu 1 kWh je zapotřebí 1 kg uhlí. 46.8% spotřeby elektromobilu pokryje výroba z uhlí, tedy pro Teslu S 0.468 x 25.6 = 11.98 kWh a tedy cca 12 kg uhlí z nadpisu článku.

Co to znamená pro průměrný roční nájezd 15000 km? Majitelé dieselu i benzínu jsou na tom u novějších aut podobně a spálí zhruba 980-1100 litrů paliva ročně. Oproti tomu „bezemisní“ elektromobilista s Teslou S „projede“ 1800 kg uhlí a průměrný elektromobilista necelou tunu a půl. Takže majitelé mohou být na svůj přínos ekologii patřičně hrdí, vždyť nespalují ten ošklivý a neobnovitelný „dinosaur juice“, ale snadno obnovitelné a čisté (především hnědé) uhlí.

Můžeme se bavit o tom, nakolik je CO2 důležitý a proč se ekologie u aut smrskla na tento jediný bod. A jak moc tento krok zhoršil ekologii skutečnou, nepolitickou. Nicméně když už se pro dnešní ekologisty stala „potrava pro stromečky“ nepřítelem číslo jedna, stojí za to se podívat, jak se s ním snoubí spalování uhlí. To navíc není jediným zdrojem elektřiny, který produkuje CO2 – dalších 12.5% se získává spalováním plynů a biomasy. Z pohledu emisí je tedy bilance elektromobilu ještě horší, téměř 60% spotřeby tvoří spalování, jen na rozdíl od benzínu neprobíhá přímo v autě.

Další zajímavou otázkou je „spotřeba uhlí elektromobilu“ ve světě, protože například v Číně je podíl uhelných elektráren dle aktuálního vytížení mezi 75 a 80% a emise tak dále šplhají. V rodišti Tesly v USA je situace velmi podobná té u nás (fosilní paliva tvoří 60% výroby elektřiny).

O ekologii tedy vůbec nejde, to by muselo jít nahoru především jádro, jenže to naopak chtějí evropští politici dále tlumit. Ač trochu mimo článek, k jeho dopsání mě inspirovalo Rakousko, které minulý týden stálo na pokraji masivního blackoutu. Důvod? Rozvoj obnovitelné energie. Řešení dle dodavatelů energie? Výstavba plynových elektráren (tedy další spalování a tedy více CO2). Neustále omílaná elektromobilní mantra o dostatku elektrické energie, její čistotě a vysokém podílu obnovitelných zdrojů tak dostává povážlivé trhliny. Stejně tak reálnost nahrazení cca 260 milionů aut, která dnes v Evropě jezdí „čistými“ elektromobily.

http://dfens-cz.com/tesla-model-s-12-kg-uhli-na-100-km/
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11963
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 18 led 2021, 11:55

petrp píše:
18 led 2021, 05:39
..
U spritmonitoru ještě chvíli zůstaneme – průměrné benzínové auto „žere“ 7.86 litru na 100 km (téměř 255000 aut), od roku 2015 pak 7.33 (57k aut). U dieselů jsou stejné hodnoty 6.57 (188k) a 6.52 (35k). Průměrný elektromobil pak 16.56 (1.5k) a 16.46 (1k).
..
U tých elektromobilov by som ešte odhadol že tá priemerná spotreba sa týka elektromobilov ktoré sú ale o veľkostnú kategoriu/triedu menšie/kratšie ako priemerná trieda spalovacích aut(komfort vozenia sa, interieru, málo miesta pre cestujúcich vzadu, malý kufor,..). Takže zase záporný koeficient.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49579
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 21 led 2021, 16:13

https://literarky.cz/civilizace/1706-zn ... romobilech
Znepokojivá fakta o elektromobilech
O elektromobilech dostává veřejnost často jen „politicky korektní“ zprávy. Často jsou to zprávy velmi zkreslující a zamlčující to podstatné. Patrně jen odborníci například vědí, že malé elektromobily rozhodně nepřispívají ke snížení skleníkových emisí a elektromobily s dojezdem 500 kilometrů situaci ještě zhoršují. To tvrdí profesor Jan Macek z Českého vysokého učení technického.

Pokud by elektromobily měly hrát v dopravě opravdu významnou roli, bude to vyžadovat kapacitu několika temelínských bloků. To však není zdaleka jediné fatální úskalí tohoto konceptu. K tomu, aby byla elektrická energie dopravena do nabíječek, budou třeba další stamiliardové investice. Baterii elektromobilu si doma přes noc zcela nedobijete a při rychlonabíjení účinnost nabíjení snadno klesne i pod 50 procent. A pokud budeme dál dovážet levné baterie z Číny, a nic jiného nám dost dobře nezbývá, tak koupí elektromobilu rozhodně nepřispíváme ke snížení skleníkových emisí. Více v rozhovoru s prof. Ing Janem Mackem, DrSc., proděkanem ČVUT pro vědu a výzkum a čelním představitelem Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel ČVUT.

Jen v ČR vynakládáme miliardy na to, aby průměrné globální teploty v roce 2050 nevzrostly o 2 °C, ačkoli jen o 1,5 °C oproti hodnotám před průmyslovou revolucí. Kverulant je přesvědčen, že je to nesmyslný cíl. Je také evidentní, že způsoby vedení tohoto boje jsou neúčinné a drahé. Hypotéza globálního oteplování v důsledku lidské činnosti nikdy nebyla potvrzena. Naopak celá řada argumentů svědčí proti ní. Přesto zmanipulovaní školáci stávkují proti klimatické změně a Evropský parlament vyhlásil stav klimatické nouze. Kverulant je přesvědčen, že stejně jako v případě biopaliv nejde o nic jiného než ve jménu ekologického džihádu ovládat a okrádat obyčejné lidi. Cílem jeho kauzy Nesmyslný a drahý boj proti CO2 je významně přispět ke změně tohoto sebevražedného kurzu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49579
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 22 led 2021, 20:18

https://www.osel.cz/11561-co-je-treba-v ... raren.html
Co je třeba vědět před uzavíráním uhelných elektráren?
Poslední události, které se staly v evropské přenosové soustavě ukazují, že odstavování stabilních jaderných a uhelných bloků bez náhrady vede ke zvýšení rizika ohrožení stability sítě a případně i vzniku blackoutu. Pokud si tuto hrozbu naši politici nedokáží uvědomit, může to vést nejen v naší energetické soustavě k velmi nebezpečnému vývoji.

...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 10999
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 23 led 2021, 12:29

Kdo dnes vlastně kupuje elektromobily? Zveřejněná data jsou znepokojivá
Už vícekrát jsme se ohlíželi za situací v Nizozemsku, kde prodeje nových aut, jistě i s přispěním koronaviru, ale primárně kvůli tlaku na rozvoj elektromobility, klesly na nejnižší úroveň za 50 let v momentě, kdy prodeje ojetin jsou rekordně vysoko. A elektrické z nich nejsou skoro žádné. Nyní tu máme data z Velké Británie, která též velmi intenzivně tlačí na zvýšení prodejů elektrických auta. A jsou podobně znepokojivá.

Tentokrát nejde o samotné prodeje, realitní kancelář Savills zjistila početní zastoupení hybridních a elektrických aut v různých částech země a došla k docela tristním závěrům. Napříč Velkou Británií bylo ke konci loňského třetího kvartálu hybridní nebo elektrické 1 ze 170 aut v provozu. Proč ne, toto zastoupení ale roste na 1 ze 69 vozů v oblastech, kde průměrná cena domu přesahuje 500 000 liber (14,7 milionu Kč) a na 1 z 27 v oblastech, kde průměrná cena domu přesahuje 1 milion liber (29,4 milionu Kč).

Naopak v chudších oblastech s nájemním bydlením, jako jsou části Middlesbrough, pořád relativně velkého města se 140 tisíci obyvateli, klesá zastoupení elektrických a hybridních aut na 1 ze 734 registrovaných vozů. Člověk nemusí být statistik, aby si domyslel, že chudší lidé ani v zemích, kde jsou k tomu různými způsoby motivováni, na pořízení takového vozu prostě nemají peníze. A naprostou většinu z těch pár procent prodávaných elektromobilů kupují bohatí lidé, kteří si jej snadno mohou koupit třeba i jako druhé nebo třetí auto do rodiny.
https://www.autoforum.cz/predstaveni/kd ... euHaHRikN4

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8203
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 25 led 2021, 09:25

Nastava to po čom vždy tužili ekoteroristi. Bude sa chodit peši do prace, lebo ekologicke auta sa jednoducho elektricky nenabiju.
Upozornili na to nedávno britskí aj francúzski výrobcovia a distribútori elektrickej energie. Súčasné rozvodné siete nie sú schopné dodávať dostatok energie pre elektromobily, najmä ak sa ich veľké množstvo nabíja v rovnakom čase. Briti si už vymáhajú právo od tamojšieho regulačného orgánu odpájať na diaľku elektrické autá od sietí a Francúzsko, ktorému hrozil minulý týždeň dokonca blackout, vyzvalo obyvateľov, aby šetrili elektrickou energiou. Teraz sa pridávajú Nemci. Ani sa niet čomu čudovať. Dotácia vo výške 9 000 eur extrémne zvyšuje záujem o kúpu elektromobilov v tejto krajine. Ich počet prudko rastie a rastie aj počet nabíjacích staníc. Rozvodné siete sa tým začínajú dostávať na hranu kapacitných možností. Bez regulácie to nepôjde.
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/5 ... -blackout/
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 10999
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 25 led 2021, 09:44

:sipka:
Němci chtějí nařídit vypínaní nabíječek elektromobilů ve špičkách
Podle informací německého nedělníku Welt am Sonntag navrhuje německé Federální ministerstvo hospodářství zákon, který by provozovatelům energetických sítí umožnil v případě špičky v energetické síti dočasně odpojit od elektrické energie velké odběratele jakými jsou právě nabíječky elektromobilů.

To by mohlo pomoci energetické síti vyrovnat se se špičkou, která by jinak mohla skončit fatálně. Problémem je totiž mimo růstu množství elektromobilů, které je potřeba nabíjet i silný přechod na obnovitelné zdroje elektrické energie v Německu. Ty jsou sice na první pohled mnohem ekologičtější a tedy i výhodnější pro místní hospodářství – problém je ale v jejich stabilitě.

Obnovitelné zdroje ať už jde o elektrárny solární či větrné mají totiž z logiky věci velké výkyvy ve výrobě elektrické energie v závislosti na počasí. Pokud by tedy byl den s minimálním slunečním svitem a ještě k tomu se slabým či minimálním poryvem větru, mohlo by to v energetické síti způsobit kolaps. A to minimálně do doby než dojde k masivní instalaci vyrovnávacích zdrojů jakými jsou například baterie, které od společnosti Tesla využívá Austrálie.

Podle návrhů zákona by tak v Německu mohly být od elektřiny odpojeny právě nabíječky elektromobilů a to až na dvě hodiny. To se samozřejmě nelíbí zástupcům automobilového průmyslu, kteří proti návrhu silně vystoupili. Pokud by totiž k něčemu takovému došlo, mohlo by to ohrozit důvěru zákazníků v elektromobily jelikož by je to silně zasáhlo. Země by tak podle výrobců automobilů šla sama proti sobě kdy na jedné straně poskytuje dotace na elektromobily a na straně druhé pro ně vytváří „sankce“.
https://energozrouti.cz/z/nemecko-vypin ... ricke-site

Odpovědět