USA - Letectvo
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49536
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: USA - Letectvo
na fotke je AN/ASG-18 z YF-12A
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11959
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: USA - Letectvo
https://www.armadninoviny.cz/bombardery ... -arrw.htmlKlíčem revitalizace B-52 se stanou nové proudové motory, které nahradí osm pohonných jednotek TF-33 na každém letounu. Půjde o komerčně dostupné (tedy akvizičně a provozně levné) proudové motory používané na civilních biz-jetech.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9246
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: USA - Letectvo
Na obrázku není SR-71, ale stíhací YF-12, který skutečně nesl klasický (dopředu "koukající") přehledový a střelecký radar Hughes AN/ASG-18. Špionážní a průzkumné A-12 / SR-71 samozřejmě takový radar nenesly.
Pokud se píše, že většina konstrukce SR-71 byla z titanu, což platí i pro YF-12 a A-12, tak se tím myslí nosná konstrukce. Tedy to, u čeho by ztráta pevnosti vlivem aerodynamického ohřevu měla fatální následky.
To se ovšem netýká různých krytek a krytů, u kterých s s žádným přenosem sil nepočítá - vyžaduje se od nich pouze aby "vydržely" nápor vzduchu.
Kryt radaru YF-12, ostatně stejně jako kryt radaru MiGu-25, musel být dielektrický a byl vyroben z kompozitu (jakého přesně nevím, ale není jen sklolaminát). U speciálních kompozitu samozřejmě není problém s tím, aby vydržely vysoké teploty. Ostatně celý drak SR-71 je pokryt antiradiační kompozitními materiálem.
Pozn. Vizuálně má SR-71, vystavená v New Yorku na USS Interpid, čumák určitě plechový. Zda z titanové, hliníkové či jiné slitiny jsem nepoznal. Poklepat mne nenechali, natož si vzít vzorek
Pokud se píše, že většina konstrukce SR-71 byla z titanu, což platí i pro YF-12 a A-12, tak se tím myslí nosná konstrukce. Tedy to, u čeho by ztráta pevnosti vlivem aerodynamického ohřevu měla fatální následky.
To se ovšem netýká různých krytek a krytů, u kterých s s žádným přenosem sil nepočítá - vyžaduje se od nich pouze aby "vydržely" nápor vzduchu.
Kryt radaru YF-12, ostatně stejně jako kryt radaru MiGu-25, musel být dielektrický a byl vyroben z kompozitu (jakého přesně nevím, ale není jen sklolaminát). U speciálních kompozitu samozřejmě není problém s tím, aby vydržely vysoké teploty. Ostatně celý drak SR-71 je pokryt antiradiační kompozitními materiálem.
Pozn. Vizuálně má SR-71, vystavená v New Yorku na USS Interpid, čumák určitě plechový. Zda z titanové, hliníkové či jiné slitiny jsem nepoznal. Poklepat mne nenechali, natož si vzít vzorek

Naposledy upravil(a) Skeptik dne 20 říj 2020, 12:19, celkem upraveno 2 x.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11959
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: USA - Letectvo
Ešte sa vrátim k tej mojej nejasnosti so sonickým treskom, teraz v náväznosti na SR-71. V inom vlákne mi bolo vysvetlené že sonický tresk prejavujúci sa na zemi veľkou ranou o cca 110+dB "ide" s lietadlom ktoré letí nadzvukovou rýchlosťou a to po celej jeho trase. SR-71 urobilo niekoľko rekordov preletu amerického kontinentu(pevniny) zo západu na východ alebo opačne a lietalo rýchlosťou Mach3(mimo dotankovania). To po celú dobu išiel na zemi s ním ten sonický tresk? Veď američani s tým mali problém u Concorde, u SR-71 im to nevadilo? Myslím že pri Mach3 sa veľmi nedá vyhýbať osídleným oblastiam ameriky a SR-71 má tuším povolené len 2G..
A u Mach3 by ten tresk mohol byť ešte intenzívnejší(exponenciálne).
P.S.
Alebo že by bol ten tresk predsa len v iba tom momente prekročenia nadzvukovej rýchlosti?
A u Mach3 by ten tresk mohol byť ešte intenzívnejší(exponenciálne).
P.S.
Alebo že by bol ten tresk predsa len v iba tom momente prekročenia nadzvukovej rýchlosti?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8200
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: USA - Letectvo
Kenavf, uvedom si že SR-71 letela vo velkej vyške a tak sonicky tresk, kedže sa širi vlnou a vzdialenostou slabne bol na zemi v pohode. Vo vojne vo Vietname (vraj) americki piloti naschval nalietavali nad severnym Vietnamom v malej vyške a nadzvukovou rychlostou v oblasti kde predpokladali PVO pomocou kanonov. Vraj tomu Vietnamci vraveli "Ticha smrt". Proste preletelo lietadlo a až za nim prišiel sonicky tresk.
Za socika vojenske prehliadky na Letenskej plani "radostne" začinaly tym, že vo velkej vyške prešiel stihač do nadzvukovej rychlosti, čo vyvola sonicky tresk. lenže tak zlaby, že bol sice počut, ale okna neboli rozbite. To by Husakovi v Prahe neprešlo. :dobre:
Za socika vojenske prehliadky na Letenskej plani "radostne" začinaly tym, že vo velkej vyške prešiel stihač do nadzvukovej rychlosti, čo vyvola sonicky tresk. lenže tak zlaby, že bol sice počut, ale okna neboli rozbite. To by Husakovi v Prahe neprešlo. :dobre:
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49536
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: USA - Letectvo
Mach 1 práskne do 10000, nad 12000 sa dá bez hluku lietať Mach 2, nad 20000 Mach 3+, nad 25000 Mach 7+
V podstate - pri nejakej konkrétnej rýchlosti telesa a výške pohybu má počiatočná rázová vlna nejaký vrcholový uhol a smerom k zemi sa uhol rázovej vlny postupne zväčšuje vplyvom zmeny tlaku a teploty vzduchu (a aj teda premenlivej rýchlosti zvuku) - vlna sa teda "zakrivuje" a keď sa stane "kolmou" k povrchu zeme, prechod vlny prestane byť počuteľný (ale stále sa dá zistiť tlakomermi). Druhý jav súvisí so splynutím čelnej a koncovej rázovej vlny - z viac príčin majú rôzne uhly, hlavne preto, že predná vzniká v nerozrušenom prostredí a zadná v prostredí za prednou vlnou.
"Nízky prielet" - už pri 600-700 km/h lietadlo v malej výške takmer nepočuť (vydáva zvuk asi ako blížiaci sa vlak vzdialený 200-300m - je to len taký "syčanie")
V podstate - pri nejakej konkrétnej rýchlosti telesa a výške pohybu má počiatočná rázová vlna nejaký vrcholový uhol a smerom k zemi sa uhol rázovej vlny postupne zväčšuje vplyvom zmeny tlaku a teploty vzduchu (a aj teda premenlivej rýchlosti zvuku) - vlna sa teda "zakrivuje" a keď sa stane "kolmou" k povrchu zeme, prechod vlny prestane byť počuteľný (ale stále sa dá zistiť tlakomermi). Druhý jav súvisí so splynutím čelnej a koncovej rázovej vlny - z viac príčin majú rôzne uhly, hlavne preto, že predná vzniká v nerozrušenom prostredí a zadná v prostredí za prednou vlnou.
"Nízky prielet" - už pri 600-700 km/h lietadlo v malej výške takmer nepočuť (vydáva zvuk asi ako blížiaci sa vlak vzdialený 200-300m - je to len taký "syčanie")
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1119
- Registrován: 19 úno 2017, 13:13
Re: USA - Letectvo
Kde se opravovali jednadvacítky ? V Přerově ?A pří záletu se skoušela i maximálka , všechno nad 10 km .
Už jsem to tu psal - při záletu počasí ( jenom velitel pluku , ten to okecal
) jsme měli na stojánce puštěný odposlech pilot/věž . Jak se ozvalo povolte prúlet , všechno a všem vypadlo z ruka a koukali jsme odkud přiletí . A když tam měl naložíno kolem 800-set , tak jsi ho sice viděl , ale skoro neslyšel . Tož asi tak . Dodneška mám na kebuli štíchy , když jako mladej jsem to nečekal/nevěděll a rozstykoval jsem si hlavu z leknutí o závěsník . Ono stačilo když o kousek dál bylo nahozený APU-čko a ten zvuk příletu se v tom stratil .
Já vím přilba , jenže...
Už jsem to tu psal - při záletu počasí ( jenom velitel pluku , ten to okecal

Já vím přilba , jenže...

-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9246
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: USA - Letectvo
Alchy, omlouvám se. Psal jsem to ráno na tabletu a Tvůj příspěvek (stejně jako kanavfův o motorech pro B-52) jsem na něm vůbec neměl. Nechápu to.
Ale já toho na fungování této platformy nechápu víc ... například příspěvky, které přečtu na mobilu či tabletu či PC se mi na ostatních zařízeních zobrazují jako nepřečtené (randomly, pokaždé jinak) ... někdy se mi jako Nepřečtené zobrazují i moje vlastní příspěvky. Mezi 0 a 1 prostě něco musí být, nějaké Božstvo, nebo tak něco, vyžadující obětiny ...

"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11959
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: USA - Letectvo
Tak prečo s tým teda majú pri návrhoch budúcich supersonikov také problémy? Vystúpajú na 13000 a na Mach1,5-2 zrýchlia až potom!Alchymista píše: ↑20 říj 2020, 13:27Mach 1 práskne do 10000, nad 12000 sa dá bez hluku lietať Mach 2,...

"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49536
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: USA - Letectvo
pretože americké predpisy, v rámci boja proti britsko-francúzskemu concordu, prakticky úplne zakázali civilné nadzvukové lietanie na americkým kontinentom. Je to tam ale tiež "opodmienkované" nejakými hodnotami "akustických" tlakov, ktoré je veľmi problematické dosiahnuť. Preto sa tiež neskôr rozvinul program "Quiet Spike" (špeciálna F-15 NASA #836 s dlhým "sosákom") a Shaped Sonic Boom demonštrator (špeciálna F-5E s "pelikáním nosom")
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 96
- Registrován: 08 úno 2017, 21:12
Re: USA - Letectvo
A okrem iného bol Concorde hlučný aj na podzvukovej rýchlosti. Mal iba jednoprúdové motory, obtok bol riešený sacím kanálom. No a tryska bola tiež konštrukcia postavená iba na výkon. Moderné dvojprúdové sú oveľa tichšie. A aj ich predchodcovia boli oproti Rolls-Royce / Snecma Olympus 593 výrazne tichší. A tak sa mali Amíci čoho chytiť. Vtedy ešte musel byť aspoň nejaký reálny dôvod. Dnes by už stačilo aj hocičo (nemá tú správnu vlajku)
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9246
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: USA - Letectvo
:sipka: Toto je pravda jen částečně.
Kdysi jsem četl článek o vyhodnocení (hlukovém) provozu Concordu na JFK na základě statistik FAA.
Hlučnost Concordu byla významně nižší, než se původně očekávalo (jako důvod bylo uvedeno, že jeho piloti, vědomi si těchto výhrad, dodržovali velmi precizně stanovené protihlukové postupy ... na rozdíl od pilotů jiných letadel) a nebyla vyšší než u jiných velkých dopravních letadel tehdejší doby ... včetně nových B-747-100/200 (o B-727-100 či DC-8 ranných verzí ani nemluvě)
Kdysi jsem četl článek o vyhodnocení (hlukovém) provozu Concordu na JFK na základě statistik FAA.
Hlučnost Concordu byla významně nižší, než se původně očekávalo (jako důvod bylo uvedeno, že jeho piloti, vědomi si těchto výhrad, dodržovali velmi precizně stanovené protihlukové postupy ... na rozdíl od pilotů jiných letadel) a nebyla vyšší než u jiných velkých dopravních letadel tehdejší doby ... včetně nových B-747-100/200 (o B-727-100 či DC-8 ranných verzí ani nemluvě)
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1462
- Registrován: 18 úno 2017, 14:08
Re: USA - Letectvo
Predstava budúceho námorného stíhača amerického námornictva. Náhrada F-18 E/F superhornet
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9246
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: USA - Letectvo
Zajímavá verze čínského J-20

tedy pokud nakonec přidají ty směrovky ... což přidají
Zajímavější je jiná věc.
Do pumovnice / raketice J-20 se vejdou 4 PL-15 vedle sebe (viz obrázek).
Ten "nový Hornet" má v tom kresleném filmu 5 asi AIM-260 vedle sebe a navíc vždy dvě za sebou ... což znamená délku pumovnice min. 9 metrů !!!
To ovšem znamená délku letadla nějakých ... 40 metrů !!! Pěkná potvora
EDIT
Jo, tak pardon, ony to asi mají být ty "nové" Peregrine od Raytheonu ... a ty jsou jen cca 2 m dlouhé (a mají z toho plynoucí cca 1/3 dosah vůči AMRAAMům). Pak by ten "nový Hornet" byl dlouhý jen cca 20 metrů.


tedy pokud nakonec přidají ty směrovky ... což přidají

Zajímavější je jiná věc.
Do pumovnice / raketice J-20 se vejdou 4 PL-15 vedle sebe (viz obrázek).
Ten "nový Hornet" má v tom kresleném filmu 5 asi AIM-260 vedle sebe a navíc vždy dvě za sebou ... což znamená délku pumovnice min. 9 metrů !!!
To ovšem znamená délku letadla nějakých ... 40 metrů !!! Pěkná potvora

EDIT
Jo, tak pardon, ony to asi mají být ty "nové" Peregrine od Raytheonu ... a ty jsou jen cca 2 m dlouhé (a mají z toho plynoucí cca 1/3 dosah vůči AMRAAMům). Pak by ten "nový Hornet" byl dlouhý jen cca 20 metrů.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10866
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: USA - Letectvo
Utorok 20.10.2020, USA, Kalifornia, USMC Miramar Air Base
https://vk.com/wall-104764077_236110 z 21.10.2020
Z USAF už vyradené F-117
Zdroj Z USAF už vyradené F-117
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11959
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: USA - Letectvo
Ešte zase k tomu "sonickému tresku".
Podľa tohto:
https://cs.wikipedia.org/wiki/North_Ame ... vé_zkoušky
Podľa tohto:
vyplýva že k sonickému tresku dochádza len v jednom okamihu(asi trvajúcom pár sekund) a to keď lietadlo prekonáva rýchlosť zvuku alebo keď pod ňu klesá. Inak počas letu nadzvukovou rýchlosťou k sonickému tresku nedochádza.Uvedený výsledek přispěl k ukončení programu SST (Vývoj amerického nadzvukového dopravního letounu) a současně přinesl zákaz letů nadzvukovou rychlostí nad územím Spojených států pro (tehdy vyvíjené) letouny Concorde, které po celou svoji kariéru musely překonávat zvukovou bariéru při zrychlení i zpomalení ještě nad Atlantikem, v dostatečné vzdálenosti od pobřeží.
https://cs.wikipedia.org/wiki/North_Ame ... vé_zkoušky
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49536
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: USA - Letectvo
Nezmysel. Alebo nepochopenie....
Samozrejme, že museli spomaliť z nadzvuku ešte pred pobrežím, a zrýchľovať na nadzvuk až niekde ďalej nad morom - práve preto, aby nad pobrežím a pevninou nelietali nadzvukovo a nerobili hluk.
Keby platilo, čo tvrdíš, tak by to bolo jednoduché - potichu odletia nad Atlantik si jednu prásknuť na nadzvuk, na troch machoch potichu presvištia cez štáty z NY do LA, nad Pacifikom si prásku druhú na podzvuk a potichu pristanú. :dobre:
Samozrejme, že museli spomaliť z nadzvuku ešte pred pobrežím, a zrýchľovať na nadzvuk až niekde ďalej nad morom - práve preto, aby nad pobrežím a pevninou nelietali nadzvukovo a nerobili hluk.
Keby platilo, čo tvrdíš, tak by to bolo jednoduché - potichu odletia nad Atlantik si jednu prásknuť na nadzvuk, na troch machoch potichu presvištia cez štáty z NY do LA, nad Pacifikom si prásku druhú na podzvuk a potichu pristanú. :dobre:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: USA - Letectvo
:sipka: Ovšem je otázka, zda by to takto nešlo provozovat, kdyby takový nadzvukový dopravák měl opravdu velký dostup, nad 20 km výšky... Protože v tom řídkém vzduchu na začátku stratosféry se ten nadzvukový třesk moc daleko nešíří, a když by to čudo letělo fakt vysoko, tak by na zemi nic moc slyšet nebylo.
- martanus
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 16727
- Registrován: 01 úno 2017, 10:16
Re: USA - Letectvo
Nadzvukový třesk je kontinuální, po celou dobu nadzvukového letu. Není spojitý, ale spíš diskrétní. A to proto, že atomy před objektem neví o příletu objektu a nemají čas uhnout. Tak se před objektem hromadí a uvolňují v pravidelných intervalech za doprovázení třesku.




A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5755
- Registrován: 07 úno 2017, 19:50
Re: USA - Letectvo
A ten interval v ktorom sa uvoľňujú je daný čím?
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire