Příspěvek
od Alchymista » 03 črc 2017, 12:13
Pokiaľ zoberiem ako vzor štart Falconu, tak profil práce prvého stupňa vyzerá zhruba takto (čísla sú zaokrúhlené):
sekunda . výška . rýchlosť
60 . . . . . . 9000 . . 360 (Mach 1)
80 . . . . . 16000 . . 540
90 . . . . . 20700 . . 660 (Mach 2) horizontálna a vertikálna rýchlosť približne rovnaké ~460-470m/s
100 . . . . 25750 . . 810
110 . . . . 31350 . . 990 (Mach 3)
120 . . . . 37500 . . 1190 (Mach 3,6)
130 . . . . 44100 . . 1420 (Mach 4,3)
140 . . . . 51200 . . 1690 (Mach 5,1)
...
170 . . . . 76000 . . 2720 (Mach 8,25) koniec práce prvého stupňa, horizontálna zložka ~2550m/s, vertikálna ~900m/s
Vidíme, že raketa dosahuje Mach 5 až vo výške 50+km, teda v oblasti, kde už nie je možná činnosť motoru spalujúceho atmosferický kyslík (tlak vzuchu je 80 Pa, hustota 1g/m3, sacím kanálom s prierezom 1m2 tak prejde pri Mach 5 len 1650 gramov vzduchu za sekundu).
Medza pre použitie motorov s atmosferickým kyslíkom leží niekde nad výškou 40km (hustota vzduchu 4g/m3, tlak 290 Pa), vyššie už motor nedokáže nasať dosť vzduchu, aby s ľubovoľným palivom dokázal vytvoriť ťah, ktorý by prekonal alebo aspoň vyrovnal aerodynamický odpor v priereze sacieho kanálu.
Tento problém bráni aj použitiu taktiky "výskoku" - teda rozbehu v menšej výške a následnému dosiahnutiu výšky a rýchlosti obežnej dráhy zotrvačnosťou. Oblasť, kde je nejaký motor na atmosferický kyslík schopný dosiahnuť potrebný ťah na dosiahnutie orbitálnej rýchlosti (približne Mach 24+) s potrebnou rezervou na straty (a nebudú malé!) leží príliš nízko, zhruba vo výške 35-40km a tak by stroj potreboval zotrvačnosťou vystúpať ďalších cca 60-70km, aby sa dostal aspoň nad karmánovu hranicu.
Jedinou ako tak schodnou cestou by MOŽNO bola výroba tekutého kyslíku "za letu" - stroj by si počas letu a akcelerácie vyrobil tekutý kyslík zo vzduchu a nahradil by ním časť už spáleného paliva a vo vhodnom momente, keď by už motor na atmosferický kyslík prestal stačiť, tak by prešiel na klasický raketový motor.
U Falconu to je oblasť zhruba medzi 120-130 sekundou, teda výška nad 35km a rýchlosť nad Mach 3,5 - v tejto chvíli Facon spotreboval okolo 300 ton paliva, asi 3/4 pôvodného množstva.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.