V Asii pořádají nájezdy na vraky válečných lodí, cílí na "neozářenou ocel"
Zájem tak vzbuzuje s největší pravděpodobní fakt, že plavidla z 2. světové války jsou postavena z oceli, která byla vyprodukována před velkými jadernými testy ve čtyřicátých a padesátých letech.
Po těchto testech se výrazně zvýšila přirozená radioaktivita zemského prostředí. Její stopy nese i moderní ocel. „Neozářená ocel“ z vraků je ceněným artiklem pro výrobu přístrojů citlivých na radiaci. Využívá se například při produkci Geigerova čítače či některého lékařského vybavení.
Jednoznačne.
Plutonium (aj urán) je totiž alfažiarič a žiarenia alfa sa meria dosť obtiažne - má veľmi malú prenikavosť, takže neprejde výkresom, a v podstate ani ľudskou kožou - lenže na druhej strane má veľkú biologickú účinnosť - koeficient kvality Q je 20. Takže pri vdýchnutí alebo požrení je veľmi účinné/nebezpečné.
Kvôli malej prenikavosti sa dosť ťažko meria a kvôli vysokej biologickej účinnosti sa musia spoľahlivo merať už veľmi malé dávkové toky - to má za následok, že merania trvajú dlho, minúty - ale často až hodiny. Meracie trubice pre presné merania sú vákuové prvky (presnejšie prvky "nízkotlaké" plynom plnené) a vyrábajú sa často z tenkej železnej/ocelovej fólie (kvôli hermetičnosti, plynotesnosti, konštrukčnej pevnosti atď). A tu vzniká problém - plutonium aj urán sú "siderofilné" prvky, ktoré sa dobre rozpúšťajú v tavenine, takže sa nedajú len tak jednoducho odstrániť z materiálu.
A ako alfažiariče tak plutonium a urán silne skreslujú výsledky meraní.
Podobne je to s olovom - olovo, olovené rudy, prirodzene obsahuje rádioaktívne prvky, z ktorých vzniká (okrem iného), a tiež sa chová podobne ako železo - niektoré prvky sa v ňom dobre rozpúšťajú.
Preto je "staré olovo" veľmi žiadaný a vysoko hodnotený materiál, podobne aj "staré zlato" a "staré striebro".
Ide o to, že v niekoľko storočí, lepšie niekoľko tisícročí, starých ingotoch a zliatkoch je veľká časť krátko žijúcich izotopov iných prvkov rozpadnutá, takže výrobky z nich majú menší "vlastný radiačný šum", čož sa u presných dozimetrických prístojov vysoko cení.
Ako zaujímavosť možno uviesť, že talianske laboratórium experimentu OPERA ("nadsvetelné neutrina") financovalo archeologický výskum a vyzdvihnutie nákladu starovekej rímskej lode s nákladom olova - dvetisíc rokov staré olovo veľmi bolo cenným materiálom pre stavbu detektoru (pozerám - to tom je vlastne odkazovaný článok na osel.cz)
Re: Zajimavosti
Napsal: 07 lis 2017, 06:55
od petrp
Soir: Americké tankery dodávají zkapalněný plyn Belgii, koupený v Rusku!
Laik se diví, odborník žasne. Tak se dá komentovat zpráva, že americké tankery dodávají palivo zakoupené v Rusku na terminál zkapalněného plynu v Antverpách. Uvedl to belgický deník Le Soir v novém šetření aktivit offshore společností, nazvané "Paradise Papers". V rámci tohoto šetření, skupina ICIJ (Mezinárodní konsorcium investigativních novinářů), který je financován, zejména Soros Foundation, zkoumala asi 13,5 milionu dokumentů o práci offschorových skupin.
V publikaci se uvádí, že je do belgických Antwerp zkapalněný plyn dodáván čtyři tankery, jejichž 31 procent patří společnosti registrované na Marshallových ostrovech - Navigator Holdings Ltd. Ta je podle účastníků šetření, ve vlastnictví amerického ministra obchodu Wilbura Rosse. Zkapalněný plyn vyprodukovaný společností „Sibur" nakupují v ruském přístavu Ust-Luga. Samotný ministr Ross následně popřel spojení s ruskou společností a řekl nemá v plánu odstoupit ze své funkce. Nejde však jen o možný, a řekněme „podivný“ obchod ministra.
Jak k tomu připomněla ruská agentura TASS, ruský stálý zástupce při Vladimir Čižov v EU uvedl, že je „přinejmenším naivní“ očekávat v Evropě příchod zkapalněného zemního plynu z terminálů USA. Podle něj „trhy hledají vyšší cenu, což znamená, že přebytky zkapalněného plynu z USA půjdou na asijské trhy, kde poptávka a cena výrazně převyšují evropské ceny".
Tři týdny poté, co se tanker Gaselys vydal s kontroverzním nákladem ruského plynu do USA, se jen den cesty od svého cíle otočil a pluje zpět. Informovala o tom agentura Bloomberg, která se odvolává na údaje o pohybu tankerů. Důvod obratu je podle médií záhadou.
Tanker s nákladem zkapalněného zemního plynu (LNG) vyrazil počátkem ledna do Bostonu od britského terminálu Isle of Grain. Ten předtím obdržel dodávku LNG ze Sibiře, kde Rusko otevřelo terminál pro vývoz LNG. Na projekt Jamal LNG se vztahují americké sankce.
Náklad LNG byl do Bostonu odeslán v době, kdy oblast severovýchodního pobřeží ochromily mrazy a ceny plynu se vyšplhaly na rekordní hodnoty. Dodávka vzbudila pozornost, protože část zřejmě pochází z projektu, který je na seznamu sankcí, jež Spojené státy uvalily na Rusko kvůli jeho roli v ukrajinské krizi.
Nicméně severoamerická divize francouzské společnosti Engie SA minulý týden uvedla, že koupila kargo na promptním trhu od malajsijské společnosti Petroliam Nasional, aby doplnila dodávku z Trinidadu a Tobaga určenou pro terminál Everett u Bostonu. Engie má tanker Gaselys v pronájmu a je vlastníkem bostonského terminálu.
Na tom, že náklad LNG, který není vázán na smlouvu s pevným místem určení, změní cestou kurz, protože majitelé chtějí nejvyšší cenu a nejlepší trh, není nic mimořádného. Jak už v souvislosti s vyplutím tankeru řekl šéf průzkumu v oblasti zemního plynu při Oxfordském institutu pro energetické studie James Henderson, „trh by v této dodávce do USA neměl vidět žádnou ironii, je to normální obchod. LNG má po světě cestovat tam, kde je poptávka“.
Plavidlo podle informací Bloombergu nyní směřuje do španělského přístavu Algeciras poblíž Gibraltaru. Podle analytičky společnosti Kpler Madeleine Overgaardové je ale možné, že tanker nakonec zakotví v Bostonu. Odklad dodávky není podle ní nic výjimečného a plánované zakotvení u terminálu Everett nebylo zrušeno.
Autoři: ČTK, iDNES.cz
▲ TASS píše že pre zlé počasie - asi klame / zavádza СМИ: направлявшийся в США танкер с СПГ из РФ развернулся в Атлантике из-за непогоды Médiá: Smerujúci do USA (SŠA) tanker s LNG (SPG) z Ruska sa otočil v Atlantickom oceáne pre zlé počasie
Loď má prečkať búrku v Španielskom prístave Algericas (čo sa mi nezdá vzhľadom na polohu prístavu a cieľu plavby)
Zdroj http://tass.ru/ekonomika/4888261 z 19.01.2018
Poprosím znalých EN jazyka či sa tam tá zmienka o zlom počasí vzťahuje na zimu na základe ktorej vznikol dopyt po plyne, alebo sa tam spomína zlé počasie teraz = nevhodné pre pri-kotvenie lode v Bostonskom prístave a bezpečné vyloženie nákladu v USA (je to o preklade).
The cargo was sent to Boston after the polar chill that gripped the U.S. northeast earlier this month.
Tedy: "Cargo (plyn) bylo posláno do Bostonu poté, c polární zima zasáhla počátkem tohoto měsíce severovýchodní pobřeží USA."
O otočce kvůli špatnému počasí nic. Jen to, že vykládací slot v terminálu zrušen nebyl = že možná znovu otočí.
Evidentně business chce jedno a politika druhé. V diktaturách normální.
Re: Zajimavosti
Napsal: 20 led 2018, 19:48
od skflanker_
Ruský plyn byl opět otočen a zaslán do Ameriky
Tanker Gaselys se zkapalněným přírodním plynem (ZPP), který se otočil v Atlantiku den před připlutím do Bostonu, pokračuje v cestě k cíli. Uvádí to Bloomberg s odkazem na zástupce francouzské energetické společnosti Engie SA, která je vlastníkem nákladu.
„Cíl cesty lodě se nezměnil," prohlásili ve společnosti. Vysvětlili, že datum dodávky bylo změněno kvůli klimatickým podmínkám.
Sibírsky plyn ohrieva Američanov
V utorok 23.01.2018 do US prístavu Boston vplával tanker Gaselys prevážajúci skvapalnený plyn LNG pôvodom z Ruska (Z Ruska do Veľkej Británie a potom do USA)
Článok v 5 bodoch popisuje trasu, majiteľov, sankcie + odkazy na ďalšie weby
Zdroj http://tass.ru/ekonomika/4887591 z 23.01.2018
Re: Zajimavosti
Napsal: 27 led 2018, 13:26
od kenavf
Veľmi zaujímavá metóda!!!
Hyperaktivní děti v německých školách „zklidňují“ zátěžové vesty s pískem
Svetový motorový unikát zo Slovenska - nový rotačný spaľovací motor
https://podkapotou.zoznam.sk/cl/1000617 ... vaci-motor
Keď sa na tú schému pozriem, tak nevidím dôvod prečo by sa mal motor točiť.
Tá akčná sila Fa pôsobiaca na stenu komory nie je predsa "protikladom" reakčnej sily Frx pôsobiacej na "vnútornú plochu púzdra".
Silu Frx podľa mňa "zneutralizuje"(vynuluje) opačná sila vznikajúca na opačnom konci "vnútorného púzdra".
EDIT:
Teraz som si všimol vetičky:
Autori pracujú v súčasnosti na prototype č.2, na ktorého dokončenie, vývoj a vývin potrebujú finančné prostriedky. Zbierajú ich na Chamber Rotary Combustion Engine | Indiegogo
Tak by som to tipoval na "vyberanie" peňazí od technických antitalentov=slniečkárov. :jo:
Re: Zajimavosti
Napsal: 01 zář 2018, 01:13
od QVAK
Já bych chtěl vidět materiály (elastomery vyloučeny) a konstrukci těsnění i způsob mazání aby i po shoření směsi byl zachovaný olejový film a nedocházelo k zadírání třecích ploch.
Re: Zajimavosti
Napsal: 01 zář 2018, 13:30
od bacil
Tady je rozkresleno působení sil, kde je zřejmé, proč se bude točit. Ovšem je tam jeden problém a to působení sil v páce, nebude to mít dlouhou životnost. Mnohem lepší byl český vynález protiběžných pístů s magnety (výroba elektřiny a zabezpečení proti nárazu na druhou hlavu motoru kdyby to náhodou nezapálilo směs), někdy z počátku 2000. Ten ovšem skončil v šuplíku, protože byl zkrátka příliš dobrý na svou dobu.
Mají to ovšem špatně namalované, protože síla tam vzniká z nevystředění toho spalovacího prostoru a tím jej žene vpřed. Měli by tam mít půobiště sil od středu exploze a nevysvětlovat pohyb na tyčkách co to drží. To spočítají až pak, aby mohli správně dimenzovat materiál, napřed ale musí vědět, kde to bouchne. Ten tvar spalovací komory ještě změní a posunou, protože takhle to sice funguje, ale výkon nic moc. Nakonec jim z toho vyjde jako realizovatelné řešení wankel. Naši předkové nebyli idioti a nevím proč by si komplikovali život klikovou hřídelí, že.
Re: Zajimavosti
Napsal: 01 zář 2018, 13:54
od Alchymista
:dobre:
pritom to tam má aj napísané: súčet síl v ose (x) Fa - Frx = 0
Keby toto fungovalo, tak by muselo fugovať aj zubové koleso s asymetrickými zubmi v púzdre, do ktorého je privádzaný tlakový vzduch rovnobežne s osou. A to nefunguje...
Re: Zajimavosti
Napsal: 01 zář 2018, 14:23
od jura-p
Taky mi to přijde velmi divné. Ani ten moment nic nevysvětluje. Je pravda, že na té kolmé stěně působí sily přímo ve směru momentu, ale na té druhé šikmé stěně zase na daleko větší ploše, takže průmět do momentu musí být stejný. Daleko největší síly působí na vyosení hřídele.
Ani tomu, že to jde utěsnit, moc nevěřím.
Zkusili v tom už něco zapálit? Ten model svým zapojením dává spíš najevo, že ne.
Re: Zajimavosti
Napsal: 16 zář 2018, 16:21
od petrp
Budoucnost patří elektromobilům. Případ Osla
Pouze jedno jediné procento všech aut na světě jezdí bez fosilních paliv. V hlavní metropoli Norska je tomu ale naprosto jinak. V roce 2017 se v severském městě prodalo více elektromobilů než benzínových a naftových vozů dohromady. Jaký příklad by si z toho měly vzít ostatní metropole? Severské státy jsou dobře známé tím, že se snaží co nejintenzivněji chránit svou panenskou přírodu. Ještě dále to zavedl současný primátor města Osla, který o problému jen nemluví, ale také koná.
Mezi zavedená opatření k posílení elektromobility ve městě podle serveru World Economic Forum například patří:
- Centrum města bez aut a nízko emisní zóny v širším centru
- Parkování zdarma pro elektromobily v širším centru
- Žádné emisní poplatky a zvýšený počet zpoplatněných silnic pro běžné vozy
- Město bez fosilních paliv od roku 2024
K tomuto tématu mám několik všetečných otázek:
1 - elektromobily, proč ne, ale...
2 - kolik mají v městech nabíjecích stanic (a že jich tedy potřebují několik tisíc) a kde do nich berou potřebný proud, když...
3 - město musí být bez fosilních paliv (obecně), a tak...
4 - nemůžou ani topit ničím jiným než elektřinou, přičemž...
5 - nechtějí elektrárny na fosilní paliva ani jaderné.
Tak kde tu elektřinu pro toto vše tedy vezmou?
Re: Zajimavosti
Napsal: 16 zář 2018, 19:29
od Juraj
Problemy Osla su zname. Ludia si kupili auta, lebo bolo na ne danove zvyhodnenie. Ake pokial nema nabijacku pri dome, nemoze prakticky jazdit.
Re: Zajimavosti
Napsal: 16 zář 2018, 19:38
od jura-p
Kdyby zrušili dotace, výhody, zákazy vjezdu ostatním, nikdo by nekoupil elektromobil. To se to jezdí elektromobilem, když jeho provoz z velké části zaplatí všichni ostatní v daních.
Je to pořád dokola. Dotace jsou zvýhodnění některých na úkor všech. Je to ve skutečnosti jiné jméno pro korupci. Lidé (někteří) pak dělají za výhody něco, co by je jinak vůbec nenapadlo dělat. Jsou zkorumpovaní. Ostatní jim to zaplatí, ať chtějí nebo ne. A ještě by ti, co si rozdělují dotace a výhody chtěli, aby za to byli chválení.
Re: Zajimavosti
Napsal: 16 zář 2018, 20:06
od kenavf
Majitelia normálnych aut tam platia ešte špeciálnu daň.