Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 20 srp 2022, 19:31

https://t.me/infantmilitario/81862
Bugatti predstavilo svoj najnovší čisto benzínový automobil Mistral za 5 miliónov dolárov. Celkovo sa vyrobí 99 vozidiel, ktoré sú už vypredané v rámci predobjednávok. Nasledujúce vozidlá budú poháňané hybridným pohonom
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5548
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Kalinac » 20 srp 2022, 22:47

Instalovaná kapacita obnovitelných zdrojů energie v Číně se v červenci zvýšila

PEKING, 19. srpna (Sin-chua) – Instalovaná kapacita obnovitelné energie v Číně zaznamenala v červenci meziroční růst, podle Národního energetického úřadu, který zveřejnil údaje o energetice za období leden až červenec.
Ke konci července činila kapacita větrné energie přibližně 340 milionů kilowattů, což je meziroční nárůst o 17,2 procenta, zatímco solární farmy zaznamenaly kapacitu 340 milionů kilowattů, což je nárůst o 26,7 procenta.
Na konci července činila celková instalovaná kapacita výroby energie v zemi přibližně 2,46 miliardy kilowattů, což je o 8 procent více než v předchozím roce, ukazují data.
Pozitivní údaje o kapacitě obnovitelných zdrojů energie odrážejí úsilí země o dosažení cílů uhlíkového vrcholu a uhlíkové neutrality. Čína oznámila, že jejím cílem je dosáhnout vrcholu emisí oxidu uhličitého do roku 2030 a dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2060.
Země postupuje vpřed v rozvoji obnovitelných zdrojů energie, aby zlepšila svou energetickou strukturu. Podle akčního plánu zveřejněného v loňském roce má za cíl zvýšit podíl spotřeby nefosilní energie na přibližně 25 procent do roku 2030.

https://english.news.cn/20220819/4fe138 ... 4ed/c.html
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 22 srp 2022, 17:50

https://ekonomickydenik.cz/evropska-uni ... o-segwaye/
Evropská unie zavede povinné ručení pro elektrokoloběžky. Bude platit i pro segwaye
Na základě novely motorové směrnice bude muset mít každý majitel vozidla s mechanickým pohonem, které se pohybuje po zemi rychlostí vyšší než 25 km/h, od roku 2024 uzavřené povinné ručení. Pojištění odpovědnosti z provozu bude tedy povinné nejen pro elektrické koloběžky, ale také například pro segwaye. Splnění povinnosti bude kontrolovat dopravní policie.

Od ledna 2024 má být v Evropské unii novelou motorové směrnice celoplošně zavedeno pojištění odpovědnosti z provozu vozidel „s výhradně mechanickým pohonem, s rychlostí vyšší než 25 km/h pohybujících se po zemi, nikoliv po kolejích.“ Primárně se tedy bude jednat o elektrokoloběžky a segwaye.

,,Elektrokola mají výjimku z této povinnosti z důvodu primárního zdroje energie, kterým je šlapání, nikoli pouze pomocný motor“, říká Filip Běhal z tiskového odboru Ministerstva financí.

Povinnost mít pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele, nikoliv řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek.

"Kontrolu technických parametrů a samotného pojištění odpovědnosti bude selektivně provádět dopravní policie“, říká Filip Běhal.

Jiný přístup ke kontrole
V registru silničních vozidel se ale elektrokoloběžky a segwaye neregistrují, což si vyžádá jiný přístup při kontrole a vymáhání povinnosti. Elektrokoloběžky také standardně nemají rychloměr, proto se při určování povinnosti mít uzavřené pojištění odpovědnosti z provozu vozidla bude vycházet z technických parametrů, jakými je konstrukční rychlost nebo hmotnost.

Povinné ručení se podle těchto parametrů bude vztahovat na stroje, které jezdí rychlostí nad 25 km/h nebo váží více než 25 kilogramů.
Smyslem povinného ručení je, tak jako u motorových vozidel, pokrytí újmy na majetku či zdraví osoby, která byla nehodou způsobena.
"Výše pojistného bude záležitostí pojišťoven“, doplňuje Filip Běhal z Ministerstva financí.
A úpravy softu brať ako nedovolenú technickú úpravu vozidla.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 24 srp 2022, 23:15

https://svobodny-svet.cz/majitel-musel- ... -cely-vuz/
Majitel musel dát sešrotovat svůj jen dva roky vyráběný elektromobil, oprava malé škody by stála víc než celý vůz
Tento případ toho říká o elektromobilech tolik, až se z toho člověku chce plakat. U jistě stále zánovního vozu se nevyplatilo opravit relativně malou škodu mimo jiné proto, že ani vysoké ceny elektrických aut zdaleka neodpovídají skutečným nákladům na výrobu.
Elektrická auta jsou velmi drahá. I přesto na nich výrobci přímo prodělávají, neboť do ceny nepromítají veškeré náklady. Proč je tedy vyrábí? A proč je tyto aktivity nepřivádí na buben? Protože celý tento nápad drží nad vodou obrovská přerozdělovací mašinérie na pozadí, která zatěžuje spalovací vozy ohromnými pokutami za emise CO2, zatímco ty elektrické považuje za absolutně čisté.

Spalovací auta také přímo uměle zdražuje, neboť jen na nich automobilky dokáží vydělat na politicky diktovanou „elektrickou revoluci”. Je to něco jako emisní povolenky – spalovací auto se dá pořád vyrobit levně, pokud ale bude mít spotřebu paliva třeba 8,2 litru benzinu na 100 km (což není žádný extrém), automobilka by za jeho prodej musela odvést EU peníze za 95 nadlimitních gramů CO2 (protože zmíněná spotřeba znamená 190 g CO2/m a současný limit je 95 g). Za každý gram se pak platí 95 euro, takže takový vůz by byl zatížen pokutou 9 025 Eur, tedy asi 222 tisíc Kč. Kdybyste Octavii ale zdražili o dalších 222 tisíc Kč, nekoupí ji nikdo.

Tak ji zdražíte o 100 tisíc, protože to trh v tomto umělém prostředí snese. A prodáte k ní jeden elektromobil, který má podle EU emise CO2 nulové. Protože se platí za flotilové emise a nikoli za emise jednotlivých aut, pak nemusíte odvádět EU ani haléř, protože 190+0/2=95 – průměr je 95 gramů CO2 na km, jste přesně na limitu. Co to ale znamená na pozadí? Že se vám vyplatí až o oněch 222 tisíc Kč uměle zlevnit onen elektromobil, protože jinak byste stejné peníze odvedli Bruselu a peníze vyhodili do kanálu, takto je investujete do vlastní produkce. A když přihodíte oněch 100 tisíc Kč (je to příklad, reálně to může být více i méně), o které je Octavie dražší, než by musela, protože trh to snesl, máte najednou 322 tisíc Kč na jakousi vnitřní dotaci jinak nekonkurenceschopného auta.

Někteří nevěří, že tomu tak je, že automobilky prodávají elektrická auta pod výrobními cenami, protože to se přece nedělá. V racionálně fungující ekonomice nikoli, v té stále více centrálně plánované z Bruselu, Pekingu a dalších míst ale ano. Důkazem budiž i případ, který se čerstvě odehrál v Číně.

Tam došlo k lehké havárii elektrického sedanu Polestar 2 od Volva, který vlastnil jistý pan Huang. Nevíme, jak byl vůz přesně starý, ale musel být zánovní, tento model se vyrábí až od roku 2020. Nestalo se nic velkého, s autem vyjel ze silnice do škarpy, což vedlo k poškození světlometů a spodku vozu. Byla to relativně malá nehoda, u spalovacího moderního auta by škoda byla odhadem opravena za 200 až 300 tisíc korun. Tady ale došlo k ohnutí hliníkového plátu chránícího baterie. Přímo s nimi se sice nic nestalo, elektromobil tedy nevzplál ani nic podobného. Jelikož byl ale onen plech ohnut směrem dovnitř, nelze dle výrobce akumulátorový paket opravit. Místo toho jediným řešením byla výměna. Jak už ovšem asi tušíte, na tu nedošlo, místo toho vůz skončil ve šrotu jako rozumně (tedy za přijatelné náklady) neopravitelný.

Důvodem je cena nového paketu baterek, u kterého již není možné manipulovat s cenami jako u celých aut – v Číně fungují velmi podobné mechanismy jako u nás. Automobilka tak účtuje reálnou cenu, která v tomto případě měla dle prvotních informací vyšplhat na neskutečných 540 tisíc yüanů (1 948 000 Kč). To zástupce značky následně popřel, dojem tím ale moc nevylepšil, právě naopak. Dle něj si totiž značka za paket účtuje „pouze“ 400 tisíc yüanů (1 443 000 Kč). Pokud vás v tuto chvíli napadá, že se pan Huang přesunul z deště pod okap, trefili jste hřebíček na hlavičku.

Oprava veškeré zbylé škody by prý vyšla na 90 tisíc CNY, tedy asi 324 tisíc Kč, tedy blízko našeho odhadu ceny opravy spalovacího vozu. Jen baterie, kterou je prý i složité vyměnit, protože jde o strukturální prvek, by ale cenu celé opravy zvýšila skoro na pětinásobek, což nemá smysl podstoupit. Polestar 2 se dvěma elektromotory a prodlouženým dojezdem se totiž v Číně celý prodává od 338 tisíc yüanů (asi 1 220 000 Kč). Pan Huang jej nicméně dokázal pořídit již za 249 tisíc yüanů (899 tisíc Kč). Ve finále tak po něm automobilka v podstatě požadovala za opravu skoro dvojnásobek pořizovací ceny, a to v podstatě jen kvůli jednomu ohnutému plechu. Majitel si tak raději pořídí jiný vůz a ten starý poslal na smetiště dějin, tady skoro i doslova.

Tento případ jen připomíná, jak uměle vytvořené jsou představy o schůdnosti rozšíření elektroaut. Jejich cena je vysoká i teď, i když je výsledkem nespočtu přerozdělovacích procesů na všech úrovních vzniku vozu od stavby továrny až po poskytování úvěrů na ni. Přesto je naprosto nereálná vedle té skutečné, však Polestar přiznal, že jen cena baterie pro vůz je vyšší, než za kolik celé auto prodává.

Po tisící prvé proto říkáme, že tohle je experiment nikoli nepodobný tomu energetickému, jehož dopady nyní začínáme pociťovat na složenkách za elektřinu. A je to jen začátek, aktuální velkoobchodní ceny jsou znovu jinde. Proč strkat hlavu do takové oprátky? Elektrická auta jsou ekonomicky a uživatelsky neschůdným řešení s velmi pochybnou ekologickou bilancí. Nakonec i tento případ zpochybňuje onen ekologický faktor – co za ohledy k přírodě je ve šrotování pár let starých vozů kvůli ohnutému plechu?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 26 srp 2022, 18:19

ťoťok len tak nevymyslíš :smich:
https://ekonomickydenik.cz/mozna-zachra ... ch-center/
Možná záchrana? Místo plynu může pomoci s vytápěním odpadní teplo z datových center
Odpadní teplo z datových center může významně přispět k úsporám plynu v době, kdy se Německo snaží zabránit jeho nedostatku, pokud se využije k vytápění budov, uvedla průmyslová skupina pro efektivitu DENEFF. Informoval o tom odborný portál Clean Energy Wire.

Pokud by se odpadní teplo ze všech německých datových center spojilo a využilo, mohlo by se podle skupiny DENEFF vytápět město o velikosti Berlína.

Místo toho se v současnosti většina tepla ztrácí do atmosféry. Využití této energie by prospělo nejen datovým centrům, ale také obyvatelům a snahám o zvýšení energetické bezpečnosti, uvedla skupina a dodala, že ve spolupráci s výzkumnými ústavy vyvíjí inovativní řešení pro větší využití odpadního tepla z datových center.

Spolkový ministr Robert Habeck již oznámil omezení vytápění a chlazení veřejných budov s cílem ušetřit plyn, ale podle průmyslové iniciativy to samo o sobě energetickou bezpečnost nezajistí.:

„Snížení teploty ve veřejných budovách krátkodobě pomáhá, ale nestačí a dlouhodobé mrznutí v těchto budovách nemůže být řešením. Místo toho musíme nyní problém vyřešit technicky a důležitou součástí je zde odpadní teplo z datových center,“ říká výkonný ředitel DENEFF Christian Noll.

Německá vláda vydala různé výzvy, aby spotřebitelé plynu, včetně průmyslu a domácností, snížili jeho spotřebu, protože v zemi nastává zima s možným nedostatkem plynu. Ministr hospodářství Robert Habeck označil omezení dodávek plynu za „hlavní riziko“ pro německou ekonomiku.

Béla Waldhauser, generální ředitel datového centra Telehouse Deutschland GmbH, souhlasí: „Odpadní teplo z datových center je odpad, který lze rozumně využít.“

On sám chce přispět ke klimatické neutralitě průmyslu využitím odpadního tepla svého datového centra a se svým datovým centrem může ušetřit 400 až 500 tun CO2 ročně, protože část odpadního tepla zpřístupňuje sousední obytné čtvrti Westville s 1 330 byty.

V rámci Bytes2Heat vyvíjí DENEFF společně s IWN, IER a IVR z univerzity ve Stuttgartu od dubna 2021 inovativní řešení pro větší využití odpadního tepla z datových center a zahajuje nové pilotní projekty.

Na to, že odpadní teplo má potenciál pro transformaci energetiky, které se dosud dostalo jen malé pozornosti, v komentáři pro deník Handelsblatt uvedli poslanec za CSU Andreas Lenz a výkonný ředitel společnosti Orcan Energy Andreas Sichert.

„Namísto spoléhání se pouze na nové zdroje energie bychom měli také silněji podporovat energetickou účinnost a úspory energie,“ varují Andreas Lenz a Andreas Sichert.

„Použijeme-li příklad odpadního tepla, potenciály, kterým se dosud dostalo jen malé pozornosti, jsou velmi jasné. Německo by mohlo vyrábět 23 terawatthodin (TWh) elektřiny ročně z odpadního tepla průmyslových procesů – to je v současné době z velké části ztraceno nevyužito,“ konstatují autoři komentáře.

To odpovídá spotřebě 18 procent všech domácností. Z Německa jsou dnes k dispozici škálovatelné technologie, které přeměňují odpadní teplo na levnou zelenou elektřinu. To lze jasně vidět v odvětví cementu.

„Pro výrobu cementu je ve výrobním procesu zapotřebí velké množství tepla. Jen díky odpadnímu teplu ze všech německých cementáren by bylo možné vyrobit 0,71 TWh levnější elektřiny bez CO2. K výrobě stejného množství elektřiny by bylo zapotřebí přibližně 1,7 TWh plynu. To odpovídá roční spotřebě plynu přibližně 74 000 rodinných domů nebo 142 000 nájemních bytů – tedy středně velkého města s přibližně 300 000 až 500 000 obyvateli,“ upozorňují dále autoři textu.

Využívání odpadního tepla k výrobě elektřiny přímo přispívá k ochraně klimatu pomocí domácích technologií – a posiluje energetickou soběstačnost. A mimochodem, to zůstává případem drtivé většiny průmyslových odvětví v dekarbonizovaném prostředí.
Průkopníci v rekuperaci odpadního tepla

Patří mezi ně průmyslové závody, ale také využití geotermálního potenciálu v celém Německu. Geotermální energie může také poskytovat procesní teplo.

Přímé využití jako topné teplo je často ideální, ale odpadní teplo vyrobené po celý rok využívá pouze v topné sezóně a tím zanedbává velký potenciál.

Výhody jsou zřejmé: elektřina je cennou formou energie a může být použita různými způsoby. Vzhledem k tomu, že ekonomicky aktivní regiony nabízejí atraktivní pracovní místa, žije v těchto regionech více lidí.

Využití odpadního tepla v zemích s vysokou průmyslovou přidanou hodnotou, jako je Bavorsko a Bádensko-Württembersko, ale také Severní Porýní-Vestfálsko, by mohlo měřitelně přispět k dostupným cenám elektřiny.

Pro Německo je tu další příležitost: Technologie pro využití odpadního tepla, a Německo může hrát v tomto segmentu novou průkopnickou roli.

Potenciál využití odpadního tepla totiž zůstává nevyužit. Bylo by užitečné, kdyby elektřina vyrobená z odpadního tepla byla klasifikována jako „zelená elektřina“, vyzývají autoři komentáře.

Tím by se účinně snížily emise CO2, protože k výrobě tohoto typu tepla by se nemusela používat fosilní paliva. Navíc, odpadní teplo se vyrábí nepřetržitě – stejně jako elektřina.

Ani taxonomie EU není v tomto bodě dostatečná. Inovace nejsou součástí seznamu, protože jsou ze své podstaty v počátcích.

„Pro ochranu klimatu a posílení Německa jako místa pro podnikání by byl prospěšný živý seznam namísto pevného konstruktu. Opakovaná a pravidelná revize seznamu by byla důležitým východiskem pro zvažování účinných inovací v oblasti ochrany klimatu v budoucnosti. Musíme využít všechny možnosti. Pohled do budoucnosti znamená také umožnění inovací,“ napsali pro Handelsblatt poslanec Spolkového sněmu za frakci CDU/CSU Andreas Lenz a generální ředitel společnosti Orcan Energy AG, která vyrábí elektřinu z odpadního tepla, Andreas Sichert.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 26 srp 2022, 20:27

:sipka: Takže, "datové centrum do každé rodiny a bytu". :idea:
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 26 srp 2022, 21:51

A pri výpadku napájania sa môžeš pýtať prečo to tak mrzne spolu so zákazníkmi...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 3241
Registrován: 07 úno 2017, 19:46

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od jura-p » 26 srp 2022, 23:26

Zatím jsem bral jako absurditu života, když velká voda vyplavila budovu povodí Vltavy.
A ono se to šíří jako lavidna. Nemusí jít vždy o vodu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 07 zář 2022, 20:21

https://www.infovojna.bz/article/svetov ... bijeni-aut
Světový vůdce elektromobility vyzývá občany, aby omezili nabíjení aut
Přechod na elektromobilitu samozřejmě znamená zvyšování poptávky po elektrické energii. Je otázkou, zda budování alternativních zdrojů solární a větrné energie bude schopno vykompenzovat podíl fosilních energií.

Kalifornie se již několik let prezentuje jako lídr k přechodu na výrobu energie s nulovými emisemi a přechodu na elektromobilitu. Od 31. srpna je ale ve státě stav nouze kvůli nedostatku elektrické energie a domácnosti byly vyzvány k omezenému dobíjení elektrických aut, omezení výkonu klimatizací atd.

Ve hře je více faktorů, které se sešly najednou a je otázkou, jak je bude stát v budoucnu reálně řešit.
Výchozí bod a velké plány

Když za Obamovy vlády podepsaly v roce 2016 Spojené státy Pařížskou dohodu, jejímž cílem je snížit globální teplotu za pomoci redukce emisí skleníkových plynů, o dva roky později se Kalifornie vedená demokraty v čele s guvernérem Jerry Brownem zavázala k odvážnému cíli – vystačit si do roku 2045 pouze s tzv. „čistou energií“.

Kalifornský zákon, který byl mimochodem přijatý 2 dny před Global Climate Action Summit v San Franciscu, si dává za cíl napájet kalifornskou elektrickou síť do roku 2030 až z 50 % energiemi z obnovitelných zdrojů a cíl pro rok 2045 už znáte.

S dalším velkým plánem přišel Brownův nástupce Gawin Newsom (také demokrat) a Kalifornský úřad pro ovzduší (CARB). „Kalifornie má nyní průlomový a celosvětově vůdčí plán na dosažení 100 % prodeje vozidel s nulovými emisemi do roku 2035,“ řekl před 2 týdny Newsom, v souvislosti s legislativou, kterou přijal CARB v návaznosti na guvernérovo výkonné nařízení z roku 2020.

Dejme teď stranou otázky týkající se teorií o skutečně čisté energii či opravdovému vědeckému základu teorie uhlíkové stopy.
Realita
Minulý týden guvernér Newsom vyhlásil stav nouze kvůli nedostatku elektrické energie a přijal dočasné kroky k větším dodávkám energie (samozřejmě z fosilních zdrojů), snížení spotřeby ve státních zařízeních a požádal obyvatele o energetické utáhnutí opasků, resp o sledování doporučení provozovatele energetických sítí CAISO.

Od té doby CAISO naposledy vyzvalo Kaliforňany několikrát k omezení spotřeby. Naposledy včera, aby v následujících dnech ve špičkách tj. mezi 16-21:00, omezili výkon klimatizací, nedobíjeli elektromobily a omezili jakákoliv jiná zařízení s velkou spotřebou energie či vypnuli nepotřebná světla.

Kalifornii letos sužují vysoké teploty delší dobu než v předchozích letech a momentálně dosahují hodnot až 37 – 45 °C – mimochodem, dle guvernéra jde o důsledek globálního oteplování, a o to víc je potřeba rychle přejít na obnovitelné zdroje energií. Ať je tomu jakkoliv, spotřeba energie díky potřebným klimatizacím roste a množství energie v síti pokulhává.

Ke krizové situaci přispívá i dlouhodobé sucho a téměř prázdné vodní nádrže – a tedy pokles či zastavení produkce energií hydroelektrárnami. Nákup energie z okolních států je také problém, protože mají obdobné problémy.

Místní TV KTLA se ve čtvrtek ptala na názor lidí u dobíjecích stanic.

„Když nemůžeme dělat tyto věci dnes, jak to budeme dělat, až bude všechno na elektřinu?“ zeptal se jeden z řidičů.

„Pokud nemáte domácí nabíječku, je to naprostá katastrofa,“ řekla televizi majitelka elektromobilu jménem Rebecca.
Problémy a současný podíl energie z obnovitelných zdrojů

V roce 2021 se podílela energie z obnovitelných zdrojů na 34,8 % celkového mixu v Kalifornii vyráběné energie (a na 33,6 % celkového mixu, tj. včetně nakupované energie). Solární energie se podílela na cca 17 % a větrná na 7,8 % z celkového domácího mixu. Největší podíl cca 50 % tvořila energie vyráběná ze zemního plynu. Zhruba 30 % energií nakoupila Kalifornie z jiných států.

Přechod na elektromobilitu samozřejmě znamená zvyšování poptávky po elektrické energii. Je otázkou, zda budování alternativních zdrojů solární a větrné energie bude schopno vykompenzovat podíl fosilních energií.

Dle Real Clear Investigations je dalším problémem kalifornská elektrická sít, resp. zastaralé prvky přenosové soustavy či ukládání energie. Za předpokladu, že by došlo k razantnímu zvýšení produkce solární energie, je potřeba ji „uskladnit“.

Výzvy obyvatelům k omezení spotřeby energie (tzv. Flex Alert) nejsou v Kalifornii žádnou novinkou, nicméně, loni jich vydal CAISO osm, což je nejvíce od roku 2006.

Hrozící výpadky přiměly kalifornské zákonodárce a guvernéra ke zrušení plánu k uzavření poslední kalifornské jaderné elektrárny v Diablo Canyon do roku 2025. Minulý týden byl přijatý zákon umožňující provoz elektrárny do roku 2030. Jaderná energie se v roce 2021 podílela na 8,5 % celkového doma produkovaného mixu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 17 zář 2022, 15:21

https://ekonomickydenik.cz/nemci-nakupu ... ator-site/
Němci nakupují ve velkém přímotopy. „Nepřehánějte to, hrozí blackout!“ varoval regulátor sítě
Německá agentura pro rozvodné sítě Bundesnetzagentur znovu varovala občany, že používání elektrických ohřívačů namísto plynových topných systémů v zimě může přetížit rozvodné sítě v zemi. Za první letošní půl rok se v Německu prodalo cca 600 tisíc elektrických topidel, což je podle dle výzkumné organizace GfK nárůst o více než třetinu oproti stejnému období v loňském roce.

Zapojení takto velkého počtu přímotopů naráz by mohlo ohrozit bezpečnost provozu německé soustavy, ale v krajním případě vést k lokálním blackoutům. Německý síťový regulátor Bundesnetzagentur proto apeloval na domácnosti s plynovými spotřebiči, aby v průběhu topné sezóny používali přednostně zemní plyn místo elektrických přímotopů.

„Používání ohřívačů s ventilátorem je dražší než vytápění plynem, a to i při velmi vysokých cenách plynu,“ řekl listu Tagesspiegel Klaus Müller, vedoucí síťové agentury BNetzA.

„A pokud příliš mnoho lidí topí ventilátorovými ohřívači najednou, může to lokálně přivést elektrické sítě na hranici jejich zatížení i za ni.“ Také sdružení měst a obcí v zemi uvedlo, že energetická krize může ohrozit dodávky elektřiny,“ dodal Müller.

„Nebezpečí výpadku proudu je reálné,“ řekl šéf Německého sdružení měst a obcí Gerd Landsberg listu Welt am Sonntag.

Dodal, že elektrická síť by mohla být vytížena až za hranici svých možností, pokud by se v případě nedostatku plynu zapnulo 650 000 ventilátorových ohřívačů, které se letos dosud prodaly.

Mnoho německých spotřebitelů si pořídilo ohřívače s ventilátorem kvůli obavám z nedostatku plynu způsobeného ruskou válkou na Ukrajině, ale několik odborníků uvedlo, že rozsáhlý výpadek proudu zůstává nepravděpodobný.

„Velká část strachu je vyvolávána strachem,“ uvedl podle zprávy časopisu Der Spiegel pro televizní stanici n-tv energetický expert Christoph Maurer z poradenské společnosti Consentec.

Většina systémů vytápění a ohřevu vody v německých domácnostech je stále z velké části závislá na plynu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 9846
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 17 zář 2022, 18:35

Francie zvažuje pozastavení vývozu elektřiny do Itálie
Francie by mohla na dva roky přerušit vývoz elektřiny do Itálie, protože se potýká s poklesem produkce ve svých jaderných elektrárnách. Informovala o tom v sobotu agentura Bloomberg. Dodávky z Francie se na italské spotřebě elektřiny podílejí zhruba pěti procenty.

Předpokládá se, že produkce jaderných elektráren EDF kvůli problémům s údržbou klesne na nejnižší úroveň za více než tři desetiletí, takže se Francie změní z tradičního čistého vývozce elektřiny v čistého dovozce. Pokles produkce elektřiny ve Francii prohlubuje energetickou krizi v Evropě, za kterou stojí omezování dodávek plynu z Ruska, píše Bloomberg.

Energetické problémy jsou testem solidarity mezi členskými zeměmi Evropské unie. Možné přerušení francouzských dodávek elektřiny do Itálie naznačuje, že v případě prohloubení energetické krize by mohly převážit národní zájmy, upozorňuje Bloomberg.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika ... e-40408981

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 08 říj 2022, 17:18

https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/zap ... -vznitila/
Zaplavená elektrická vozidla se na Floridě po hurikánu spontánně vznítila
„Z Ianu je vyřazena tuna elektromobilů. Jak tyto baterie korodují, dochází k požárům,“ tvrdí Jimmy Patronis, nejvyšší finanční úředník a požární inspektor Floridy.

Patronis ve čtvrtek na Twitteru uvedl, že poté, co se minulý týden na pevninu přihnal hurikán Ian a zaplavil regiony jeho státu, se v záplavách ocitla spousta elektromobilů (EV), baterie byly podmáčené a některé samovolně vzplály.

Uvedl, že „to je nová výzva, které naši hasiči dosud nečelili. Přinejmenším v takovém měřítku.“
It takes special training and understanding of EVs to ensure these fires are put out quickly and safely. Thanks to @NCFRPio for their hard work. #Hurricanelan pic.twitter.com/oN0RvQTG2U
— Jimmy Patronis (@JimmyPatronis) October 6, 2022
„K zajištění rychlého a bezpečného uhašení těchto požárů je zapotřebí speciální výcvik a porozumění elektrickým vozidlům,“ pokračoval v dalším tweetu. „Děkuji [Hasičskému záchrannému sboru Severní Collier] za jejich tvrdou práci.“

Patronis na Twitteru zveřejnil video, na kterém hasiči v Neapoli stříkají tisíce litrů vody na zatopenou baterii elektromobilu Tesla, která doutná na ulici ve městě.

Nebylo uvedeno, kolik elektromobilů bylo v důsledku rozsáhlých záplav z minulého týdne vyřazeno z provozu nebo se vznítilo. Ukazuje se však, že hasičské sbory ve státě nejsou vybaveny na zvládání požárů lithiových baterií.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 10 říj 2022, 21:56

https://ekonomickydenik.cz/zablesk-nade ... ch-klesla/
Záblesk naděje na energetických burzách. Cena elektřiny i plynu na spotových trzích klesla
Dobrých zpráv není nikdy dost. Cena elektřiny a plynu na krátkodobých neboli spotových trzích se snížila. Sice ještě ne na hodnoty, které známe z doby před ruskou invazí na Ukrajinu, ale oproti minulým měsícům jde o významný pokrok. Přináší to naději, že časem klesnou také energie obchodované na delší období dopředu.

Cena zemního plynu na vnitrodenním trhu společnosti OTE v minulých dnech cena spadla až na 75 eur za megawatthodinu (MWh). Ano, je to stále ještě pětinásobek předkrizové ceny, ale pokles oproti minulým týdnům je nadějný. Pro srovnání: v září se plyn na vnitrodenním trhu OTE obchodoval na 160 až 230 eur za MWh.

Podobný vývoj se odehrává na trhu s elektrickou energií. Průměr krátkodobého neboli spotového trhu se od 5. října drží v intervalu od 150 do 175 eur za MWh. Běžné hodnoty v září se – s výjimkou některých víkendů – pohybovaly od 260 do 475 eur za MWh. Jednu z příčin poklesu cen elektřiny není těžké odhalit: příznivější větrné podmínky umožnily vyšší využití výkonu větrných elektráren.

Šéf plynárenského dispečinku v RWE Supply & Trading CZ Oldřich Dominik upozornil na Twitteru na nebývale silný tok plynu z Německa k nám. Například ve čtvrtek 6. října dosáhl objem dodávek z Německa do Česka výše 430 000 MWh, což je rekord od doby, kdy Rusové na konci srpna vypnuli Nord Stream. Jistou roli zde může hrát také doručení plynu z prvního tankeru, který přivezl zkapalněný zemní plyn (LNG) pro Česko do terminálu v nizozemském Eemshavenu.

Aspoň krátkodobě se zdá, že evropský trh má víc plynu, než aktuálně potřebuje. Podzemní plynové zásobníky v celém středoevropském regionu jsou téměř plné a spotřeba je kvůli vysokým cenám utlumena. Konkrétně v Česku spotřeba plynu za období od ledna do září meziročně klesla o 18,6 procenta (údaj analytické firmy Amper Meteo).

Podobný pokles lze vysledovat také v jiných evropských zemích. V menší míře se pokles spotřeby projevuje také u elektrické energie; analytická firma Rystad Energy zmiňuje 5procentní pokles oproti loňskému roku. Všechny výše zmíněné trendy dál posilují naději, že se situace na trhu s elektřinou a plynem bude postupně uklidňovat.
Svetielko na konci tunela je často protiidúci rýchlik...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 10 říj 2022, 22:27

:sipka: Napríklad sa medziročne ušetrí plyn na tom že sa teraz nevyrobí hnojivo. :idea: :wink:
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 3241
Registrován: 07 úno 2017, 19:46

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od jura-p » 11 říj 2022, 00:19

Jasně, nevyráběním se ušetří nejvíce energie. Jak elektřiny, tak plynu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2022, 01:28

A nejedením najviac potravín :mrgreen: Ale najviac elektriny a plynu sa ušetrí, keď sa žiadna nevyrobí a nenakúpi.
Takže Kartágo splňovalo všetky podmienky euronoriem a greendealu. Že neprežilo? Nepodstatné. Rovnako aj fakt, že bolo otrokárske.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 9846
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 15 říj 2022, 08:04

Čerpací stanice musí ode dneška uvádět porovnání nákladů u motorů na benzín, naftu, plyn i elektřinu
Tabulku s informací o nákladech na ujetí 100 km s vozy různých kategorií musí čerpačky vyvěsit na viditelném místě od půli října. Toto srovnání aktuálně zahrnuje pohon na benzín, naftu, CNG, LPG i elektřinu. Povinnost se ale týká jen stanic s prodejem benzínu, nafty a některého alternativního paliva.

Novinka, která má motoristům umožnit přehlednější srovnání cen různých paliv, má podobu tabulky, která obsahuje náklady na ujetí 100 km srovnatelnými vozy za použití různých druhů paliva. Do porovnání je zatím zařazena nafta, benzín, LPG, CNG a elektřina. Spotřeba pohonných hmot se podle Ministerstva průmyslu a obchodu stanovuje podle nejprodávanějšího vozidla v dané kategorii za uplynulý půlrok. Cena paliva vychází z celorepublikového průměru za stejné období.

Tabulka je veřejně k dispozici na stránkách MPO. Z aktuální verze vyplývá, že v kategorii vozidel střední třídy, jejíž typickým představitelem je Škoda Octavia, činily náklady na ujetí 100 km v letošním prvním pololetí od 215 korun u benzínu, minimálně 176 korun u nafty a u CNG nejméně 250 korun. Je otázka, nakolik budou takto uváděné ceny v tomto mimořádně turbulentním období relevantní.
https://www.volty.cz/2022/10/15/cerpaci ... -elektrinu

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 15 říj 2022, 10:37

A prečo by mali byť relevantné?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 3241
Registrován: 07 úno 2017, 19:46

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od jura-p » 15 říj 2022, 11:49

Co je to za blbost? Kde to ty pumpy "zveřejní" a jak budou vědět, kolik km jednotlivá auta, co u nich brala pohonné hmoty, ujela? U mého auta se dojezd na jednu nádrž dost liší v minulosti, kdy jsem jezdil po Evropě a nyní, když nemocný jedu nakupovat pár km do superhyper. Ale když beru benzín, tak na pumpě nezjišťují ani typ auta, ani stav tachecu. A navíc nejezdím k jedné pumpě.

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4087
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Grif » 15 říj 2022, 12:31

Ale ono nejde o to zveřejnit kolik které auto žere,ale že elektromobil žere nejméně a je ekologický.Což ani jedno není tak docela pravda.
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Odpovědět