Závery, ku ktorým MAAE ako nezávislá medzivládna organizácia v rámci systému OSN dospela, sa často považujú za prirodzene autoritatívne. Japonská vláda má tiež v úmysle využiť správu MAAE na legitimizáciu japonského vypúšťania odpadových vôd kontaminovaných jadrovými látkami do oceánu.
Ako však uviedol hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Wang Wenbin, správa agentúry nemôže slúžiť ako "štít" alebo "zelené svetlo" pre japonský plán dumpingu. Rovnaký názor vyjadrilo v nedávnych rozhovoroch pre Global Times aj niekoľko odborníkov z priemyslu, ktorí uviedli, že závery hodnotiacej správy MAAE nemôžu byť schvaľovacou pečiatkou pre bezpečnosť plánu.
Pokiaľ ide o zverejnenú správu MAAE, Čínsky úrad pre atómovú energiu (CAEA) a ministerstvo ekológie a životného prostredia nedávno vyjadrili pochybnosti o jej obsahu. Domnievajú sa, že existuje mnoho otázok týkajúcich sa oprávnenosti vypúšťania japonských emisií do oceánu, spoľahlivosti systému čistenia a úplnosti plánu monitorovania.
Generálny tajomník CAEA Deng Ge uviedol, že podľa správy MAAE metóda pokročilého systému spracovania kvapalín (Advanced Liquid Processing System - ALPS), ktorú Japonsko používa, nemôže odstrániť všetky rádioaktívne nuklidy z odpadových vôd kontaminovaných jadrovými látkami. Na základe výsledkov predchádzajúcej prevádzky sa preukázalo, že metóda ALPS nie je účinná pri odstraňovaní rádioaktívnych nuklidov, ako sú trícium a uhlík-14. Účinnosť ALPS pri odstraňovaní iných rádioaktívnych nuklidov si tiež vyžaduje ďalšie testovanie a overovanie prostredníctvom experimentov a inžinierskych prác.
Podľa údajov, ktoré zverejnilo samotné Japonsko, viac ako 70 % odpadových vôd čistených spoločnosťou ALPS nespĺňa normy pre vypúšťanie a vyžaduje si ďalšie čistenie. Počas dlhodobej prevádzky sa výkonnosť a spoľahlivosť ALPS bude ďalej zhoršovať v dôsledku korózie a starnutia zariadení. Japonsko však nepreukázalo dlhodobú účinnosť a spoľahlivosť systému čistenia vody.
Osoba oboznámená s japonským plánom na vypúšťanie odpadových vôd prezradila pre Global Times, že súčasný plán a hodnotenie v Japonsku vychádzajú z predpokladu, že vyčistená odpadová voda bude spĺňať normy. Žiaľ, podľa údajov, ktoré predtým zverejnila spoločnosť Tokyo Electric Power Company (TEPCO), prevádzkovateľ fukušimskej elektrárne, aj po vyčistení prostredníctvom systému ALPS približne 70 % vyčistenej kontaminovanej odpadovej vody nespĺňa stanovené normy, pričom 18 % prekračuje normy 10 až 20 000-krát. Okrem toho časté poruchy a poškodenia komponentov systému ALPS vyvolávajú pochybnosti o jeho schopnosti čistiť odpadovú vodu kontaminovanú jadrovými látkami.
Zasvätenec ďalej uviedol, že nie je isté, či sa situácia zlepší, ak sa voda podrobí druhému kolu úpravy ALPS. Plán, ktorý predložila spoločnosť TEPCO, nevysvetľuje, ako zabezpečiť, aby vyčistená odpadová voda spĺňala požiadavky na vypúšťanie, ani neobsahuje analýzu vplyvov vypúšťania.
Z verejne dostupných údajov vyplýva, že spoločnosť TEPCO opätovne spracovala len 0,25 % odpadových vôd kontaminovaných jadrovou energiou, pričom nezverejnila čas potrebný na druhé spracovanie ani nevysvetlila plán druhého spracovania.
Presnosť a spoľahlivosť údajov o kontaminovanej odpadovej vode, ktoré Japonsko zverejnilo, tiež spochybnili viaceré strany. Deng uviedol, že spoločnosť TEPCO opakovane zatajovala a falšovala údaje o odpadových vodách kontaminovaných jadrovou energiou. Japonsko jednostranne schválilo plán zneškodňovania a urýchlilo jeho realizáciu, pričom rôznymi prostriedkami vyvíjalo tlak na preskúmanie a posúdenie MAAE.
MAAE vykonala svoje preskúmanie a posúdenie výlučne na základe údajov a informácií poskytnutých Japonskom, pričom Japonsko jednostranne odobralo len obmedzený počet vzoriek odpadových vôd kontaminovaných jadrovými látkami na laboratórne porovnanie a analýzu. Autenticita a presnosť údajov sa ešte musí overiť a nezávislosť a reprezentatívnosť odberu vzoriek je veľmi nedostatočná. Preto aj v prípade, že z preskúmania a posúdenia MAAE vyplynie, že vypúšťanie je v súlade s medzinárodnými bezpečnostnými normami, nemá podľa Denga dostatočnú presvedčivosť.
Pokiaľ ide o odber vzoriek a monitorovanie, spoločnosť TEPCO pôvodne odoberala a monitorovala v kontaminovanej odpadovej vode len deväť nuklidov okrem trícia, čo bolo neskôr upravené na 29 nuklidov v roku 2023. Vzhľadom na zložité zloženie kontaminovanej odpadovej vody z Fukušimy s vysokým obsahom solí a rôznych prímesí to však podľa zasvätených osôb ešte zďaleka nestačí.
"Konanie spoločnosti TEPCO vnieslo do informácií o zdroji odpadových vôd kontaminovaných jadrovou energiou značné neistoty, čím sa výrazne zvýšili ťažkosti pri formulovaní následných plánov monitorovania a posudzovaní vplyvu na morský ekosystém," uviedol zasvätenec.
Aj keď hodnotiaca správa MAAE dospela k záveru, že japonský plán na vypúšťanie odpadových vôd kontaminovaných jadrovou energiou spĺňa medzinárodné bezpečnostné normy, riziká stále pretrvávajú.
Wei Fangxin, výskumný pracovník Centra pre jadrovú a radiačnú bezpečnosť na ministerstve ekológie a životného prostredia, povedal pre Global Times, že normy radiačnej bezpečnosti stanovené MAAE stanovujú limit dávky pre verejnosť na 1 miliSievert za rok. Avšak aj keď je dávka nižšia ako 1 miliSievert, stále existuje riziko ožiarenia.
"Je to ako obmedzenie rýchlosti na diaľnici na 100 kilometrov za hodinu. Neznamená to, že jazda rýchlosťou nižšou ako 100 kilometrov za hodinu je absolútne bezpečná," povedal expert.
Wei tiež poukázal na to, že v kontaminovanej odpadovej vode z jadrovej elektrárne Fukušima sa nachádza veľa nuklidov, takže jej spracovanie je náročné. Každá technológia čistenia má obmedzenia a dokáže spracovať len určité typy nuklidov, zatiaľ čo iné nuklidy alebo nečistoty môžu ovplyvniť výkonnosť čistiaceho zariadenia.
Časom sa výkonnosť čistiaceho systému zhoršuje a upravená voda môže mať nadmerné hodnoty rádioaktivity, povedal.
"Z dlhodobého hľadiska budú ľudia v susedných krajinách a regiónoch Japonska nepochybne negatívne ovplyvnení ukladaním odpadových vôd kontaminovaných jadrovými látkami. Bez ohľadu na to, aká malá môže byť rádioaktivita kontaminovanej odpadovej vody, stále predstavuje určité riziko." Wei poznamenal.
Pochybnosti o montáži
Hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Mao Ning už 4. júla uviedol, že správa "nedokazuje, že prepustenie je legitímne a oprávnené, a nezbavuje japonskú stranu zodpovednosti a povinností vyplývajúcich z medzinárodného práva".
Liu Senlin, odborník z Čínskeho inštitútu pre atómovú energiu, ktorý sa zúčastnil na technickej pracovnej skupine MAAE pre hodnotenie, povedal pre Global Times, že správa, ktorá bola zverejnená v mene generálneho riaditeľa MAAE, bola vydaná bez dostatočných konzultácií s odborníkmi v technickej pracovnej skupine.
Správa, ktorú MAAE zverejnila, podľa neho nepredstavuje uznanie oprávnenosti rozhodnutia Japonska vypúšťať vyčistenú odpadovú vodu do oceánu zo strany MAAE, ani schválenie či povolenie Japonska vypúšťať odpadovú vodu kontaminovanú jadrovými látkami.
Liu uviedol, že správa bola vydaná v mene generálneho riaditeľa MAAE Rafaela Mariana Grossiho. Hoci sekretariát MAAE požiadal odborníkov technickej pracovnej skupiny o stanovisko k návrhu správy pred jej zverejnením, čas, ktorý dostali odborníci, bol veľmi obmedzený a ich stanoviská boli len referenčné, pričom o ich prijatí rozhodoval sekretariát MAAE.
Podľa Liua sekretariát MAAE po získaní spätnej väzby neinicioval diskusiu ani nedosiahol konsenzus s odborníkmi o úprave správy alebo prijatí stanovísk pred jej urýchleným zverejnením.
Liu prezradil, že počas posledných dvoch rokov hodnotiacich úloh odborníci z rôznych strán v technickej pracovnej skupine rozsiahlo a hlboko diskutovali o technických otázkach týkajúcich sa zodpovednosti a funkcií japonskej vlády pri vypúšťaní upravených kontaminovaných odpadových vôd, kľúčových zásad a bezpečnostných cieľov, povoľovacích postupov, charakterizácie zdroja, otázok bezpečnosti systému a procesu vypúšťania, hodnotenia vplyvu žiarenia na životné prostredie, monitorovania zdroja a plánov monitorovania životného prostredia, radiačnej ochrany pri práci, verejných konzultácií a zapojenia príslušných strán. "Vyskytli sa súhlasné aj rozdielne názory a nedosiahla sa jednomyseľná dohoda."
Na jednej strane preskúmanie a hodnotenie MAAE účinne zvýšilo technický prah a regulačné požiadavky na japonský únik odpadových vôd kontaminovaných jadrovými látkami, na druhej strane sa vyskytli významné obmedzenia, ako napríklad neriešenie obáv medzinárodného spoločenstva týkajúcich sa legitímnosti rozhodnutia Japonska o vypúšťaní a nedostatočné diskusie a opatrenia týkajúce sa následných úloh preskúmania a hodnotenia a dlhodobých plánov monitorovania.
"MAAE v otázke likvidácie odpadových vôd kontaminovaných jadrovou energiou v japonskej Fukušime zohráva skôr úlohu hodnotiteľa než rozhodovateľa," povedal Wei.
"Z pohľadu MAAE možno jej zverejnenie komplexnej hodnotiacej správy, v ktorej sa uvádza, že japonský plán na vypúšťanie odpadových vôd kontaminovaných jadrovou energiou "spĺňa medzinárodné bezpečnostné normy", chápať len ako realizovateľnosť plánu. Realizovateľnosť však neznamená, že plán je optimálnym riešením, a stále existuje mnoho otázok, na ktoré Japonsko neodpovedalo," poznamenal.
Keď Japonsko požiadalo MAAE o posúdenie svojich plánov likvidácie, nepredložilo na posúdenie všetky uskutočniteľné možnosti. Namiesto toho predložilo plán vypúšťania, ktorý bol najvýhodnejší pre jeho záujmy. Toto hodnotenie má samo o sebe obmedzenia a zaujatosť, uviedol expert.
Juhokórejské médiá 21. júna odhalili, že japonská vláda poskytla MAAE politický dar vo výške viac ako 1 milión eur (1,10 milióna USD), aby sa vyriešili názorové rozdiely medzi MAAE a expertmi z tretích krajín. Grossi a japonská vláda to však neskôr popreli.
"Z hľadiska výsledkov hodnotenia MAAE sa jej stanovisko jednoznačne prikláňa skôr na stranu japonskej vlády," uviedol anonymný expert blízky tejto udalosti.
Po prvé, aj samotná MAAE chce čo najskôr vyriešiť problém odpadových vôd kontaminovaných jadrovou energiou vo Fukušime, pretože jedným z jej mandátov je podporovať mierové využívanie jadrovej energie na celom svete, povedal.
Druhým dôvodom je, že Japonsko má v MAAE významný vplyv. Z informácií, ktoré máme k dispozícii, vyplýva, že v MAAE pôsobí veľa japonských štátnych príslušníkov a tento trend podľa experta v poslednom desaťročí pokračuje.
"Japonská vláda je v tejto otázke aktívna a finančne podporuje vysielanie expertov alebo poradcov, ktorí slúžia v MAAE alebo poskytujú jej služby. Z pohľadu MAAE je využívanie bezplatných odborných služieb určite vítané. Z pohľadu Japonska sa týmto prístupom rozširuje jeho vplyv a diskurzná sila v rámci MAAE," povedal.
Najjednoduchší spôsob
Pri realizácii plánu dumpingu (vypustenie?) Japonsko počas celého procesu nebolo schopné preukázať legitímnosť a zákonnosť svojho rozhodnutia. To je jeden z dôvodov, prečo požiadalo MAAE o hodnotenie a posúdenie.
V tejto súvislosti konanie Japonska odhalilo nedostatok dlhodobej zodpovednosti pri riešení tohto problému a namiesto toho odhalilo potrebu dočasného, a nie dlhodobého riešenia.
Podľa CAEA Japonsko úmyselne obmedzilo oprávnenie technickej pracovnej skupiny MAAE, pričom preskúmanie a posúdenie obmedzilo len na jednu možnosť ukladania a vylúčilo ostatné možné alternatívy. Aj keď MAAE považuje vypúšťanie odpadových vôd za súladné s medzinárodnými bezpečnostnými normami, nedokazuje to, že ide o jediné alebo najlepšie riešenie likvidácie kontaminovaných odpadových vôd.
"Teraz je vypúšťanie kontaminovanej odpadovej vody do otvoreného mora pre Japonsko najjednoduchším a najmenej zaťažujúcim prístupom, ktorý znižuje ekonomické náklady a minimalizuje škody na vlastnom území. Potenciálne však predstavuje riziko pre susedné krajiny, čím fakticky prenáša svoje vlastné riziká na iné krajiny," povedal Wei.
Tento článok pôvodne uverejnil Global Times.