Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 29 lis 2023, 23:49

▲V Kazachstane som videl ako mal vodič ZILu ako nezávislé kúrenie, na palubnej doske za jazdy postavenú benzínovú letlapu(horák)(tú s tou tlakovacou punpičkou na nádobke). To bolo tak na Darwinovku. :wink:
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8201
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 30 lis 2023, 09:08

Predavali a montovali sme nezavisle kurenia Eberspacher. Bol to dobry kšeft a montovali sme to od osobakov, cez kamiony, stavebne stroje až po hufnice Dana a železnične vagony. Ak by som si mal vybrat kurenie na prežitie, tak benzinove teplovdušne s pridavnou nadržkou a poriadnou bateriou vo vnutri auta.
Jedno velke teplovzdušne na naftu sme darovali Čiernohorskej železnici. Za odmenu nam urobili den vozenia sa len pre nas. S chlastom, baranim gulašom, ludovou muzikou a aj s vykolajením (čo pôvodne nebolo v programe)
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17964
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 30 lis 2023, 09:13

Do lodi jsem dával to naftové čínské 5kW - chce to větší baterku, není to úplně nejtišší, ale účel plní. Topí jako kráva a spotřeba je velmi přiměřená. A je to i ekologické, páč baterku dobíjím solárama :lol: .Za mě OK. :nahoru:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 10999
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 30 lis 2023, 11:11

První balónek s nápisem „vyhlazení špiček” vypustili němečtí politici už skoro před třemi roky. Takové slovní spojení zní všelijak, sémanticky ale dává smysl - smyslem od začátku bylo zavést možnost omezení spotřeby elektrické energie v konkrétní domácnosti z vůle operátora sítě v případě, že bude kvůli odběrovým špičkám hrozit její přetížení. Něco takového pochopitelně může nastat kdykoli a kdekoli, jinde než v rozvojových zemích toho ale moc často svědky nejsme.

Němci v mezičase začali tomuto opatření říkat jinak, „vyhlazení špiček” asi neznělo dostatečně sexy. Když jsme ale psali o posunu této iniciativy skoro před rokem, podstata byla pořád stejná. Nyní jde o hotové zákonné opatření se všemi prováděcími předpisy, které bude platné od 1. ledna 2024. A tak si můžeme říci, co pěkného Němce čeká.

No, nic pěkného to vlastně není. Jak informuje Bundesnetzagentur ve své tiskové zprávě, místo „vyhlazení špiček” se nyní jedná o „definici procesu integrace řiditelných odběrných zařízení a řiditelných elektrických přípojek podle § 14a energetického zákona”. Proč říkat věcem jednoduše a srozumitelně, když to jde složitě a nesrozumitelně, takže se jich nikdo nebude bát, že? Obavy jsou ale na místě, neboť moc nad domácností každého Němce brzy přeberou operátoři sítě.

Pozitivní je snad jen to, že operátoři nebudou mít možnost domácnost ze sítě zcela odpojit (původně to bylo ve hře), to se přirozeně stane až v momentě, kdy síť přes veškerou snahu o opak selže jako celek. Provozovatelé distribučních sítí tedy mohou podle nového zákona v případě přetížení sítí snížit spotřebu konkrétní domácnosti až na 4,2 kW celkem. Na to, abyste si pustili televizi, rádio, ohřáli si vodu a upekli si toust, to bude s přehledem stačit. S vytápěním už to bude o hodně horší, 4,2 kW budou v zimě stačit jen extrémně efektivním stavbám, navíc v momentě, kdy nepoužijete žádný jiný spotřebič. Starší stavby mohou mít v teplotách pod bodem mrazu tepelné ztráty i šestinásobné a s tímto nevytopíte prakticky nic.
https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/n ... i-pres-noc

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 30 lis 2023, 12:51

U nas maju byty bezne istenie 16A 1f(16Ax230V=3,7kW), cize obdobnych bytov sa to netyka. Domy s istenim 3x25A (3x25A*230V=17,25kW) maju bezne odber nizsi (0,5-5kW)a ti, co maju elektricke vykurovanie maju aj vykurovaciu tarifu u nas zvanu DD4, ktorej podmienkou je aj blokovanie spotrebicov sa vysokym odberom v case vysokej tarify. Distributor zarucuje nizku tarifu v rozsahu 20h denne, s tym, ze zalezi len na nom, kedy bude aplikovana vysoka tarifa. Cele je to riadene HDO. Cize to, co udajne idu zavadzat ako novinku v nemecku tu funguje uz aspon 50 rokov. Elektromobil sa dobija kazdu noc a na dobitie toho, co sa prejazdilo cez den to bohate staci. Aj s 10A nabijackou.
Mimochodom, kurenie ma zotrvacnost niekolko hodin a termostat nereguluje spojito.
Viac hláv - viac kapusty.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49557
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 01 pro 2023, 00:33

https://www.kurzy.cz/zpravy/750406-zaka ... ny-diktat/
Zákaz plynových kotlů omezí stovky tisíc českých domácností. Brusel chystá další nesmyslný diktát
Mnoho miliard korun ze státních zdrojů vyletí komínem. A to doslova. Bruselští byrokrati totiž chystají zásadní změnu směrnice, která v konečném důsledku povede k zákazu prodeje i oprav plynových kotlů. Zákaz by měl platit už od roku 2029. Český stát přitom ještě nedávno lidem na pořízení plynového kotle přispíval. Celkově na podporu tohoto typu vytápění v domácnostech vynaložil miliardy korun. To se nyní v souvislosti s dalším plánovaným Bruselským diktátem jeví jako vyhozené peníze. Zatím je ještě čas, tento nesmysl zarazit.

Evropská komise poslala do připomínkového řízení návrh regulace týkající se sezónní účinnosti kotlů. Ta zpřísňuje podmínky tak, že v podstatě nebude možné pořizovat a dokonce ani opravovat plynové kotle. Český stát je přitom ještě nedávno masivně podporoval. Bruselským byrokratům, kteří tak fanaticky bojují proti fosilním palivům, se však nyní staly trnem v oku i plynové kotle. Nezakáží je přímo, jdou na to oklikou právě přes směrnici o účinnosti tepelných zařízení. Zatímco nyní je nejnižší hranice účinnosti 86 procent, do čehož se plynové kotle vejdou, nově by měla povinná minimální sezónní účinnost dosahovat až 115 procent. To splní jen tepelná čerpadla a kombinovaná zařízení. V praxi pak nebude možné uvádět plynové kotle na trh. Z návrhu směrnice dokonce vyplývá, že by se v případě poruchy nesměly opravovat ani ty instalované už dříve.

Toto zásadní omezení se dotkne miliónů evropských domácností, v Česku pak stovek tisíc. Topení plynem je i díky dlouhodobé státní podpoře u nás velmi rozšířené. Z více než půl milionu bytů dokončených v Česku mezi lety 2000 a 2022 je na plyn podle ČSÚ napojena více než polovina. Větší podíl je přitom u bytů v bytových domech, dvě třetiny bytů dokončených v roce 2021 v rámci bytového domu je připojeno na plyn. Mnohé domácnosti plyn využívají hlavně k vaření, ohřevu teplé vody a právě na topení. Všechny tyto domácnosti už brzo přijdou o možnost nechat si plynovou soustavu v případě poruchy opravit. V případě, že chystané zpřísnění opravdu projde, budou muset místo opravy investovat stovky tisíc do výměny celé topné soustavy.

Je to o to paradoxnější, že český stát pořízení plynových kotlů dlouhodobě podporoval, hlavně v rámci takzvaných kotlíkových dotací. V rámci nich od roku 2015 podpořil výměnu 120 tisíc energetických zdrojů za celkem 11,8 miliardy korun. Více než čtvrtina z toho připadala na plynové kotle. Ve světle chystané změny se zdá, že tyto peníze státu doslova vyletěly komínem.

Zatím ještě není pozdě, abychom tomuto dalšímu bruselskému nesmyslu zabránili. Podle neoficiálních zpráv s tímto záměrem nesouhlasí ani české ministerstvo průmyslu a obchodu. Musíme nyní vyvinout tlak na to, aby tato regulace neprošla, doplatily by na to stovky tisíc českých domácností. Na rozdíl od jiných nesmyslných nařízení je v tomto případě ještě relativně dost času. Návrh musí odsouhlasit jednotlivé členské země EU a pravděpodobně do toho promluví i volby do europarlamentu v příštím roce.

Zvažovaný nepřímý zákaz plynových kotlů je dalším potvrzením toho, že se Evropská unie stává byrokratickým molochem, který svými zbytečnými a často absurdními nařízeními jen hází klacky pod nohy všem svým obyvatelům a podnikatelům. Je proto nejvyšší čas, aby se vrátila ke svým základním principům, které vedly k jejímu vzniku. Tedy podpoře volného pohybu zboží, služeb a osob. Jakékoliv další nesmyslné restrikce pouze omezují konkurenceschopnost Evropy a snižují její význam ve světě. Ovlivnit další směřování EU můžeme my všichni. Jen musíme být dost slyšet.

RNDr. Evžen Korec, CSc.
Generální ředitel a předseda představenstva
EKOSPOL a. s.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 18 pro 2023, 22:36

V rámci úsporných opatrení v Nemecku úplne zrušili dotácie na elektromobily s okamžitou platnosťou. Ten VW asi vedel prečo zrušil tú Gigafactory v Česku. Uvidíme ako to bude s predajmi elektroaut na nový rok.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49557
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 18 pro 2023, 22:54

https://echo24.cz/a/HJaHK/zpravy-svet-n ... ickych-aut
Německo zrušilo státní podporu nákupu elektrických aut. Stát tím chce ušetřit
V Německu počínaje pondělím skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize. Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku.

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč). Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo.

Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít. Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 26 pro 2023, 19:32

Nissan Ariya jako první automobil dojel ze severního na jižní pól. Byl v téměř sériovém stavu
https://www.autorevue.cz/nissan-ariya-j ... ovem-stavu
Akosi sa mi nedarí zistiť ako to auto vlastne nabíjalo pri tej ceste od pólu k pólu! :sad: Čo za dobíjačky to používali,(solár/ vietor/nafta)? Alebo je tam pravda niekde skrytá(zmanipulovaná).
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49557
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 09 led 2024, 12:12

https://echo24.cz/a/HsXJu/zpravy-domov- ... v-garazich
„Dá se říct, že elektromobily neumíme hasit.“ Hasiči připravují nová pravidla pro garáže
Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet elektromobilů. V současné době se musí zhodnotit dopady opatření, následně může jít právní úprava do připomínkového řízení. Novinářům to řekl náměstek Hasičského záchranného sboru Daniel Miklós. Podle ředitele hasičů Vladimíra Vlčka je z hlediska bezpečnosti nejdůležitější včasná detekce požáru elektromobilu a dobrý odvod kouře a tepla.

Požár elektromobilu je podle Miklóse jiný než požár benzinového auta. Při hoření bateriového úložiště vznikne velmi vysoká teplota a toxický kouř. S autem se velmi špatně manipuluje, je potřeba utlumit plamenné hoření, a pak ho dostat co nejrychleji ven a ponořit ho, uvedl. „I ponoření na 48 či 72 hodin do vody ale nezaručí to, že tam znovu nedojde k reakci,“ řekl náměstek.

„Dá se říct, že elektromobily neumíme hasit,“ prohlásil Vlček. Platí to podle něj i pro hasiče v zahraničí. Vytažení vozu a ponoření ho do kádě s vodou není podle něj pro hasiče efektivní, a zkoušejí proto jiné metody. Sbor má v současnost jeden speciální vůz na vytahování elektromobilů z garáží, plánuje mít další v krajích.

Požárů elektromobilů zatím zaznamenali hasiči pouze jednotky. Jsou však náročné. Ohně vznikají většinou při dobíjení. Vyhláška o bezpečnosti v garážích se proto zaměří podle Miklóse na detekci, aby se oheň nerozšířil na celé bateriové úložiště a nedosáhl tisícistupňových teplot. U největších garáží by měl být odvod tepla a kouře.

Bezpečnostní standardy se podle náměstka budou lišit u nově budovaných a stávajících garáží. „Například v podzemních garážích v obchodních centrech již není mnoho prostoru dobudovat nějaké zásadní věci, natož v bytových domech,“ uvedl Miklós. „Ale můžeme se bavit i o tom, že u těch stávajících garáží nebude možné všude dobíjet. Bude to třeba jenom v nejvyšším podlaží, které má přímý výjezd, nebo jenom v určitých dedikovaných místech,“ dodal.
Ochladiť, presunúť, najemno zomleť, drť nechať vyhorieť...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49557
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 12 led 2024, 10:52

https://ekonomickydenik.cz/dieselove-mo ... ky-expert/
Dieselové motory se v zemědělství v krátkodobém horizontu obtížně nahrazují, říká německý expert
Traktory a kombajny, používané v zemědělství, v současné době stále jezdí na naftu. A nejspíš ještě hodně dlouhou dobu budou. Solární energie, vodík, metan a biopaliva jsou teoreticky možnosti, které jsou proveditelné nanejvýš pro malé traktory, řekl německému rozhlasu Deutschlandfunk elektroinženýr Michael Sterner.

Alternativy k zemědělským strojům založeným na fosilních palivech jsou vzácné a v praktických testech často zaostávají za svými emisně náročnými protějšky, uvedl elektroinženýr Michael Sterner v rozhovoru pro německý veřejnoprávní rozhlas Deutschlandfunk.

Traktory a kombajny v Německu i jinde často jezdí na naftu a alternativní pohonné systémy založené na vodíku a biopalivech, metan nebo baterie jsou zatím praktické pouze pro menší vozidla, tvrdí Sterner.
„Vysokozdvižné vozíky nebo malotraktory lze v zemědělství snadno ovládat elektricky,“ řekl výzkumník z Technické univerzity v Regensburgu.

Těžší kombajny by však elektrické motory dostaly na jejich současné technické limity. Baterie schopné nést náklad pro energeticky náročné úkoly velkých vozidel v zemědělství by musely být několikanásobně těžší než samotné vozidlo.

„Baterie dnes v těchto výkonnostních třídách prostě nejsou praktické,“ konstatoval expert.

Ani jiné způsoby elektrického pohonu, například s kabelovým bubnem připojeným k solárnímu poli, zatím nepřesvědčily uživatele ve zkušebním provozu.

Alternativou by podle Sternera mohly být motory na vodíkové bázi, i i ty se potýkají s technickými problémy ohledně velikosti nádrže a dalších parametrů.

„E-paliva, biopaliva a metan jsou v současné době nejslibnějšími řešeními pro větší stroje, ale zatím nejsou snadno dostupné,“ řekl dále Sterner.

Podotkl ale, že obnovitelné a dekarbonizované zdroje energie přesto nabízejí mnoho příležitostí k úsporám a dokonce i výdělkům díky zařízením na jejich pozemcích a synergiím mezi zemědělstvím a bioenergií.

Zemědělské podniky po celém Německu v posledních dnech zahájily rozsáhlé protesty proti škrtům v dotacích na naftu, které vyvolala vládní změna rozpočtu na poslední chvíli.

Argumentují tím, že škrty v dotacích a rostoucí ceny uhlíku je zasáhly tvrději než jiné podnikatelské skupiny, a požadují úplné zrušení opatření poté, co vláda minulý týden uvedla, že je zruší nebo odloží jen částečně.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49557
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 13 led 2024, 22:22

https://ekonomickydenik.cz/cesku-chybi- ... -madarska/
Česku chybí vlastní kapacity na výrobu baterií. Musí je dovážet, hlavně z Číny a Maďarska
Nástup elektromobility a rostoucí zájem o ukládání energie z fotovoltaiky přinášejí jeden problém, o kterém se zatím příliš nemluví. A sice rostoucí závislost Česka na dovozu velkých baterií. Jen v období od ledna do listopadu loňského roku dosáhla hodnota jejich importu 122 miliard korun, v meziročním srovnání do bylo o 36,6 procenta více.
Podle detailních statistik v systému STAZO Českého statistického úřadu se k nám dovážejí elektrické akumulátory (což je odborně přesnější název než běžně používaný výraz baterie) hlavně z Číny a Maďarska. Velká část akumulátorů se opět z Česka vyváží – zřejmě tu hraje roli fakt, že Škoda Auto zajišťuje pro celý koncern VW výrobu bateriových systémů z dovezených článků. Větší vypovídací hodnotu tak může být obchodní saldo. To v prvních jedenácti měsících loňského roku bylo záporné, a sice -30,5 miliardy korun.

Česko doplácí na fakt, že dodnes nepřilákalo řádného významného investora do výroby velkých baterií. Velký producent se nezrodil ani na domácí půdě – stačí připomenout pochybnosti okolo výroby baterií HE3DA. Naopak okolním zemím se daří lépe. V Polsku vznikl největší evropský závod na baterie, postavil jej korejský LG Energy Solution poblíž Wroclawi. V Maďarsku má továrnu největší světový výrobce baterií, kterým je čínský CATL.

Může to být překvapivé, ale podle statistik z roku 2022 bylo Polsko druhým největším světovým výrobcem velkých baterií, Maďarsko obsadilo čtvrté místo. Pro tamní vlády se lákání investorů z tohoto perspektivního oboru stalo jasnou prioritou. V příštích letech je zřejmě předežene Německo, kterému se v poslední době podařilo „ulovit“ několik velkých investic. Příkladem může být závod švédského Nortvoltu, který německá vláda podpoří dotací ve výši 902 milionů eur.


Baterie jako parťák pro fotovoltaiku

Zájem o moderní velkokapacitní baterie táhnou dva obory – energetika a automobilový průmysl. Samotná střešní fotovoltaika bez ukládání energie na pozdější spotřebu dnes ekonomicky ani logicky nedává příliš smysl. Bateriové úložiště loni v Česku mělo přes 90 procent všech nově nainstalovaných solárních elektráren; v případě instalací na rodinných domech to bylo dokonce 92 procent.

Jak ve středu na tiskové konferenci Solární asociace uvedl Jan Fousek, výkonný ředitel Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ, jen loni v Česku přibyla nová bateriová úložiště s celkovou kapacitou 917 MWh. Typické úložiště energie pro rodinný dům mívá kapacitu okolo 10 kWh. Velké energetické skupiny budují také velká úložiště, známá pod z
kratkou BESS. Například skupina SUAS Group před rokem oznámila dokončení tehdy největšího bateriového úložiště energie na českém území. Zařízení s kapacitou 7,45 MWh vyrostlo u Královského Poříčí poblíž Sokolova.

ČEZ má v plánu postavit do konce desetiletí bateriová úložiště energie o výkonu 300 megawattů. Během loňského roku vyrostlo desetimegawattové bateriové úložiště v areálu Energocentra Vítkovice v Ostravě. To převzalo pozici největšího zařízení svého druhu na českém území, jeho výkon dosahuje 10 MW a úložná kapacita 9,45 MWh.
Místo spalovacího motoru baterie

Poptávku po bateriích táhne také rostoucí výroba elektromobilů. V Česku na jejich výrobu vsadil Hyundai, který v Nošovicích loni vyrobil celkem 340 500 aut. Zatím vyrábí s elektrickým pohonem maximálně 30 procent z celkového počtu aut, v roce 2030 to má být už 70 procent. Škoda Auto loni celosvětově dodala zákazníkům 866 800 tisíc vozů, z toho elektromobilů Enyaq bylo 81 700. Ale i Škoda Auto počítá s tím, že podíl elektromobilů na celkové produkci dosáhne 70 procent k roku 2030.

Velká většina elektromobilů se z Česka vyváží, zájem domácích zákazníků o ně zůstává omezený. Jak Ekonomický deník uvedl před několika dny, v Česku se v roce 2023 zaregistrovalo 6640 osobních vozidel s pohonem na elektřinu, 353 lehkých užitkových vozidel, deset nákladních vozidel a šest elektrobusů.

Právě na obor elektromobility se měla zaměřit plánovaná gigafactory, kterou zvažoval koncern Volkswagen a pro níž česká vláda nabízela areál letiště v Líních u Plzně. Po dlouhých jednáních se Volkswagen rozhodl, že další továrnu na baterie v Evropě stavět nebude, hlavně s ohledem na pomalejší náběh trhu s elektromobily. Na české straně poté převážil názor, že bude lepší si lokalitu Líně ponechat jako záložní letiště pro potřeby armády.

V Česku tak zatím funguje pouze malá specializovaná výroba baterií, příkladem může být firma EV Battery z Prostějovska. Další firmy, jako třeba OIG Power spoluvlastněný jihočeským hejtmanem Martinem Kubou, dovážejí bateriové články z Asie a přidávají k nim vlastní bateriové boxy a software. Zahalena mlhou tajemství a obskurnosti zůstává továrna na baterie HE3DA v Horní Suché na Karvinsku.
Chybí vlastní kapacity na výrobu... :smich: :zed:
A vlastné zdroje surovín nechybí? :nahlavu:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4821
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Grif » 16 led 2024, 20:44

„Hřbitov elektrických aut.“ Nabíjecí stanice jsou uprostřed mrazu obklopeny mrtvými auty
Americký Středozápad zachvátily mrazy, se kterými se velmi těžce vyrovnávají majitelé automobilů. Zoufalí řidiči elektrické Tesly se uprostřed mrazivých teplot shromažďovali kolem nabíjecích stanic a marně se snažili nabít své vozy, píše web Fox News, podle kterého se okolí nabíjecích stanic plné dlouhých front a opuštěných vozů proměnilo v "automobilové hřbitovy". Při nízkých teplotách totiž elektromobily ztrácí asi 20 procent dojezdu a nabití trvá několik hodin. Problémy měli i Norové. Vybité elektrobusy minulý týden zcela paralyzovaly veřejnou dopravu v okolí Osla.
"Nic. Žádná šťáva. Stále nula procent," cituje Fox News jednoho z majitelů Tesly, který se pokoušel dobít svůj elektromobil na přeplněné nabíjecí stanici v Illinois. Zoufalí majitelé elektromobilů, kterým se nedaří své vozy nabít, kvůli nesnesitelným mrazům a frontám dokonce svá nenabitá auta opouštějí na místě. Někteří si musí dokonce zaplatit odtahovou službu, aby "mrtvá" auta odvezla k nabíjecím stanicím.
Nabití v takových mrazech navíc není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. "Musíte předpřipravit baterii, což znamená, že ji musíte dostat na optimální teplotu, aby bylo možné ji rychle nabít," řekl Fox News Mark Bilek z Chicago Auto Trade Association.
„Myslím, že majitelé elektromobilů poprvé zjišťují, co majitelé benzínových aut věděli už před desítkami let, a to že když se opravdu ochladí, nechcete mít příliš omezenou dodávku energie,“ řekl webu NBC Chicago šéfredaktor Carfax.com Patrick Olsen.
Podle studií Norské automobilové federace se v mrazech výkon elektromobilů snižuje zhruba o 20 procent dojezdu. Pokud je navíc zapnutý topný systém na plný výkon, procento snížení by se mohlo i zdvojnásobit.
Mrazivé počasí panuje napříč Spojenými státy, místy dnes bylo téměř minus 35 stupňů Celsia. Nejhůře postižený je západní stát Oregon, kde je bez elektřiny téměř 50 000 odběratelů. Dalších téměř 60 000 domácností je bez proudu v jižních státech Texas a Louisiana, vyplývá z údajů monitorovacího serveru PowerOutage. Mráz a sněhové bouře už mají i oběti na životech, píše agentura AP.Mráz a sněhové bouře už mají i oběti na životech. V Portlandu a okolí zemřeli nejméně čtyři lidé, z toho dva na podchlazení. Další muž zahynul poté, co na jeho dům spadl strom, a žena zemřela při požáru, který se rozšířil z kamen po pádu stromu na její obytný vůz. Ve Wisconsinu zemřeli tři lidé bez domova. Dobrý konec má záchranná operace v Kentucky, kde policejní vrtulník vyzdvihl podchlazené studenty, kteří uvázli na vrcholcích hor.
Vybité elektrobusy minulý týden zcela paralyzovaly veřejnou dopravu v okolí Osla. Počátkem minulého týdne bylo zrušeno na tisíc spojů, ve středu pak znovu asi 200. "Zrušení (spojů) je způsobeno nedostatkem autobusů v provozu," řekla minulý týden mluvčí dopravního operátora Ruter Cathrine Myhren-Haugenová. Poukázala na to, že při poklesu teplot hluboko pod nulu se elektrobusům vybíjejí baterie mnohem rychleji a musí se mnohem častěji dobíjet. Ruter tak musel do provozu vrátit naftové autobusy.
https://echo24.cz/a/HnAAM/zpravy-svet-u ... nefungovat
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16727
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od martanus » 16 led 2024, 20:48

//Potože v Chicagu je -18 -20 tak
Nabíjacie stanice Tesla v Chicagu sú plné "mŕtvych" elektromobilov, ktoré sa v chlade vybíjajú.
https://t.me/casusbellilive/146891


IMG_1939.MP4
(41.29 MiB) Staženo 169 x
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 3043
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od bacil » 17 led 2024, 01:12

Říkají že nejdou nabít, protože elektronika tomu v tom mrazu nefunguje. Elektronické součástky mají kategorie rozsahu teplot, kdy fungují. A pokud Elonek v rámci katování kostů použil součástky komerční kategorie, tak se není čemu divit.

Commercial: 0 ° to 70 °C
Industrial: −40 ° to 85 °C
Military: −55 ° to 125 °C

Někteří výrobci mají jemnější dělení (automotive, healthcare...), ale odpovídá tomu i jejich cena.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 17 led 2024, 01:39

Elektronika aut nemá problém ani pri -40°C. V zime normálne naštartuješ a elektronické zapalovanie a riadiace jednotky normálne fungujú.
Problém tých elektromobilov je že tie ich akumulátory sa nechcú dobiť a nie sú schopné pri tých mrazoch ukladať elektrinu a riadiaca dobíjacia jednotka sa tomu musí prispôsobiť a zníži nabíjacie prúdy. Zároveň pri tých teplotách majú akumulátory podstatne nižšiu kapacitu.

P.S.
Aj olovenému akumulátoru v zime robí problém dobiť naspäť to čo si spotreboval na štart. A tuplovane to platí u dízlu. Akumulátor sa musí najprv prechádzajúcim "nabíjacím" prúdom najprv trocha dostať do kondície(vnútorne zohriať) a až potom začne ukladať energiu.
Mne sa stalo v bežnej zime(-5°C?) že keď som chodil len do práce cca 4km ráno tam a poobede naspäť a inak to auto(dízel) stálo tak som za dva týždne nenaštartoval, akumulátor už nemal silu. Musel som mať medzi tým nejakú diaľkovú cestu alebo hodiť na nabíjačku.
Potom som si zohnal akumulátor značky OPTIMA a ten už nemal problém. Dokázal sa dobiť aj na tých krátkych trasách.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9962
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od false_flag » 17 led 2024, 02:45

Pri -25 musim baterku vytahnout z auta pokud ji chci nabit. A nabijet v teple domova, ani ne v garáži. Automatika na nabijecce to ukazuje krasne. Omrzlou baterii orosenou ledem nabiji 2A.. a az se ohreje po 6 hodinach začne tam cpát 6A...
Ve zdejsich podminkach baterii co 3 roky novou. Prvni rok vydrzi celou zimu. Druhy rok kolem silvestra vytahnout a nabit a ted uz je na nabijecce co 14 dni pokid je teplota níže-20. Predehrev olejove vany bufikem samozrejmost.
Pokud elektroauto nema vyreseny predohrev baterie proudem z nabijecky tak maji smůlu.. fakt si to nenabijou.
Zajimalo by mne jestli to tak nekdo vyrábí.
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 17 led 2024, 08:10

Okrem hraciek za par tisic eur, maju vsetky elektromobily vyhrievanu baterku. Bateria sa v nizkych teplotach nevybija, samovybijanie je mensie. Kedze teplota znizuje rychlost chemickych reakcii, je kapacita baterie aj rychlost nabijania mensia. Pokles kapacity vplyvom teploty je cca. 15-20%, pri -10°C. Prejavuje sa to hlavne u rychlonabijania vysokymi prudmi. Tento jav sa nazyva coldgate. Bezneho domaceho nabijania, ktore predstavuje viac nez 95% vsetkych nabijani, sa obmedzenie prakticky netyka. Baterie, ktorych elektrolyt obsahuje vodu sa pochopitelne spravaju inak, nez tie, ktore vodu neobsahuju. Tym su mienene olovene akumulatory.
Viac hláv - viac kapusty.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9962
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od false_flag » 17 led 2024, 08:28

Tak nechápu proč v té americe a kanadě blokují ty nabíječky..
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 17 led 2024, 15:37

false_flag píše:
17 led 2024, 02:45
...
Ve zdejsich podminkach baterii co 3 roky novou. Prvni rok vydrzi celou zimu. Druhy rok kolem silvestra vytahnout a nabit a ted uz je na nabijecce co 14 dni pokid je teplota níže-20. Predehrev olejove vany bufikem samozrejmost.
...
V tvojich podmienkach by som investoval do tej baterie OPTIMA, je síce veľmi drahá ale vydržala mi v dízly 12 rokov a potom som ho predal aj s akumulátorom. Nikdy ma v zime nenechala v štichu. Keď som ju "testoval" tak som ju vybil tak že nebola schopná rozžhaviť, priamo na kontakty, pripojenú 5W žiarovku. Potom som ju nabíjal cca 15minút nejakými 4Ampérmi(domácky robená nabíjačka). Po tých 15ti minútach dokázala naštartovať dízel.(bolo to v lete). Vyrábajú len 56Ah variantu ale naštartoval som s tým aj 500kW elektrocentrálu.

P.S. Ale je fakt drahá. :devil:
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Odpovědět