Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49589
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 09 led 2022, 12:10

kenavf píše:
09 led 2022, 03:25
bacil píše:
09 led 2022, 01:00
Právěže prochází i skrz stěny nádob ..
Práve že sa tam k tomu ten profesor exaktne vyjadroval že je to mýtus (IMHO možno prenesený z hélia?).
Takmer určite - úvaha typu "helium utečie od všade a vodík je predsa ešte menší" pričom neberú do úvahy, že helium je atomárne, kým vodík molekulárny. Ale i samotný vodíkový atom je väčší ako heliový (asi štyri krát) - kvantovka je potvora...
Polomer s-orbitalu helia je 0,569; vodíku 1,00003
van der Wallsov polomer vodíku je 120nm, helia 140nm - ale vodík je vždy v molekule H2, takže ho treba počítať 2x
https://www.periodic-table.org/helium-atomic-radius/
https://www.periodic-table.org/hydrogen-atomic-radius/
https://www.webelements.com/helium/
https://www.webelements.com/hydrogen/
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Aaron Goldstein » 10 led 2022, 05:54

:sipka:
Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost
Odemknutý článek
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... 72D294D6F6

a nebo celý ve spoileru
Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost
František Dvořák, Roman Švidrnoch
8. ledna 2022 20:00

Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem moderní mobility šest hodin (z toho hodinu a půl jsem strávil u nabíječky), chvílemi mi byla zima a espézetky kamionů na trati znám nazpaměť. Vítejte v jednadvacátém století. Mimochodem, to auto stojí milion.
Čtěte zápisky a komentář autoredaktorů MF DNES a iDNES.cz z reálného života s auty na baterky.

Naplánovali nám všem elektromobilitu, k zásuvkám máme začít jezdit tankovat v následujících letech, kompletní „přepnutí“ má nastat za deset, patnáct let. Po Evropě se chystají továrny na baterie do elekroaut, výrobci končí s vývojem spalovacích motorů, všechno je nalajnované. Ale dost nepřipravené a kulhající na obě nohy. Jak to vlastně dnes je? Co se stane, když si pořídíme auto zítra? Zkusili jsme to. Ještě teď je z toho ouzko.

Mezi zaslepenými nadšenci do elektromobility jsme velmi „populární“, údajně máme i vlastní vlákna v jejich internetových diskuzích, kde si z našeho tmářství dělají legraci. Tak jsme se rozhodli přežít vánoční svátky za volanty elektroaut, těch poslů budoucnosti.

No, jeden nakonec, když potřeboval opravdu jezdit a něco vyřídit, nastartoval naftový kombík a druhý osedlal svého terénního dinosaura. Ale popořádku.

Na začátek vysvětlíme, proč neřekneme, jaká bateriová auta to byla. Nechceme, protože si to nezaslouží. Sama o sobě jsou dobrá, mít normální pohon, jsou skvělá. To, že elektrická trakce pro všechny je nesmysl, je vlastní všem autům, takže se omezíme na obecnou specifikaci. Jeden jezdil evropským elektromobilem, druhý čínským. Oba s přibližně stejným udávaným dojezdem kolem čtyř set kilometrů – ten evropský měl větší baterii, takže to bylo s nemalou dávkou odříkání reálné, můj čínský kus byl hodně optimistický, ve skutečnosti v zimním počasí ujel polovic. Oba to jsou moderní vozy představené v posledních letech.

Na upřesněnou: toto jsou uživatelské poznatky dvou motoristů, kteří si o sobě dovolí říct, že jsou zkušení, mají za sebou statisíce kilometrů (milion je na dohled), doma autopark, který je pestrou směsí romantiky a punku, a s elektromobily mají zkušenosti, jsou v jejich užívání zběhlí a „v obraze“.

Chtěli jsme bateriová auta vyzkoušet jako běžní uživatelé, kteří do nich přesednou z normálního vozu – nebudou chtít měnit své návyky, přizpůsobovat život elektrovozu a péči o něj. Brzy zjistíte, že nám to vydrželo asi půlden, pak už se náš život točil kolem auta a nabíjení. V autech jsme se museli zabydlet: tento článek taky vznikl u nabíječky.

Zdůvodňovat, zkoumat, pátrat a omlouvat jsme nechtěli – shovívavost k na sílu tlačeným elektroautům odmítáme. Chtěli jsme prostě jen normálně jezdit! Nakonec jsme hlavně čekali a lamentovali.

Ano, rozumíme tomu, že nejsme ideální uživatelé elektromobilu. Chybí nám nejzákladnější věc: jedna nabíječka doma a druhá v práci. A jak jsme nakonec shledali: i kdyby byla před domem, je téměř nutnost mít garáž; takovou, kde není zima.

Hádáte správně: žít v zimě s elektromobilem pro nás byl očistec. Naštěstí mám otužilé, nestěžující si děti; kolega je na tom hůř, jeho princezny teprve odrůstají plenkám, takže je v autě, v němž je pět stupňů a vy akorát občasně pouštíte ofuk okna (aby se odmlžilo a zvenčí na něm nenamrzal sníh a mrznoucí déšť), prostě vézt nemůžete. Takže si rozmařile v autě topil. Na to upozorňují i sami výrobci, že topení je v elektroautech velký žrout.

Ano, když jsem jel dál, řídil jsem občas v rukavicích, vytápěl auto, jen když už mi zimou slézaly nehty na nohou, a to hlavně při nabíjení. Jezdit v bundě se nemá, protože vás bezpečnostní pás dostatečně pevně nepřimkne k sedačce, ale když vám jde pára od pusy, vidíte svou bezpečnost přeci jen z trochu jiného úhlu.

Zpomalení
Jaké tedy byly ty týdny? Zpomalené. Uznávám, nejsem ideální uživatel elektromobilu. Autem jezdím hlavně delší trasy, tříkilometrové přískoky „kolem komína“ mi autem přijdou jako nesmysl a obejdu se bez nich. Druhý z nás byl smířlivější, na svých dvacetikilometrových pojížďkách po městě se nemusel omezovat, jenže mít na to velké SUV za 1,7 milionu je nesmysl, to uznáte. A bohužel se ukázalo, že na nic jiného vlastně elektromobil moc dobrý není.

Což dokonale ukázala moje cesta do Mnichova: stotřicítkou jsem jel dohromady tak sto kilometrů z těch čtyř set (je to pořád po dálnici, v Německu částečně bez rychlostního limitu), ale třeba od Plzně se ploužil k nabíječce na hranici mezi kamiony. Ještě že nasněžilo, jinak bych byl za blbce. I tak jsem se dokodrcal s energií na třicet kilometrů, to kdyby nefungovala vyhlédnutá nabíječka (taky byl jeden z nabíjecích portů mimo provoz).

Číňanem (prostorné SUV) jsem jezdil hlavně po okreskách a dálnicích. Výhradně na úsporný (eko) režim auta v tempu ecorally, na okreskách maximálně osmdesát, spíš kolem šedesáti, po dálnicích jsem se rozdováděl nejvýš na sto dvacet, ale většinou se držel kolem stovky. A i když bylo minus sedm, skoro jsem netopil. Dojet s baterkou nabitou na 70 procent (230 kilometrů dojezdu) od středočeských Říčan nad jizerskohorský Tanvald a pak dolů k nabíječce do Jablonce nad Nisou byla expedice na tři hodiny (tak o hodinu víc než normálně – jel jsem elektromobilně přívětivější, pomalejší trasou). A bylo to „naknap“ – v cíli 9 procent baterky, dojezd 18 kilometrů. Na upřesněnou: trasa měří asi 150 kilometrů.

Plachtění po okresce je ještě snesitelné a brzdou provozu nejste, na dálnici je to ovšem peklo. Ploužící se elektromobily po dálnici mezi kamiony jsou realitou dneška a podle všeho budoucností. Ověřeno na vlastní nervy: šedesát kilometrů boleslavské dálnice ubralo z baterie polovinu dojezdu (120 km) a nabití baterky (kapacita 63 kWh). Jel jsem konstantně stovkou.

Když jsem potřeboval – byť s plně nabitým autem – namísto plánovaných 120 kilometrů za den najet o dalších sto šedesát víc (na otočku z Prahy do Plzně), bylo z toho celodenní dobrodružství a historka k pivu do hospody. Kamarád si pochvaloval, že má nový zážitek – tak pomalu jel do Plzně naposledy před padesáti lety na školní výlet.

Vytápění baterie
Jako obrovský žrout energie se ukázala zimomřivá trakční baterka auta, ona se totiž musí při vyjetí natemperovat, aby pracovala v optimálním režimu. Opět – pokud nemáte garáž, kde se auto stále dobíjí a předehřívá, jste v zimě nahraní. Když bylo kolem Vánoc minus šest, sežrala mi baterka, co se po mrazivé noci probouzela, na osmi kilometrech pětačtyřicet kilometrů dojezdu (ze 140 na 95).

Zápisky z palubního deníku:

23. prosince 10:30 (-3,5 stupně Celsia): dojezd 343 km, po zapnutí vytápění na Max klesne dojezd na 255 km
Nuda u nabíječky
Nabíjení jsme si nakonec osahali: našli si nabíječky, kde nebývá nacpáno. Sem tam nějaká nefunguje. Těm, kde se po připojení jednoho elektroauta druhé už nenabije, jsme se vyhýbali. U té nejmodernější v Česku se dvakrát vypnulo nabíjení – displej prostě vyhodil chybovou hlášku jako umírající počítač. Po chvíli zas stroj naběhl, ale bylo třeba nabíjení opět spustit. Prima, pokud se vám to stane, když nejste poblíž a po pár hodinách se vrátíte k nenabitému autu…

Připojíte se, a co teď? I u opravdu rychlé nabíječky strávíte půlhodinu, spíš čtyřicet minut. Čučet do mobilu jako ostatní kolem můžete, není to ale pro každého, všechny kamarády a tety obvoláte a pak? Kafe nepiju. Ostřílení elektromobilisté si vozí tablet a znají celý Netflix i všechny pornoservery. Já s notebookem na klíně pracoval. Ovšem, když takhle nabíjíte třikrát za den s rozjívenými výrostky na zadních sedadlech, venku leje nebo mrzne nebo obojí, je to na blázinec. Příště přibalíte něco na hraní. Kolega se snažil zabavit posádku tří dětí krmením hranolkami z fastfoodu – posílal jim je po jedné a nechával kolovat. Zoufalí lidé dělají zoufalé věci, když už dojdou slova na slovní fotbal.

Pokus nabít z poloviny vybitou baterku v garáži z 230voltové zásuvky skončil fiaskem: auto napsalo, že plné bude za 36,5 hodiny.

Jako nepoužitelné se ukázaly i normální „pomalé“ nabíječky u různých supermarketů: 11kW nabíječka u jednoho z nich dobila za 25 minut tři kilometry dojezdu. Přičítáme to opět zimě, ale ta v Evropě takhle kolem Vánoc bývá, už několik tisíc let.

Zápisky z palubního deníku (nabíjení):

6. ledna (0 stupňů, start s dojezdem 377 km, auto zahřáté po 177 kilometrech jízdy, prům. rychlost 87 km/h): baterie nabitá na 14 procent (dojezd 35 km), nabíjení u 50kW rychlonabíječky do 100 procent (udávaných 400 km) za 1 hodinu 35 min.
Nabíječka Lidl hlásí: „Porucha nabíjení, chyba komunikace. Zkontrolujte, zda je vozidlo vypnuto a zkuste to znovu.“ Zkoušíme. Pak se situace opakuje a napotřetí se chytá.
Naftová záchrana
Velké finále nastalo na přelomu roku, když se oteplilo. Jeden zamířil z Prahy do Ostravy, druhý do Brna. První se dlouho odhodlával, vše plánoval jako vylodění v Normandii a zažil si předtím bezesnou noc. S elektroautem napříč republikou mezi kamiony, ideálně „severní cestou“ přes Hradec Králové, kde se nejede pořád po dálnici, trvala cesta pět hodin plus pak nabíjení do stavu, kdy je zas auto schopné někam vyrazit (normálně to se „spalovákem“ trvá o půlhodinu míň a přinejhorším za dvě minuty dotankujete palivo).

Druhý to nakonec vzdal a nastartoval naftového kombíka – na otočku zajel do Lužických hor a Žitavy, pak zpátky do hlavního města a hurá do Brna. Na naftu to po opravené D1 stotřicetikilometrovou rychlostí na tempomat trvalo hodinu čtyřicet do šesti litrů nafty za sto.

Takže: elektromobil za milion a půl je plně použitelný na přískoky do kanceláře, obchodu a školky s dojezdem reálně 230 kilometrů. Naftovým combi nižší střední třídy za šest set tisíc ujedete na jednu nádrž osm set kilometrů, zatopíte si a můžete jezdit sto třicet i víc. Tady něco nehraje.

Tohle nemůže vyjít
Ano, elektromobil je fajn, když vám kamarád ukazuje, jak skvěle startuje od semaforu a za jízdy si tiše přede; že si ho pořídil hlavně kvůli tomu, aby mohl v centru města parkovat kdekoliv a zadarmo, už je trochu postavené na hlavu. Když vám ho někdo půjčí nabitý, je to prima. Ale „existovat“ s ním, to je prostě šílenost pro naprosto specifickou miniaturní skupinu uživatelů.

Ten míň zmrzlý a naštvaný z nás dospěl ke smířlivějšímu postoji: „S elektromobilem lze žít, a nakonec i docela dobře, jen je třeba trochu zpomalit a udělat pár kompromisů. Pokud vám to stojí za pocit výjimečnosti, který ještě pořád bateriová auta vyvolávají, proč ne. Ale vzhledem k tomu, že planetě elektromobily ničím nepomáhají a že existují plně funkční stroje za zlomek jejich ceny, je jejich pořízení vlastně hloupost.“

Bateriová elektromobilita prostě není automobilismus ani funkční řešení mobility pro plošné nasazení do společnosti. To je očistec nebo kratochvíle pro někoho, kdo žije v paralelním světě, ve kterém se o auto stará víc než o děti. Pokud tedy nemá doma ještě v záloze to normální spalovací auto.

Už stačí, že v Česku neexistuje kompletní mapa nabíječek – o šílenství s čipy a kartami na nabíjení si povíme zas někdy jindy, teď máme vybito.

Suma-sumárum: Jsme klidní, tahle pitomost na baterky prostě nemůže vyjít.

A jak to dopadlo? Toho bateriového posla budoucnosti jsem nechal v Mnichově a šel na vlak. Ten mě za 360 korun dovezl do Prahy, o půl hodiny rychleji než auto na baterky. Bylo v něm teplo a čistý záchod. Dal jsem si pivo, prospal se, pracoval, četl...
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49589
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 10 led 2022, 20:33

https://ekonomickydenik.cz/spalovacim-m ... cky-pohon/
Spalovacím motorům odzvoněno. Koncern vyrábějící užitkové vozy Opel, Peugeot a Citroën bude nabízet jen čistě elektrický pohon
Prakticky s okamžitou platností ukončily značky začleněné do italsko-francouzsko-amerického koncernu Stellantis prodej osobních verzí svých užitkových modelů se spalovacími motory. Nyní budou v nabídce jen ty s čistě elektrickým pohonem.

Podle dostupných informací se to týká modelů Peugeot e-Rifter, Peugeot e-Traveller/e-Expert, Citroën e-Berlingo, Citroën e-Spacetouer, Opel Combo-e Life, Opel Vivaro-e Combi a Opel Zafira-e Life. Naopak užitkové verze s oplechovaným nákladovým prostorem můžou jezdit dále na dieselový nebo zážehový agregát.

Změna nabídky se jednoznačně týká vyspělých trhů v západní Evropě. U nás to, jak se zdá, nebude platit tak úplně stoprocentně.
“Opel krok po kroku plánovitě míří k bezemisní elektromobilitě – do roku 2024 bude každá evropská modelová řada značky Opel zahrnovat elektrickou verzi a po roce 2028 by se Opel měl v Evropě už plně soustředit na elektromobily“, říká mluvčí českého zastoupení Opelu Martina Hejral.

Tlak na snižování flotilových emisí a souběh nepříznivých okolností souvisejících s pandemií, především celosvětový nedostatek čipů, nutí automobilku Opel i ostatní značky reagovat na požadavky trhů a přizpůsobovat tomu výrobu.
Na některých trzích Opel proto podle Hejrala aktuálně omezuje nabídku spalovacích verzí modelových řad Combo Life a Vivaro Combi/Zafira Life.

Podle zákulisních informací je tato náhlá změna do značné míry způsobena i tím, že zájem o spalovací verze osobních dodávek byl v uplynulých měsících příliš vysoký a vzhledem ke krizi s dodávkami náhradních dílů by nové objednávky šlo jen stěží v seriózním časovém horizontu uspokojit.
Jak to ide, keď sa chce... :smich:
ešte dopredu oje a dozadu šlapacie pedále :pohoda
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Aaron Goldstein » 10 led 2022, 21:00

Elektromobilu kiksla baterie ve Strahovském tunelu, policisté ho tlačili až do Střešovic
Do pořádné šlamastyky se dostal řidič tříkolového elektromobilu. V úterý večer mu ve Strahovském tunelu kiksla baterie, situaci na místo vyrazili řešit policisté. Zavolali odtahovou službu, ta však nemohla netypické vozítko naložit - nemá totiž hák, za nějž by bylo možné ho chytit. Policisté tak vzali situaci doslova do vlastních rukou, elektromobil vytlačili až do Střešovic k výjezdu z tunelu.
Majitel vlastní tříkolový elektromobil od září, podle svých slov tak zatím neměl vyzkoušeno, jak funguje v mrazech. „Je -9 stupňů, baterie mi ve Strahovském tunelu kiksla,“
https://www.blesk.cz/clanek/regiony-pra ... sovic.html
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 873
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 11 led 2022, 11:01

Přibližně jednou týdně se například stává, že uprostřed tunelu zastaví vozidlo, kterému došla nafta nebo benzin.

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/pet-l ... 47ab5f122/
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 873
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 11 led 2022, 20:27

Aaron Goldstein píše:
10 led 2022, 21:00
Elektromobilu kiksla baterie ve Strahovském tunelu, policisté ho tlačili až do Střešovic
Do pořádné šlamastyky se dostal řidič tříkolového elektromobilu. V úterý večer mu ve Strahovském tunelu kiksla baterie, situaci na místo vyrazili řešit policisté. Zavolali odtahovou službu, ta však nemohla netypické vozítko naložit - nemá totiž hák, za nějž by bylo možné ho chytit. Policisté tak vzali situaci doslova do vlastních rukou, elektromobil vytlačili až do Střešovic k výjezdu z tunelu.
Majitel vlastní tříkolový elektromobil od září, podle svých slov tak zatím neměl vyzkoušeno, jak funguje v mrazech. „Je -9 stupňů, baterie mi ve Strahovském tunelu kiksla,“
https://www.blesk.cz/clanek/regiony-pra ... sovic.html
Dal som si pracu a podla obrazkov som vyhladal o ake priblizovadlo islo.

Jedna sa o trojkolku EGV-B4, co ma bateriu s kapacitou 2,5kWh. A motor s vykonom 2kW. Tuto trojkokolku oznacovanu ako elektroskuter tazko nazvat elektromobilom. Na jej vedenie ani netreba vodicsky preukaz, nakolko jej maximalna rychlost je 40km/h. Taky golfovy vozik...
https://www.egv.bg/%D0%95%D0%BB%D0%B5%D ... B8/EGV-B4/
Viac hláv - viac kapusty.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49589
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 11 led 2022, 20:40

Tí policajti, čo to museli vytlačiť von, budú z tvojich informácií iste nadšení. :wink:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od bugsy » 11 led 2022, 23:34

Pre Skyflanker-ohladne Keceroviec,áno,monitoring sa robil,to je veľmi dávno,nevieme,že ako dopadol..žijem v takej malej dedinke pri Piešťanoch,v 90 rokoch tu žili,bývali,skrátka boli tu asi dva roky dvaja česi,zamestnanci,ktorých činnosť bola seizmicite v Trnavskom kraji-mali na starosti niekoľko desiatok seizmickych staníc,ich operačná činnosť spočívala v zbere dát..ako som spomínal,boli tu dva roky,bajočko,ja už sa nepamätám,je to dávno,no zo dňa na deň sa vyparili..je dosť možné,že dokončenie merania v Kecerovskom okruhu sa nedokončili,ja neviem..prišli 90 roky a veľa projektov sa nedokončili,zrušili sa..to v žiadnom prípade nechcem tvrdiť o Kecerovciach,neviem..robil sa prieskum a merania,to je pravda,ale či bol dokončený,neviem,neviem zodpovedať..
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od bugsy » 11 led 2022, 23:58

Ja som sa chcel Alchyho dávno spýtať na jednu vec-za domom asi 15 metrov mám kábel..Asi musím od začiatku..nie je to hocijaký kábel,už je vlastne asi nefunkčný..ukladali to ešte za bývalého režimu,za domom som mal zahlbene dve šachty,na jednej bolo,na pokope 1000 voltov,na druhej zákaz..asi do 97,,do roku 2000,nepamätám sa,sa o túto vec,starali Slovenské telekomunikácie,potom to prestalo a dekle sú pod zemou desiatky rokov a nik sa o to už nestará..trošku odbočím,bol som brigádovať o kamaráta na stavbe,vykopal mu dve šachty z oboch strán cesty a začali sme prerazat cestu pomocou hydrauliky asi v dvojmetrovej hĺbke..bolo veľa hodín,tak sme skončili a dohodli sa,že ďalší vikend..no domácim to nedalo ,tak pokračovali a čo čert nechcel,chytili ten kábel,prvý krát som ho videl,na ďalší den,bol hrubý ako noha chlapa,čierny a spravila sa do izolácie odtlačok asi 5 MM dnu..nahlásili to ..zo spojov došlo vyjadrenie,že škoda dosiahla 900tisic korún,museli vyrezať meter toho sersamu a opätovne to spojiť,keď som sa pýtal technika,že čo to je,nevedel odpovedať..že vraj to ide na gen štáb do Trenčína..predtým pár rokov naspäť mi jeden technik vravel,že je to potrubna pošta..ale že odkiaľ a kam ide,nevie..ešte predtým mi jeden technik vravel,že to ide na Prašník..toto neklamem a každý sa môže presvedčiť,aj keď je to asi pol metra už pod zemou,tie poklopy..no čert nechcel a pamätám si to,keď kamarátov dedo,ešte za bývalého režimu hovori-bavili sa s partiou,som to počul,ako sa bavia,že chlapi,nemôžem vám hovoriť,ale v noci chodíme s domiesavakom niekam k Prašník,chodí tam veľa aut,nielen od nás a len v noci a musíme bez svetiel..a lejeme betón ani neviem kam,na každej zákrute je regulovcik..tak sa pýtam,že čo to môže byť za kabel
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4822
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Grif » 12 led 2022, 08:59

Někdy v roce 1980 jsem pracoval v Benešově u Prahy.Bylo tam středisko Správy dálkových kabelů.Kolem Benešova vedl kabel do Vídně.Vedli v něm telefony a snad i TV a bůh ví co ještě.Tohle středisko se staralo jen o ten kabel a opravy prý byli velmi drahé.Z dobou internetu ten kabel nejspíš ztratil smysl.A nebo je použit právě pro internet.To ale jen spekuluji.
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od bugsy » 12 led 2022, 09:57

Tento kábel,alebo čo to je,mal dve šachty,ktoré sa asi hermetizovali,boli utešene asi meter v priemere prirubovym vekom a z jednoho veka išiel zvuk,ako pri činnosti kompresora..stávalo sa to niekedy na prelome rokov 78-82,nespomeniem si presne,ale pamätám si,že tam chodil v istých intervaloch vojenský GAZ a skrinova V3S..až po zmene režimu tam prestala chodiť armáda a prevzali to telekomunikácie,vojenské autá tam už nebolo vidieť..a niekedy ku koncu 90 rokov tam prestali chodiť aj telekomunikácie a celé to zmizlo pod vrstvou zeminy,keďže je tam poľnohospodárska pôda..výstavba prebehla v tom období,keď sa chlapi bavievali,že vozia v noci betón do lesov a vojaci rozprávali rusky..to som bol ešte dieťa v tých rokoch a pamätám si to utrzkovite.
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 11007
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 12 led 2022, 10:09

Kdysi mi na nejake stavbe majitel stavebni firmy vypravel jeho pribeh:
Jeste za socialismu, jako zamestnanec, dostal za ukol vytahnout ze zeme starou betonovou skruz.
Od elektrikaru mel zapis, ze U skruze se nachazi nejaky kabel.
Takze dotycny si nechal zavolat bagr, omotal skruz ocelovym lanem a bagr vytrhnul skruz ze zeme.
I s urvanym kusem kabelu, ktery byl omotany kolem skruze.
Po nejake dobe prijeli neprijemni panove v cernych Tatrach 613 a odvezly vsechny dotycne na vyslech.
Vyrvanim skruze se jim totiz podarilo prerusit telefonni linku Praha - Moskva.
Dotycne od soudu zachranil zapis elektrikare, kde bylo zapsano, ze kabel je U zkruze, nebylo tam napsane kabel KOLEM skruze.
Setrenim bylo nasledne zjisteno, ze slo telefonni linku jeste z doby tazeni Wehrmachtu na Moskvu a tehdejsi telefonisti si usetrili praci s napinanim kabelu tim, ze ho omotali kolem te betonove skruze .....

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49589
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 12 led 2022, 10:24

Dialkové telekomunikačné káble sú celkom veda, aj konštrukčne a prevádzkovo. Od toho sa potom odvíja cena ich opravy... Viem, že najmenej jeden u nás používaný typ mal olovený pancier (a niekoľko vrstiev ocelových drôtených opletov), ktorý sa na spojoch úsekov hermeticky zváral. Celý, až desiatky kilometrov dlhý úsek bol napojený na dusíkový systém a natlakovaný - tlakový dusík fungoval jednak ako ochrana proti vlhkosti (izolácia párov/štvoríc bola papierová) a jednak ako signalizácia hermetičnosti a nepoškodenosti káblu. Pokles tlaku signalizoval narušenie...
Blbé je, že čím také káble boli a sú významnejšie, tým menej sú zakreslované do bežných katastrálnych máp. Je/bola to súčasť ich bezpečnostnej ochrany proti diverzii.

Platí jednoduché pravidlo - zo zákona vám aj na "vašom" pozemku patrí len 30cm od povrchu. Čo je hlbšie, je štátne. A ako je dobrým zvykom, štát sa vám z/odpovedať nemusí. Vy štátu naopak vždy...
Takže ak narazíte na neznámy "kábel, ktorý nepatrí nikomu" je najlepším možným riešením jamu opatrne zahrabať... Čož sa väčšinou nedá, takže druhým najlepším riešením je neznámy kábel/potrubie opatrne nejak obísť... Každopádne "nesrať sa do toho" adávať dobrý pozor, aby ste ho nepoškodili.

Zo západného Poľska (ex nemeckého územia) je z konca 80. rokov známy aj iný prípad - chytrákom zavadzalo vo výkope "ničie" potrubie. Tak sa ho rozhodli vo výkope prepáliť autogenom... Koľko prepálili, sa presne nevie. Osem mrtvych na mieste, nejaký ďalší následne... Bola to totiž letecká bomba...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2727
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od riho » 12 led 2022, 14:55

V Prašníku mal chalupu Colotka, nie? Tak možno to patrilo jemu :)

Svokor robil školníka v SE a raz ho napadlo vybudovať deťom indiánsky tábor. Vybavil drevo u lesníkov, aj dovoz. A odchytil kamaráta s bágrom. Na školskom pozemku mu ukázal peň, ktorý potreboval vybrať. Báger zabral lyžicou, peň vybral. Ale spolu s hrubým káblom, ktorý bol vpletený do koreňov. Keďže už mal skúsenosti s ŠtB, tak bágristu rýchlo poslal do preč a do pol hodiny pred školou zastala čierna 703. Bola to linka Praha-Bratislava.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49589
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 12 led 2022, 16:26

https://ekonomickydenik.cz/lithium-lame ... 0-procent/
Lithium láme rekordy. Rizika stlačení nabídky tlačí jeho cenu stále výše. Uhličitan lithný vzrostl o 400 procent
Lithium vtrhlo do roku 2022 s čerstvým cenovým nárůstem, který dává výrobcům elektrických vozidel větší varování před ještě tvrdšími tlaky na náklady, které přijdou. Dodávky základního bateriového materiálu čelí řadě krátkodobých rizik, která ohrožují hlubší nedostatek, stejně jako poptávka se zrychluje s rostoucím globálním zaváděním elektromobilů. Už tak napjatý trh je rozbouřen vším od údržby rostlin a omezení zimních olympijských her v Číně až po nedostatek pracovních sil související s pandemií v Austrálii, uvedla agentura Bloomberg.

Po roce, kdy se světové ceny lithia téměř zečtyřnásobily, se tak zvýší tlak na výrobce elektromobilů.

Cena uhličitanu lithného v Číně letos již vzrostl o 13 procent na nový rekord, což v roce 2021 znamená nárůst o více než 400 procent.

„Trh s lithiem je v současné době extrémně napjatý, takže spotové ceny jsou velmi citlivé na jakékoli narušení dodávek,“ napsala v e-mailu agentuře Bloomberg Alice Yu, analytička společnosti S&P Global Market Intelligence.
Ohromující začátek roku u lithia odráží široká očekávání dalšího růstu cen. Krátkodobé narušení dodávek doplňuje dlouhodobý obraz, v němž se rychle se rozvíjející globální odvětví lithia snaží udržet krok s prudce rostoucí poptávkou ze strany zákazníků.

Vývoj cen u ostatních komodit znamenají, že náklady na baterie by letos mohly poprvé od roku 2010 vzrůst, uvádí Bloomberg. Nikl, který je rovněž důležitou složkou baterií, právě vzrostl na devítileté maximum.

Blízká budoucnost
Podle Shanghai Metals Market v Číně probíhá pravidelná údržba řady závodů na výrobu lithia, zatímco někteří výrobci v severních provinciích, jako jsou Šan-tung a Che-pej, čelí omezením v souvislosti se zimními olympijskými hrami. Hry začínají začátkem února. Příchod omikronové varianty Covid-19 do Číny jen zvyšuje rizika.

Před týdenní přestávkou v souvislosti s lunárním novým rokem se v Číně zintenzivní práce na údržbě rafinerií, zatímco kupující se budou snažit vytvořit si zásoby, uvedl Yu ze společnosti S&P.

Problémy spojené s virózou postihly například těžaře v západní Austrálii, kde je nedostatek pracovních sil způsobený omezeními na státních hranicích. Společnost Pilbara Minerals Ltd. nedávno snížila prognózu dodávek spodumenového koncentrátu, meziproduktu, který lze zpracovat na chemikálie pro výrobu baterií.

Držet krok
Kromě těchto krátkodobých problémů je pro lithium v příštích letech problémem dostatečně rychlý rozvoj. Skeptici ohledně dodávek mohou poukázat na skupinu Rio Tinto, která čelí protestům proti životnímu prostředí v Srbsku, a rostou obavy ohledně udržitelnosti produkce založené na solankách v Jižní Americe.

„Zákazníci si uvědomují, že je velmi obtížné zajistit nové dodávky,“ řekl Tony Ottaviano, generální ředitel australské společnosti Liontown Resources Ltd., která těží lithium.

Jeho společnost souhlasila s dodávkami lithia jihokorejskému bateriovému gigantu LG Energy Solution od roku 2024, kdy má být zahájen jeho projekt.

Subjekty působící na trhu prozatím doufají, že se jim ještě letos uleví od současné vlny vyšších cen.

„Pokud se podaří tyto kapacitní plány těžebních společností realizovat podle plánu v polovině roku 2022, ceny surovin a baterií se udrží na stabilní úrovni,“ uvedl e-mailem Jessie Cai, viceprezident společnosti EVE Motor, která je součástí čínského výrobce baterií EVE Energy.

„V opačném případě by se mohly dále zvýšit,“ dodal pro agenturu Bloomberg Jessie Cai.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 11007
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 13 led 2022, 10:29

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec
O návratu pošty k dieselům informoval magazín Focus s odvoláním na list Traunsteiner Tagblatt. Podle něj v zimních měsících vozy, kterými chce pošta zlepšit bilanci emisí CO2 ve svém vozovém parku, nezvládaly nároky na ně kladené. „V praktickém provozu se ukázalo, že vozidla nejsou optimální v prudších stoupáních, zejména na zasněžených silnicích. Vozidla jsou příliš lehká a na sněhu jezdí špatně,“ citují noviny jednoho ze zaměstnanců pošty. Z tohoto důvodu musí být na některých trasách opět nasazeny klasické poštovní vozy se spalovacími motory. Elektrická vozidla jsou podle mluvčího stále v provozu a v současné době přepravují zásilky například v doručovací oblasti Traunstein.

O návratu pošty k dieselům informoval magazín Focus s odvoláním na list Traunsteiner Tagblatt. Podle něj v zimních měsících vozy, kterými chce pošta zlepšit bilanci emisí CO2 ve svém vozovém parku, nezvládaly nároky na ně kladené. „V praktickém provozu se ukázalo, že vozidla nejsou optimální v prudších stoupáních, zejména na zasněžených silnicích. Vozidla jsou příliš lehká a na sněhu jezdí špatně,“ citují noviny jednoho ze zaměstnanců pošty. Z tohoto důvodu musí být na některých trasách opět nasazeny klasické poštovní vozy se spalovacími motory. Elektrická vozidla jsou podle mluvčího stále v provozu a v současné době přepravují zásilky například v doručovací oblasti Traunstein.

Tato zpráva rozhodně neznamená, že s elektromobily končí Deutsche Post DHL úplně. Jde jen o přechodný stav zatím v jednom regionu. Neznamená to ani, že elektrické dodávky jsou zcela nepoužitelné. Naopak pro dopravu po městech, a to nejen poštovních zásilek, jsou dobrým a rozumným řešením, byť z hlediska pořizovacích nákladů to mnoha firmám stále nebude ekonomicky vycházet.

Znamená to pouze to, že elektromobilita není použitelná univerzálně. Konkrétně Deutsche Post má ovšem s projektem StreetScooter vcelku velké problémy. Pro jejich vývoj a výrobu se rozhodla v roce 2016, když oznámila, že na trhu nenašla vhodný produkt a musí si ho proto vyrobit sama. Za tím účelem koupila malou startupovou firmu z Cách. V současné době je elektrických StreetScooterů v provozu kolem 17 000 a počítá se s dalším navyšováním počtu bateriových aut.

Společnost musela řešit i několik požárů vozidel, stejně jako stížnosti řidičů kvůli malému dojezdu a nedostatku tepla v kabině. Vše nakonec skončilo krachem, německá pošta se rozhodla celého projektu zbavit a prodala ho lucemburskému konsorciu Odin Automotive. Kupující chce pokračovat ve výrobě elektromobilů, žádné podrobnosti o kupní ceně nebyly zveřejněny. Zbytek původní produkce elektrických StreetScooterů se rozprodával v loňském roce
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49589
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 15 led 2022, 22:28

https://www.ac24.cz/komentare/mozna-jst ... sta-zmenu/
Možná jste vlastníkem domu, který bude zakázáno prodat. EU chystá změnu
Zprávy o vysokých cenách nemovitostí a nedostatečné nabídky na trhu mohou být v budoucnu ještě dramatičtější. (Foto: Flickr)

EU chystá směrnici ohledně zákazu prodeje budov, které nesplní energetický standard. Od roku 2030 se mají stavět jen domy bez emisí.
Renovujte nebo neprodáte

Starší domy se vždy prodávaly hůř než domy po rekonstrukci. Na vině byla ale poptávka, kdy nový majitel musel zvážit náklady, které vyžaduje dům na zateplení fasády, novou střechu, výměnu oken atp. Brzy může hrozit, že dům bez rekonstrukce neprodáte vůbec. Ne z důvodu nízké poptávky, ale proto, že takový prodej bude výslovně zakázán. Dle chystané směrnice EU bude nezákonné prodávat nebo pronajímat nemovitosti, které nemají minimálně energetický štítek E.
Nedostatek nemovitostí na trhu

Výstavba nových bytů a domů probíhá mnohem pomalejším tempem, než je touha osob po vlastním bydlení. Malý počet nemovitostí na trhu je jedním z faktorů, které přispívají k růstu cen nemovitostí. Brzy by mohla být situace ještě horší. Od roku 2027 nebude možné prodat nemovitost, která nemá energetický štítek na úrovni E a vyšší (směrnice se připravuje).

Státy, jako Česká republika, kde je velký podíl starších domů, by tak měly nabídku nemovitostí k prodeji ještě více omezenou. To by mohlo znamenat další růst cen u nemovitostí, které uvedený energetický standard splňují.
EU chce podporovat zelenou výstavbu

V přípravách je v těchto týdnech směrnice, která říká, že každý stát musí stanovit minimální standardy energetické náročnosti tak, aby motivoval majitele k renovaci starších budov. Kromě pobídek a podpor, které jsou přes evropské programy vypsány a jsou pozitivní motivací, bude brzy platit i vztyčený ukazováček v podobě zákazu prodeje energeticky nehospodárných budov.

Dle návrhu by od roku 2027 nebylo možné prodat nemovitost s energetickým štítkem F, od roku 2033 by nebylo možné prodat nemovitost s energetickým štítkem D a horší.
Nulové emise do roku 2050

Směrnice je jedna z pilířů plánu na dekarbonizaci budov. Do roku 2050 by se v EU mělo bydlet pouze v budovách, které mají nulové emise. Následující desítky let se mají členské státy EU zaměřit na vypracování plánů, jak podpoří renovaci budov a dosáhnou uhlíkově neutrálního státu. Do roku 2027 bude platit, že jakákoliv nová výstavba musí být bezemisní, jinak nezíská stavební povolení.

Pokud zvažujete prodej nemovitosti, ať už z jakéhokoliv důvodu, poraďte se o nejlepším postupu s profesionálním realitním makléřem. Neboť existuje mnoho možností a způsobů, jak prodat nemovitost a správný realitní makléř dobře ví, jak prodat tím nejlepším možným způsobem.

https://echo24.cz/a/iUP9c/uz-nebudou-st ... -zprisnuji
Už nebudou stačit izolace a lepší okna. Zelené požadavky na novostavby se zpřísňují
Stále přísnější zelená pravidla pro energetickou náročnost budov se od tohoto roku významněji dotýkají i stavitelů běžných rodinných domů. Aby dostáli novým pravidlům a dosáhli téměř nulové energetické spotřeby, musejí se mnohem více zaměřit na celkovou architekturu domu a „nedostatky“ dohánět například instalací střešních solárů nebo využíváním rekuperace. Čerpání energie z obnovitelných zdrojů tak začíná nabývat stále větší důležitosti a spoléhat se pouze na tloušťku tepelné izolace nebo modernější okna už lidem stačit nebude.

„Povinnost realizovat výstavbu nových budov na úrovni budovy s téměř nulovou spotřebou NZEB (nearly zero-energy buildings – pozn. red.) plynule nabíhala již od roku 2018 pro komerční budovy, respektive 2016 pro veřejné budovy. Od roku 2020 musejí být v tomto energetickém standardu realizovány již všechny nové budovy, včetně rodinných domů. Dosavadní vyhláška pro budovy s téměř nulovou spotřebou však nebyla v Česku vhodně nastavena a novostavby nebyly tak úsporné, jak je potřeba,“ vyjádřila se pro deník Echo24 ředitelka spolku Šance pro budovy Šárka Tomanová.
Spotřeba neobnovitelné energie je nyní nastavena přibližně na 75 kWh na metr čtvereční, což podle nového průkazu energetické náročnosti budov odpovídá zhruba polovině kategorie B. Dosud mohly rodinné domy za rok spotřebovat až 160 kWh na metr čtvereční, je to tedy poměrně významná redukce.

Lidem, kteří v tomto roce zahájí výstavbu domu, se tedy celý proces ztíží. Musejí počítat s tím, že při realizaci stavby je potřebná užší spolupráce architekta a projektanta s energetickým specialistou. Právě na celkovou architekturu se začíná klást mnohem větší důraz. Stává se součástí energeticky úsporných opatření stejně jako třeba zateplení nebo fotovoltaika. Jednopodlažní nebo nevhodně orientované domy, které nevyužívají energie ze slunce, budou muset podle nových pravidel tento „nedostatek“ dohánět větším nasazením nových technologií a obnovitelných zdrojů, jako právě třeba soláry na střeše.

Co se týče požadavků na zateplení, zpřísňovaly se už loňský rok. „Nově si lidé mohou vybrat, jak vyšších úspor dosáhnou. Volí mezi chytrou úspornou architekturou, kvalitnější obálkou budovy s vyššími tloušťkami tepelných izolací, realizací efektivních technologií či využitím obnovitelných zdrojů energie. Volba vyšších tlouštěk tepelných izolantů je dobrou volbou, protože izolant je sám o sobě relativně levný a má velmi dlouhou životnost,“ tvrdí Tomanová.
Náklady stoupnou až o 80 tisíc

Zpřísnění energetických požadavků pro novostavby zvýší celkové náklady průměrně o 1 až 2 procenta. U běžného dvoupodlažního rodinného domu se tak budou vícenáklady nejčastěji pohybovat mezi 50 a 80 tisíci korunami. U složitějších staveb se však mohou vyšplhat i přes 5 procent.

Během loňského roku kvůli prudkému nárůstu cen energií výrazně vrostl zájem o instalaci solárních panelů na střechy rodinných domů. Ty mají poměrně vysokou návratnost a počáteční vyšší investice do nich se tak podle odborníků téměř vždy vyplatí. Díky poměrně štědrým dotacím lze navíc ušetřit až polovinu částky. Psali jsme o tom zde.

„Se současnými cenami elektrické energie se samovýroba elektrické energie pomocí fotovoltaických panelů stává čím dál zajímavější a stavebníkům se vyplácí. Velmi zajímavá bude za dva až tři roky, kdy legislativní prostředí dožene poptávku a umožní vznik tzv. komunitní energetiky. Případné přebytky elektřiny tak nebude povinnost dodávat třem distributorům za pár haléřů, ale vznikne volná soutěž mezi odběrateli, která cenu doma nevyužité elektřiny navýší blíže k ceně elektřiny silové,“ uvedla Tomanová.

V souvislosti s šetřením energií v domech se také často zmiňuje rekuperace, tedy řízené větrání domu. Stavební legislativa nenutí tuto technologii realizovat, samozřejmě ji ale zvýhodňuje. Podporovatelé zelených energeticky úsporných technologií ji navíc masivně prosazují.

„Má-li dům kvalitní tepelně-izolační obálku, pak ztrácí nejvíce energie právě větráním. A právě zde pomůže rekuperace tepla,
která teplem odváděným z domu ohřeje čerstvý přiváděný vzduch. To samozřejmě nevylučuje větrání okny. Technologie navíc posune dům o více než jednu klasifikační třídu. Většina budov tak instalací tohoto systému splní nové požadavky na energetickou náročnost,“ říká Tomanová.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49589
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 16 led 2022, 16:23

https://ekonomickydenik.cz/ministerstvo ... -miliardy/
Ministerstvo dopravy uvolní na dobíjecí stanice pro elektromobily 5,5 miliardy
Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun. Dalších zhruba 500 milionů půjde na vodíkové čerpací stanice. Dosud ministerstvo prostřednictvím Operačního fondu Doprava investovalo zhruba miliardu. ČTK to řekl pověřenec ministerstva pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

V současnosti je v provozu kolem 800 dobíjecích stanic pro elektromobily, což je asi 1500 dobíjecích bodů. Celkově dosud ministerstvo podpořilo výstavbu 2300 dobíjecích bodů, z nichž část je ve výstavbě. Jedním z velkých zřizovatelů dobíječek je vedle ČEZ Pražská energetika, která dnes v Praze 11 zprovoznila třístou dobíjecí stanici. Ta je s výkonem až 300 kW jedna z nejvýkonnějších v Česku a dokáže nabít elektromobil typu Audi e-tron GT na dojezd 100 km do pěti minut.

Během šesti let chce ministerstvo investovat do výstavby zhruba 17 tisíc dobíjecích míst o různém výkonu. Součástí záměru by mělo být i 4000 nízkovýkonných dobíječek v lampách pražského veřejného osvětlení. Do konce letošního roku plánuje PRE zprovoznit dalších 150 stanic. „Ten proces se zrychluje. To co trvalo deset let, bude nyní trvat jeden až dva roky a poté třeba jen půl roku,“ uvedl generální ředitel PRE Pavel Elis. Podotkl, že dobíjecí stanice jsou zatím relativně málo využívané, i když jejich využití roste.

Do roku 2027 chce stát podpořit výstavbu zhruba deseti dalších veřejných vodíkových stanic, které doplní síť devíti, které jsou nyní ve výstavbě. První by měly začít sloužit ještě v prvním pololetí, většina pak do příštího roku, dodal Bezděkovský.

V Česku v současnosti jezdí okolo 10.000 elektromobilů a desítka vodíkových aut. Dvě pětiny elektromobilů jsou registrované v Praze. Prodej všech nových osobních aut v ČR v minulém roce vzrostl meziročně o 1,9 procenta na 206 876 vozů. Elektromobily tvořily 1,3 procenta prodejů.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49589
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 17 led 2022, 15:08

https://ekonomickydenik.cz/devatenactil ... je-v-soku/
Devatenáctiletý hacker se opakovaně naboural do elektromobilů Tesla. Automobilový svět je v šoku
Německý hacker David Colombo nepříjemně zaskočil automobilový svět. Dokázal se totiž nabourat do 25 elektrovozů Tesla ve 13 zemích světa. Ačkoli nebyl schopen převzít plnou kontrolu nad žádným vozidlem, tvrdí, že ovládal některá periferní zařízení jako je hlasitost zvukového systému, okna nebo světla.

„Problém je v nejistém způsobu, jakým software ukládá citlivé informace, které jsou potřebné k propojení automobilů s programem. Ve špatných rukou by tyto informace mohly být ukradeny a znovu použity hackery, kteří by posílali škodlivé příkazy do automobilů, řekl David Colombo.

Svoje tvrzení pak dokázal, když mu jeden z postižených majitelů dovolil na dálku troubit na klakson svého auta.
Hacker od deseti

Colombo, který sám sebe popisuje jako fanouška Tesly, začal kódovat když mu bylo 10 let. Jeho otec mu pomohl požádat německé úřady, aby ho nechaly chodit do školy dva dny v týdnu a zbytek času mohl trávit rozšiřováním svých dovedností v oblasti kybernetické bezpečnosti.

„Jen nepřipojujte kritické věci k internetu,“ řekl. „Je to velmi jednoduché. A pokud musíte, ujistěte se, že je nastaven bezpečně.“
Stejně jako mnoho technologických společností má i Tesla se sídlem v USA program „bug bounty“, kam mohou výzkumníci v oblasti kybernetické bezpečnosti hlásit mezery v produktech. David Colombo byl s nimi v kontaktu. Jeho cílem není poškodit, ale ukázat na zranitelnost jeho oblíbené značky.
Automobilový svět je v šoku :nahlavu:
Verím tomu, že po softwarovej stránke je Tesla urobená ešte mizernejšie a lacnejšie, ako po stránke elektrickej a mechanickej. Pretože to nevidno :smich:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4822
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Grif » 17 led 2022, 16:46

Topení fotovoltaikou v zimě?! jak to je v realitě?
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Odpovědět