Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49612
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 10 pro 2021, 15:30

inu - uvidíme... :snaha:
Dúfam, že máš pravdu a odpájať sa bude v Ríši, nie u nás. Ale presvedčený o tom nie som ani náhodou. A z viac ako len jedného dôvodu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od bugsy » 10 pro 2021, 16:52

kenaf :Pohon elektromobilu, elektromotor a diferenciál a akumulátor, sú podstatne jednoduchšie na výrobu takže veľa ľudí nezamestná(+ možnosť použiť jednoduchšie/lacnejšie bubnové brzdy s dlhou životnosťou). Ani nie-par rokov naspäť som bol v Nemeckom Salzgiteri motoraren wv,sú to 4 haly spojené do stvorca každá hala má asi 400x400 metrov..tento závod bol postavení ešte niekedy v 40 rokoch a slúžil na výrobu panzer4..sranda,z výšky 300 metrov musel byť vidieť na vzdialenosť 200km a počas celej vojny naň nebol vedení žiaden útok..nie o Tom som chcel,bol som tam niečo robiť,nič súvisiace z výrobou áut a prvý krát som videl automatizovanu prevadzku-robia 2 milióny motorov a prevodoviek ročne a závod má asi 2400 zamestnancov,všetko vyrába robotizovaná technika
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11966
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 10 pro 2021, 17:41

bugsy píše:
10 pro 2021, 16:52
..prvý krát som videl automatizovanu prevadzku-robia 2 milióny motorov a prevodoviek ročne a závod má asi 2400 zamestnancov,všetko vyrába robotizovaná technika
No a to je v podstate ten Priemysel 4.0
Mám pochodený VW Bratislava, Continentál Zvolen, Faurécia, Johnson Control a pod. takže čo je automatizovaná a robotizovaná výroba viem.
Už teraz je snaha maximalizovať roboty pretože pomer cena/výkon je už na strane robotov, ale robot nezastrčí neforemný káblový zväzok/strapec hrubý 5cm a dlhý 6 metrov do kľukatej dutiny karosérie(napríklad).
Hovoríš že 2400 zamestnancov vyprodukuje 2mil motorov.
Tak si predstav z koľkých súčiastok sa skladá spalovací motor, prevodovka, vstrekovanie, alternátor, štartér, chladiaca sústava,..
Porovnaj to z koľkých súčiastok sa skladá striedavý elektromotor.
Takže tých tvojích 2400 ľudí by bolo schopných vyprodukovať vyrobiť "celý pohonový pajšl" pre 10 mil aut.(IMHO)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 11007
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 19 pro 2021, 19:34

:smich:
Zkusili jsme, jestli se dá dojet s nejvýkonnějším Enyaqem 80iV z Prahy do Brna
My jsme nasedli do vozu, který byl nabitý na 90 procent kapacity baterie, což je hodnota, kterou automobilka doporučuje jako maximum s ohledem na udržení kvality baterie v čase. Říkali jsme si, že když je baterie nabitá na 90 procent, mohl by se, s ohledem na udávaný WLTP dojezd 488 kilometrů, reálný aktuální dojezd pohybovat na hodnotě 350 - 400 kilometrů. To by bylo fajn. Dojedeme do Brna, vyřídíme si, co potřebujeme, mezitím u partnera ve firemních garážích dobijeme baterii a pojedeme zpět do Prahy.

Jenže ouha, palubní počítač ukazuje dojezd pouhých 210 km. Není něco špatně? Kontrolujeme znovu v menu stav dobití baterie, díváme se, jaké spotřebiče jsou zapnuté, ale nic mimořádného nezjišťujeme. Opravdu – při stavu baterie 90 % je udávaný dojezd pouhých 210 kilometrů. Palubní počítač navíc ukazuje, že za posledních 666 kilometrů (přímo satanské číslo) činila spotřeba 26,9 kWh na 100 kilometrů. Nedá se nic dělat, měníme plány, přesedáme do naftového Volva XC60 a do Brna vyrážíme v klasickém „spalováku“.
https://www.testyojetin.cz/nove-vozy/sk ... hy-do-brna

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11966
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 19 pro 2021, 20:33

Majitel vyhodil do vzduchu 8 let starou Teslu pomocí 30 kg dynamitu, když zjistil, kolik stojí nová baterka
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/ma ... a-baterka/?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od bugsy » 21 pro 2021, 18:43

Ani nie..pripomína mi to jednu firmu-asi 10 rokov naspäť,ktorá zobrala zákazku,ktorá za tých podmienok bola neuskutocitelna...totiž vyrátalo sa,že realizácia bude trvať 1800 normohodin a zákazka musí byť ukončená do 96 hodín..firma zobrala aj brigádnikov,no nik nerátal,že naraz 60 ľudí pracovať nemôže,len 4..a pohorela..to samé je s tým zrovnavanim elektro versus spaľovací motor..nie je ani toľko medi na výrobu motorov..sranda,bavíme sa o elektromotoroch a kde chces vôbec tankovať?len Slovensko má spotrebu paliva 6,5 milióna ton ročne..to je 8 miliárd litrov paliva..v prepočte na elektrinu je to 19 miliónov megawattov..ak rátame 20%stratu v rozvodnom systéme,tak rataj 25milionov megawattov..za rok..už dnes nie sme sebestačný a dovážame asi 500mw za hodinu od krajín,ktorá má -zatial nazvyš..už to vyzerá v dnešnej dobe,že už nemajú nazvyš,cena išla za posledných pár mesiacov o 400 percent hore..teraz sa pýtam,odkiaľ chces brať náhradu energií za fosilne paliva?chýba nám hodinový výkon 3000 MW a nová elektrifikacna sieť a celá infraštruktúra na takúto záťaž za -mozno 60 mld eur...tu sú len dve cesty-prva,že snivajme sny,druha-taa je istejšia,že vakcinaciou začalo hromadné vyvražďovanie obyvateľstva planéty a tým pádom aj realizácia energetickej sebestačnosti..
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11966
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 21 pro 2021, 20:09

No kupodivu, sme to tu nedávno rámcovo počítali a ono to dobíjanie elektromobilov v noci nevychádzalo až tak nerealisticky, dokonca ani pre stávajúcu rozvodnú sieť by to nemusel byť problém pretože je dimenzovaná na maximálne odbery ktoré sú cca o 18-20hodine a v noci to silne klesá a mohli by sa tým výkonom dobyť elektromobily. A asi aj elektrárne by to zvládli. Počítali sme to tu niekde asi pred mesiacom(snáď v tomto vlákne). Problém by akurát bolo vybudovať po uliciach/parkoviskách zásuvky.
Ja vidím hlavne problém v cene baterie/elektromobilu a životnosti baterie.

EDIT: debata niekde tu
viewtopic.php?f=59&t=467&p=212219&hilit ... il#p212219
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4823
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Grif » 21 pro 2021, 20:33

Likvidace lopatek větrných elektráren.
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8207
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 22 pro 2021, 06:35

Kto ma rad Queen nech si nekupuje elektroauto.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2727
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od riho » 22 pro 2021, 16:05

Kenavf, nezvládli.

Bugsy dík za nahrávku s tým prepočtom. Trošku to poupravujem, nech je to pochopitelnejšie. 19 mil MWh je 19 TWh. Ročná spotreba Slovenska je 30 TWh, z toho 15 TWh sa vyrobí z jadra, 6 TWh sú fosílne palivá a zvyšok voda, FTV a dovoz. Slovensko je v súčasnosti v ročnej bilancii sebestačné, ale v zime je importér, v lete exportér elektrickej energie.

Takže vyrobiť elektrinu na pokrytie nabíjania elektromobilov znamená zvýšiť produkciu o 83 %, ak sa aj majú nahradiť fosílne zdroje tak o vyše 100 %. To je nereálne.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 873
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 22 pro 2021, 20:33

19TWh je asi tak 3x nadhodnotenych. Realita pre 3 mil. os. motorovych vozidiel bude okolo 6TWh. (15tis. km pri 13kWh/100km)
A tyka sa to buducnosti vzdialenej cca. 40 rokov a viac, cize je to uz starost niekoho ineho.
Viac hláv - viac kapusty.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11966
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 22 pro 2021, 21:25

riho píše:
22 pro 2021, 16:05
..Slovensko je v súčasnosti v ročnej bilancii sebestačné, ale v zime je importér, v lete exportér elektrickej energie...
Je otázne či sme importéri aj v noci.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2727
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od riho » 23 pro 2021, 07:53

Mzprx, tak to si prečítaj ekoagendu EK. 2035 zákaz výroby áut so spaľovacím motorom, do 2050 uhlíková neutralita. A zo 40 rokov máš necelých 30.
Ale tvoja posledná hláška ma neprekvapuje. Je taká progresívne liberálna.

Kenavf, v zime sme. Minimálne do spustenia EMO3.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 873
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 23 pro 2021, 08:47

Tak sa zamysli nad tym, ze priemerny vek vozidiel je u nas okolo 14-15rokov. Cize ked sa prestanu predavat NOVE auta so spalovacimi motormi, potrva este vela (15?) rokov, kym bude priemerne auto elektricke a este ovela viac, nez budu elektricke vsetky. Cize priemerne bude elektricke pravdepodobne v roku 2050 a vsetky mozno v roku 2065.
A EMO3 caka len na vyjadrenie UJD. Pravidelne som o situacii informovany.
https://www.ujd.gov.sk/uradna_tabula_ca ... ia-ujd-sr/


Situacia v tejto chvili: (dufam, ze je dost zima...)
DOVOZ: z CR - 1,61GW
z PL - 1,15GW
-------------------------------
spolu dovoz: 2,76GW

VYVOZ: do HU - 2,34GW
do UA - 0,359GW
-------------------------------
spolu vyvoz: 2,699GW
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4823
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Grif » 23 pro 2021, 09:04

Průměrný věk vozidla je sice hezká věc.Ale pokud se budu chtít zbavit aut se spalovacím motorem,zvednu cenu paliv,zavedu uhlíkovou silniční daň a možná omezím životnost vozidel se spalovacím motorem.To vše už z EU zaznělo.
Pokud jste zaznamenali co říkala mluvčí Francouzké KB(vyjádření k influerce o vánočních kaprech).Řekla tam něco ve smyslu,že banky plně podporují zelenou politiku EU a budou to banky kdo bude rozhodovat jestli vám dají úvěr na čtyřkolku s dieslem,nebo na elektroauto.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... ost-687286
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8207
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 23 pro 2021, 09:26

Ono to nie je take jednoduche zbavit človeka majetku, tym že ten majetok vyhlasim za vadny. To je ta o ludskych pravach. Drha vec je, že auta zo spalovacimi motormi ma nielen chudoba ale aj množstvo bohatych, ktori kašlu na nejaku zelenu agendu a samozrejme urady a vlady. Neviem si predstavit, že by standartny presun americkeho prezidenta v jeho kolone 150 vozidiel bol čisto elektricky.
Okrem toho nech len ti idioti v Bruseli dalej mudruju a vykoleduju si zrušenie pre bezvyznamnost. Rusko už začalo, ked im Lavrov povedal, že s EU sa nejedna.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2727
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od riho » 23 pro 2021, 10:15

Hodnotíš vek vozidiel, ktoré boli vyrobené medzi rokmi 2000-2010. To čo sa predáva v EÚ teraz bude mať životnosť tak do 10 rokov, u benziňákov s turbom a objemom okolo litra ešte menej. Takže než tu bude rok 2050, budú všetky po životnosti. opakujem, podľa EK sa majú autá so spaľovacím motorom prestať vyrábať v 2035, nie 2050. To znamená, že do 2045 budú mať všetky po reálnej životnosti.

O EMO3 som informovaný aj ja. Oficiálne je dátum prvej reakcie február 2022, ale počíta sa, že to nebude skôr ako v máji-júni 2022.

Tvoje saldá vyzerajú krásne, ale preberme si to. ČEZ plánuje obmedziť, alebo ukončiť prevádzku niektorých svojich najväčších uhoľných elektrární. Na Poľsko je natiahnutá jedna dvojlinka Krosno-Lemešany. Takže je tu bottleneck jak sviňa.
A nakoniec podľa mňa prúser storočia, Ukrajina. V januári februári sa má Ukrajina komplet pripojiť k európskej synchrónne pracujúcej sústave. Takže zabudni, že budeme živiť len Burštínsky ostrov. Budeme radi, ak do spustenia EMO3 nebude nejaký blackout.

Ale jasne, dovezeme. Šak aj Sulík to hovorí. A teraz máme problém so zásobovaním obchodov základnými potravinami. To je tak liberálne progresívne.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 873
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 23 pro 2021, 12:21

Ked nebudeme vyvazat, nemusime doviezt. A tak zostane len male saldo, ktoreho sa lahko zbavime spustenim EMO3.
Neviem, co sem stale pleties tych progresivcov a podobnych, niesu to moji priatelia. Pre mna je zakaznik, ako zakaznik. :-) Mna zaujima jedine technicke riesenie.
Aj ked sa hovori: Chlap, co ma dvadsat rokov a nieje komunista, nema srdce. A chlap, co ma styridsat a je este stale komunista, nema rozum. :mrgreen:
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2727
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od riho » 23 pro 2021, 12:57

Pretože aj liberálni progresívci majú 5 sekundovú pamäť a v jednej vete vedia poprieť sami seba. To že nie sú tvoji kamaráti neznamená, že nemáš ich myslenie.
Tvoj pohľad na energetiku je mimoriadne primitívny a zdá sa, že nič mimo súčasnosti ti nevie dať zmysel. A preto túto lekciu pre teba končím, kým si nedoštuduješ tému.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9256
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 23 pro 2021, 22:45

mzprx píše:
23 pro 2021, 08:47
Tak sa zamysli nad tym, ze priemerny vek vozidiel je u nas okolo 14-15rokov.
Ano, to stojí za zamyšlení ... zvláště s ohledem k faktu, že elektrovozítka jsou cca 2x dražší než auta se spalovacím motorem a faktu, jak provozuschopný bude jakýkoli elektromobil po 15-ti letech (viz nedávná informace o 8-mi leté Tesle a 10-ti kilech výbušniny :wink: ).
Elektromobil si nebude moci pořídit ani příslušník nižší střední třídy, jako je učitel, policista či vedoucí směny ve fabrice.
Jak asi může takové razantní snížení životní úrovně dopadnout ?
Nespokojenost obyvatel se historicky vždy řešila revolucí :sad:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět