Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11966
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 16 lis 2021, 13:59

Neviem či to je vytrhnuté z kontextu ale možno pre orientáciu to postačí.
„Spotové ceny na európskych plynárenských uzloch vo 4. štvrťroku 2020 s.. Do konca decembra 2020 spotová cena TTF vzrástla na 19 €/MWh,


Posúdenie nákladovej základne pre vodík ukazuje, že v Holandsku výrobné náklady na vodík s technológiou alkalického elektrolyzéra dosiahli v decembri 2020 118 EUR/MWh, zatiaľ čo pri palivových článkoch z polymérneho elektrolytu boli náklady odhadnuté na 99 EUR/MWh a pri parnej reformácii metánu okolo 48 €/MWh, ak sú zahrnuté aj kapitálové náklady, uzavrela štvrťročná Správa Európskej komisie o európskom trhu so zemným plynom za štvrtý štvrťrok 2020.
Takže megawathodina v metáne stála 19€ a vo "zelenom" vodíku 118/99€ v šedom vodíku 48€.
https://www.slovgas.sk/aktuality/ek-spo ... ok-klesla/
Toľko k perspektíve vodíku v automobilizme.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49601
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 17 lis 2021, 16:19

https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/vyr ... rdi-volvo/
Výroba elektromobilu produkuje o 70 procent více emisí, tvrdí Volvo
Poté, co společnost Volvo Motors oznámila, že na konferenci COP26 podepíše Glasgowskou deklaraci o automobilech a dodávkách s nulovými emisemi, studie uvádí, že výrobní proces jejího elektrického kupé-SUV C40 Recharge produkuje o 70 procent více emisí než výroba protějšku XC40 s pohonem na spalovací motor. (Foto: Volvo / ilustrační)

Po započtení životnosti vozu však dojde ke zlomu a celková uhlíková stopa elektromobilu je ve srovnání s vozidlem s ICE nižší.

Studie společnosti Volvo vykreslila podobný obrázek, kdy nabídka modelu XC40 zahrnuje plně elektrické, PHEV a ICE verze kompaktního SUV.

Jejich závěry zohledňují uhlíkovou stopu celého životního cyklu každého z nich a zahrnují těžbu surovin, výrobní procesy, tankování a následně jízdu vozidla po dobu 124 000 mil (200 000 km) před jeho konečnou likvidací.

Volvo uvádí, že bod zlomu bude záviset na způsobu výroby elektřiny. Studie zmiňuje tři různé scénáře, které vycházejí z průměrných celosvětových dodávek elektřiny, z předpokládané bilance obnovitelné a běžné energie v EU28 a z plně obnovitelné energie.

Při použití průměrné celosvětové dodávky energie bude muset Volvo C40 Recharge ujet 68 300 mil (109 918 km), než se vyrovná vozu XC40 s pohonem ICE – v tomto případě je to více než polovina životnosti vozu.

Během této životnosti však bude elektromobil produkovat o 15 % méně celkových emisí než vozidlo s ICE.

Provoz modelu C40 podle scénáře EU28 na elektřinu zdvojnásobí celkové snížení emisí na 30 procent a sníží bod rentability na 48 000 mil (77 248 km).

A pokud jste schopni nabíjet svůj vůz C40 pouze na obnovitelnou energii, je uhlíková stopa elektromobilu poloviční ve srovnání s vozidlem s ICE a hranice rentability je tak dosažena za něco málo přes 30 000 mil (48 280 km).

Závěr?
Podle výzkumu společnosti Volvo se zdá, že elektromobily nejsou jednoduše ekologičtější než vozidla s vnitřním pohonem, ale v průběhu času se rozhodně mohou ukázat jako šetrnější k životnímu prostředí.

Přestože však elektromobily vycházejí ze stejné platformy a sdílejí mnoho dílů, výroba elektromobilů vede k podstatně vyšším emisím, přičemž jen baterie tvoří téměř třetinu emisí u modelů C40 a XC40 Recharge.

To v podstatě zatěžuje elektromobily balonovou uhlíkovou stopou ještě předtím, než sjedou z montážní linky, což znamená, že v závislosti na nabíjení potřebují nějakou dobu, než se ve srovnání s modely poháněnými spalovacím motorem vyrovnají.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6955
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Polite » 17 lis 2021, 16:34

A potom sa vymeni bateria....za novu
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

majod
Výkonný redaktor
Příspěvky: 635
Registrován: 07 úno 2017, 22:25

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od majod » 17 lis 2021, 17:20

Ja by som vyrobcom nariadil zaviest v malej a strednej triede unifikovane modularne auto ,rovnaka karoseria unifikovane montazne body naprav a pohonu,z kompozitu a nehrdzavejucej ocele,predpokladanu dobu zivotnosti kareserie by som urcil 40 rokov,bokom by som nechal sportove auta,nebol by problem z recyklaciou ,dielmi a vyrobcovia by sa mohli sustredit na pohonne jednotky a jednotlive komponenty.Myslim ze uhlikova stopa by tym padom riedne klesla.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8206
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 17 lis 2021, 17:59

to je sice pekne, ale ludia by doma v garaži prerabali ten celosvetovy šmejd podla seba aby sa odlišili. To mi pripomenulo ten rusky automat na holenie. Ked sa konštruktera pytali, že ako vyriešil to, že muži maju rozne tvare, odpovedal: "Len pred prvym holenim!"
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17979
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 18 lis 2021, 16:53

KIA UKÁZALA, JAK DALECE SE ELEKTROMOBILY NEDOKÁŽOU VYROVNAT AUTŮM SE SPALOVACÍMI MOTORY
Korejci chtějí už za 14 let prodávat jen auta s elektrickým pohonem, a tak touží dokázat, kterak se elektromobily umí vyrovnat vozům se spalovacími motory. Zatím ale dokazují jen pravý opak.
https://pravyprostor.cz/kia-ukazala-jak ... mi-motory/
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 11007
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 21 lis 2021, 09:06

PROČ TO, ŽE SE SVĚT BLÍŽÍ ROPNÉMU ZLOMU, POPŘÍPADĚ, ŽE K TOMUTO DOŠLO, NEVYSYPOU NA ROVINU?

No, zkusme se všichni zamyslet, co by se stalo, kdyby toto opravdu vyšlo najevo, a také to, že k tomuto nedošlo v důsledku COVID, v důsledku snížené poptávky, atd. Já si troufám říci, že by to vedlo jednak k totální panice na komoditních trzích, a co je horší, došlo by k brutálnímu výprodeji akcií jednak ropných společností, a jednak automobilek, a dalších navazujících odvětví. Nejspíše by došlo ke kolapsu na burzách, a následnému finančnímu a ekonomickému kolapsu, a to je přesně to, čemu se ten establishment snaží zabránit.

Takže co tedy je úlohou toho greendealu? Jistě, pokud zvážíme všechna fakta, tak primární úlohou tohoto je vytvořit svět iluzí, ve kterém je fosilních zdrojů dostatek, ale my jako civilizace jsme se těchto dobrovolně vzdali, a pak také to, že ten establishment má tu situaci pod kontrolou, což je podmínka pro to, aby se nezhroutil finanční systém, no, a pak také ne zcela nepodstatné je to, že to obhajuje tu existenci toho establishmentu jako takového.

Elektromobil není primárně myšlen jako dopravní prostředek pro masové užití, je to improvizace ze strany automobilek, aby daly najevo, že mají tu situaci pod kontrolou, a uklidnily akcionáře, které mají do těch automobilek nainvestováno.
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2021/11/21/976074

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8206
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 21 lis 2021, 09:43

:sipka: Toto je taka typicka somarina od Vlka. Automobilky boli a su tlacene legislativou uz od 60-tych rokov k znizovaniu emisii. Zacalo to v Californii a nakzaj to ma svoje logicke dovody. Kto zazil v nasich mestach Ikarusy a stare Skodovky, Trabanty vie, ze vedla krizovatiel sa nedalo dychat. Cele toto "snazenie" sa dostalo do polohy, ze dnesne auta pohanane spalovacimi motormi su zbytocne zlozite a drahe na prevadzku a opravy. Do toho prisla najskor Toyota s vysmievanym Priusom a neskor Tesla. Ukazalo sa, ze okrem zelenych teroristov si tie hybridy a elektricky kupuju aj normalny ludia. Kedze elektromobil je vyrobne jednoduchsi a da sa predat drahsie ako auto so spalovacim motorom, tak sa rozsiruje ich vyroba. Je to ako v Jurskom parku: Priroda si vzdy cesticku najde! Ono to plati aj pre kseft s cimkolvek.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2727
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od riho » 21 lis 2021, 10:06

Zas ropný zlom? V tomto storočí už tuším tretí.

eAutá sú v postavení áut so spaľovacím motorom v predFordovskej dobe. Drahé hračky pre boháčov. Až Ford dokázal dostať automobil medzi bežných ľudí a to mu elita nikdy neodpustila. Pochybujem, že Musk, napriek deklarovanej genialite, bude novým Fordom.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8206
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 21 lis 2021, 12:05

Bloch na Auto Motor und Sport predstavoval novy plne elektricky luxusny Mercedes. Ma realny dosah 630 kilometrov a dokazal ho realne nabit na 80% za polhodiny. Na polovicu za 15 minut. Spotrebuje 15 až 17 kWh na 100 kilometrov pri priemernej jazde 100 km/h. To su čisla, ktore by prijal každy kto si Mercedes kupuje a vykašle sa na spalovaci motor. Napr. ja by som došiel do Bašky na ostrove Krk, kam chodim každy rok. Pri hotely je nabijačka a v pohode by som došiel domov. Tiež si na polceste robim prestavku na kavu. takže keby som "zastavkoval" pri nabjačke, tak aj pre mna ma tak urobene auto zmysel. Lenže si ho nekupim, lebo mam rad benzinovy spalovaci motor a za cenu toho Medaka mam Porsche.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11966
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 21 lis 2021, 12:24

Známy si nedávno kúpil takýto dvojmiestny elektromobil(Smart fortwo). Po meste mu to vyhovuje. Na jazdu mimo mesta má iné auto. Pre dvoch je v tom miesta dosť(známy je dosť urastený chlap cca 195cm a jeho syn ešte viac). Akcelerácia interesantná. Nabíja to doma raz za týždeň. Spotrebu mi samozrejme nevedel povedať pretože je to chirurg :wink: . Nechcel som mu kaziť radosť chladnou ekonomikou. Pretože to auto stálo 19000€ a že to v jeho prípade nie je o peniazoch a ekonomike ale o nadšení. A že za osem rokov to auto asi bude nepredajné a pôjde do šrotu. Koľko bude teda stáť jeden ubehnutý kilometer?
Obrázek
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8206
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 21 lis 2021, 12:52

Nuž 8 ročna Tesla sa v Nemecku predava medzi 35 000 až 40 000 eur. https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... lse&vc=Car
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2727
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od riho » 21 lis 2021, 19:59

A je ten trh likvidný?

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8206
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 21 lis 2021, 20:08

Keby nebol predavali by sa za euro.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od k42 » 21 lis 2021, 20:11

8-mi letá Tesla může být nějaký "archivní" kousek, zvláštní pro sběratele... protože jinak je ta cena nesmyslná.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16727
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od martanus » 21 lis 2021, 20:44

k42 píše:
21 lis 2021, 20:11
8-mi letá Tesla může být nějaký "archivní" kousek, zvláštní pro sběratele... protože jinak je ta cena nesmyslná.
Staré Tesly mají zdarma nabíjení. Tesla to nabízela kdysi při prodeji.
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od k42 » 21 lis 2021, 21:16

Jen na Tesla nabíječkách, no ale stejně - 40 000 euro, to je tak 200-300 nabítí zdarma, Takže to už se vyplatí investice do opravy - nová baterka a motor.
Což tedy vysvětluje tu nepochopitelnou cenu...

Protože staré Tesly jsou hrozné krámy - nic nelícuje, vše vrže a klepe se, interiér je ošoupaný a tak vůbec, je to dělané z levných materiálů. Po roce dvou provozu to používání je velmi znát, na rozdíl od normálních aut.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2727
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od riho » 22 lis 2021, 12:26

Díky K42. Na ten reklamný krok som zabudol. Takže likvidita na základe bonusov ponúkaných výrobcom (a teda nekalá súťaž), než na kvalite tovaru.

Je taká istá likvidita aj u netesláckych emobilov?

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16727
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od martanus » 25 lis 2021, 07:37

A je to tu. Předpovědi AK se zase naplňují. :nahoru: :pivo

Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní
Jak Wired uvedl, automobilové asociace a ekologické skupiny v zemi se domnívají, že se s největší pravděpodobností vrátí čtyři daně: daně pro plug-in hybridy, daň z prodeje použitých elektromobilů, návrat platby DPH pro „luxusní elektromobily“, které stojí více než 600 000 norských korun (1,5 milionu Kč), a roční daň z vlastnictví elektromobilů.
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49601
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 25 lis 2021, 16:38

https://ekonomickydenik.cz/na-zisk-si-v ... do-ztraty/
Na zisk si ve třetím čtvrtletí sáhli mezinárodní dopravci. Vize není dobrá. Cena nafty posílá hodně firem do ztráty
Aktuální období s dramatickým nárůstem cen nafty posílá do očekávané ztráty 57 procent vnitrostátních dopravců, ale i 53 procent mezinárodních kamionových firem. Na zisk si ve třetím čtvrtletí sáhli mezinárodní dopravci, vnitrostátní jsou na tom hůř. Vyplývá to z analýzy Sdružení ČESMAD BOHEMIA. Vize není dobrá. Cena nafty posílá hodně firem do ztráty. Hlavním důvodem zhoršení výsledkového očekávání ve 4. čtvrtletí je skokový růst cen nafty od začátku října. Kamionoví dopravci v Česku zřejmě zdraží, ceny jejich služeb mohou podle současných odhadů vzrůst až o pětinu.

Současná turbulentní situace vyvolaná pandemií, zdražením energií a rozvrácením dodavatelsko-odběratelských řetězců postihuje prakticky všechny. Sdružení ČESMAD BOHEMIA se rozhodlo exaktně monitorovat situaci v oblasti silniční nákladní dopravy, takzvaným Barometrem nákladní dopravy.

Každé čtvrtletí proto provádí dotazníkové šetření mezi svými členy, zvlášť pro vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu. Dopravci hodnotí uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jaké vidí zakázky na půl roku dopředu. Výsledky jsou zveřejňovány vždy na konci měsíce po skončeném čtvrtletí, tedy v lednu, dubnu, červenci a říjnu, nyní je prezentujeme poprvé – za 3. čtvrtletí 2021.

Ve 3. čtvrtletí téměř dvě třetiny (62 procent) mezinárodních dopravců dosáhlo na zisk, horší to bylo v dopravě vnitrostátní, kde jen 56 procent firem dopadlo dobře.

Aktuální čtvrtletí s dramatickým nárůstem cen nafty už posílá do očekávané ztráty 57 procent vnitrostátních dopravců, ale i 53 procent mezinárodních kamionových firem. Rozdílně vidí tyto dvě skupiny svou budoucnost. Ve vnitrostátní dopravě jen 49 procent firem hodnotí zakázky na příštích 6 měsíců pozitivně, v mezinárodním provozu je stav lepší, 61 procent dopravců se nedostatku zakázek neobává.

Hlavním důvodem zhoršení výsledkového očekávání ve 4. čtvrtletí je skokový růst cen nafty od začátku října. Cena rostla i v letních měsících a zhoršila tak už výsledky za 3. čtvrtletí, ale zatímco k 1. říjnu byla na indexu 117 procent od začátku roku, nyní je už o 31 procent dražší než k 1. lednu. A to ještě nárůst tlumí snížená spotřební daň o korunu.

Závažně vypadá situace v dopravě vnitrostátní, kde jen 43 procent firem očekává z dopravní činnosti zisk. To odráží skokový růst všech nákladů, zvyšování režie, vysokou inflaci, tlak na mzdy ale i příběh s AdBlue, kde cena vzrostla o 300 procent. Řešení, jak se vyhnout krachu, je pro dopravce jediné, významný nárůst cen za dopravu v řádu 15 až 20 procent. Jen tak budou moci v příštím roce dále poskytovat své služby.

„V komentářích k anketě dopravci nejvíce reflektují růst všech nákladových položek, zejména nafty, a klíčovým slovem je slovo cena, ta musí jasně vzrůst. Kritizují také pomalý proces zaměstnávání řidičů z východu a celkově vysokou byrokracii u nás. Pro mnohé je problémem dlouhá splatnost faktur – 60 až 90 dní,“ komentuje výsledky analýzy generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř.

Jeho komentář potvrzují i slova jednoho z respondentů.

„Problém je v tom, že náklady na provoz značně vzrostly a odezva od zákazníků není v přímé úměře. Mám pocit, že v tak vážné situaci jsme se nikdy neocitli. Příští rok bude velice těžký,“ uvedl respondent Barometru nákladní dopravy.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět