Doprava a dopravné systémy

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53360
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 18 bře 2025, 04:35

https://www.echo24.cz/a/HsPkE/zpravy-do ... navestidel
Výpadek ETCS odhalil slabiny na železnici. Experti varují před zrušením návěstidel
Experti varují před zrušením železničních návěstidel ve světle problémů s bezpečnostním systémem ETCS. Sobotní výpadek evropského zabezpečovacího systému ETCS ukázal, že česká železnice se nemůže spoléhat pouze na jeden typ zabezpečení. Podle Spolku pro efektivní železnici (SPEŽ) by bylo chybou upustit od provozu národního zabezpečovacího systému LVZ a fyzických návěstidel. Experti varují, že podobná situace v budoucnu by mohla vést ke kolapsu železniční dopravy.

V sobotu došlo k celoplošnému výpadku ETCS kvůli poruše v telekomunikační síti GSM-R. Vlaky kvůli tomu musely jezdit sníženou maximální rychlostí 100 km/h a některé spoje nabíraly až několikahodinová zpoždění. „Kdyby byl v provozu i národní zabezpečovač LVZ, mohly vlaky jezdit maximální traťovou rychlostí a cestující by si problému ani nevšimli. Pokud však ministerstvo dopravy prosadí plán demontáže návěstidel, hrozí, že při dalším výpadku budou vlaky jezdit podle rozhledových poměrů maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí,“ varuje Josef Hendrych, předseda Spolku pro efektivní železnici.

Hendrych dále tvrdí, že ETCS není všespásný systém, jehož funkcionalita by umožňovala nejenom vypnutí národního zabezpečovače LVZ ale dokonce i snesení fyzických návěstidel na tratích (signalizační světla, semafory, značky atd.). "Jenže právě to je přitom v plánu ministerstva dopravy," upozorňuje.

Sobotní incident není prvním problémem s ETCS v České republice. Při jeho zavádění se projevily tzv. tripy – výpadky spojení mezi vlakem a systémem, které způsobují automatické nouzové zastavení. To se podle odborníků děje až u 500 spojů měsíčně, přičemž každé takové zastavení přináší v průměru 15 minut zpoždění. V zimních měsících pak další komplikace způsobilo obalování antén Dopplerových radarů ledem, což vedlo ke zvýšenému výskytu výpadků a dominovému efektu v podobě rozsáhlých zpoždění, informuje Spolek pro efektivní železnici v tiskové zprávě.

Expertní tým ze Spolku pro efektivní železnici považuje za úplně nejhorší nápad demontáž fyzických návěstidel. V případě výpadku ETCS by tak strojvůdci v podstatě oslepli a museli by jezdit jen podle lokalizačních značek na základě pokynů předávaných rádiem, pokud by ovšem fungovala hlasová komunikace přes GSM-R. Maximální rychlost by podle rozhledových poměrů dosahovala také jen 40 km/h a zpoždění by se počítalo ve vyšších jednotkách hodin nehledě na omezenou propustnost trati.

„Ministerstvo dopravy by mělo revidovat Národní implementační plán ETCS, a zachovat duální provoz ETCS a LVZ všude, kde je to možné. Stejně tak ministerstvo by mělo upustit od naprosto bezprecedentního kroku, kterým je plánované snesení fyzických návěstidel. Nikde v Evropě nevypnuli svoje národní zabezpečovací systémy, nikde není výhradní provoz pod ETCS a nikde jinde by nikoho ani nenapadlo navrhnout sešrotování návěstidel. Těmito návrhy si zahráváme se samotnou provozuschopností české železnice,“ uzavřel Josef Hendrych.

Odborníci rovněž varují, že vedle provozní spolehlivosti hraje roli i kybernetická bezpečnost. ETCS se v minulém roce stalo terčem hybridních útoků ve Francii, Německu a Polsku, což vedlo k mnohahodinovým výpadkům železničních systémů. Národní zabezpečovací systémy, jako LVZ, jsou podle odborníků mnohem odolnější vůči hackerským i fyzickým útokům.

Sobotní události opět otevřely diskuzi o budoucnosti zabezpečení české železnice. Zatímco ministerstvo dopravy prosazuje výhradní provoz pod ETCS, odborná veřejnost i někteří dopravci upozorňují na jeho nedostatky a rizika spojená s odstraněním návěstidel.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53360
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 18 bře 2025, 21:08

https://ekonomickydenik.cz/preventivni- ... u-systemu/
Výměna serverů a posílení dohledu Správy železnic. Česko řeší, co s ETCS po výpadku
Výměna serverů jednotného evropského zabezpečovacího systému (ETCS), posílení dohledu Správy železnic a zajištění rychlejší diagnostiky. Česká republika řeší preventivní postup po sobotním kolapsu, kdy došlo k výpadku GSM-R signálu a odpojení zabezpečovače. Další plány rozšiřování systému na české železnici výpadek nijak neovlivní, uvedl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Masivní výpadek ETCS zkomplikoval na několik hodin železniční provoz na koridorových tratích během sobotního dopoledne. „Z naší analýzy vyplynulo, že klíčové prvky infrastruktury jsou nyní na obvyklé době své životnosti. Přesto jsme se rozhodli s ohledem na velkou zátěž serverů, jejichž garantovaná životnost je nyní do roku 2029, k jejich obnovení už v letošním roce,“ uvedl Kupka.

Upozornil, že jde o preventivní krok, sobotní porucha podle něj nebyla důsledkem přetížení serverů. Dalším krokem má být podle Kupky zajištění rychlejší diagnostiky v databázi a také posílení dohledu Správy železnic tak, aby při případných budoucích problémech bylo pro jejich řešení k dispozici více zaměstnanců například i v nočních hodinách.

Ministr také dnes potvrdil, že příčinou sobotních problémů byl nefunkční signál GSM-R. Cestujícím se omluvil za zpoždění, bezpečnost provozu ale podle něj nebyla ohrožena díky plynulému přechodu na alternativní systémy. Kupka také zopakoval, že navzdory výpadku bude stát pokračovat v dalším rozšiřování systému na tuzemské železnici. „Není k dispozici větší zabezpečení,“ zdůraznil ministr.

Spolek pro efektivní železnici v pondělí apeloval na to, aby nedocházelo v České republice k demontáži návěstidel, kterými se mohou vlaky řídit při podobných výpadcích. Kdyby zůstal v provozu národní zabezpečovač LVZ, mohly by vlaky jezdit maximální traťovou rychlostí a cestující si nemuseli ničeho všimnout. Pokud by ovšem skutečně došlo až k demontáži návěstidel, jak plánuje české ministerstvo dopravy, mohly při příštím výpadku vlaky jezdit podle rozhledových poměrů jen čtyřicetikilometrovou rychlostí,“ řekl předseda Spolku za efektivní železnici Josef Hendrych.

Stát o osudu návěstidel a národního zabezpečovače podle Kupky rozhodne v roce 2027. V nejbližší době jeho vypínání nebo demontáž nechystá. Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová – Olomouc – Přerov, poté Břeclav – Bohumín, následně Česká Třebová – Břeclav a nakonec Praha-Běchovice – Česká Třebová. V budoucnu by měl být i na dalších tratích.

Během prvního měsíce výhradního provozu fungoval systém podle Správy železnic na hlavních železničních koridorech prakticky bezchybně. Vlaky pod jeho plným dohledem ujely více než dva miliony kilometrů. Systémem je aktuálně vybaveno více než 600 kilometrů tratí, na kterých jezdí v průměru 1600 vlaků denně, za leden jich bylo na 30 tisíc. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších 4000 kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun.

Otázka obrany státu
Spolek pro efektivní železnic upozornil na takzvané výpadky spojení, takzvané tripy, ke kterým podle něj dochází u zhruba jednoho procenta všech vlaků, tedy okolo 500 vlaků měsíčně a zpoždění dosahuje okolo 15 minut u každého spoje.

Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.

Výhodou národního zabezpečovače je podle Spolku pro efektivní železnici to, že jde o výrazně robustnější systém, který má oproti ETCS mnohem vyšší odolnost v extrémních podmínkách a je mnohem odolnější proti hackerům i fyzickým útokům.

„To se ukázalo loni ve Francii, Německu i Polsku, kde se ETCS stalo cílem hybridních útoků, které vyřadily železniční systémy těchto států na celé dni. Zachování národního zabezpečovacího systému v duálním provozu by tak mělo být i otázkou obrany státu,“ uvedl spolek.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53360
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 08 kvě 2025, 20:22

http://www.regionalninovinky.cz/zpravy/ ... -technika/
Letecká krize v USA. Výpadky a zastaralá technika
Řízení amerického letového provozu trpí tisícovkami poruch týdně kvůli zastaralé technice a nedostatku lidí. A pokud rychle nedojde k rozsáhlé modernizaci, letecká doprava zůstane balancovat na velmi tenké hraně bezpečnosti a provozuschopnosti.

Spojené státy americké, světová velmoc v oblasti civilního letectví, čelí dramatickému selhání klíčového prvku své infrastruktury, kterým je systém řízení letového provozu. Jak odhalila nedávná reportáž New York Post, americká Federální letecká správa (FAA) registruje přibližně 1 000 poruch vybavení týdně, a to především kvůli zastaralým technologiím z 80. a 90. let. Experti i bývalí představitelé FAA varují, že se problémy budou nadále zhoršovat, pokud nedojde k rozsáhlé modernizaci.

„Toto je systém na bázi měděného vedení a FAA zažívá téměř tisíc výpadků týdně. A nejhorší na tom je, že je nelze předvídat,“ uvedl anonymní představitel leteckého průmyslu pro New York Post.

Alarmující situace vyvrcholila 28. dubna, kdy došlo k 90sekundovému výpadku komunikace a radaru na mezinárodním letišti Newark Liberty v New Jersey. Za incidentem stál spálený kus měděného drátu. Krátké přerušení mělo však kaskádový efekt na celý letecký provoz v zemi, což způsobilo stovky zpoždění a zrušení letů, které trvaly déle než týden. Pět pracovníků FAA z kontrolního centra ve Filadelfii si následně vzalo federální „traumatické volno“.
V době, kdy svět debatuje o umělé inteligenci a autonomních systémech, FAA stále operuje s papírovými proužky a disketami.

„Není přijatelné, aby kontrolory a techniky udržovali náš Národní letecký systém pomocí papírových proužků a disket,“ konstatoval před Kongresem výkonný ředitel sdružení Airlines for America Nicholas Calio.


Podle zprávy Government Accountability Office (GAO) je 27 % ze 138 systémů FAA zcela neudržitelných a dalších 39 % potenciálně neudržitelných. Z celkového rozpočtu FAA na zařízení a infrastrukturu navíc 90 % prostředků směřuje pouze na záplaty existujících problémů, nikoliv na modernizaci.

K technickému kolapsu se přidává kritický nedostatek personálu. Od roku 2012 klesl počet certifikovaných kontrolorů letového provozu o 1 020 osob, tedy o 9 %, a v loňském roce bylo přijato jen 34 nových pracovníků. Každý den přitom FAA dohlíží na 50 000 letů, přičemž situace je nejhorší v oblastech s vysokým provozem. Například v New Yorku dochází ke zpožděním až u 75 % všech letů.

„Jsme nuceni rušit stovky letů, protože prostě nemáme technologii ani personál, abychom je zvládli,“ shrnul velmi ostře bývalý šéf provozu FAA David Grizzle.

Ministr dopravy Sean Duffy kritizoval nečinnost Bidenovy administrativy. V rozhovoru pro Fox News uvedl, že hlavní i záložní komunikační linka selhaly během incidentu v Newarku.

„Ztratili jsme spojení s řízením letového provozu na 30 sekund. Nehrozilo sice, že se letadla srazí, ale je to důkaz, že máme křehký systém, který je třeba opravit,“ uvedl Duffy.

Plány na reformu zahrnují přechod od stovek malých kontrolních věží k pouhé pětici špičkových center řízení, nábor nových pracovníků a instalaci optických vláken místo měděných drátů. FAA již oznámila posílení přenosové infrastruktury mezi centry v New Yorku a Filadelfii.

Odhady hovoří o tom, že náklady na zpoždění letů dosáhly již v roce 2019 33 miliard dolarů ročně. Přesto se debata o investicích v Kongresu omezuje na kompromisních 4,75 miliardy dolarů, přičemž odborníci varují, že skutečná potřeba je několikanásobně vyšší (30 až 40 miliard dolarů).

Pro porovnání: Spojené státy bez mrknutí oka vyčleňují desítky miliard na vojenskou pomoc zahraničí, zatímco domácí infrastruktura se doslova rozpadá. Jak dlouho ještě bude americká veřejnost tolerovat situaci, kdy její bezpečnost a komfort závisí na drátech z dob studené války?

Amerika si zvykla vnímat svou leteckou dopravu jako synonymum bezpečnosti a pokroku. Dnešní realita však připomíná říši improvizace, kde o osudu letadel rozhoduje zrezivělý drát.

„Systém je sice stále bezpečný, ale jeho bezpečnostní rezerva se tenčí. A způsob, jakým ji udržujeme, je zcela nepřijatelný pro moderní zemi, jakou Spojené státy chtějí být,“ shrnul trefně David Grizzle.

Ještě nepadají letadla. Ale padá důvěra!
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53360
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 18 čer 2025, 21:08

https://sputnikglobe.com/20250618/russi ... 78943.html
Rusko chce napojiť severné rieky na severnú námornú cestu
ST. PETERSBURG (Sputnik) - Severné rieky Ruska budú napojené na Severnú námornú cestu (NSR), aby sa zabezpečil ľahší prístup pre výrobcov komodít, uviedol v stredu ruský minister dopravy Roman Starovoit.
"Dnes potrebujeme napojiť severné rieky na túto trasu [NSR], aby sme zabezpečili nákladnú základňu a prístup producentov komodít na túto trasu," povedal Starovoit novinám Izvestija na okraj Petrohradského medzinárodného ekonomického fóra (SPIEF).
Rusko má ďalekosiahle plány na rozvoj NSR a Transarktického dopravného koridoru, pokračoval minister.
"Znamená to našu dostupnosť na svetový trh. Viac ako 60 % svetového obchodu sa uskutočňuje prostredníctvom námornej dopravy," dodal Starovoit.
V máji ruský prezident Vladimir Putin nariadil, aby sa dokončil projekt Transarktického dopravného koridoru, ktorý sa tiahne od Petrohradu cez Murmansk, Archangeľsk až po Vladivostok. Cieľom projektu by malo byť spojenie svetových priemyselných, poľnohospodárskych a energetických centier so spotrebiteľskými trhmi kratšou, bezpečnejšou a ekonomicky výhodnejšou trasou, uviedol prezident.
Ruské mesto Petrohrad hostí 28. ročník SPIEF od 18. do 21. júna na tému "Spoločné hodnoty: Spoločné hodnoty sú základom rastu v multipolárnom svete". Medzinárodná mediálna skupina Rossija Segodňa, materská spoločnosť Sputnika, je informačným partnerom fóra.

Translated with DeepL.com (free version)
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53360
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 21 čer 2025, 20:30

https://ekonomickydenik.cz/eurostar-londyn-nove-linky/
Zapomeňte na letadla! Eurostar chystá rychlovlaky do dalších metropolí
Do roku 2030 chce mít železniční dopravce Eurostar k dispozici až 50 nových vlaků. Hodnota investice dosáhne dvou miliard eur. Rozšíření flotily umožní otevření tří nových tras: Londýn – Frankfurt nad Mohanem, Londýn – Ženeva, Amsterdam/Brusel – Ženeva.

Spojené království a Švýcarsko už dříve podepsaly memorandum o porozumění o organizaci přímých osobních železničních služeb mezi oběma zeměmi v příštích pěti letech.

Eurostar v současné době provádí přípravné práce s partnery ze zúčastněných zemí na regulačních a infrastrukturních přípravách.
Obrázek
V únoru 2025 Eurostar obnovil vysokorychlostní vlaky mezi Londýnem, Rotterdamem a Amsterdamem, které byly zrušeny kvůli rekonstrukci hlavního nádraží v Amsterdamu. Od 9. září se počet vlaků na této lince zvýší na čtyři páry denně, od prosince 2025 pak na pět párů.
Plány související s rozšířením sítě železničního operátora vešly ve známost současně se zveřejněním finančních výsledků společnosti Eurostar za rok 2024. Operátor oznámil rekordní hodnotu EBITDA 346 milionů eur. Objem dopravy se oproti roku 2023 zvýšil o pět procent na více než 19,5 milionu cestujících. Tržby provozovatele činily dvě miliardy eur, což je o dvě procenta víc než v roce 2023.

Eurostar v současné době působí v pěti zemích: Velké Británii, Belgii, Francii, Nizozemsku a Německu. V roce 2024 byly nejoblíbenější následující vlakové trasy Eurostar: Londýn – Paříž (meziroční nárůst o 280 000 cestujících), Londýn – Brusel (plus 250 000 cestujících), Paříž – Brusel (plus 160 000 cestujících), Paříž – Nizozemsko (plus 140 000 cestujících).
Klasika - investície do železnice štátne, vývar súkromný...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53360
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 26 črc 2025, 21:56

https://casopisargument.cz/65125
Čínské supervlaky předstihují zbytek světa
Stále nové trasy, stále rychlejší vlaky: zbytek světa vypadá proti čínské vysokorychlostní síti staře.

Čína má již nyní nejdelší síť vysokorychlostních vlaků na světě – se svými 48 000 kilometry je více než dvakrát delší než síť všech ostatních zemí dohromady. A stále se rozrůstá.

Cestující z Pekingu do Šanghaje potřebuje na překonání 1300 kilometrů jen asi čtyři a půl hodiny – na této trase se železnice už dostala před leteckou dopravu. Jen za loňský rok využilo rychlovlaky mezi oběma metropolemi 52 milionů cestujících, zatímco letadlem cestovalo necelých devět milionů lidí. Není to žádné překvapení: vysokorychlostní vlaky lákají nejen svojí rychlostí, ale i čistotou, pohodlím a stabilním připojením k WLAN, které umožňuje obchodníkům být produktivní i během cesty. Velkým bonusem je i přímé spojení mezi centry měst, bez nutnosti přesedat na metro z letiště. A jako třešnička na dortu – čínské vlaky jsou známé svou mimořádnou přesností.

Objevuje se však i kritika. Ekonomický geograf Lu Dadao z prestižní Čínské akademie věd již delší dobu poukazuje na to, že Čína buduje více vysokorychlostních tratí, než je skutečně nutné. Podle něj tvoří vysokorychlostní vlaky „jen malou část celkového objemu cestujících v Číně“. Většina obyvatelstva využívá pomalejší (a odpovídajícím způsobem levnější) vlakové spoje nebo soukromá vozidla.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12411
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od kenavf » 03 srp 2025, 19:25

Dvanáct měsíců bez smrtelné nehody. Evropská metropole může jít příkladem
Zdroj: https://tn.nova.cz/auto/clanek/625338-d ... -prikladem
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53360
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 05 srp 2025, 20:20

https://ekonomickydenik.cz/nemecti-ekoa ... -pristavu/
Němečtí aktivisté brzdí polský přístav. Mohl by ohrozit i Hamburk
Zásadní projekt polské infrastruktury – hlubokovodní kontejnerový terminál ve městě Świnoujście – narazil na odpor německé ekologické organizace. Soud projekt dočasně zablokoval, Poláci mluví o sabotáži rozvoje i národních zájmů.

Ve Świnoujście, na pobřeží Baltského moře, má vzniknout moderní hlubokovodní přístav, který by dokázal přijímat i největší kontejnerové lodě světa. Plánovaný roční objem 2 miliony TEU by výrazně posílil postavení Polska v námořní dopravě a narušil dosavadní dominanci německých přístavů, zejména Hamburku a Bremerhavenu.

Právě to je podle kritiků důvodem, proč projekt čelí odporu. „Není překvapením, že tento projekt vyvolal odpor, který se nyní prezentuje pod rouškou ochrany životního prostředí,“ říká Łukasz Wojdyga, ředitel Centra strategických studií Warsaw Enterprise Institute.

Ekologická námitka, nebo ekonomická sabotáž?
Výstavbu terminálu pozastavil správní soud ve Varšavě po stížnosti německé ekologické organizace Lebensraum Vorpommern. Ta napadla rozhodnutí polského Generálního ředitelství pro ochranu životního prostředí, přestože vycházelo z rozsáhlých veřejných konzultací a environmentálních zpráv.

Organizace argumentovala riziky pro Pomořanský záliv a chráněné lokality Natura 2000. Soud pozastavil vykonatelnost rozhodnutí až do projednání případu. Slyšení je naplánováno na začátek srpna 2025.

„Lebensraum Vorpommern je malé, ale dobře organizované občanské sdružení. Už roky důsledně protestuje proti infrastrukturním projektům na polské straně hranice,“ uvedl Wojdyga. Připomněl i jeho protest proti rozšíření terminálu LNG v roce 2022.

Polsko: ekologii zneužívají k blokaci rozvoje
Z pohledu polské vlády i odborníků je situace jasná: ekologie je v tomto případě jen nástrojem k prosazení ekonomických zájmů Německa. Projekt má podle Varšavy plnou strategickou podporu, protože by mohl přesměrovat část tranzitního nákladu pro střední a východní Evropu z německých do polských přístavů.

„Pokud mohou být strategické investice blokovány organizací z jiné země, která využívá mezery v environmentálních předpisech, znamená to zásadní obrat v prioritách. Namísto ochrany rozvoje je systém využíván k jeho sabotování,“ varuje Wojdyga.

„Polsko nemůže být zemí, která se při infrastrukturním rozvoji podřizuje sousedům. Chceme-li být významným hráčem v Evropě, musíme jednat rozhodně a bez váhání,“ dodává.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53360
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 26 srp 2025, 20:58

https://sputnikglobe.com/20250826/russi ... 74632.html
Rusko dokončilo digitalizáciu železničného úseku v koridore Azerbajdžan-Gruzínsko
V Azerbajdžane odborníci zo spoločnosti 1520 Signal (súčasť National Projects Construction) vybavili železničný úsek Ujar-Hajigabul modernými automatizačnými systémami. Tým sa dokončila digitalizácia riadenia železničnej dopravy na trati Baku-Beyuk-Kesik, ktorá je súčasťou medzinárodného dopravného koridoru medzi Azerbajdžanom a Gruzínskom.
Projekt bol realizovaný v spolupráci so spoločnosťou Rail Trans Service, pričom zákazníkom bola spoločnosť Azerbaijan Railways.
„Pri práci na veľkých infraštruktúrnych projektoch v zahraničí sa spoločnosť National Projects Construction zameriava na vytvorenie ekosystému s miestnymi partnermi: lokalizujeme časť výroby a vytvárame pracovné miesta. Digitalizácia trate Baku-Beyuk-Kesik je úspešným príkladom takejto medzinárodnej spolupráce. V dôsledku projektu sa výrazne zvýši rýchlosť a efektívnosť dopravy na trati a zlepší sa bezpečnosť dopravy,“ povedal Dmitrij Bolotsky, zástupca generálneho riaditeľa pre obchod v spoločnosti National Projects Construction Group.
Dmitrij Bolotsky zdôraznil, že digitalizácia umožní zvýšiť rýchlosť osobných vlakov na trati Baku-Beyuk-Kesik zo 100 km/h na 140 km/h a nákladných vlakov z 80 km/h na 120 km/h. Očakáva sa, že interval medzi vlakmi sa v budúcnosti skráti z 20 na 8 minút.
Úsek Ujar-Hajigabul s dĺžkou 122 km nebol modernizovaný viac ako štyridsať rokov, od roku 1980. V rámci projektu boli zastarané reléové systémy nahradené modernou digitálnou automatizáciou – mikroprocesorovým zabezpečovacím systémom MPTs-EL-AZ.
Teraz budú dispečeri staníc môcť diaľkovo prepínať výhybky a návestidlá, nastavovať trasy, monitorovať parametre zariadení a prostredníctvom počítača rýchlo identifikovať stavy zariadení pred poruchou.
Nový systém bude riadiť prevádzku 6 staníc, 19 železničných priecestí a viac ako 120 sád výhybiek. Výrobcom systému je azerbajdžanská spoločnosť Rail Trans Service a vývoj je založený na digitálnych riešeniach ruských spoločností National Projects Construction.
Celkovo od roku 2019 spoločnosti National Projects Construction prešli 711 súprav výhybiek a 27 staníc na trati Baku-Beyuk-Kesik na digitálny režim riadenia, vrátane hlavných uzlov Ganja, Yevlakh, Ujar a stanice na zmenu napájania Beyuk-Kesik.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53360
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 04 zář 2025, 20:45

https://sputnikglobe.com/20250904/final ... 23878.html
Posledná etapa severo-južnej globálnej obchodnej trasy sa blíži k dokončeniu
Rusko a Irán finalizujú návrh poslednej časti západnej trasy medzinárodného severo-južného dopravného koridoru – železničnej trate Rasht-Astara.
Iránska strana musí vyriešiť tri kľúčové prvky tohto plánu, povedal ruský minister dopravy Andrej Nikitin médiám v rámci Východného ekonomického fóra vo Vladivostoku:
Vykúpenie pozemkov, na ktorých bude železnica postavená.
Návrh zákona, ktorý oslobodí projekt od všetkých daní a sociálnych odvodov.
Vyriešenie všetkých otázok týkajúcich sa medzibankových operácií.
Všetky tri aspekty sa v súčasnosti riešia a iránska strana potvrdila svoj záujem o dokončenie tohto projektu, poznamenal Nikitin.
Minister tiež naznačil, že výstavba by mohla začať do konca roka.
Medzinárodný severo-južný dopravný koridor je 7 200 km dlhá multimodálna obchodná trasa na prepravu tovaru medzi Európou a Áziou.
Trasa, pozostávajúca z železníc, námorných ciest a ciest, vedie z Ruska do Indie cez Irán a Azerbajdžan.
North-South Global Trade Route.png
Iná trasa bola plánovaná do Iránu cez Kazachstán a Turkmenistán... Lenže stepný lúpežníci chceli všetko zadarmo a ešte podiely...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět