Čína zdvojnásobuje počet prístavov a otvára námornú hodvábnu cestu pre globálny obchod
Námorná stratégia Pekingu, ktorá je podporená významnými investíciami do prístavov, upevňuje jeho globálnu obchodnú dominanciu a rozširuje jeho vplyv na kľúčové námorné trasy. Táto strategická sieť, ktorá je súčasťou iniciatívy Pásmo a cesta, sa rozprestiera od Indického oceánu po Európu.
Investície Číny do prístavnej infraštruktúry sú síce predovšetkým komerčné, ale zároveň upevňujú jej úlohu ústrednej postavy v medzinárodnom námornom obchode a plavbe. S víziou upevniť svoje obchodné schopnosti Peking zorganizoval sieť prístavov pod svojou správou, ktorá strategicky pokrýva Indický oceán cez kritické zóny Blízkeho východu, Afriku a Európu.
Spočiatku sa dosah Číny rozšíril na 44 prístavov po celom svete, čím sa vytvorili podmienky pre jej námorné ambície. Za posledné desaťročie sa tento vplyv rozšíril na prístavné prevádzky vo viac ako 100 lokalitách vo viac ako 50 krajinách.
Za týmito strategickými investíciami stoja prevažne čínske štátne spoločnosti, ktoré sa dostali do čela týchto kľúčových námorných centier.
Historický vývoj
Začatie námornej zložky (námornej hodvábnej cesty) iniciatívy Pásmo a cesta (BRI) prezidentom Si Ťin-pchingom v roku 2013 znamenalo kľúčový krok v snahe Číny rozšíriť svoj dosah na globálny trh.
Stalo sa tak v čase, keď ázijský gigant predbehol Spojené štáty ako najväčšiu obchodnú krajinu na svete. Okrem toho vytvoril strategický plán obchodnej siete spájajúcej čínske pobrežie so zvyškom sveta.
Čo je čínska námorná hodvábna cesta?
MSR predstavuje zastrešujúcu stratégiu integrovanej logistickej koordinácie rôznych druhov dopravy, ktorá spája začiatok dodávateľského reťazca v čínskych výrobných centrách s destináciami pre konečných používateľov na celom svete.
Zahŕňa harmonickú správu námorných brán, centier manipulácie s nákladom, kontrolu zásob, presadzovanie colných predpisov a dohľad nad nimi, zabezpečenie rizík, primárny tranzit výrobkov atď.
Námorné trasy a kľúčové prístavy a terminály
Za posledné desaťročie Čína strategicky posilnila svoje kapacity v oblasti námornej dopravy konsolidáciou štátnych aj súkromných spoločností. Toto úsilie sa rozširuje z domácich prístavov na stratégiu medzinárodnej expanzie zahŕňajúcu akvizíciu strategických prevádzkovateľov prístavov a terminálov, čím sa účinne vytvára spojenie terminálov pozdĺž trasy spájajúcej Čínu s hlavnými svetovými námornými trasami.
Indický oceán je rozhodujúcim lodným koridorom spájajúcim Áziu so Západom. Peking preto investuje do dvoch srílanských prístavov, ktoré sa nachádzajú v srdci tohto oceánu, keďže 80 % jeho obchodu vrátane kľúčového dovozu ropy prechádza touto oblasťou.Perzský záliv má pre Čínu strategický význam aj kvôli rope a plynu, ktoré sú nevyhnutné pre hospodársku expanziu Číny a jej energetickú bezpečnosť. Tento región je kľúčovým námorným kanálom pre globálny obchod s energiou, najmä cez kľúčový Hormuzský prieliv.
- Prístav Hambantota - verejno-súkromné partnerstvo medzi srílanskou vládou a spoločnosťou China Merchants Port Holdings. Ponúka najrozmanitejšiu škálu služieb v prístavnom a námornom priemysle na Srí Lanke. Čína investovala do tohto prístavu a najmä získala 99-ročný prenájom na jeho prevádzku.
- Prístav Colombo - predovšetkým kontajnerový prístav - bol vybudovaný na základe prevodu typu build-operate spoločnosťou Colombo International Container Terminals Limited (CICT), ktorá je spoločným podnikom China Merchants Port Holdings a SLPA.
Červené more a Suezský prieplav zohrávajú dôležitú úlohu v rámci zložky námornej hodvábnej cesty BRI, pretože umožňujú Číne efektívnejší prístup na trhy v Európe, Stredozemnom mori a severnej Afrike.
- Čína posilnila svoju námornú stopu na Blízkom východe prevádzkovaním nového kontajnerového terminálu v prístave Chalífa prostredníctvom spoločnosti China Ocean Shipping Company, Limited (COSCO).
- Prostredníctvom spoločnosti Hutchison Ports Sohar, ktorú vlastní čínska spoločnosť Hutchison Ports Holdings, však spravuje kontajnerový terminál v prístave Sohar v Ománe, čo odráža kombináciu čínskych, ománskych a medzinárodných investícií na základe dlhodobej koncesie.
- Spoločnosť Hutchison Ports začala prevádzku v termináli Saqr Port v Ras Al Khaimah v SAE v rámci 25-ročnej koncesnej zmluvy. Spoločnosť China Merchants Port Holdings vlastní aj významný podiel v prístavnom termináli Umm Qasr v Iraku.
Stredomorská námorná cesta je pre Čínu životne dôležitá vzhľadom na priamy prístup na európske a severoafrické trhy, podporu iniciatívy Pásmo a cesta (BRI) a výhody diverzifikácie obchodu.
- Podľa oficiálnych údajov významná investícia spoločnosti China Merchants Port vo výške 23,5 % do spoločnosti Djibouti Port Co, Ltd. v roku 2013 vydláždila cestu k začatiu projektu multifunkčného doku v Multiple Halley v roku 2014. Do mája 2017 bol tento projekt plne funkčný. Džibutsko, ktoré sa nachádza na západnom brehu Adenského zálivu, má strategický význam, keďže slúži aj Etiópii.
- Spoločnosť Hutchison Ports a saudskoarabské mesto Jazan City for Primary and Downstream Industries (JCPDI) podpísali vo februári 2021 dohodu o investovaní a prevádzke prístavu JCPDI podľa oficiálnych dokumentov.
- V januári 2021 získali saudskoarabský Verejný investičný fond a spoločnosť Cosco Shipping podiel v prevádzkovateľovi terminálu Red Sea Gateway, spoločnosti DP World, pričom prevádzkovateľa prístavu ocenili na približne 880 miliónov USD.
- V marci 2023 spoločnosť Hutchison Ports oznámila investíciu vo výške 700 miliónov USD v Egypte so zameraním na prístav Ain Sokhna (najväčší egyptský prístav) a nový kontajnerový terminál B100 v prístave Alexandria. Celkovo tak čínsky globálny investor do prístavov investoval v Egypte viac ako 1,5 miliardy dolárov. Spoločnosť má tiež významné investície v egyptských prístavoch Abu Qir a El Dekhelia.
Hospodársky význam čínskej námornej hodvábnej cesty
- Spoločnosť Cosco Shipping vlastní viac ako polovicu spoločnosti Noatum Ports v Španielsku a má podiel v maltskom prístave Marsaxlokk. Shanghai International Port Group prevádzkuje prístav Bay Port v Haife a ďalšie dve čínske firmy budujú prístav Cherchell v Alžírsku. Spoločnosti Cosco a China Merchants Port Holdings majú spolu podiely v celkovo siedmich stredomorských prístavoch.
- Médiá uvádzajú, že od augusta 2023 čínske spoločnosti investovali do 31 kontajnerových terminálov v Európe a Stredomorí. Z toho čínske štátne podniky majú úplnú alebo väčšinovú kontrolu nad dvoma prístavmi: Pireus v Grécku a Zeebrugge v Belgicku. Spoločnosť Cosco vlastní 90 % spoločnosti CSP Zeebrugge a má významný podiel v prístave Pireus vrátane 100 % terminálov 1 a 2 a 67 % podiel v prístavnom orgáne Pireus.
1.
Zjednodušenie obchodu zlepšuje čínske námorné obchodné cesty a ich prepojenie s inými krajinami, čím sa znižujú náklady na dopravu a tranzitný čas. Tým sa zrýchľuje tok tovaru a služieb, čo podporuje medzinárodný obchod a hospodársky rast.
2.
Hospodárska spolupráca: Prostredníctvom BRI Peking spolupracuje s partnerskými krajinami, podporuje investície, spoločné podniky a hospodársky rozvoj. Táto spolupráca môže viesť k zvýšeniu vzájomného obchodu a investičných príležitostí.
3.
Spolupráca v oblasti priemyselných kapacít: Iniciatíva podporuje spoluprácu v rôznych odvetviach vrátane výroby, rozvoja infraštruktúry a prenosu technológií. To môže pomôcť krajinám pozdĺž Námornej hodvábnej cesty modernizovať ich priemysel a podporiť hospodársku diverzifikáciu.
4.
Finančná integrácia: Ako veľký veriteľ veľkých ekonomík zriadila finančné inštitúcie, ako je Ázijská banka pre investície do infraštruktúry (AIIB), na podporu financovania infraštruktúry v krajinách BRI. Táto finančná integrácia podporuje hospodársky rozvoj tým, že financuje projekty, ktoré by inak mohli byť pre hostiteľské krajiny finančne náročné, najmä v krajinách globálneho Juhu.
Podiel čínskych prístavných investičných spoločností na trhu
Niektoré médiá uviedli, že v rámci nástroja American Enterprise Institute a Heritage Foundation China Global Investment Tracker sa eviduje viac ako 100 investícií čínskych firiem do podsektora lodnej dopravy v hodnote približne 2 bilióny USD. Tieto investície sa rozprestierajú na celom svete a sú zamerané pozdĺž hlavných obchodných trás Číny a strategických miest na celom svete.
Tretina z 50 najväčších kontajnerových prístavov na svete získala investície z Číny. Najmä spoločnosti Hutchinson Port Holdings, COSCO Shipping Ports a China Merchant Ports Holding patria medzi najväčších prevádzkovateľov prístavov na svete, sú prítomné v mnohých krajinách a majú kontrolu nad veľkým objemom nákladu.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)