Ekonomika

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 26 říj 2021, 16:44

https://roklen24.cz/prave-se-stalo/ekon ... ho-maxima/
Ekonomický komentář ČBA: Důvěra v říjnu dále klesá, obavy domácností z inflace dosáhly nového maxima
Indikátory důvěry v říjnu dále poklesly, a to jak u podnikatelů, tak domácností. U podnikatelů pokračoval pokles důvěry zejména v průmyslu, kde zintenzívněly problémy s dodávkami polovodičů a způsobily tak výrazné odstávky výroby. Domácnosti se obávají zhoršení své vlastní finanční situace a také rostou jejich obavy z inflace, které dosáhly v říjnu nového historického rekordu.

Důvěra domácností citelněji poklesla již v září a vzhledem k ne příliš příznivému vývoji v posledním měsíci není překvapující, že říjnová čísla přináší další pokles. Méně příznivý ekonomický výhled, růst cen energií, obavy z inflace a další zhoršování pandemické situace se musely v tomto ohledu negativně projevit. Domácnosti se tak více obávají horšího ekonomického vývoje, ale citelně se v říjnu zvýšily jejich obavy z vlastní finanční situace. Ty se téměř dostaly na úroveň z dubna minulého roku, když vrcholila první vlna pandemie. Na domácnosti také doléhají vyšší obavy z inflace, indikátor obav z růstu cen dosáhl svého nového vrcholu a je tak nejvyšší za posledních 20 let, viz graf 1.

Důvěra mezi podnikateli zaznamenala pokles již čtvrtý měsíc v řadě. V posledních dvou měsících pak byl propad nejvíce tažen průmyslem, kde nedostatek čipů narušil výrobu a Škoda Auto tak oznámila výrazná omezení výroby až do konce roku. Citelně tak v průmyslu propadl počet firem, které očekávají zlepšení situace v příštích 3-6 měsíčnících. Důvěra stagnovala ve stavebnictví, naopak velmi mírně vzrostla v maloobchodě a ve službách, viz graf 2.

Jako nejvyšší bariéra růstu průmyslových firem zůstává nedostatek materiálů, na druhé místo se pak dostal nedostatek poptávky. Nepatrně se snížil nedostatek vhodné pracovní síly (graf 3). Ten však zůstává – a ještě v říjnu mírně vzrostl – jako hlavní bariéra růstu ve stavebnictví.

Co z toho plyne: Vývoj posledních měsíců rozhodně nepřináší příliš optimismu. To bylo patrné již v září, kdy důvěra propadla jak mezi domácnostmi, tak podnikateli. Říjen však dále odhalil závažnost energetické krize, která bude pro řadu domácností znamenat v příštích měsících násobné náklady na energie, což zdaleka nevykompenzuje ani plánované snížení DPH. I z toho důvodu se patrně výrazně zhoršilo očekávání domácností ohledně své vlastní finanční situace. Obavy z inflace pak vzrostly mezi domácnostmi nejvíce v délce časové řady, tj. za posledních 20 let. Vstup do posledního čtvrtletí letošního roku tak nezačíná nejlépe, a to již samotný růst za 3. čtvrtletí, jehož první odhad zveřejní ČSÚ v pátek, spíše za původními odhady zaostane.
Aj hlúpejším voličom začína dochádzať, kam to politici vedú...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 9846
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Ekonomika

Příspěvek od homer » 27 říj 2021, 08:09

Miliony pracovních míst jsou ohroženy, protože Evropa čelí nedostatku hořčíku
Evropa nakupuje 95 % svého hořčíku z Číny, do konce listopadu jí dojde průmyslový kov používaný ke zpevnění hliníku, což by mohlo ohrozit miliony pracovních míst v odvětvích od automobilů přes letectví až po obranu a v mnoha dalších, uvádí Bloomberg.
Tři obchodní skupiny, včetně European Aluminium, Eurometaux a industriAll, varují, že dodávky z Číny rychle ubývají kvůli výpadkům elektřiny v energeticky náročných tavicích zařízeních na hořčík. Řekli, že pokud se zásoby průmyslového kovu v blízké době nezvýší, může to mít za následek nedostatek obchodní výroby, zavírání továren a ztrátu pracovních míst.
"Dodávky hořčíku pocházejícího z Číny byly od září 2021 buď zastaveny, nebo drasticky sníženy, což mělo za následek mezinárodní krizi dodávek nebývalého rozsahu," uvedly obchodní skupiny. Naléhali na Brusel, aby „urychleně pracoval na okamžitých opatřeních se svými čínskými protějšky ke zmírnění krátkodobého, kritického problému nedostatku, jakož i dlouhodobých dopadů nabídky na evropský průmysl“.
Hořčík, který je široce používán v leteckém průmyslu, je kovem pro výrobu hliníkových slitin v automobilovém průmyslu a mohl by zhoršit problémy evropských výrobců automobilů, kteří se již potýkají s ochromujícím nedostatkem čipů.
Amy Sergeant a Ioannis Masvoulas ze společnosti Morgan Stanley minulý týden klientům řekli, že Evropa vyniká jako region nejvíce vystavený nedostatku hořčíku z Číny. Řekli, že Evropa uzavřela svou poslední tavírnu hořčíku v roce 2001. To znamená, že pro Evropu neexistuje způsob, jak zvýšit domácí dodávky hořčíku, a vše závisí na produkci Číny.
Před několika dny analytik Barclays Amos Fletcher varoval klienty, že „při výrobě hliníkových plechů a sochorů neexistují žádné náhrady za hořčík.“ Řekl, že pokud se „dodávky hořčíku zastaví“, celý automobilový průmysl se zastaví.
European Aluminium, mezi jejímiž členy patří Norsk Hydro, Rio Tinto a Alcoa, uvedl: "Současný nedostatek hořčíku je jasným příkladem rizika, které EU podstupuje tím, že činí svou domácí ekonomiku závislou na čínském dovozu. Strategie EU pro průmyslové kovy musí být posílena."
Morgan Stanley varuje: "Pokud by nedostatek hořčíku přetrvával až do roku 2022, vzrůstalo by riziko zničení navazující poptávky, protože hutě nemusí být schopny vyrábět specifické hliníkové slitiny pro automobilový průmysl, stavebnictví a obalový průmysl. V tomto scénáři bychom mohli vidět posun ke standardnímu ingotu komoditní kvality."
Nezamýšlené důsledky toho, že se evropští představitelé před desítkami let rozhodli zcela spoléhat na Čínu, pokud jde o hořčík, by mohly znamenat katastrofu pro miliony pracovních míst, pokud nebudou zásoby brzy doplněny
https://www.zerohedge.com/commodities/m ... m-shortage

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekonomika

Příspěvek od kenavf » 27 říj 2021, 09:36

Poté, co se společnost Hertz díky novým investorům vzpamatovala z bankrotu, rozhodla se pro zásadní změnu: přejít na elektromobily a začít se 100 000 vozy Tesla Model 3
https://byznysdenik.cz/business-a-podni ... ediatrend/
Požičovňa po krachu kúpi naraz 100000 elektromobilov. To je veľmi veľmi neobvyklé množstvo naraz. Akcie Tesly vyskočili z 900USD na 1100USD. Po ohlásení takého nákupu to neobvyklé nie je.
Pri takom množstve aut a nemá tam žiadnu špeciálnu cenu ale tržnú? :shock:
Ja by som povedal že v tom má prsty Musk a zase si hraje na burze s akciami a je tam nejaký dodatočný komplot medzi Muskom/Teslou a Hertzom(vzájomne si zašpekulovali na burze a kúpili si svoje akcie?) S Bitcoinom nám to predviedol už štyri razy.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 9846
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Ekonomika

Příspěvek od homer » 27 říj 2021, 10:56

:sipka:
jj, podle Muska zadna sleva nebyla ... :shock:
Stejna cena jako pro jine spotrebitele
musk.jpg
musk.jpg (38.68 KiB) Zobrazeno 4906 x

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 27 říj 2021, 20:02

https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/kry ... -platidlo/
Kryptoměna i jako národní platidlo?
Kryptoměny existují už od roku 1998, kdy byly vytvořené měny B-Money a Bit Gold, ale nikdy se jejich vývoj nedotáhl do konce.
Prvně se v roce 2009 objevila nadějná kryptoměna, jenž byla naprosto nezávislá na centrálních bankách či vládách. Kryptoměna je, jako ostatní měny, způsob platby, kterou lze směnit za služby nebo zboží. Tenhle druh měn funguje pomocí technologie, jenž se říká blockchain, což je tedy decentralizovaná technologie umístěná v celé řadě počítačů, která všechny uskutečněné transakce zaznamenává.

Jako všechny revoluční novinky, také kryptoměny mají svoje skalní příznivce, mnozí na správném obchodování vydělali miliardy dolarů, ale také svoje odpůrce. Nadšenci do kryptoměn spatřují v tomto způsobu platby budoucnost. Díky nezávislosti na centrálních bankách se odstraňuje vliv inflace a vzhledem k decentralizovanému systému může být platební systém bezpečnější, než je tomu u toho tradičního.

Investoři můžou za kryptoměny platit buď americkými dolary, jiné však lze pořídit pouze směnou za jinou kryptoměnu. Kdo se chce do nákupu kryptoměn sám pustit, musí si nejdřív pořídí on-line aplikaci s peněženkou.

Kromě nejznámějšího Bitcoinu existuje dnes řada dalších kryptoměn, jako například Stellar, Solana, Dogecoin, Polkadot, NEM, NEO, EOS, XRP (Ripple), Cardano, Ethereum nebo Litecoin. Dnes se uvádí, že existuje ve veřejném obchodování přes 10 tisíc různých kryptoměn.

Se stoupajícím zájmem o kryptoměny se čím dál tím víc lidí učí, jak je nakupovat a jak vůbec tahle digitální aktiva fungují. Někteří už dokonce dostávají svoje výplaty vyplacené v kryptoměnách, běžně je můžeme používat při on-line platbách, například u gigantických výrobců jako je Amazon nebo Starbucks, hrát poker nebo využít platební službu Neteller, která Bitcoin přijímá, nakupovat produkty firmy Microsoft, módní zboží u společnosti Phillip Plein, na Shopify nebo kosmetické produkty Lush.

Pár zajímavých fakt
První komerční bitcoinová transakce byla uskutečněná za pizzu mužem na Floridě. V roce 2010 si za 10 000 Bitcoinů objednal dvě pizzy, tehdejší hodnota činila kolem 40 amerických dolarů. Dnes by tenhle počet Bitcoinů měl hodnotu vyšší než 350 milionů USD.

Středoamerická země Salvador se na začátku září letošního roku stala úplně první zemí na světě, která zavedla kryptoměnu, konkrétně Bitcoin, za oficiální platidlo země. Měna tím okamžitě zaznamenala propad. Země současně i nadále používá americký dolar.

Existují však státy, které se ke kryptoměnám postavily úplně opačným způsobem. Turecko například měnu vůbec nepovoluje, Nigérie zas zakazuje jejich výměny.

Za Bitcoinem se skrývá poněkud tajemství, protože ji představil Satoši Nakamato, ale má se za to, že je jím ve skutečnosti Adam Back, jenž v současnosti řídí společnost Blockstream, co dominuje vývoji sítě Bitcoin. Nicméně jsou to jen domněnky, vynálezce či skupina vynálezců je stále anonymní.

Nedávno na sociální síti Twitter uvedl ředitel společnosti Tesla Inc Elon Musk, že zvažuje obnovení transakcí s Bitcoiny, když těžaři, jenž transakce ověřují, přislíbí větší používání udržitelné energie. Okamžitě došlo k velkému nárůstu, skoro o celých deset procent.

Ve Whalesu žije muže jménem James Howells, ten v roce 2013 vyhodil svůj hard drive. Na tom by nebylo nic až tak divného, kdyby si později nevzpomněl, že na něm měl 7 500 Bitcoinů. Když si později uvědomil hodnotu, kterou kryptoměna má, rozhodl se domluvit s městem, ve kterém žije, aby mu dovolilo vykopat skládku, aby svůj hard drive našel. Část výtěžku přislíbil městu.

Tvrdí se, že už kolem 20 % Bitcoinů bylo navždycky ztraceno v elektronických peněženkách, ke kterým jejich majitelé ztratili přístup nebo již nejsou mezi námi. 1,1 milionu Bitcoinu zůstává nedotčena na účtu údajného zakladatele, pana Nakamata.

Bitcoinů může být vytěženo jen omezené množství, tedy 21 milionů, protože je to tak již vbudováno do kódu měny. Poslední Bitcoin by měl být vytěžen v roce 2140.

Kryptoměny jsou jistě lákavé a nabízejí velkou škálu zajímavých příležitostí jak investovat a do budoucna mají určitě obrovský potenciál. Je důležité pečlivě zvážit toleranci vůči riziku, zvolit vhodnou strategii. K dispozice je řada kurzů, kde se můžeme dozvědět základní i pokročilé informace o kryptoměnách, blockchainech a bitcoinech. Některé z on-line kurzů jsou dokonce zdarma, například Coinbase Learn, Udemy nebo Coinbase Earn.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 31 říj 2021, 12:34

https://echo24.cz/a/SKeBC/ockovani-prot ... -lidri-g20
Očkování proti covidu dostane 70 procent světové populace, dohodli se lídři G20
V Římě v sobotu začíná dvoudenní summit skupiny velkých světových ekonomik G20, kde se hlavy států a vlád těchto zemí setkají osobně poprvé od propuknutí pandemie před téměř dvěma lety.
Právě zotavení ekonomik po zdravotní krizi má být jedním z hlavních témat jednání. Očekává se, že státníci vyhlásí cíl naočkovat 70% světové populace do září roku 2022. Hovořit se ale bude také o tom, jak aktuálně řešit stoupající ceny energií. Těsně před začátkem klimatické konference OSN v Glasgow budou lídři probírat také to, jak může G20 přispět k úspěchu boje s globálním oteplováním.

Podle výsledků pátečního jednání ministrů zdravotnictví skupiny G20 si hospodářské velmoci kladou za cíl naočkovat proti koronaviru do příštího září minimálně 70% světového obyvatelstva. Do konce letošního roku se má světová proočkovanost pohybovat kolem 40%. "Podnikneme všechny kroky, abychom spustili zásobování vakcínami a dalším důležitým medicínským materiálem," stojí v závěrečném dokumentu z páteční schůzky.

Na konkrétních opatřeních se ale hospodářské velmoci nedohodly. Na summitu v Římě se staly terčem kritiky aktivistů. V nejchudších zemích totiž proočkovanost dosahuje dvou až čtyř procent, zatímco v nejbohatších se pohybuje kolem 70%.
Zklamáním pro hostitelskou zemi je fakt, že někteří politici se nakonec rozhodli zůstat doma a k jednáním se připojí jen virtuálně. Do Říma nedorazí ruský prezident Vladimir Putin, čínský prezident Si Ťin-pching, ale ani lídři z Mexika, Japonska či Saúdské Arábie. Kvůli souběhu summitu G20 s klimatickou konferencí COP26, která začíná v neděli ve Skotsku, se ale k italské metropoli přesto upírá mimořádně velká pozornost.
Víc peněz na klima
Ochrana klimatu, měla být na summitu hlavním tématem. Očekávala se diskuse o opatřeních, která by mohla omezit oteplování planety na 1,5 stupně. Paralelně se summitem se totiž ve skotském Glasgowě koná klimatická konference COP26. Také na něm budou mít státy skupiny G20 hlavní slovo. Závěry obou summitů ale mohou mít menší váhu kvůli neúčasti některých zemí klíčových pro boj s klimatem.
G20 Summit: PM Narendra Modi & other world leaders assemble for 'family photo' at Roma Convention Center, Rome#G20RomeSummit #ModiInRome #PMModiInItaly pic.twitter.com/FXQQlw1Nsq
— Anand Prakash (@anandmriu21) October 30, 2021
Britský premiér Boris Johnson přesto předem deklaroval, že se bude pokoušet státníky na poslední chvíli přesvědčit, aby si stanovili ambicióznější závazky ohledně snižování emisí skleníkových plynů a věnovali na boj s klimatickými změnami více peněz. Podle něj může pomoci i to, že se jednání konají v blízkosti ruin antického Říma, které všem připomenou, že i moderní civilizace se může kvůli nečinnosti vlád na poli klimatu brzy ocitnout v troskách.

Lídři na summitu skupiny G20 podpoří dohodu o zavedení globální minimální daně, nadnárodní podniky mají od roku 2023 platit sazbu ve výši nejméně 15 procent. Vyplývá z návrhu závěrů schůzky, z nichž cituje agentura Reuters. Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) odhaduje, že díky minimální dani získají státy jako celek dodatečné daňové příjmy v hodnotě kolem 150 miliard dolarů (zhruba 3,3 bilionu Kč) ročně.

Globální minimální daň
Závěry summitu se budou formálně schvalovat v neděli. Měla by se v nich objevit také globální minimální daň. Její zavedení ohlásila OECD začátkem října. Změnu daňového systému po čtyřech letech jednání schválilo 136 zemí a jurisdikcí včetně České republiky, jež vytvářejí více než 90 procent globálního hrubého domácího produktu (HDP). Ministři financí a šéfové centrálních bank zemí G20 dohodu schválili před dvěma týdny.

Nová pravidla mají pomoci v boji proti daňovým rájům, a mnozí proto změnu daňového systému označují za přelomovou.

"Součástí dnešní dohody zemí skupiny G20 bude také podpora nové podoby zdanění technologických obrů, zejména amerických společností. Ty by měly v budoucnu své daně odvádět tam, kde jsou činné, nikoli tam, kde formálně vykazují své zisky, což jsou často opět země typu Irska nebo jiné daňové ráje," uvedl ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Lukáš Kovanda. Česká státní pokladna by podle jeho odhadu mohla díky dohodě získat navíc až šest miliard korun ročně.
Na bezpečnost účastníků summitu v ulicích města dohlíží až 6000 policistů a 500 vojáků. Ti mají pomoci udržet pořádek i během dnešních demonstrací. Protestní akce chystají například italští komunisté, odbory a také aktivisté z ekologického hnutí Fridays for Future (Pátky pro budoucnost).
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 14391
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Ekonomika

Příspěvek od martanus » 02 lis 2021, 08:23

Globální ceny potravin pokračují v růstu bez konce. Ceny pšenice dosáhly nového víceletého maxima; bavlna, káva, kukuřice a sojový olej také rostou, protože se množí obavy z přetrvávající inflace potravin .

https://www.zerohedge.com/commodities/w ... g-supplies

Obrázek

Evropské ceny pšenice se blíží historickému maximu.

Obrázek
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 02 lis 2021, 16:05

https://ekonomickydenik.cz/konec-krize- ... ni-limity/
Konec krize v automobilovém průmyslu v nedohlednu. Komplikace kvůli chybějícím čipům a pandemii „dorazí“ emisní limity
Situace na automobilovém trhu je v Evropě naprosto bezprecedentní a rozhodně vstoupí do budoucích učebnic ekonomie. Podle Asociace APPAA se totiž Evropa, díky svým tvrdým požadavkům na plnění emisních předpisů a Green Dealu, „zamkla“ do složité ekonomické situace, kterou navíc velmi negativně ovlivnila pandemie spojená s onemocněním covid-19. Podle PricewaterhouseCoopers trápí v současnosti automobilový průmysl po celém světě nedostatek křemíkových mikročipů, plastových granulátů a dalších komponentů. Prakticky všechny automobilky omezily svoji výrobu. Komponentová krize, kterou nelze snadno ani rychle vyřešit, může částečně přetrvat do roku 2022 či 2023.

Nedostatek nových vozů v letošním roce povede podle PricewaterhouseCoopers k nárůstu dovozů ojetých aut, které jen za první tři čtvrtletí dosahují téměř hodnoty celého roku 2020. Prodeje dovezených ojetých aut před rokem 2020 meziročně rostly o jednotky procent s průměrným ročním růstem cca tři procenta. V roce 2020 došlo zejména vlivem pandemie k jednorázovému poklesu prodejů oproti roku 2019 o 15 procent.

Za prvních devět měsíců se prodalo o 20 procent aut více než za stejné období předchozího roku. Za celý rok by pak prodeje dovezených ojetých aut mohly dosáhnout přibližně 180 tisíc, tedy úrovně roku 2019. Průměrné stáří importovaných ojetých automobilů s první registrací v České republice se dlouhodobě udržuje okolo vysoké hodnoty 10,5 roku.
Nedostatkové zboží

Obchodníci s ojetými vozy v této souvislosti doporučují, že s nákupem ojetiny není dobré příliš vyčkávat. Tím spíše, jestliže klienti poptávají zánovní vozy s minimem najetých kilometrů. Ty totiž v současné době, alespoň částečně, uspokojují poptávku po nedostatkových nových vozech „Ceny zánovních ojetin rostou a nabídka těchto vozů se rychle zmenšuje,“ říká Filip Kučera z Auto ESA.

S tímto názorem souhlasí i Petr Přikryl, předseda Asociace APPAA: „Dopady tlaku evropských úředníků na Green Deal i dopady pandemické krize dnes vidíme v plné síle. Obávám se však, že krize automobilového průmyslu ještě není zdaleka u konce.“
Rostoucí ceny ojetých aut

Dodává, že nedostatek nových vozidel a jejich rostoucí ceny, mnohdy již o desítky procent, způsobují tlak na nabídku a ceny na sekundárním trhu. Právě ceny vozidel na sekundárním automobilovém trhu se podle něj budou vyvíjet velmi turbulentně. Nicméně právě ojeté vozy mohou paradoxně automobilovému trhu pomoci.

Podle něj totiž enormně vzroste zájem především o zánovní ojetiny. „Do tohoto segmentu se totiž z velké části přesune neuspokojená poptávka ze segmentu nových vozidel. To pomůže udržet v relativním ekonomickém zdraví nejen dealery, ale také další podnikatele, kteří se v celém řetězci nacházejí“, domnívá se Přikryl. Ojeté vozy tak mohou podle této úvahy pomoci ekonomicky přežít i leasingovým a úvěrovým společnostem, pojišťovnám, dopravcům, servisům a dalším subjektům.
Pozor na starší ojetiny

Že je situace na sekundárním automobilovém trhu neutěšená, potvrzuje i Filip Kučera z Auto ESA: „Na trhu aktuálně chybí desítky tisíc vozidel z té nejžádanější cenové kategorie, tedy 200 – 250 tisíc korun, a situace se asi příliš zlepšovat nebude. Kdo tedy chce koupit ojeté auto, neměl by příliš otálet“.

Situaci ovlivňuje i množství a stáří ojetých vozů dovážených ze zemí západní Evropy. Ojetiny totiž chybí napříč kontinentem. „Do republiky se ze zahraničí dovážejí stále starší vozy, mnohdy opravdu v žalostném stavu. Navíc za ceny, za které by ještě před rokem byly zcela neprodejné,“ uzavírá Jiří Daněk z autobazaru Auto-Trotina.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4087
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Ekonomika

Příspěvek od Grif » 02 lis 2021, 17:18

Cílem je zlikvidovat osobní dopravu.V tom případě je to logický krok.
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

IgorT
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7540
Registrován: 01 úno 2017, 10:55

Re: Ekonomika

Příspěvek od IgorT » 03 lis 2021, 07:13

Ekonom: Příčina zdražování? Eurohujerství a fantasmagorické plány jako za Lenina
Podle ekonoma Miroslava Ševčíka je při zdražování základem hledat jeho příčinu. „Tou je naprosto nezodpovědná politika Evropské unie – eurohujerství v podobě Green Dealu a fantasmagorické plány, které by se daly přirovnat k nové ekonomické politice Vladimira I. Lenina,“ prohlásil ve vysílání CNN Prima NEWS.

Video rozhovoru:
https://cnn.iprima.cz/ekonom-pricina-zd ... nina-36925

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 06 lis 2021, 14:22

https://ekonomickydenik.cz/ruske-drahy- ... za-hodinu/
Ruské dráhy a Siemens Mobility společně vyvíjejí vysokorychlostní vlak. Jezdit má až 400 kilometrů za hodinu
Při vývoji jsou zohledněny všechny obecné požadavky ruských drah na nový ruský vysokorychlostní vlak i aktuálně platné ruské a mezinárodní normy. Partneři mají podle dohody v úmyslu provést technické konzultace s cílem vyvinout základní koncepty pro návrh nového vysokorychlostního vlaku a položit základy pro další rozvoj projektu. Výsledky této fáze budou využity také v následujících krocích. Informovaly o tom Ruské dráhy (RŽD).

Inženýrské centrum pro kolejovou dopravu (IC ŽT), což je společný podnik RŽD a Sinara – Transportnye Mašiny, a Siemens Mobility podepsali dohodu o spolupráci na projektu vývoje a výroby nového vysokorychlostního elektrického vlaku pro použití na vysokorychlostních tratích v rámci Ruské federace.

Spolupráce na rychlovlacích
„Ruské dráhy úspěšně spolupracují se společností Siemens již mnoho let. Byla realizována řada významných projektů, včetně vývoje a komerčního provozu elektrických rychlovlaků Sapsan a Lastočka. Oceňujeme technické znalosti společnosti Siemens v oblasti vývoje kolejových vozidel a podpis smlouvy považujeme za důležitý krok k rozvoji ruského vysokorychlostního elektrického vlaku,“ uvedl vedoucí odboru technické politiky RŽD Vladimir Andreev.

Siemens mobility si taktéž pochvaluje dlouholeté a spolehlivé partnerství, které chtějí nyní posunout na novou úroveň.

„Náš zákazník by rád zlepšil vysokorychlostní dopravu v Rusku zvýšením komfortu cestujících a snížením nákladů v průběhu celého životního cyklu vozového parku. Naším úkolem je podpořit IC ŽT, který patří do holdingu Ruských drah, ve vývoji vlaku s unikátně optimalizovanými náklady na energii a služby a s maximální spolehlivostí,“ uvedl generální ředitel kolejových vozidel společnosti Siemens Mobility Albrecht Neumann.
Menší riziko chyb
Podle inženýrského centra pro kolejovou dopravu spolupráce se zkušenými partnery při realizaci high-tech projektů ve strojírenství výrazně snižuje riziko chyb při konstrukci i výrobě.

Centrum bylo založeno skupinou RŽD a společností Sinara – Transportnye Mašiny za účelem rozvoje kompetencí v oblasti vývoje a výroby inovativních kolejových vozidel a infrastruktury v Rusku. Společnost vyvíjí elektrický vysokorychlostní vlak s rychlostí až 400 kilometrů za hodinu pro použití na vysokorychlostních tratích v Ruské federaci.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 07 lis 2021, 15:22

https://ekonomickydenik.cz/ukoncovani-s ... nez-letos/
Ukončování státních podpor zpečetí osud řady firem. Pojišťovna očekává příští rok o třetinu více bankrotů než letos
Přestože ekonomové i pro příští rok počítají s pokračujícím oživováním světové ekonomiky po loňské recesi, pro řadu firem už bude nejspíš pozdě. Nejnovější odhady úvěrové pojišťovny Atradius ukazují, že počet insolvencí v roce 2022 vzroste meziročně o 33 procent. Bankrot hrozí především firmám, jejichž přežití dosud záviselo na mimořádných státních podporách, které nyní postupně končí. Přibyla ale i další rizika.
Zatímco letos bude firemních bankrotů ve srovnání s rokem 2020 o 1 procento méně, v příštím roce má počet insolvencí naopak výrazně vzrůst – meziročně až o jednu třetinu. Vyplývá to z čerstvých odhadů publikovaných mezinárodní úvěrovou pojišťovnou Atradius. V ohrožení jsou podle ní zejména podniky, jež se potýkaly s problémy už před pandemií, stále více firem ale bude muset čelit také prudkému růstu cen vstupních materiálů a energií. „Státní fiskální podpory a moratoria pomohly řadě firem překonat krizový rok 2020 a pokusit se letos o restart. Některým z nich se to povedlo, mnohé ale po ukončení podpůrných programů bohužel samy fungovat nezvládnou a příští rok zkrachují,“ popisuje ředitelka české pobočky pojišťovny Atradius Markéta Stržínková.

V příštím roce už ale počet bankrotů meziročně vzroste ve všech třech regionech. Nejvíce v asijsko-pacifické oblasti, o něco méně pak v Evropě a USA, kde se čeká meziroční zvýšení o 6 procent.

„Tempo očekávaného nárůstu insolvencí v asijsko-pacifické oblasti vychází především z nízkého základu letošního roku, dynamika v Severní Americe bude naopak omezena relativně silným růstem ekonomiky USA. V Evropě bude pokračovat přibývání počtu insolvencí už druhým rokem v řadě,“ pokračuje Stržínková.

Ve srovnání s obdobím před pandemií pak pro rok 2022 očekává Atradius největší nárůst počtu insolvencí v Itálii (+34 %), Velké Británii (+33 %) a Austrálii (+33 %).

S odhadovaným přírůstkem 20 procent mezi lety 2019 a 2022 však stranou nezůstane ani Česká republika.

„Největší obavy budí prudké zdražování některých vstupních materiálů nebo jejich naprostý nedostatek. Také růst cen energií a paliv je dramatický, a navíc přišel náhle. To vše bude mít zásadní dopad především na malé a střední podniky, které tuto situaci nemusí zvládnout. Relativně menší dopad na růst insolvencí v Česku bude mít příští rok naopak ukončování fiskální podpory. Jednak k jejímu podstatnému omezení došlo už letos a jednak byla ve srovnání se západními zeměmi méně rozsáhlá,“ dodává Markéta Stržínková.

Atradius patří mezi celosvětové lídry v oblasti pojištění pohledávek, poskytování záruk a vymáhání pohledávek. Působí v 54 zemích po celém světě, ve kterých se může spolehnout na více než 160 vlastních poboček a 3 300 zaměstnanců.

+ tabuľky a grafy
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2817
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Ekonomika

Příspěvek od bacil » 07 lis 2021, 19:05

Začne utahování opasků. Češi brzy zažijí největší náraz na peněženky od sametové revoluce
https://zpravy.magazinplus.cz/domaci/31 ... oluce.html

Životní úroveň lidí poletí rychle dolů. Doba blahobytu v Česku skončila
https://zpravy.magazinplus.cz/domaci/31 ... perti.html

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekonomika

Příspěvek od kenavf » 09 lis 2021, 22:29

Místo bitcoinu digitální rubl. Rusko začne testovat novou měnu příští rok
https://www.novinky.cz/internet-a-pc/cl ... k-40377461

Z diskusie
Digitální rubl určitě nemá konkurovat BTC. BTC je decentralizovaný a není pod kontrolou žádného státu. Digitální rubl bude jako digitální yuan tedy bude to CBDC tedy sen všech diktátorů protože CBDC bude snadno kontrolovatelné. Každá transakce bude velice snadno dohledatelná. Budou vydávány CBDC které jdou utratit třeba jen za elektromobil. Budou CBDC které musíte utratit do nějakého času atd. Takže BTC je plánován jako svobodný tudíž Čínou a Ruskem zatracovaný. Ale digitální yuan nebo rubl je sen každého diktátora.

PS: a Evropa není stranou také chce digitální euro... jak říkám sen každého diktátora
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 10 lis 2021, 17:00

https://roklen24.cz/prave-se-stalo/csu- ... rustu-cen/
ČSÚ: Bydlení a doprava dominovaly meziročnímu růstu cen
Spotřebitelské ceny vzrostly v říjnu proti září o 1,0 %. Na tomto vývoji se podílely vyšší ceny zboží i služeb z téměř všech oddílů spotřebního koše. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v říjnu o 5,8 %, což bylo o 0,9 procentního bodu více než v září a nejvíce od října 2008.

...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 15 lis 2021, 17:05

https://ekonomickydenik.cz/vzrostl-podi ... rejstriku/
Vzrostl podíl firem, které neplatí daň z příjmu. Žádnou nezaplatilo 51,5 procent firem, které zveřejňují výkazy v rejstříku
Za rok 2020 vykázalo nejvíc českých firem v daňovém přiznání nulu nebo ztrátu. Z více než 81 000 společností, u kterých jsou k dispozici finanční výkazy ve sbírce listin, žádnou daň z příjmu nezaplatilo 51,5 procent z nich. Uvádí to analýza poradenské společnosti Dun & Bradstreet, která disponuje nejrozsáhlejší databází finančních výkazů v České republice a na Slovensku. Z dat Dun & Bradstreet dále vyplývá, že za daň z příjmu za rok 2020 odvedl nejmenší podíl firem za poslední čtyři roky.

Do analýzy Dun & Bradstreet vstoupily všechny akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným, které v letech 2015 až 2020 zveřejnily své finanční výkazy.

„Hospodářské výsledky tuzemských firem v uplynulém roce byly zcela jistě ovlivněny lockdowny a tvrdými zásahy, jejichž cílem bylo potlačit šíření onemocnění COVID-19. Trh se musel vyrovnat s novými podmínkami a reagovat na změnu podnikatelského prostředí. To jsou hlavní důvody, proč loni ztrátu vykázal větší podíl firem než v předchozích letech. Alespoň nějakou daň z příjmu za loňský rok přitom zaplatil nejmenší podíl firem od roku 2017,“ říká analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

V roce 2020 se jednalo o 48,5 procent, zatímco v roce 2019 daň z příjmu vykázalo 51,8 procent společností, což je nejvyšší podíl za posledních šest let.

Současně klesl podíl společností, které vykázaly daň z příjmu do 100 000 Kč z 27,7 procent v roce 2019 na 26,0 procent v roce 2020, daň z příjmu v intervalu mezi 100 000 Kč až jedním milionem uhradilo 14,58 procent, což je o více než jeden procentní bod méně než v roce 2019.

Stejně tak se snížil podíl subjektů, které zaplatily daň z příjmu v intervalu od jednoho do deseti milionu korun z 6,95 procent v roce 2019 na 6,52 procent v roce 2020.

Příznivou zprávou je, že se mírně zvýšil podíl subjektů s daní vyšší než deset milionů, nicméně v této kategorii je jen nízký počet společností, což odpovídá rozložení celkové podnikatelské základny.

Daně z příjmu společností s ručením omezeným a akciových společností
Daň z běžné činnosti (Kč) 2015 2016 2017 2018 2019 2020
<= 0 98 176 87 093 84 274 78 599 65 379 41 823
0 – 100 000 48 174 44 271 44 382 42 083 37 555 21 131
100 000 – 1 000 000 26 918 24 608 25 105 24 276 21 503 11 850
1 000 000 – 10 000 000 9 869 9 495 10 210 10 068 9 426 5 298
10 000 000 – 100 000 000 1 383 1 464 1 515 1 542 1 583 1 048
> 100 000 000 123 131 139 142 146 114
celkem 184 643 167 062 165 625 156 710 135 592 81 264
Zdroj: Dun & Bradstreet
Daň z běžné činnosti (Kč) 2015 2016 2017 2018 2019 2020
<= 0 53,17 % 52,13 % 50,88 % 50,16 % 48,22 % 51,47 %
0 – 100 000 26,09 % 26,50 % 26,80 % 26,85 % 27,70 % 26,00 %
100 000 – 1 000 000 14,58 % 14,73 % 15,16 % 15,49 % 15,86 % 14,58 %
1 000 000 – 10 000 000 5,34 % 5,68 % 6,16 % 6,42 % 6,95 % 6,52 %
10 000 000 – 100 000 000 0,75 % 0,88 % 0,91 % 0,98 % 1,17 % 1,29 %
> 100 000 000 0,07 % 0,08 % 0,08 % 0,09 % 0,11 % 0,14 %
Zdroj: Dun & Bradstreet
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 15 lis 2021, 17:07

https://ekonomickydenik.cz/hute-na-ostr ... yroba-aut/
Hutě na Ostravsku jedou na plný výkon. Nezastavily je drahé energie ani omezená výroba aut
České ocelářství jede naplno a nezastavily jej ani rostoucí ceny elektrické energie, černého uhlí a emisních povolenek. Zatímco Třinecké železárny orientované na produkci s vyšší přidanou hodnotou hlásí dlouhodobě stabilní výsledky, Liberty Ostrava se chlubí výrazným růstem objemu produkce a ziskovosti.

Jak odpověděla mluvčí podniku Liberty Ostrava Barbora Černá Dvořáková, za první pololetí huť dosáhla nejlepších výsledků za posledních několik let. Tržby za druhé čtvrtletí meziročně narostly o 26 procent na 13 miliard korun. Provozní zisk před odpisy (EBITDA) byl ve výši 2,6 miliardy korun za druhé čtvrtletí po zisku 2 miliardy korun za první čtvrtletí.

„K lepším výsledkům přispělo kromě loňských provozních a komerčních zlepšení také ekonomické oživení trhu, díky němuž výroba v ostravské huti běží naplno, růst cen oceli a výjimečná pružnost huti, která spočívá v možnosti přizpůsobit poměr výroby dlouhých výrobků a plochých výrobků vývoji trhu,“ dodává k tomu Barbora Černá Dvořáková.

Liberty Ostrava očekává zvýšení celkové roční výroby oceli z loňských 1,7 milionu tun, kdy výrobu silně ovlivnila koronavirová krize, na 2,5 milionu tun. Ovšem objemu výroby z doby boomu před rokem 2008 již ostravské hutě nedosáhnou, v roce 2009 totiž odstavily jednu ze tří vysokých pecí.

Rekordní výroba drátu v Třinci
Druhý velký hutní podnik – Třinecké železárny (TŽ) – hlásí, že objem výrobu za posledních deset let je stabilní a pohybuje se okolo 2,5 milionu tun oceli ročně. Firemní magazín eHutník zmiňuje historicky nejvyšší objem výroby na válcovně drátu. V říjnu zde vyrobili rekordních 83 992 tun drátu a překonali tak o 1308 tun dosud nejvyšší výsledek z března 2019.

Výrobu zatím nenarušil ani extrémní nárůst cen energií a paliv. „Z hlediska nákladů jsou energie jednou z nejvýznamnějších nákladových položek, takže prudký růst cen elektřiny i zemního plynu má samozřejmě významný negativní dopad do hospodaření TŽ. Pochopitelně se budeme snažit promítnout zvýšené náklady do cen našich produktů, nicméně ne vždy je to s ohledem na dlouhodobé kontrakty možné,“ doplnila mluvčí TŽ Petra Macková Jurásková.

Jistou komplikací je omezení či pozastavení výroby v automobilkách, což pro TŽ znamená odložení části dodávek oceli do tohoto oboru ekonomiky. TŽ se snaží tento přechodný výpadek nahradit zvýšenou výrobou betonářské oceli či jiných produktů.

Po 12 letech v zisku
Jak Ekonomický deník uvedl před týdnem, dokonce i třetí největší hutní podnik Vítkovice Steel se vrací po ztrátových letech k ziskovému hospodaření. Za letošní tři čtvrtletí dosáhla čistého zisku 25 milionů korun a výhled je i přes nárůst cen energií zatím pozitivní. Firmě pomohlo oživení poptávky po ocelářských výrobcích, ale i zefektivnění výrobních procesů. Dobré výsledky se odrazí v odměnách zaměstnanců.

Za loňský rok společnost Vítkovice Steel vykázala ztrátu 267 milionů korun. Čistého zisku naposledy dosáhly Vítkovice Steel v roce 2017, tehdy však vznikl jen díky vysokému kurzovému zisku z přecenění akcionářských úvěrů. Skutečný čistý zisk měla továrna naposledy v roce 2008, tehdy ještě fungovala pod názvem Evraz Vítkovice Steel.
Liberty Ostrava před velkou proměnou

Situace na trhu s energiemi a komoditami a drahé povolenky zvyšují tlak na modernizaci výroby oceli. Liberty Ostrava pokračuje v projektu náhrady starých tandemových pecí za novou hybridní technologií, která umožní využití vyššího podílu šrotu než dosud. „Ukončení výběrového řízení na dodavatele hybridních pecí pro výrobu oceli očekáváme v prvním čtvrtletí 2022. Jedná se o investici v řádu miliard korun,“ uvedla Barbora Černá Dvořáková.

Cílem je zvýšit poměr šrotu oproti železné rudě na 70, případně až 100 procent. Nové pece sice ušetří za drahé emisní povolenky, budou však potřebovat víc elektrické energie. Hutě Liberty Ostrava proto připravují výstavbu nového připojení k síti vysokého napětí, která by měla být k dispozici v roce 2026. Záměr je v souladu s vizí vlastníka – podnikatelské skupiny GFG Alliance – dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2030.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekonomika

Příspěvek od kenavf » 19 lis 2021, 23:59

Podle BBC jak Amazon, tak Visa odmítají, že změny mají co do činění s brexitem. Avšak výši poplatků účtovaných vydavateli karet právě unijní pravidla dříve omezovala. Po odchodu Británie z EU mohou poskytovatelé karet poplatky zvyšovat dle libosti.
https://byznys.hn.cz/c1-67001390-stopka ... kupy-smulu
Takže veľa vecí nie je o Brexite ale o snahe z niečoho vyrýžovať alebo sú to "trucakcie EU".
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 25 lis 2021, 16:39

https://ekonomickydenik.cz/automobilovy ... -polovinu/
Automobilový průmysl zažívá celosvětovou krizi. V Česku klesla výroba o polovinu
Nedostatek čipů a krize na trhu s polovodiči. To je důvod extrémního propadu v celosvětové produkci aut. V České republice se jich v říjnu oproti minulému roku vyrobilo o 47 procent méně. Výpadky ve výrobě mají velký dopad i na zaměstnanost, Sdružení automobilového průmyslu proto apeluje na vládu, aby schválila program Antivirus.

Výroba automobilů v České republice se v říjnu kvůli odstávkám způsobeným nedostatkem čipů propadla meziročně o 47 procent. Celkově bylo letos vyrobeno 899 855 automobilů, což je o 4 procenta méně než ve stejném období loňského roku, Ten byl dosud objemově nejhorším od roku 2014.

„Propad domácí i evropské produkce vozidel působí násobné ztráty především na straně dodavatelských firem. Ohroženy jsou tak zejména firmy malé a střední. Ačkoliv některé zprávy z posledních týdnů naznačují mírné zlepšení, situace zůstává nadále extrémně napjatá,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.“

Pod tíhou přetrvávajících omezení a výpadků ve výrobě proto zástupci automobilového průmyslu apelují na vládu, aby urychleně schválila systém dočasné podpory zaměstnanosti z programu Antivirus.

„Už před měsícem přislíbila vláda svou pomoc s částečnou náhradou mezd a firmy s touto pomocí počítaly. Tuzemské podniky jsou také znevýhodněny vůči své zahraniční konkurenci, která srovnatelných programů, jako například aktivní kurzarbeit v Německu či pokračující obdobný program Antivirus na Slovensku, využívat může,“ dodává Petzl

Extrémní propad se netýká jen České republiky, automobilový průmysl zažívá celosvětovou krizi. Hlavním důvodem je krize na trhu s polovodiči, která vede k omezování výroby napříč kontinenty.
Obrázek
ŠKODA AUTO: v průběhu října musela výrazně omezit produkci v tuzemských závodech, výroba se propadla o 59 procent na 32 865 automobilů

TOYOTA: v říjnu bylo vyrobeno 11 037 automobilů, což je o 49 procent méně než v minulém roce

HYUNDAI: v říjnu bylo v Nošovicích vyrobeno 24 300 automobilů, propad o téměř 9 procent

Dobrou zprávou je, že roste podíl elektrických vozidel na tuzemské produkci. V dosavadním průběhu roku bylo vyrobeno 100 856 elektrických vozidel. Bateriových elektromobilů bylo od začátku roku vyrobeno 58 163 kusů, plug-in hybridů 42 693 kusů.
Co autobusy a motorky?

Také produkce autobusů v Česku poklesla. Vyrobeno bylo 3 747 autobusů, což je o 7 procent méně než v minulém roce. Největší výrobce IVECO vyprodukoval celkem 3 410 autobusů, SOR Libchavy 318 autobusů, z nichž 55 jich bylo s plně elektrickým pohonem.

Motocyklový trh zatím krize nepostihla. JAWA v letošním roce vyrobila 862 strojů, což je o 446 více než v minulém roce.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 27 lis 2021, 19:09

https://ekonomickydenik.cz/vysokorychlo ... 0-miliard/
Vysokorychlostní železnice bude podle současných odhadů Správy železnic stát 600 miliard
Výstavba vysokorychlostních tratí by podle současných plánů, které počítají s vybudováním zhruba 750 kilometrů tratí, měla vyjít přibližně na 600 miliard korun. V příštím roce stát do přípravy rychlodrah investuje 800 milionů, od roku 2025 to pak budou desítky miliard korun ročně.

Stavba prvních rychlotratí by měla začít v roce 2025, první úsek by měl být zprovozněn o tři roky později. Na dnešním diskusním fóru Hospodářské komory hlavního města Prahy to řekl Martin Švehlík ze Správy železnic (SŽ).

V současnosti stojí předprojektová příprava vytipovaných tratí stovky milionů korun ročně. Se zahájením výstavby však náklady podle Švehlíka vzrostou na 20 až 30 miliard korun za rok. Podle Správy železnic budou mít tratě velký hospodářský přínos a investované peníze se postupně vrátí. Rychlotratě budou z velké části součástí transevropské dopravní sítě, stát na ně tak chce využívat i peníze z evropských fondů. I proto je podle Švehlíka nutná s výstavbou začít co nejdříve.

Stát připravuje jednotlivé tratě ve čtyřech základních verzích. Nejrychlejší trasy s maximální rychlostí 320 km/h by měly propojovat zemi s hlavními evropskými metropolemi v okolí. Další verze rychlotratí budou pro dálkové spoje napříč republikou, dále pro expresní vlaky do mezilehlých regionů a pro meziregionální vlaky. Maximální rychlost na nich by měla být kolem 200 km/h.

Správa železnic při přípravách vysokorychlostních tratí vybrala pět úseků, jejichž příprava bude ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice – Poříčany, dále Přerov (Prosenice) – Ostrava – Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice) – Vranovice na tahu Brno – Vídeň/Bratislava a dva úseky mezi Prahou a Drážďany.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět