Kenavf, zkusím to znovu.
Jednomotorová letadla mají vyšší výkaz ztrát oproti dvoumotorovým, to je fakt a ani F-16 s tím nic neudělala.
Mnou postovaný článek z válka.cz, který čerpá z ruských pramenů, které jsou uvedeny, říká že :
Nebylo však možné problém úplně vyřešit. Do roku 1987 ztratila Bundesluftwaffe
asi 30 % letadel F-104G. Hlavní ztráty byly u stíhacích bombardovacích jednotek.
Je třeba poznamenat, že v předchozí fázi byli vyzbrojeni letouny F-84F Thunderstreak a ztráta letadel činila 36 % z celkového počtu. Nevyhnutelně vzniká podezření, že vysoká míra nehod Starfighterů nebyla spojena s konkrétním typem stroje.
S největší pravděpodobností jde o ukazatel úrovně výcviku německých pilotů. Nepřímé potvrzení toho lze najít ve vzpomínkách nejlepšího německého esa druhé světové války Ericha Hartmanna. V 60. letech velel stíhací letce JG 71 vyzbrojené F-104G. Hartmann kdysi řekl: „Díky svému štěstí jsem získal spoustu zkušeností. Tato zkušenost a to, co jsem se dozvěděl o F-104 v USA, mi říká, že naši mladí piloti prostě nemají zkušenosti se zvládáním tak složitého zbraňového systému. Nemyslím si, že F-104 je špatné letadlo. Problém je v tom, že lidský faktor v naší zemi je zdrojem vážných obtíží. ““
Vysokou úroveň nehod ovlivnila také nízká úroveň letové kázně. Některé nehody přímo souvisely s nerozvážností. Například 23. května 1984 se pilot F-104G rozhodl provést průlet v ultra nízké výšce vedle lodí, pravděpodobně chtěl vyvinout vír z hladiny vody, jako na známých obrázcích. Pilot však nesprávně vypočítal manévr a zachytil spodní část trupu o vlny. Pouze díky vysoké pevnosti konstrukce bylo letadlo minimálně poškozeno a pilot se mohl vrátit na základnu. Někteří autoři také poukazují na vysokou nehodovost kanadských vzdušných sil, které ztratily 50 % svých CF-104. Polovinu všech letadel! 37 pilotů bylo zabito. Z toho plyne závěr, že F-104 je naprosto nezpůsobilý stroj. Pokud se však podíváte na podrobnosti, obrázek se změní. Celkem za 25 let provozu
havarovalo 110 stíhaček a příčiny nehod a katastrof byly rozděleny takto:
32 - kolize se zemí během letů v nízké výšce a za špatného počasí;
28 - chyby létajícího personálu;
21 - poškození konstrukce letadla, včetně 14 způsobených srážkami s ptáky;
14 - porucha motoru;
9 - srážky letadel ve vzduchu;
6 - chyby technické obsluhy.
To ukazuje
, že příčiny 75 nehod a katastrof (32 + 28 + 9 + 6) přímo souvisejí s lidským faktorem.
Ve srovnání s jinými typy letadel kanadského letectva jsou tyto statistiky, pokud ne nejlepší, pak určitě ne nejhorší. Například za pouhých 12 let provozu stíhaček F-86 ztratili Kanaďané 282 letadel a 112 pilotů - 2,6krát více letadel a 3krát více pilotů než s CF-104. Kanadští piloti hovořili o Starfighteru jako o naprosto normálním letadle. Například bývalý pilot CF-104 David Bashow, který nalétal 2400 hodin, byl hrdý na to, že na „Starfighteru“ neudělal ani jeden škrábanec. Ve své knize Starfighter píše: „Nikdy jsem neslyšel o nikom, kdo by létal na CF-104, že by ho nazývali výrobcem vdov. Letadlo se jmenovalo „smrtící hliníková trubka“, „oštěp“, „létající falus“ ...
Mimochodem, štítek „výrobce vdov“ nepřilepili letadlu piloti, ale novináři. Měli pro to důvody, protože některé katastrofy vzaly život nejen pilotům, ale i obyčejným občanům. Například 22. května 1983 se ve Frankfurtu a jeho okolí slavil tradiční „Den lesa“. Jedním z bodů slavnostního programu byla akrobacie pěti CF-104 ze 439. letky „Šavlozubých tygrů“ kanadského letectva. Jedno letadlo se vymklo řízení a narazilo na dálnici, která protínala les. Pilot Alan Stephenson se úspěšně katapultoval, ale trosky zasáhly auto místního pastora a zabily celou jeho rodinu. Zahynulo 6 lidí. Kromě toho bylo na parkovišti poškozeno mnoho vozidel a motor spadl poblíž tenisového kurtu. Tato tragédie způsobila obrovskou rezonanci.
Míra nehod italského F-104S je také považována za poměrně vysokou,
i když je nižší než u MiG-21. Například před rokem 1997 bylo ztraceno 137 letadel, což je přibližně 38 % z celkového počtu. Za 100 000 letových hodin došlo k 14,7 nehodám a haváriím s nezvratnou ztrátou letadel. V jiných zemích byla míra nehod Starfighterů nižší. Například v Norsku - pouze 10,7 letadel na 100 000 letových hodin, zatímco ve Španělsku se jejich počet obecně blížil nule. V Japonsku si F-104J vysloužil také dobrou pověst a přezdívku „Eiko“ (v japonštině - sláva). Za 24 let služby byla ztracena pouze 3 letadla.
Závěrem můžeme říci, že pokud jde o relativní nehodovost, Starfighter ve skutečnosti nevynikal na pozadí jiných letadel své doby. Většina nehod u tohoto typu letadel je výsledkem lidského faktoru. Pokud jde o jeho poškozenou pověst, přímo souvisí s provozem letadla v Německu, kde míra nehod F-104G skutečně překročila „psychologickou hranici“, což v kombinaci s korupčními skandály vedlo k prezentaci „Starfighteru“ v tehdejším tisku výlučně negativním způsobem. No, pak všechno proběhlo jako ve známém výroku: „Nejprve pracujete pro svou reputaci a poté funguje vaše reputace pro vás.“ Negativ se „přilepil“ k letadlu jako štítek, ačkoli z čistě technického hlediska byl F-104 docela spolehlivý stroj.
Článek zde :
https://www.valka.cz/16786-F-104-Starfi ... oti-MiG-21
Chápu že je těžší si projít text než se podívat na tabulku z jednoho zdroje.