Woxia
Aha
Problém je v tom, že "rýpání" poněkud pozbývá účinku, když "rýpaná strana" nechápe
A jak už jsem psal jinde, inženýři se poměrně dobře orientují ve svém oboru a mívají deficity v oborech jiných ... což je bohužel i můj případ
Jinak s tím úplavem jsem to asi nenapsal dost precizně. Jistěže i klasicky (dole) umístěná VOP se do úplavu křídla dostane. Ale v situacích, kdy ten úplav není nijak široký a tím i nebezpečný ... zjednodušeně, jen to letadlem trochu zaklepe.
Úplav se ale rozšiřuje s rostoucím úhlem náběhu.
A to je / byl hlavně problém letadel koncepce DC-9 či Tu-134. Motory umístěné vzadu, aby křídlo bylo tzv. "čisté", aby byl nižší hluk v kabině a aby byl symetričtější tah při vysazení jednoho z motorů. To ale znamená nutnost umístění VOP jinam - na vrchol SOP. To ale zvyšuje nebezpečí, že se VOP dostane do úplavu křídla při velkém úhlu náběhu, tedy v situaci, kdy ten úplav je již skutečně nebezpečný. Ale AoA je zas tak velký, že by se do něj dopravák neměl dostat ... teorie, jak víme praxe je vždy trochu jiná.
Situaci trochu zlepšuje fakt, že těžké motory vzadu znamenají posun polohy těžiště vzad a tím i posun křídla vzad. To má za následek dva efekty.
1) VOP se do úplavu dostává až při skutečně extrémním AoA
2) když už se VOP do úplavu křídla dostane, je ten úplavu tak velký, že je to v prd.li
Omlouvám se, na obrázcích by to asi bylo patrnější, ale
A) nemám čas je kreslit / googlit
B) na tabletu je nakreslit stejně neumím :)
Tak snad stačí popis ... doufám, že jsem to v té rychlosti při snídani popsal srozumitelně.
Co se L-410 týče, tak si nejsem jistý, ale myslím, že to vzepětí VOP nebylo z důvodu úplavu křídla, nýbrž úplavu za vrtulemi.
První prototypy XL-410 jej neměly
následně jej L-410 dostaly, a na tomto obrázku je vidět proč
L-610 již měl T-téčko, a pamatuji se, že jako studenti jsme se byli v roce 1988 podívat ve VZLÚ zrovna v době, kdy tam měli L-610 na lámačkách. Tam nám tenkrát říkali, že T-éčko bylo zvoleno kvůli tomu, že u L-410 se VOP v některých režimech letu dostává do vrtulového víru, což způsobuje diskomfort (tedy pokud si to po těch 30-ti letech pamatuji správně).
P.S. Díky za ten Preliminary Report. Ještě jsem ho nečetl a tak mám něco na víkend :razz:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire