Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
DJW
Redaktor
Příspěvky: 98
Registrován: 16 dub 2018, 11:45

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od DJW » 10 bře 2019, 23:01

Letový profil havarovaného etiópskeho letu ET302: https://www.flightradar24.com/blog/flig ... light-302/

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2422
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 11 bře 2019, 09:56

Problém je, že se jednalo opět o B-737 MAX, a za velmi podobných okolností jako v Indonésii koncem října 2018.A i v tomto případě se jednalo o několik měsíců staré letadlo.
Část států (např. Etiopie a Čína = cca 100 letadel) MAXíky jejich domácích aerolinek již uzemnily … až do vyšetření.
Uvidíme, co se vyšetří, ale u Boeingů mají v současnosti určitě velké bolení hlavy.

B-737 MAX nejsou v provozu ani dva roky - první komerční let byl 22.5. 2017 - a dodáno jich bylo pouze 350 (ne všechny jsou ještě v komerčním provozu) … a už dvě fatální kraksny :sad:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9149
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 11 bře 2019, 16:21

Etiopské aerolinky i Čína zastavily provoz Boeingů 737 MAX 8, české Smartwings zatím ne

Po nedělní havárii svého letadla v Etiopii, která si vyžádala přes 150 obětí z více než 30 zemí světa, v pondělí společnost Ethiopian Airlines zakázala létat všem svým strojům stejného typu. Také čínský úřad pro civilní letectví vyzval, aby všechna letadla Boeing 737 MAX 8 provozovaná čínskými aerolinkami až do odvolání zůstala na zemi. Čínský úřad připomněl, že stroj tohoto typu havaroval i loni v říjnu v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře.
Čínský úřad dohlížející na civilní letectví (CAAC) v pondělí uvedl, že vyzval všechny domácí aerolinky, aby od 18:00 místního času (11:00 SEČ) až do odvolání přestaly na komerčních linkách se stroji Boeing 737 MAX 8 létat. „Vzhledem k tomu, že se obě nehody týkaly nově dodaných letadel Boeing 737-8 a obě se staly během vzletové fáze, mají určitý stupeň podobnosti,“ uvedl úřad CAAC s odkazem na loňskou nehodu Indonésii. Zároveň zdůraznil, že ke kroku přistoupil v souladu se svými pravidly nulové tolerance k bezpečnostním rizikům.
https://echo24.cz/a/ScbF5/etiopske-aero ... s-zatim-ne

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1168
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od woxia » 11 bře 2019, 20:01

woxia píše:
10 bře 2019, 16:58
Nemáte někdo jméno té údajné novinářky? Na jejich webu nic není.
Danica Olexová (†42), novinářka a projektová manažerka nadace Dobrej noviny


Mj. zahynulo 19 pracovníků OSN, jeden pasažér letěl na pas OSN.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Tarmi
Redaktor
Příspěvky: 48
Registrován: 18 úno 2017, 20:25

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Tarmi » 12 bře 2019, 15:41

vyzera na softwarovu chybu v boingu :
https://spravy.pravda.sk/svet/clanok/50 ... prevadzky/

Spoločnosť v pondelkovom vyhlásení uviedla, že už niekoľko mesiacov vyvíja „vylepšenia softvéru letovej kontroly“, vďaka ktorému by malo byť „bezpečné lietadlo ešte bezpečnejšie“. Zmeny by podľa firmy mali byť pripravené v najbližších týždňoch.

celkom by ma zaujimalo kolto z softwaru v boigoch je napisane v indii, som clovek z oboru takze viem o ich kvalitach.

https://jobs.boeing.com/india-engineering-tech

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9149
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 12 bře 2019, 18:15

Nebude tato změna vyžadovat novou certifikaci systému?

Uzemnit Boeing 737 Max se chystá celá Evropa. Česko čeká na pokyny

Česká republika zatím provoz letadel typu Boeing 737 MAX 8 v tuzemském vzdušném prostoru nezakáže. Úřad pro civilní letectví se bude řídit pokyny Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). ČTK to řekl mluvčí úřadu Vítězslav Hezký, podle něho úřad nemá k zákazu pravomoc. Provoz letadel, které v neděli havarovalo s více než 150 lidmi na palubě v Etiopii, zakázala už řada zemí včetně Německa, Velké Británie, Francie a Irska.
https://echo24.cz/a/SC7nL/uzemnit-boein ... -na-pokyny

Evropa uzemnila Boeingy 737 Max. Nebudou létat ani nad Českem

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) dnes pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Opatření vstoupí v platnost ve 20.00 SEČ, uvedla agentura v prohlášení. Reagovala tak na bezpečnostní obavy v souvislosti s nedělní havárií stroje Boeing 737 MAX 8 v Etiopii.
https://echo24.cz/a/SC7nL/evropa-uzemni ... nad-ceskem

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4097
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 12 bře 2019, 21:03

Haváriu stíhačky v Číne neprežili 2 piloti
Stroj sa zrútil v ostrovnej provincii Chaj-nan, ktorá sa nachádza v Juhočínskom mori a je domovom viacerých vojenských objektov.
Počas výcvikovej misie sa v čínskej provincii Chaj-nan zrútila stíhačka čínskeho námorníctva. Obaja jej piloti zomreli. Havária sa stala v okrese Le-tung Li, uviedlo na sociálnej sieti Weibo námorníctvo s tým, že jej príčinu vyšetrujú. Na zemi si nehoda nevyžiadala obete. Ďalšie podrobnosti vrátane typu lietadla námorníctvo neoznámilo...
Zdroj https://svet.sme.sk/c/22073163/havariu- ... iloti.html z 12.03.2019

Pravdepodobne išlo o stroj Xian JH-7 (歼轰-7)
Viac https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=222866

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1168
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od woxia » 12 bře 2019, 21:34

Takováto informace je velmi zajímavá:


Petr Michalík: Napiště normálně , že tzv. stabiliační systém (MCAS) je software, který ZASAHUJE pilotovi do řízení letadla, čímž automatika PŘEBÍRÁ KONTROLU nad pilotem.

MAX 8 je nejprodávanějším typem letounu v celé historii americké Boeing. Už je závazně objednáno 4500 ks. Úsporný a tichý letoun pro krátké a střední vzdálenosti. A během 1/2 r MAX 8 – vlajková loď- 2x spadne. A oba podobně. Hned po startu. Novinka je provozována 2 roky a právě dostala nemilý KO.

737 MAX se liší od předchozích modelů dodatečným software MCAS , který automaticky zasahuje do řízení pilota, pokud je let pod příliš vysokými úhly náběhu nebo při nebezpečném poklesu. Letové charakteristiky předchozích 737 a nových MAX se tím odlišují. Boeing se dostal koncem roku pod palbu kritiky úřadů i asociací pilotů, že o této změně byli piloti informováni teprve po katastrofě Lion Air (Indonésie říjen 2018). Zatím pozastavily po nehodě v Etiopii provoz MAX 8: Čína,Mexico,Brazílie,J.Korea,Singapur,Indonésie,Etiopie.

MAX8 má konstrukční chybu už od prvopočátku. Původní model 737-100 byl určen pro motory typu turbojet, bez velkého větráku před turbínou. Pak se ale přišlo na to, že je efektivnější, když část vzduchu nejde do turbíny, ale jen ji obtéká, ale k tomu je nutný větší větrák. Na to ale u MAX nebylo dost místa mezi křídlem a zemí, neboť byl původně určen pro regionální letiště, kde není obslužná technika pro vysoká letadla. Takže u typu 737-300 to vyřešili charakteristickým, ze spodu „placatým“, vstupem motoru. Teprve 737 MAX prošel změnou, která umožnila montáž velkých motorů a odstranění toho zplacatění. Jenže najednou zjistili, že ty velké motory POSUNULY TĚŽIŠTĚ letadla a způsobují jeho nestabilitu. Tak vymysleli ten nový systém MCAS, který má nestabilitu počítačovou regulací vyvažovacích klapek odstranit. Jenže takový systém nedovoluje pilotovi plně ovládat letadlo v kritických situacích A s tím má Boeing evidentně problém, protože na tom celý 737 MAX stojí a doslova padá.

https://www.idnes.cz/technet/technika/b ... uz/diskuse

Parametry - no nevím jestli je to ono:
https://en.wikipedia.org/wiki/CFM_International_LEAP

Zajímavé, že smazali tuto stránku:
https://www.easa.europa.eu/sites/defaul ... EAP-1B.pdf

Co říkáte na toto, které tam bylo uvedeno?
17 February 2017
Addition of LEAP-1B25, LEAP-1B27, LEAP-1B28B1, and LEAP-1B28B3 models including amendment of minimum oil temperature for starting and for
acceleration to take-off power. Addition of configuration groups G04 and G05 introduced by CID 981072 and corresponding note 6. Additional
inflight start temperature limitations (certificate 10060888). Snecma becomes Safran Aircraft Engines.

Nutná minimální teplota oleje v motoru pro start. Takže jim mohou vysadit motory?
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2422
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 12 bře 2019, 23:06

Původní článek z Technetu je kupodivu velmi dobrý (nestává se jim to často).

Komentář pana Michalíka je blábol ... nemá cenu vyvracet, celý je špatně, resp. z pravdivých informací (s výjimkou toho, že by B737 někdy poháněl turbojet ... vždy měl turbofan, byť původně s nízkým obtokovým poměrem) vyvozuje nesmyslné závěry.

To neznamená, že je s B-737 MAX vše v pořádku ... softwarová chyba tam jednoznačně je ... resp. je špatně vyřešen HMI (Human Machine Interface) a fungování v případě závady snímače / snímačů.

Stejně tak platí, že Boeing nejspíš nedostatečně informoval (nebo vůbec?) o nových postupech. A tak se to nedostalo do výcvikového drilu.

Pokud se toto prokáže, tak se Boeing nejspíš nedoplatí.
Co se teploty oleje (resp. motoru a jeho náplní jako celku) týče, tak ano, KAŽDÝ motor má nějaká pravidla pro provoz a u tepelných motorů je jedním z nich i jeho tepelný stav.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1168
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od woxia » 12 bře 2019, 23:16

Já jsem to myslela tak, že když je to v závadách, tak jestli je možný start i tehdy, když není teplota oleje na požadované výši.
Otázka je, jak dlouho musí motor běžet, než se olej zahřeje na požadovanou teplotu.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2422
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 bře 2019, 06:29

Start možný je, ale hrozí vyšší opotřebení či poškození motoru ... včetně možnosti jeho ztráty / vysazení při vzletu.

Dříve to trvalo i nějakých 15-20 minut, dokonce se na letišti určovaly místa pro zahřívání motorů, aby takové letadlo nevadilo toku ostatních.
U moderních motorů to již problém není. Dob pojíždění plně postačuje. Pouze v případě, že se stání letadla nachází v bezprostřední blízkosti prahu dráhy, může být problém. Nicméně vzlet v takovém případě většinou zpozdí palubní personál, který nestihne "odkecat" všechny bezpečnostní instrukce. Než cestujícím řeknou jak se zapíná pás, kde jsou nouzové východy a kde najdou plovací vestu, tak jsou motory zahřáté.

Jinak v případě MAXíka motory problém nejsou. Se stejnými motory létá přes 600 konkurenčních Airbusů A320neo, a bez problémů.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 3673
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 13 bře 2019, 07:14

Evropa uzemnila nové Boeingy 737, v hangárech musí zůstat i v Česku
Chlouba americké letecké techniky, dopravní letoun Boeing 737 MAX, musí v Evropě po dvou vážných haváriích do hangárů. Vyvolá to problémy v letecké dopravě. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v úterý pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Ještě před tím pro tento nový typ boeingů zavřely oblohu některé letecké úřady na jiných kontinentech.

https://zpravy.tiscali.cz/evropa-uzemni ... sku-325407

Nový Zéland a další země pozastavily provoz Boeingů 737 MAX 8 a 9
Nový Zéland, Fidži a Bermudy dnes pozastavily provoz letounů Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Už v předešlých hodinách řada zemí z celého světa uzavřela svůj vzdušný prostor pro tyto typy letadel. Opatření souvisejí s obavami ohledně bezpečnosti po nedělní havárii stroje Boeing 737 MAX 8, který se zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Kanada tento krok zatím neplánuje, zvažuje ho ale Argentina a další jihoamerické státy, uvedla agentura Reuters.

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/novy- ... -9/1732276
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
Zapisujte si jen co se skutečně stalo, žádná fakta!“ - Felix Holzmann

mirek58
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1306
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od mirek58 » 13 bře 2019, 13:14

Tak se nám přímo před očima rozjela ukázková obchodní válka.
Spadla dvě letadla stejného typu.
Asijské země vyhlásily pro tento typ stop.
A orgány EU je těsně následovaly.
Já to vidím jako příkladný boj o obchodní teritoria mezi dvěma výrobci.
Airbus verzus Boeing.

Juraj
Senior redaktor
Příspěvky: 4801
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od Juraj » 13 bře 2019, 13:20

Treba pripomenut, ze Americania lietadla nestopli. Ale Boeing vyda bleskovo update softveru...

mirek58
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1306
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od mirek58 » 13 bře 2019, 13:29

-Vydá bleskově-
To je relativní problém.
Protože ta úprava se musí nejprve vyvinout, vyzkoušet a mezi tím létadla jsou uzemněná na cizích letištích. A letištní poplatky, splátky za éra mezi tím běží dál.
Málokdo si uvědomuje, že pokud by Boeing vydal už dnes potřebný update riskuje obvinění a soudy.
Je to obrovský trest pro let společnosti co nakoupily americký éra.
Jen jsem nějak nezaregistroval co na to rusáci?

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Dobermann, treblo a 2 hosti