Historie letectví

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11562
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historie letectví

Příspěvek od kenavf » 30 srp 2018, 18:10

Mig-8 :evil_smile:
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46838
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie letectví

Příspěvek od Alchymista » 30 srp 2018, 18:11

Utka nebol vojenský prúdový stroj
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8858
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historie letectví

Příspěvek od Skeptik » 30 srp 2018, 20:18

MiG-13 byl motorkompresorový letoun (v prototypu skutečně I-250) zavedený v malém počtu kusů u námořního letectva ... tehdejším klasickým prouďákům chyběl dolet.

V kompletní řadě chybí ještě MiG-11, což byl nástupce MiGu-3 (prototypové označení I-220) ... 625 km/h u země a 695 km/h v 6.800 metrech, který měl jít do série na konci roku 1942.
Ale byl celý z duralu, tak místo do série šel k ledu :sad:
Pardon, to je vrtule :wink: ale krásná
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10512
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Historie letectví

Příspěvek od skflanker_ » 09 zář 2018, 20:34

Počas vojny medzi africkými štátny Čad vs. Líbya, kde Čadu pomáhali Francúzsky piloti dňa 09.09.1987 FR stíhači na Mirage-F1C skoro zostreli USAF lietadlo C-141 s diplomatom na palube
Dňa 07.09.1987 PVO systém HAWK zostrelil líbyjský bombardér Tu-22 (foto + video viď https://twitter.com/Arn_Del/status/1038034169975267328), ale Líbya v tom čase na "bombardovanie" používala aj nákladné Il-76 kde celú paletu s bombami zhodili nad cieľom. A potom 09.09.1987 si FR PVO skoro zmýlila Líbyjský Il-76 s americkým C-141.
Zdroj https://warisboring.com/a-u-s-air-force ... over-chad/

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10512
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Historie letectví

Příspěvek od skflanker_ » 06 úno 2019, 21:09

Antonov An-26 Vietnamských síl s bombami Mk81/Mk82 proti Červeným kmérom
V roku 1984 Vietnamské vzdušné sily upravili 7ks lietadiel Antonov An-24 na bombardovanie pomocou bômb Mk81 (vonkajšie podvesníky) a Mk82 (vo vnútri v nákladnom priestore)
26a.jpg
26a.jpg (79.91 KiB) Zobrazeno 13214 x
Používali "zabavené" americké bomby Mk81 (113kg) a Mk82 (227kg)
26b.jpg
26b.jpg (61.77 KiB) Zobrazeno 13214 x
Bombardovali "Červených kmérov" na hranici s Kambodžou.
26c.jpg
Zdroj https://dambiev.livejournal.com/1455623.html z 18.01.2019 + viac foto

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Historie letectví

Příspěvek od woxia » 11 kvě 2020, 11:38

Seznam sovětských pilotů podle hodností, kteří provedli taran:
Plukovníci, podplukovníci a komisaři praporů – 12
Majoři, kapitáni a vyšší politruci – 97
Nadporučíci, poručíci, podporučíci a političtí komisaři – 466
Poddůstojníci – 61
Celkem 636, přežilo 254)
Mezi taranujícími piloty bylo bylo 63% komunistů a z toho 34% komsomolců

pouze 40% zkušených pilotů po taranu bylo schopno pokračovat v letu, 20% jich stihlo vyskočit s padákem a 40% z nich samozřejmě zemřelo.
Od roku 1944 se v rozkazech útok taranem přímo zakazoval.
Sovětský pilot přesto tak konal v danné situaci i v roce 1944 i v roce 1945, a dokonce i v krátké válce s Japonskem.


http://leva-net.webnode.cz/products/mas ... ky-masakr/
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8858
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historie letectví

Příspěvek od Skeptik » 11 kvě 2020, 14:45

woxia píše:
11 kvě 2020, 11:38
Celkem 636, přežilo 254)
......
pouze 40% zkušených pilotů po taranu bylo schopno pokračovat v letu, 20% jich stihlo vyskočit s padákem a 40% z nich samozřejmě zemřelo.
......
Od roku 1944 se v rozkazech útok taranem přímo zakazoval.
Jen pár upřesnění.
Při těch 636-ti taranech zahynul pilot (případně osádka, protože jsou známy i tarany vícemístných stojů - např. jediný taran uskutečněný ženou měla provést Jekaterina Zelenko dne 12. září 1941 na Su-2) ve 227-mi případech.
Ve 233 případech pilot přistál (ale pouze v 78-mi případech na svém letišti, zbytek nouzově v poli), ve 176-ti případech vyskočil.
34 pilotů provedlo taran 2x; jeden (Chlobystov) 3x a jeden (Kovzan) 4x.
Celkem tedy taran alespoň jednou provedlo 597 pilotů z nichž 227 (38%) zahynulo.

Na to, že by se taran od roku 1944 přímo zakazoval, jsem zatím nikde nenarazil.
Nedoporučoval, to ano, resp. doporučoval jako krajní a poslední možné řešení. Ale zakazoval? To nevím.
Ostatně i gen. Fajtl vzpomínal, že při přeškolování na La-5FN jim byl princip taranu, a způsoby jeho provedení, vysvětlen. Nicméně s dovětkem, že je to jen krajní prostředek ... třeba když vám uniká průzkumný letoun, který odhalil místo soustředění vojsk.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Historie letectví

Příspěvek od woxia » 11 kvě 2020, 15:08

Rozdílené počty vzdušných taranů (které upřesnil Skeptik) mohou být také způsobeny bojišti, kde k taranům došlo.
Zde jsou uvedeny tarany ve Španělsku, Chalchyl - gol, atp.
¨https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0 ... %8B%D0%B9)

Seznam letců či posádek, kteří provedli pozemní taran:
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0 ... 0%BD%D1%8B

Namátkou:
V červnu 1942 se 44. bombardovací letecký pluk stal součástí letecké skupiny generálmajora V. N. Ždanova. 12. července 1942, když se blížili k cíli poblíž stanice Lembolovo (nyní okres Vsevolozhsk (Все́воложск) v Leningradské oblasti ), byl Pe-2 kapitána Alyoshina zasažen protiletadlovou dělostřeleckou palbou. Posádka se rozhodla jít na pozemní taran a zaměřila letadlo na německou dělostřeleckou baterii.
10. února 1943 byl na základě nařízení prezidia Nejvyššího sovětu SSSR kapitán Semyon Mikheevič Alyoshin, poručík Vladimir Andreevich Goncharuk a vyšší seržant Nikolai Alexandrovich Bobrov posmrtně udělen titul Hrdinové Sovětského svazu.
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8858
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historie letectví

Příspěvek od Skeptik » 11 kvě 2020, 16:42

woxia
Počet taranů máme stejný ... 646
To je poslední známý zdokumentovaný počet ... z roku 1988. Od 22.6.1941 do 2. srpna 1945.
Ale pozor, jedná se o "vzdušný" taran ... letadlo do letadla a za letu.

Protizemní, nebo jak jim rusové říkají "ohnivý" taran, to je něco jiného. A těch je zdokumentováno 506, plus dalších 16 proti lodi.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Historie letectví

Příspěvek od Svarboj » 09 srp 2020, 10:18

Operace Sumarra: Americké stíhačky F-15 proti ruským MiG-25

17. ledna 1991 začala letecká fáze operace Pouštní bouře, při které letectvo koalice zničilo za 10 dní 117 letadel Iráckých vzdušných sil. Irácké letectvo v tomto období podniklo několik bojových letů, napáchalo však minimum škod a přišlo v boji proti koaličním letounům o 36 strojů. Tento vývoj vedl Iráčany k pokusu o zachránění zbylých letounů tím, že je přelétnou do jiného státu. Koalice s touto variantou počítala, plánovači však předpokládali, že se Iráčtí piloti pokusí o únik do Jordánska, které bylo Iráku přátelsky nakloněno a tak se Iráckým pilotům podařilo bez problémů přelétnout přibližně 140 letounů do Íránu. Teprve poté koalice zareagovala a vytvořila na severu Iráku bezletovou zónu zvanou MIGCAP, kterou chránily stíhací letouny US Air Force a US Navy.

https://www.armyweb.cz/clanek/operace-s ... oti-mig-25
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Historie letectví

Příspěvek od Svarboj » 23 srp 2020, 14:32

Operace Žirafa: Irácko-íránská válka aneb past na kocoura

Na začátku války Íránu s Irákem, mezi roky 1980 a 1982, probíhaly nejtěžší vzdušné boje této války. Írán byl v té době schopen držet větší množství provozuschopných letounů F-4 a F-14, což byla schopnost, o kterou v průběhu války postupně přicházel. Nejsilnějším letounem v arzenálu Íránu byly bezesporu F-14A, kterých byl ze začátku války Írán schopný držet přibližně dvě desítky provozuschopných (ze 76 zakoupených). Tento počet stačil na bojové patroly nad Khuzestanem, ostrovem Khark a Teheránem, neumožňoval však přílišné použití těchto strojů na útočné operace. Ke konci války Írán operoval přibližně dvanáct F-14A, které používal téměř výhradně jako neozbrojený „mini-AWACS“ pro patroly Íránských F-4 Phantom.

https://www.armyweb.cz/clanek/operace-z ... na-kocoura
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Algy
Redaktor
Příspěvky: 93
Registrován: 26 úno 2017, 21:12

Re: Historie letectví

Příspěvek od Algy » 20 říj 2023, 20:12

Obrázek


https://magnetpress.online/aerohobby/un ... -lietadla/

https://www.vhu.sk/slovenski-letci-v-2- ... -lietadla/

180 modelov lietadiel na ktorých lietali slovenskí letci na oboch stranách konfliktu. Francúzsko, Veľká Británia, Slovenský štát, Sovietsky zväz, SNP...atď
Okrem toho artefakty prístrojov, výstroje, lietadiel...okrem iného originálna časť kapotáže Spitfira Mk IX Otta Smika(ML296 DU-N) s ktorým bol zostrelený nad Gilze-Rijen. Početné modely, fotky a životopisy sme si dovolili doplniť tématickými videami zobrazujúcimo bojové akcie v rámci možností série simulátorov Il-2.

https://www.letka13.sk/projekty/spolupr ... -lietadla/

Na výstave je možné vidieť všetky, na webovej stránke pribúdajú postupne...


Odpovědět