Historie letectví

Odpovědět
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1566
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Historie letectví

Příspěvek od petrp » 18 úno 2017, 23:22

"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1566
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Historie letectví

Příspěvek od petrp » 28 úno 2017, 19:48

"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

Or-Hor
Výkonný redaktor
Příspěvky: 963
Registrován: 08 dub 2017, 07:47
Bydliště: Český kras

Re: Historie letectví

Příspěvek od Or-Hor » 12 kvě 2017, 22:36

Tam credere omnia vitium est quam nil credere

gandalf
Redaktor
Příspěvky: 307
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: Historie letectví

Příspěvek od gandalf » 13 zář 2017, 14:11

Asi to patří sem.
Video: Slavná skákající bomba "Dambusters"

Skákající bomba byla používána britskou Royal Air Force během Druhé světové války a získala své jméno díky schopnosti přeskočit po vodě dlouhé vzdálenosti než detonovala na přehradní zdi.
V roce 1939 vizionářský letecký konstruktér Barnes Wallis navrhl velmi speciální bombu, která by se odrážela přes vodu a ničila přehrady nacistického Německa. Nálet v roce 1943 na přehradu byl i přes ztrátu několika těžkých bombardérů úspěšný a stal se zdrojem pro celovečerní film z roku 1950.
A samotné operaci Chastise a útoku na přehrady Möhne, Eder a Sorpe bylo již napsáno mnoho, ale to, jak vlastně skákající bomba fungovala je neméně zajímavé. Dr. Hugh Hunt, inženýr z University of Cambridge byl zvědavý, jaký potenciál v sobě tahle skákající bomba měla, a proto udělal experiment s maketou bomby.
Skákající puma se shazovala primárně z čtyřmotorových bombardérů RAF Avro Lancaster, které musely letět těsně nad hladinou přehrady. Před hrází byla roztočená puma odhozena, a v ideálním případě, jak ukazuje výše uvedené video skákala po hladině až ke svému cíli, tedy přehradní hrázi. U té se potopila a následně explodovala pod vodou, kvůli zvýšení účinku detonace.
Zdroj: http://www.securitymagazin.cz/historie/ ... 55447.html

danny1691
Výkonný redaktor
Příspěvky: 731
Registrován: 06 úno 2017, 02:09

Re: Historie letectví

Příspěvek od danny1691 » 12 říj 2017, 07:59


Uživatelský avatar
skflanker_
Výkonný redaktor
Příspěvky: 995
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Historie letectví

Příspěvek od skflanker_ » 14 říj 2017, 21:11

V utorok 14.10.1947, presne pred 70 rokmi pilot Charles Elwood Yeager na stroji Bell X-1 ako prvý prekonal rýchlosť zvuku vlastnou silou
Viď https://sk.wikipedia.org/wiki/Bell_X-1:
V utorok 14. októbra 1947 o 10:26 osádka B-29 odhodila vo výške 6 100 metrov pri rýchlosti 400 km/h oranžový raketoplán (46 – 062). Yeager postupne spúšťa motor, stúpa a zrýchľuje. Vo výške 11 000 metrov prechádza do vodorovného letu. Vo výške 12 200 m sa lietadlo začína otriasať. V tretej minúte od odhodenia vo výške 13 000 metrov ručička machometru ukazuje M = 1,02 a krátko nato poskočí na M = 1,06. Rýchlosť zvuku bola prekonaná.[1] Po vypnutí motoru nasledoval dlhý kĺzavý let, končiaci pristátím na dne vyschnutého jazera Rogers Dry Lake.
Keďže Americké vojenské letectvo (USAF) informáciu tajilo, večer nasledovala len malá oslava v letiskovom bare. Informácia sa na verejnosť dostala až koncom decembra. Medzitým (v novembri) však už Yeager dosiahol rýchlosť M = 1,35 (1 456 km/h).

https://youtu.be/_enWliYpajA zverejnené 02.08.2016, dĺžka videa 3:58 min.
alebo

https://youtu.be/2-mXNPhTdtk zverejnené 13.10.2010, dĺžka videa 3:04 min.

gandalf
Redaktor
Příspěvky: 307
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: Historie letectví

Příspěvek od gandalf » 28 říj 2017, 21:35

Létající legionář Augustin Charvát - postrach německých Zeppelinů
Zatímco o našich legionářích se ví už poměrně dost, fakt, že mezi nimi byli i letci, bojující jak proti bolševikům, tak na západní frontě proti Němcům, je v dnešní společnosti neprávem téměř neznámý. Augustin Charvát, jeden z těchto zapomenutých hrdinů, se přitom může pochlubit ojedinělým úspěchem- sestřelem německé bojové vzducholodě Zeppelin. To se za 1. světové války nepodařilo žádnému jinému Čechovi.
Během 1. světové války sloužilo u francouzského letectva celkem 13 Čechoslováků, z toho devět původně legionářů (zbytek byli čeští krajané z USA, resp. Francie). Celkem tito dnes bohužel už prakticky neznámí hrdinové sestřelili během bojů na nebi západní a jižní Evropy 11 německých letadel (jistě tři, pět nepotvrzeně a tři pravděpodobně). Například rodák z New Yorku Pavel Pavelka létal od srpna 1916 v řadách slavné první perutě amerických dobrovolníků (USA v té době ještě nebyly ve válce) Escadrille Lafayette N. 124 a sestřelil nad Francií a po svém převelení na řeckou frontu u Soluně nepotvrzeně nejméně tři „Huny“, než v prosinci 1917 tragicky zahynul při jízdě na koni.
Ale jen jeden z těchto hrdinů si mohl na své konto kromě německých letadel připsat i bombardovací vzducholoď. Tím byl Augustin Charvát, rodák z Ročova v pohoří Džbán. Budoucí úspěšný stíhač přitom původně vstoupil dobrovolně už na samém začátku 1. světové války do řad francouzské Cizinecké legie jako blátošlap a v řadách legendární první československé vojenské jednotky Roty Nazdar (která byla součástí praporu C, 2. pluku proslulé Marocké divize) se proslavil v hrdinském útoku 9. května 1915 u Arrasu.
Více na: http://www.securitymagazin.cz/historie/ ... 57836.html

Uživatelský avatar
skflanker_
Výkonný redaktor
Příspěvky: 995
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Historie letectví

Příspěvek od skflanker_ » 06 lis 2017, 18:25

V stredu 06.11.2002 - pred 15 rokmi - sa pri nočnom cvičnom lete nad Slovenským Rajom vo vzduchu zrazili 2 lietadlá typu MiG-29A s trupovými číslami 6829 (pilot mjr. Marián KATUŠKA) a 6930 (pilot mjr. Martin HRONEC)
Počas cvičného letu došlo vo výške asi 4 km k zrážke a následnému zrúteniu strojov pri obci Spišské Tomášovce. Mjr. Martin Hronec sa stihol katapultovať a utrpel iba ľahké zranenia. Druhý pilot, mjr. Marián Katuška sa tiež pokúsil o katapultáž, no nestihol a pri havárii zahynul. Príčinou havárie bolo ľudské zlyhanie pri organizácii výcviku a riadenia letovej prevádzky.
Viac info http://forum.valka.cz/topic/view/91981/ ... o-letectva

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1818
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie letectví

Příspěvek od Alchymista » 06 lis 2017, 22:56

Oboch som poznal ešte ako poručíkov...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host