OCHOTNIK B - útočné UAV

Odpovědět
Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 14 říj 2021, 16:53

Tady píšou že tah AL-41F1S a jeho modernizace (hlavní je zcela nový systém elektronického řízení) AL-41F1 je stejný 8800kg a u tahu na forsáž je rozdíl (+500kg tahu) 14000 vs 14500kg.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%9B-41%D0%A41

Oněch +5kN odpovídá +500kg tahu na forsáž.
Naposledy upravil(a) puma dne 14 říj 2021, 16:57, celkem upraveno 1 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od vojvoda » 14 říj 2021, 16:56

F119 má suchý ťah okolo 100kN. Pri M1,8 si už vraj pomáha čiastočným prídavným spaľovaním. Aj preto jeho spotreba paliva v sc režime nie je výrazne nižšia oproti iným motorom, ktoré také rýchlosti dosahujú s forsážou. U F135 si s tým radšej dali pohov.
SC má byť hlavne efektívny nadzvukový let a bez variabilného obtoku to nejde.

*Wiki nie je v tomto smere spoľahlivý zdroj. Ja som blúdil po ruských odborných stránkach a asi aj Rostech uvádzal 93kN, ale bolo to už dávnejšie tak presne nepamatám.
Naposledy upravil(a) vojvoda dne 14 říj 2021, 17:01, celkem upraveno 1 x.
срочно расстрелять

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 14 říj 2021, 17:12

Jenže taky F-22 má oproti Su-57 větší hmotnosti, když to do toho započítáte, tak rozdíl tahu bez forsáže u F-22 (2x10.2t) a Su-57 (2x9t s AL-41F1/S, s izd. 30 to bude 2x11t) je s AL-41F1/S právě ten rozdíl v jejich standardních vz/letových hmotnostech, cca +2t u F-22 a minimální rozdíl v poměru tahu k hmotnosti za podobné aerodynamické čistoty..

prázdný letoun 20t oproti 18.5t u Su-57
standardní vzletová hmotnost 29.3t oproti 26 až 30.6t (s 63 až 100% paliva interně)
maximální vzletová hmotnost 38t oproti 35.5t

Podstatné v tom je, že F-22 s sebou táhne +1.5t mrtvé váhy oproti Su-57 byť s méně výkonnými motory, pak rozdíl v poměru tahu k hmotnosti mezi F-22 a Su-57 s AL-41F1/S na max. supercruise je minimální.

Plus do toho ještě u F-22 započítejte ztrátu tahu plochou tryskou, což je 14 až 17% na motor..
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od vojvoda » 14 říj 2021, 17:21

Ďalšia podstatná vec, my poznáme len statické ťahy motorov a nevieme ako na nich vplýva výška a rýchlosť letu.
A samozrejme konštrukcia. Zostrojiť superkrujzer nie je len o zvýšení suchého ťahu. Bez variabilného obtoku je to o optimalizovaní pre prácu v určitých podmienkach.

Tu hovoria o zmenách F1 oproti F1S. A nová turbína s lepším chladením určite nebude kvôli 5kn forsáže, ktorá s ňou nijako nesúvisí.
срочно расстрелять

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 14 říj 2021, 18:09

Ok, já zdůrazňoval je to hlavní, co se tam změnilo, kompletně elektronické řízení motoru, neplést s digitálním, to už má AL-41F1S.

Pokud má F119 tah 104kN bez forsáže, tak je to 10,6t, tedy max. tah F-22 na supercruise je 21.2t, jenže toto je špatný výpočet.

Poměr tahu k hmotnosti při standardní vzletovou hmotností F-22 29.3t je 0.72, když do toho ale započítáme ztrátu tahu plochou tryskou 14 až 17%, tak jsme při 15% ztrátě tahu na 18.2t tahu, což se skoro přesně rovná max. tahu Su-57 s AL-41F1/S bez forsáže (18t) a poměr tahu k hmotnosti u F-22 pak s tahem 18.2t je 0.62..

U Su-57 nemáme plochou tryskou, tedy nedochází k ztrátě tahu, pak při standardní vzletové hmotnosti 30.6t a max. tahu AL-41F1/S bez forsáže 9t, je poměr tahu k hmotnosti 0.58, tedy je o fous horší než u F-22 (což dělá právě ta mrtvá váha +1.2t u prázdného letounu + cca 15% ztráta tahu s plochou tryskou), jenže pokud do toho ještě započítáte menší rozměry a hlavně křídlo u Su-57, tedy dostaneme velice pravděpodobně celkově o trochu nižší aerodynamický odpor, i když je delší, ale to podstatně delší křídlo u F-22 bude generovat větší aerodynamický odpor..

Pokud to napočítáme na stejnou standardní vzletovou hmotnost u Su-57 29.3t, kdy nese reálně o 1.2t více užitečného zatížení oproti F-22, tak pak je poměr tahu k hmotnosti 0.61.

Ale pokud to napočítáme zcela identicky jako u F-22, tedy standardní vzletovou hmotnost, což je 100% paliva (8200kg) a normální bojové zatíže 1116kg (6x AIM-120 a 2x AIM-9) interně. Bude to u Su-57 nesení 76% (8200kg) z celkového max. množství vnitřního paliva interně, + 1490kg při nesení 6x R-77-1 a 2x R-74M2 a 150ks nábojů interně, tedy tato standarní vzletová hmotnost bude na 28190kg, kdy v stejné konfiguraci nese F-22 o 1.2t mrtvé váhy konstrukce navíc, kdy u Su-57 to dělá skoro celou váhou zbraní co nese. Tedy při této standarní vzletové 28190kg u Su-57 má za stejných podmínek s F-22 poměr tahu k hmotnosti 0.63 a už jsme o fous před F-22, i s Al-41F1/S.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 14 říj 2021, 18:22

Připouštím, že toto jsou velice jednoduché modely, ale vypovídá to minimálně to, že už Su-57 s Al-41F1/S byl konstruován s jasným TTD zadáním v roli vzduch-vzduch překonat o chlup při standardní vzletové hmotnosti F-22 v poměru tahu k hmotnosti, natož pak s izd.30 s tahem bez forsáže 2x11t, když to napočítáme (na stejné parametry jako u F-22 výše), tak poměr tahu k hmotnosti zde bude 0.78 při standardní vzletové hmotnosti 28190kg, kdy tento výrazný rozdíl nejspíš i způsobuje max. dosažitelnou supercruise u F-22 M1.8 a u Su-57 až M2.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 14 říj 2021, 18:59

Ještě by se to dalo vypočítat i trochu lépe, s ztrátou cca poloviny neseného paliva z 8200kg v stejné konfiguraci u F-22 a Su-57, tedy jaký bude poměr tahu k hmotnosti při dosažení cca bojové oblastí.

Pak to bude hmotnost u F-22 19700+4100+1116kg = 24900kg, u Su-57 to bude 18500+4100+1490kg = 24100kg

Kdy u F-22 je to s tahem (2x9.1t = 18.2t) poměr tahu k hmotnosti 0.73 a na forsáž (2x13.5t = 27t včetně započítání opět ztráty tahu 15% plochou tryskou) 1.08.

Su-57 s AL-41F1 o tahu (2x9t = 18t) má poměr tahu k hmotnosti 0.74 a na forsáž (2x14.5t = 29t) to bude 1.2.
S izd. 30 to bude tah (2x11t = 22t) s poměrem tahu k hmotnosti 0.91 a na forsáž (2x18t = 36t) to bude 1.5.

Z toho je vidět, že už Su-57 s AL-41F1/S se vyrovnává za cca obdobných parametrů F-22, kdy Su-57 s izd. 30 jej v poměru tahu k hmotnosti ve všech režimech a fázích letu výrazně deklasuje.
Naposledy upravil(a) puma dne 14 říj 2021, 19:07, celkem upraveno 4 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od vojvoda » 14 říj 2021, 19:01

Ťah je relatívny a s rastúcou rýchlosťou lietadla klesá.
Konštrukcia motora určuje o koľko. A konštrukcie 41F1 a F119 rovnaké nebudú. Jeden je na základe starého motora, druhý úplne nový od prvého nákresu superkrujzer. Navyše som už písal, že F-22 pri M1,8 už si zrejme vypomáha prídavným spaľovaním.
Rusi už od MFI programu rátali, že superkrujzer ma byť vybavený variabilným obtokom a vedia prečo. Američania už nikdy nevyrobia mašinu podobnú F119 a tiež vedia prečo.

* Prosím administrátorov o presunutie diskusie do patričného chlievika. Tu už sme mimo hlavnej témy
срочно расстрелять

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 14393
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od martanus » 16 říj 2021, 10:18



0:17 - BPLA C-70. Rozměry.
01:07 - Nové technologie v letadle.
03:00 - Podobnosti a rozdíly S-70 s ostatními letouny konstrukční kanceláře Suchoj.
03:53 - Pozemní řídicí stanice.
05:31 - Jak se testovaly systémy S-70.
07:00 - Provozní výhody, umělá inteligence.
08:15 - Srovnání se světovými protějšky.
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 16 říj 2021, 18:15

:sipka: > 3:18 Pokud dobře slyším, tak tam říkají, že je nainstalován motor (pro Su-57 AL-41F1/S) s forsážní komorou (+ záběr do motoru) a akorát nemá vektorování tahu, protože není vyžadovaná supermanévrovatelnost. Čert aby se v tom vyznal, když ve dvou videích za přítomnosti konstruktéra říkají dvě rozdílné věci.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2021, 18:52

hneď na začiatku - existujúci exemplár je zrejme zmenšený proti finálnemu prevedeniu "sériové kusy je plánované vyrábať vo väčšom rozmere" (1:00)
- "na danom demonštrátore S-70 B1" (1:30) (teda ani nie prototyp)
- motor má forsážnu komoru, systém vektrovania tahu chýba, tryska je zablokovaná
- Su-57 bort "modrá 053" je "interne" S-70 (ako lietajúce laboratorium) a kvôli bezpečnosti a istote sa v ňom vozil pilot - stroj bol riadený diaľkovo alebo automaticky.
- ďalší stavaný exemplár sa líši rozmermi i vnútornou konštrukciou.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od k42 » 16 říj 2021, 18:57

Možná budou mít dvě verze? Jednu bez forsáže podzvukovou, s plochou tryskou, hodně VLO (stealth), a druhou nadzvukovou, s forsáží a běžnou kulatou tryskou. Jedna by mohla sloužit spíše jako úderný dron, druhá ve spolupráci se Su-57 (nebo Su-75) jako stíhací dron/nosič dalších A-A raket a dalšího radaru.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2021, 19:16

Možno časom, ale skôr nie - to, čo lieta, je "demonštrátor".
Svojím spôsobom niečo podobné ako bol svojho času S/Su-47 s dopredným krídlom. Alebo Suchoj T-10 v "prvej" variante.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od k42 » 16 říj 2021, 19:42

Jo, to je víceméně jasné, že je to technologický demonstrátor a ladí na tom fůru věcí - včetně "co vlastně od toho chceme a k čemu by to mohlo být dobrý" - prostě požadavky a možnou taktiku nasazení, nejen z technického hlediska. Takže je klidně možné, že se ten vývoj rozštěpí do několika větví, a ty "zmatky" ve vyjádřeních ohledně neforsáže/forsáže pramení právě z tohodle. Nadzvuková větev vývoje může mít finálně i jinou aerodynamickou koncepci, teda jiné křídlo, větší šíp nebo tak něco.
Naposledy upravil(a) k42 dne 16 říj 2021, 19:44, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 16 říj 2021, 19:43

Není to demonstrátor je to první létající prototyp T-70-1, kdyby to byl jednoúčelový letecký demonstrátor tak nemá číslo 071, ale 01 (jako právě Su-47) a nebo nějaký takový podobný nesmysl, protože by na nic nenavazoval. Rozměry větší nebudou už takhle je to stejně velké jako Su-57 (délka 19,8m, rozpětí 14m, výška 6,05m a Ochota - délka 14m, rozpětí 19m, výška 3.3m) akorát je to zde naruby. Dále říkají, že další stavěný prototyp bude upravený, od toho jsou to prototypy.
Naposledy upravil(a) puma dne 16 říj 2021, 19:50, celkem upraveno 5 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od k42 » 16 říj 2021, 19:47

Ale to se nevylučuje. Už se kolikrát stalo, že prototyp dal vzniknout i úplně jinému letadlu, které ale použilo stejné systémy, vyvinuté v rámci vývoje původního stroje.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2021, 19:50

Puma - vo videu to zaznie opakovane.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 16 říj 2021, 19:56

Říkat to mohou, ale 071 je první létající prototyp T-70-1 (a třetí prototyp v pořadí), předcházel mu druhý prototyp T-70-KNS (Komplexní zkušební stend pro pozemní zkoušky, včetně pojíždění - to byl ten černý stroj na továrním letišti jezdící po VPD, kdy ten program odhalili veřejně) a jemu ještě předcházel T-70-0 - první prototyp určený na pozemní lámací testy, bez něhož by T-70-1 neposlali do vzduchu. Způsob vývoje je zde zcela analogický s prototypy T-50, jen zde bude méně letových prototypů.


Je každopádně zajímavé že délka a rozpětí je skoro přesně Su-57, jen to musíte prohodit.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od k42 » 16 říj 2021, 22:02

Delka/rozpětí stejné (jen prohozené), takže to mohou vyrábět na stejných strojích jako pro Su-57. Kladení prepregu, autoklávy,... stejné požadavky na maximální velikost dílů. To dává smysl.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2021, 22:35

V podstate aj pracoviská môžu mať rovnaké rozmery - S-70 sa hodí na "vozíčky", podobné ako sa používajú pre kompenzáciu kompasov mašín (vkladajú sa pod kolesá a umožňujú pohyb kolmo na "smer kolies")
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět