Vrtulníky - rôzne

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53361
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od Alchymista » 20 srp 2017, 18:32

Tema určená pre typy "menšinových" až exotických výrobcov.


Objavilo sa video s krátkym predstavením nového ukrajinského vrtuľníku od výrobcu Motor-Syč s nádejným označením "Nadežda"

Pri bližšom pohľade - trochu dizajnovo a výrazne motorovo modernizovaný starý dobrý Mi-2
I tak - peremoga :twisted:
Obrázek

A samozrejme ako v každej ukrajinskej peremoge zrada navrch - prototyp je vo farbách ruskej vlajky :snaha:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 11201
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od skflanker_ » 08 bře 2018, 19:26

Sikorsky Ch-53K v podvese 36.000 libier = 16.329 kg
Ch53K.jpg
Zdroj http://www.janes.com/article/78418/ch-5 ... -milestone z 07.03.2018

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od classix » 10 říj 2019, 04:17

Čínské vrtulníky Z-19,Z-8G,Z-10
EGez9h7WkAA2T8g.jpeg
EGez-VtWsAADY2s.jpeg
EGez_ANXYAE1L16.jpeg
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od classix » 10 říj 2019, 04:49

Vzpomínáte si na německé Ufo Haunebu ? Ano to co jako plastikovou skládačku zakázali v Německu prodávat. Tak Číňani už koncept vyrobily a prodávají pod názvem "Super Shark" :lol:
EGa7yDgU8AAzMZu.jpeg
EGa7yRRU0AESVbB.jpeg
EGbjHMzUwAYg5IN.jpeg
https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... er-concept
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12411
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od kenavf » 08 pro 2020, 00:39

EDAT: Elektrický vyrovnávací rotor je nejlepší inovací v letectví
https://www.armadninoviny.cz/edat-vyrov ... ectvi.html

P.S. Koľko percent výkonu alebo koľko kilowat ide do zadného rotoru "bežného" vrtulníku?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9840
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od Skeptik » 08 pro 2020, 07:11

Zajímavý koncept. Tak "jednoduchý" až je divné, že to někoho nenapadlo mnohem dříve ... i když je otázkou, jak dlouho na tom u Bellu pracují ... ten zkušební vrtulník s tím má létat již od května 2019.

V minulosti bylo již několik pokusů, jak eliminovat nebezpečí od ocasního rotoru nebo ocasní rotor jako celek
Fenestron ... od 60-tých let, ale používá ho prakticky pouze Eurocopter (a to ani ne na všech svých modelech)
NOTAR ... od 80-tých let, úplná eliminace ocasního rotoru, používá pouze MD a to na malých vrtulnících. Pamatuji jak se v 90-tých letech psalo, že je to převratné řešení a vrtulníky již nikdy nebudou stejné ... JSOU
Koaxiální rotory ... od 30-tých let minulého století, používá je prakticky pouze Kamov.

Uvidíme jak se osvědčí těmto koncepce elektricky poháněných malých fenestronů. Eliminují sice transmise, ale na druhou stranu si zachovávají nevýhody fenestronu a vrtulník bude potřebovat výkonnější elektrickou soustavu, generátory el. energie a záložní baterie atd.
Vždy je něco za něco.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12411
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od kenavf » 08 pro 2020, 09:34

Preto som sa pýtal na výkony aké sa tam potrebujú. A možno preto tam použili štyri menšie elektromotory pretože môže byť problém vyrobiť jeden veľký s daným výkonom. Merný výkon kW/kg nemusí byť priamoúmerná hodnota. A zaroveň menšie motory dokážu rýchlejšie zvýšiť otačky(ťah) ako jeden veľký aby okamžite zareagovali na potrebu väčšieho ťahu(nejaký veterný poryv,..).
Vrtula v natáčacími listami to zvládne "okamžite" natočením listov na potrebný ťah(spalovací motor jej otáčky udrží pretože zväčšenú dávku paliva tiež dostane okamžite). Ale zvyšovanie otáčok(spalovacieho motoru alebo elektromotoru) trvá nejakú dobu a to je nedobré.
Teraz sa už vyskytujú elektromotory s merným výkonom 50kW/kg.

Tiež sa mi to zdá elegantné a po spočítaní hmotnosti toho všetkého(mechanicky komplikovaného) čo tam ubudne, by to vykompenzovalo hmotnosť väčšieho generátoru a elektromotorov.
Skôr skrátka neboli tak výkonné malé elektromotory.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 903
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od mzprx » 08 pro 2020, 10:11

Skeptik píše:
08 pro 2020, 07:11
V minulosti bylo již několik pokusů, jak eliminovat nebezpečí od ocasního rotoru nebo ocasní rotor jako celek
Fenestron ... od 60-tých let, ale používá ho prakticky pouze Eurocopter (a to ani ne na všech svých modelech)
NOTAR ... od 80-tých let, úplná eliminace ocasního rotoru, používá pouze MD a to na malých vrtulnících. Pamatuji jak se v 90-tých letech psalo, že je to převratné řešení a vrtulníky již nikdy nebudou stejné ... JSOU
Koaxiální rotory ... od 30-tých let minulého století, používá je prakticky pouze Kamov.
A čo koncepcia viacrotorových, nekoaxiálnych strojov ako Chinook alebo Mil V-12?
https://www.idnes.cz/technet/technika/n ... chnika_erp
https://sk.wikipedia.org/wiki/Boeing_CH-47_Chinook
Viac hláv - viac kapusty.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12411
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od kenavf » 08 pro 2020, 10:50

Tak to si tam potom pridaj aj synchroptéry :pivo
Obrázek
https://www.google.com/search?q=Kaman+K ... 26&bih=627
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Synchropters
Ale momentálne je to OT pretože sa bavíme o tých elektroocasoch.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53361
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od Alchymista » 08 pro 2020, 10:51

Rotory za sebou - prakticky sa dnes používa len Chinook (s derivátmi a odvodeninami historicky najúspešnejší tandem), Jaky a tiež rôzne americké tandemy (Piasecky...) vymreli rýchlo po zavedení.

Rotory vedľa seba - nemecký druhovojnový Focke-Achgelis Drache (najstarší prakticky použiteľný vrtuľník), z novších len Mil V-12. Za rotory vedľa seba možno považovať aj všetky konvertoplány s preklopnými rotormi.

Zaujímavý bol Bell X-22 - mal štyri preklopné ventilátory.

Prečo je väčšina atypických konštrukcií málo úspešná až neúspešná?
- bezpečnosť - havária jedného rotoru vedie nevyhnutne ku strate stability a katastrofe, a to aj za podmienok, kedy by jednorotorová konfigurácia skončila "len haváriou" (hlavne rôzne havárie v malej výške pri pristátí alebo štarte - zachytenia stožiarov, lán...)
- synchronizácia a prenos výkonu - vrtule musia byť synchronizované, u tandemu je náhonom prenášaný obrovský krútiaci moment na veľkú vzdialenosť (u Chinooku 9-10 metrov).
- zaťaženie disku, gyroskopické momenty a potrebný výkon - jednorotorová schéma má najlepší pomer hmotnosti a výkonu (unesú najviac na jednotku výkonu), majú najmenšie zaťaženie rotorového disku
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53361
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od Alchymista » 08 pro 2020, 10:54

elektromotory vo vyrovnávacom rotore - výhody a nevýhody už boli vymenované.
Otázka je vždy efektívnosť prenosu výkonu - koľko bude vážiť systém na prenos výkonu. Pretože ten výkon na chvostový rotor nejak dostať musíte.
Dalšia vec potom je spoľahlivosť systému a "bezpečnosť pri poruche".
A konečne tretia vec - obsluhovateľnosť a kontrolovateľnosť systému.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12411
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od kenavf » 08 pro 2020, 11:15

:sipka: Spoľahlivosť, obsluhovateľnosť, kontrolovateľnosť by mali byť na úrovni vyššej o triedu pretože mechanické zariadenia považujem v tomto smere za menej spoľahlivé. Zároveň sú mechanizmy nastavovania listov vrtule veľmi citlivé na vôle vznikajúce pri prevádzke a je ich treba často kontrolovať. Tie ozubené prevody sú asi tiež dosť zaťažované.
Elektromotory sú efektívne.
Zostáva stále len otázka tej hmotnosti. Na tej fotke tie elektromotory nevyzerajú veľké a generátor nebude oveľa väčší.
Ušetrí sa hmotnosť prevodovky k ocasu, hnacieho hriadeľa, nastavovania listov vrtule.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5875
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od nine_mike » 30 pro 2020, 16:37

Je normálne že mu tak vibruje hlava nosného rotora?
https://www.youtube.com/watch?v=VEzycYF ... 0%B4%D0%B0
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 18687
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od petrp » 30 pro 2020, 17:08

Jen jestli to není pouze optický klam, střed se ani nehne...
Máš rozum? „Mám.“ Proč ho tedy neužíváš? Neboť když ten plní svou povinnost, co jiného ještě chceš? Marcus Aurelius "Hovory k sobě"
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5875
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od nine_mike » 30 pro 2020, 17:18

Hej to je pravda, ale nič podobné som u iných vrtulníkov zatiaľ nevidel tak ma to prekvapilo.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od Svarboj » 30 pro 2020, 17:24

Až 35% podíl kompozitů na konstrukci stroje a ušetřilo to jen 60 kg hmotnosti? Rozumněl sem tomu dobře?
Ansat-M
https://www.youtube.com/watch?v=RVMjEe_pQzw
Edit: Let prvního modernizovaného lehkého vrtulníku Ansat-M proběhl. Charakteristickým rysem vrtulníku je modernizovaný palivový systém, v důsledku čehož se dolet stroje zvýšil z 505 na 640 km a s přídavnou palivovou nádrží až 800 km. Vrtulník navíc obdržel nejnovější avioniku, která mu umožňuje létat za podmínek nulové viditelnosti a díky modernizaci ocasní jednotky se zlepšila stabilita letu.
Zvýšením podílu kompozitních materiálů, který nyní dosahuje 35%, bylo možné snížit hmotnost vrtulníku a zlepšit jeho letové vlastnosti. Certifikační testy a první dodávky nového Ansatu jsou naplánovány na příští rok.
Naposledy upravil(a) Svarboj dne 30 pro 2020, 18:48, celkem upraveno 2 x.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5875
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od nine_mike » 30 pro 2020, 17:38

No ale tam sa neuvádza aký bol podiel kompozitov na konštrukcii pred tou modernizáciou. Doslova je tam uvedené, že podiel častí z kompozitov dovedený do 35%, ale to či predtým bol podiel kompozitov napr. 30% alebo 25% to z toho nevieme.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 11201
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od skflanker_ » 30 pro 2020, 18:06

Doplním, ide o prvý vzlet viacúčelového vrtuľníka Ansat-M (Ансат-М) v Kazani
Správy R24 https://youtu.be/g0lUkcldNis zverejnené 30.12.2020, dĺžka videa 1:58 min. + ďalšie info
nine_mike = ide aj o rýchlosť snímkovania kamery a otáčky nosného rotora, ale hlavne pri danom type ide o to, že nosné listy hlavného rotora nie sú v jednej rovine:
20201230.jpg
Detail rotorovej hlavy Ansatu = https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -_2012.jpg

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53361
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od Alchymista » 30 pro 2020, 18:14

skflanker - dik. Detail objasňujúci mnohé...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 11201
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od skflanker_ » 17 srp 2021, 22:59

Afganistan, zábery na "špeciál" Sikorsky UH-60 Black Hawk teraz použitý na evakuáciu ambasády, predtým použitú aj na likvidáciu Usámu bin Ládina v Pakistane v roku 2011
20210817.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-123538639_1960976 z 17.08.2021

Odpovědět