Suchoj Su-30

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od kenavf » 10 zář 2020, 22:51

:sipka: Čo sa potom deje s motorom ak sa nasajú také predmety ako si uvádzal? Vonkajšia vizuálna a sluchová kontrola motora a hotovo? Alebo tam aspoň strčia kameru na kábliku?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 655
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od vojvoda » 10 zář 2020, 23:01

Motor 117S má ešte medzi lopatkami stabilizačný prstenec, ktorý touto metódou odpadá.
AL-41F-1S_MAKS-2015_01.jpg
Praktická výhoda bude nižšia hmotnosť a zrejme rýchlejšia výroba. Viac mi nenapadá
*Tak Alchymista to už popísal
Naposledy upravil(a) vojvoda dne 10 zář 2020, 23:10, celkem upraveno 2 x.
срочно расстрелять

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Alchymista » 10 zář 2020, 23:02

Vizuálne (ale obvykle len laicky - "zaškoleným" personálom letiska) sa prvý stupeň ("ventilátor") obvykle kontroluje po každom pristátí, endoskopom sa motor prehliada celkom pravidelne, plus "po udalosti" kontrola lopatiek ultrazvukom, plus (trvale) sledovanie vibrácí, teplôt, rázov... nebola to moja kapusta, takže všetko ti presne nepoviem.

Vojvoda hovorí o tomto - stabilizačný prstenec. Nie je to kompaktný diel, časť prstenca je vytvorená na každej lopatke. Úlohou je zabrániť "veľkým" pohybom "dlhých a tenkých" lopatiek prvého stupňa kompresoru pri bojových obratoch lietadla a aj pri zmenách otáčok motoru. Uchytenie lopatiek v disku totiž nemôže byť z viac dôvodov príliš tuhé. U dopravných lietadiel (boeingov i airbusov) lopatky kompresoru pri pomalom pretáčaní hriadeľa celkom zreteľne "klepocú". Monoblok je naopak samozrejme úplne tuhý.
AL-41F-1S_MAKS-2015_0b1.jpg
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Skeptik » 11 zář 2020, 08:14

vojvoda píše:
10 zář 2020, 21:26
Myslím že ich aj dostanú. Tie motory by mali byť akýmsi štandardom pre rodinu Su-27.
Ano, tento záměr byl ohlášen již v roce 2016. Su-30SM jen dostal při modernizaci přednost. Modernizované Su-34 by již Al-41F1S měly mít také.
Otázne je čo Saľut so svojimi vlastnými verziami AL-31F. Modifikácie M2/M3 sú na úrovni Saturnových 117(S), možno s nižšou životnosťou.
Zatím mají dost odběratelů ... jak v Rusku, tak hlavně v zahraničí. O Saljut bych strach neměl ... navíc jsou se Saturnem součástí jednoho holdingu.

Výhodou motorů řady Al-41F1 je jejich modernizační potenciál. Řada Al-31 je fakticky na konci svého vývoje.

Mimochodem, netušíte někdo s jakými motory jde Su-35S na vývoz? Zda s Al-41F1S nebo třeba s Al-31FM2 které se všeho pohánějí stávající kusy Chengdu J-20 ?
Z ruského pohledu by to dávalo smysl.
Zatiaľčo Saturn vyrába NT kompresor skladaním z jednotlivých lopatiek, Saľut už predstavil výrobu kompresora či kompresorového stupňa vyfrézovaním z jedného kusa materiálu, metóda BLISK
To Saturn také. Dokonce sériově - pro SaM146.
Pokud se nemyslím, tak Saljut ten kompresor teprve představil, ale na sériových motorech Al-31 jej zatím nepoužívá.

Kompresory "BLISK" ale nemají jen výhody ... o cca 10 - 15% nižší hmotnost a celkově o cca 7-8% vyšší účinnost.
Mají i nevýhody, jak je uvedeno ... jakékoliv poškození lopatek znamená výměnu celého kola (kol), jejichž výroba nepatří k nejlevnějším. Navíc diagnostika se nedá dělat v "polních podmínkách" (line maitenance), ale vyžaduje odeslání do fabriky ... což je i jeden z důvodu tak nízké bojeschopnosti / letuschopnosti F-22 a F-35 (jejich motory F-119 / 135 mají kompresory"BLISK").
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Alchymista » 11 zář 2020, 09:01

Aby bolo zrejmé: BLISK je "odborné" označenie pre disk a lopatky kompresoru alebo turbíny z jedného kusu - BLade and dISK

Skeptik - diky, o problematickej diagnostike som nevedel. Aj keď si o tom myslím svoje... Peniaze sú až v prvom rade. A demokracii západného typu ďaleko pred všetkým ostatným. A keď sa nechce, tak sa nedá.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Skeptik » 11 zář 2020, 10:41

Alchymista píše:
11 zář 2020, 09:01
Aby bolo zrejmé: BLISK je "odborné" označenie pre disk a lopatky kompresoru alebo turbíny z jedného kusu - BLade and dISK
Možná ještě doplnění ... nemusí to být z jednoho kusu vyrobené, ale i do jednoho kusu slisované / svařené.
Právě jako u těch F119 / F135.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Alchymista » 11 zář 2020, 10:44

A jeje... Zvarenec, nedajbože "zlisovanec"... to potom samozrejme dostatočne vysvetluje tú "problematickú diagnostiku" na praskliny...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Skeptik » 11 zář 2020, 10:51

No, ono jde i o to, jak diagnostikovat celej ten velkej bazmek.
S jednotlivou lopatkou je to mnohem jednodušší.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od kenavf » 11 zář 2020, 11:08

No ak porovnám že na každej lopatke štandardného kompresoru sa musia vyfrézovať tie zužujúce sa drážky pomocou ktorých je to zafixované na kotúči kompresora, ktorých zhotovenie asi nie sú zrovna lacné, plus k tomu že BLISK má výššiu účinnosť tak asi výhody môžu byť aj v ekonomickej stránke.
Predpokladám že jedna "klasická" lopatka kompresora sa tiež nedá vymeniť bez rozobratia motora.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Alchymista » 11 zář 2020, 11:12

Ultrazvukom? Len signálová analýza odrazov vyžaduje... a pri neurčitej pozícii zdroja a snímača... :jo: muselo by to byť asi zabudované do konštrukcie... A presne odladené. A penízky by netiekli...
Holt je to tak:
Američan vyrába zbrane na predaj. Rus vyrába zbrane na zabíjanie.
Oboje svoju úlohu plnia.
kenavf - samozrejme. A nielen bez demontáže motora, ale ani bez opätovného vyváženia rotoru a mnohých dalších "vecí súvisiacich". Výmena je vysoko odborná práca - údajne dokonca náročnejšia na kvalifikáciu ako prvotná montáž.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Skeptik » 11 zář 2020, 12:36

kenavf píše:
11 zář 2020, 11:08
No ak porovnám že na každej lopatke štandardného kompresoru sa musia vyfrézovať tie zužujúce sa drážky pomocou ktorých je to zafixované na kotúči kompresora, ktorých zhotovenie asi nie sú zrovna lacné, plus k tomu že BLISK má výššiu účinnosť tak asi výhody môžu byť aj v ekonomickej stránke.
To musíš u BLISK taky ... a nebo to fakt vyrobit z jednoho kusu, což je o řád náročnější.
Ale jinak to určitě je budoucnost.
Ostatně všechny nové a perspektivní turbofany s tím počítají ... ať jsou od P&W, R&R nebo z Permu (RD-14 family).
Je to jen otázka rozvoje (a zlevnění) technologie.

----------------------
Jinak je rozdíl rozebrat oběžné kolo fanu a zkontrolovat malou lopatku, než kontrolovat celé oběžné kolo o průměru 2 až 3 metry.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5231
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od nine_mike » 11 zář 2020, 12:42

Myslím, že to je práve pole pre tú technológiu aditívnej práškovej metalurgie, kedy sa na povrch nanesie vrstvička práškovej zliatiny a laserom sa spečie a na ňu sa nanesie ďalšia vrstvička atď. Napr. Rostech má cnc hybridnú mašinu ktorá takto pracuje (predstavili ju na Armáde-2020) aj Kalašnikov a niekde v RF už testujú malé prúdové motory pre drony vyrobené touto technológiou.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od kenavf » 11 zář 2020, 15:28

Keďže kompresor nie je tak teplotne namáhaný tak by tie opravy aditívnym spôsobom mohli byť reálne. (navariť a vybrúsiť :evil_smile: )
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od skflanker_ » 19 lis 2020, 20:21

Su-30MKM (Су-30МКМ) Malajzia, AKU-170E a R-77 + spomalené zábery
Video https://vk.com/video-123538639_456264738 dĺžka videa 1:21 min.
Zdroj https://vk.com/wall-123538639_1680253 z 19.11.2020

Julesak
Sponzor fóra
Příspěvky: 489
Registrován: 02 bře 2017, 18:26

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Julesak » 09 úno 2021, 21:19

Objavili sa fotky Su-30SMD s motorom izdelije 117S (rovnaký ako v Su-35).
Či má aj radar Irbis rovnako ako Su-35, zatiaľ nie je známe.

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Lookass » 22 dub 2021, 13:43

https://topwar.ru/182272-morskaja-aviac ... 30sm2.html

Letectvo ruského námořnictva bude doplněno nejnovějšími stíhačkami Su-30SM2

Ministr obrany Sergej Šojgu loni oznámil uzavření smlouvy na 21 stíhaček Su-30SM2. Stíhačka Su-30SM2 je maximálně sjednocena se Su-35. Obdržel motor AL-41F-1S a radar Irbis, vylepšenou avioniku, elektroniku a rozšířil svůj arzenál zbraní.

Zpočátku to bylo jen o avionice a zbraních, takto vylepšené letadlo dostalo index Su-30SM1. V budoucnu bylo rozhodnuto instalovat na stíhač motor AL-41F-1S a radar Irbis. Tato možnost, spolu s dříve provedenými změnami ve výzbroji a avionice, byla pojmenována Su-30SM2. Ministerstvo obrany plánuje modernizaci celé flotily Su-30SM na tuto úroveň.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Alchymista » 22 dub 2021, 19:12

K diskusii o diskoch BLISK - v prípade monobloku údajne existuje možnosť laserovým 3D obrábaním poškodené miesto odbrúsiť/odfrézovať/odpáliť a z nanopráškov naniesť nové vrstvy, ktoré sa správne napoja na monokryštalickú matricu zvyšku dielu, takže "opravný materiál" má rovnaké vlastnosti ako pôvodný a z hľadiska štruktúry materiálu poškodené miesto prakticky "zmizne".
Pokiaľ by to bola pravda, znamenalo by to pri opravách BLISK, ale aj iných monokryštalických dielov (napríklad lopatiek turbín a kompresorov) celkom nový kvalitatívny level.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od kenavf » 24 dub 2021, 01:51

Keď z monokryštálu odoberieš materiál a znova ho tam nanesieš(pri repase) tak to už snáď nie je monokryštál? Alebo je to inak?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 686
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od mzprx » 24 dub 2021, 02:31

Je to inak. Zalezi na tom ako tam ten novy material nanesies. To su take skor polovodicove technologie, tam sa zo zarodocneho monokrystalu taha novy, velky. A o tom je predosly prispevok.
Viac hláv - viac kapusty.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-30

Příspěvek od Alchymista » 24 dub 2021, 08:11

V podstate ano - vo videu to popisoval tak, že ten nový materiál sa potom ešte musí ofrezovať či inak opracovať do správneho tvaru a ten laserový 3D print "návarok" vyzeral... skoro ako normálny návarok. On tiež taký monokryštál rastie podľa vlastných pravidiel, nie podľa technického výkresu. A pokiaľ má vyplniť nejakú "poruchu", tak v inom smere môže narásť kľudne trikrát toľko - z hľadiska konštrukcie či výkresu "zbytočne".
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět