Stránka 25 z 45

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 03 zář 2019, 17:55
od puma
Je to 4 roky stará neoficiální infografika, takže z toho se nedá vycházet.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 03 zář 2019, 20:26
od Lookass
Zeptám se trochu hloupě ,ale jsem laik :D
Ta Izdelje30 má oproti dosavadním motorům být v čem tak rozdílná a v čem lepší ? Prý podobný vyvíjeli Američané ,ale na užití nedošlo .
A ještě jedna věc , jak se prosím jmenuje ten materiál ,kterým se pokrývá kabina stealth letadel ? Sůčko by to mělo mít také ,že ? Jinak by pak radar viděl přes sklo do kabiny a házelo by to odrazy třeba od pilota :D

A čupr video s Bogdanem z MAKSu ;)

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 03 zář 2019, 20:40
od skflanker_
Ad motor - viď príspevok:
Skeptik píše:
18 črc 2019, 19:38
Izdělije 30 je / má být principiálně nový motor s tzv. proměnným obtokovým poměrem...
Ad RAM povrch, viď príspevok:
Svarboj píše:
05 srp 2019, 15:29
... Jedná se tedy (možnost) o tenkou vrstvu nátěru, nástřiku polymerové vrstvy obsahující kovové částečky, které v kombinaci...
Ad kabína - do "skla" sa dávajú čiastočky zlata ktoré znižujú "vyžarovanie" kabíny a pilota

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 08 zář 2019, 20:29
od martanus
Katapultovací sedadlo. Rozhovor s konstruktérem.

https://tvzvezda.ru/news/opk/content/20 ... 6E8F.html


Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 12 zář 2019, 12:23
od Svarboj
Senzor 101KS-O (ta skleněná koule hned za kabinou a další je pod kabinou pilota). Do teď se to prezentovalo jako DIRCM, směrový laserový rušič proti IR raketám. V popisku je údajně napsáno, že se jedná zároveň i o IR přehledový detektor.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 12 zář 2019, 12:55
od puma
https://ocr.space/

ПОДСИСТЕМА ОПТИКО-ЭЛЕКТРОННАЯ
Система противодействия ракетам с инфракрасными головками
самонаведения - лазером подавления. Возможности системы
аналогичны 101КС-В + ослепление атакующих ракет. Модули
101kC-O расположены за кабиной пилота и снизу.

Protiraketový systém na potlačení infračervených samonaváděcích hlavic - potlačení laserem. Funkce systému
obdobné jako 101KS-V +
oslnění útočících raket. Moduly
101KS-O jsou umístěny za pilotní kabinou a pod ní.
Hmm, o tom jsem spekuloval už na palbě před X lety :) Že aby ten laserový paprsek šlo přesně směřovat na PLŘS a nemusel se o to starat radar, že by to mohlo fungovat jako klasické IRST, jen to bude mít jiný laser (místo toho, co tam je klasicky na měření vzdálenosti). Pak PLŘS bude při vysoké rychlosti a třením vzduchu dost zahřátá a šlo by ji dobře sledovat s IRST + svítit na ni upraveným laserovým dálkoměrem (s kterým jsou ty ruské IRST normálně spřažené). Pak to bude fungovat tak, že data z celokruhového radarového pokrytí okolí letounu dokáží podstatně rychleji detekovat (blížící se PLŘS než ty dva IRST senzory ve vyhledávacím režimu za kabinou a pod) a nasměrují na ně 101KS-O, co si následně tu PLŘS vyhledá a sleduje už samostatně a pálí po ní upraveným laserovým "dálkoměrem". Samozřejmě to bude umět pracovat i bez dat z radaru, jen to bude mít pomalejší reakce než ty tři IRST proskenují okolí letounu (nebo nějaký vymezený prostor přední polosféru + boky), ale zase to bude zcela pasivní až na ten laser (hodilo by se to třeba pro letoun v radioelektronickém klidu).

Což je dost zajímavé, jsou to další dva IRST, a s předním tam jsou tedy tři IRST. Defakto tím půjde sledovat/skenovat podstatně rychleji i celokruhově (kdy půjde rozdělit práci mezi tři IRST) okolí letounu v IR spektru a hledat tak i stealth letouny protivníka na velké vzdálenosti, dále nebrání nic využít ty IRST i pro PLŘS s IR a aktivním RL naváděním úplně mimo směr letu letounu, nebo pro PLŘS z jiného letounu.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 12 zář 2019, 17:30
od puma
Bude to asi hodně výkonný laser schopný poškodit i zrak člověka, když to tam má varování.
Obrázek

Ono třeba ve vzdušném boji se nabízí použít dost nepěknou taktiku, tím laserem svítit na pilota v kokpitu nepřátelského letounu (nebo prostě po letounu, mělo by to minimálně znefunkčnit jeho IR/elektrooptické senzory (+ odpalená PLŘS s IR naváděním by pravděpodobně nedoletěla na cíl), pokud je rovnou nespálit z blízké vzdálenosti), je možné, že by mu to tak poškodilo zrak, že by jej to vyřadilo? nebo jsou ty kokpity nějak stíněné a počítá se s nějakým útlumem laserového paprsku? Ještě k tomu ty HMD helmy tam mají nějaké čočky, co se stane s laserovým paprskem když do nich vletí? Nemůže mu to usmažit i ty průhledové displeje v HMD, bude to asi dost jemná elektronika ne?

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 12 zář 2019, 17:45
od Alchymista
značku majú povinne tuším už 5mW lasery, takže z toho by som neodvodzoval vôbec nič
Ale text hovorí "laser triedy IV" - a to znamená výkon nad 500mW, čo stačí na poškodenie zraku nezaostreným lúčom alebo impulzom kratším ako stotina (alebo tisícina?) sekundy

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 12 zář 2019, 17:46
od puma
No tak já jen, že jsem na žádném klasickém ruském IRST s laserovým dálkoměrem takové varování ještě neviděl. Je jasné, že to musí být podstatně výkonnější než laser pro měření vzdálenosti, zde by bylo ještě dobré, aby ten laser opisoval spirálu nebo házel nějaký vzor a dosáhlo se nějakého zaručeného rozptylu X metrů na cíl vzdálený několik km, aby se nemuselo tak přesně mířit na tu naváděcí hlavici PLŘS, což v těch rychlostech bude kumšt i tak.

Tady je až 500mW laserové ukazovátko s varováním "Prosíme Vás, nesviťte s ním nikomu do očí (ani z dálky)! Vysoce nebezpečné, hrozí trvalé poranění!!!"
https://www.chladnezbrane.eu/zelene-las ... ser-500mw/

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 12 zář 2019, 18:27
od Svarboj
Protiraketový systém na potlačení infračervených samonaváděcích hlavic - potlačení laserem. Funkce systému
obdobné jako 101KS-V + oslnění útočících raket.
Pokud to má obdobné funkce jako 101KS-V, tak to taky může znamenat, že tam nemusí být ani stejný IR fotodetektor (FPA).

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 12 zář 2019, 21:53
od puma
Kokpit Su-57E vystavený na MAKS 2019 a barevný širokoúhlý HUD
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Obrázek
Zas mají na tom HUDu "slunečník", to je takový problém s čitelností na slunku, u západních HUDů s tím problém není proč?
Ale ten dotykový LCD (i záložní) displej pod HUDem na který jde promítat kde co, tak to je dobrý nápad.

Původní stará verze
Obrázek

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 12 zář 2019, 23:59
od Alchymista
puma píše:
12 zář 2019, 21:53
Zas mají na tom HUDu "slunečník", to je takový problém s čitelností na slunku, u západních HUDů s tím problém není proč?
Uhly sklonu premietacieho skla a projekčného objektívu...
Je s tým spojený aj druhý efekt, a to posun zobrazenia pri posune hlavy/oka pozorovateľa - ten je potrebné nejak kompenzovať tak, aby zamierenie bol vždy správne. Alebo mať rozdielne normy na prípustné odchýlky.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 13 zář 2019, 08:15
od Skeptik
Neznám žádnou optickou zobrazovací metodu, která by nebyla ovlivněna Sluncem. Při přímém letu "do slunce" na HUD vidíš, no řekněme prd.

Dtto platí pro přímé sluneční odrazy ... ale je to jen relativně malý rozsah úhlů a navíc oslnění není úplné = "něco vidíš". Rozdílný přístup může být dán tím, že jedna strana to ignoruje jako nepodstatné, a druhá to tam dává "pro strýčka příhodu".

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 13 zář 2019, 08:24
od kenavf
Skeptik píše:
13 zář 2019, 08:15
Neznám žádnou optickou zobrazovací metodu, která by nebyla ovlivněna Sluncem. Při přímém letu "do slunce" na HUD vidíš, no řekněme prd.
..
Možno je to tým že pri lete priamo do Slnka "vidíš prd všeobecne". Po skúsenosti s autom ktoré má HUD, nevykazovalo to nejaké problémy so zobrazením za žiadnej situácie, okrem tej jazdy priamo do Slnka.
Ale môže byť situácia keď problém môže nastať a tak je možno použitá stanovisko, "možno to pomôže len niekedy, ale nikdy to neuškodí". Slnko je prevít.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 13 zář 2019, 08:27
od Skeptik
Není tak úplně pravda.
Zastíněnou palubní desku a přístroje na vidíš dobře.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 13 zář 2019, 08:46
od kenavf
Skeptik píše:
13 zář 2019, 08:27
Není tak úplně pravda.
Zastíněnou palubní desku a přístroje na vidíš dobře.
Ja hovorím o pohlade na HUD v aute, nie na pohľad na palubnú dosku. Na HUD auta sa na čelnom skle(v úrovni očí) zobrazuje rýchlosť auta a údaje z navigácie(šipky,metre,..).

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 13 zář 2019, 08:48
od puma
Tak to "stínítko" je primárně určené proti zabránění nežádoucích odrazů slunce na tom skle HUDu, když poletí "do slunka", tak mu nic nepomůže. Každopádně ale ta ikonografika použitá na tom modelu displejů a HUDu je ale celá divná (vůbec neodpovídá té ze simulátoru), vypadá to jak pro skoro slepce 5x zvětšené. Promítat na HUD siluetu letounu, co tam akorát zabírá cenné místo je taky informační blbost.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 13 zář 2019, 09:11
od k42
To může být kombinace mnoha faktorů, proč tam "slunečník" mají (na rozdíl od Amíků a dalších).
Možná nemají tak kvalitní antireflexní vrstvy a jas promítání/kvalitu promítací matnice, takže nedokáží odstínit boční světlo, aby měli vyhovující kontrast. Nebo mají vyšší požadavky na kontrast, odolnost zobrazení (třeba proti nasvícení kabiny laserem nebo září z výbuchů poblíž), ochranu displejů (možná ten "slunečník" je z nějakého odolného materiálu, který chrání komponentu před poškozením při zásahu kabiny) ...

Je nutné si uvědomit, že ruská konstrukční škola mnohdy už "nedrží stopu" západního vývoje (nesnaží se vše se skluzem napodobovat), ale mají vlastní vývoj, který může mít jinou koncepci a jiná kritéria návrhu.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 13 zář 2019, 12:32
od kozlus
Jestli tu vasi predchozi debatu spravne chapu, tak to letadlo ma cislo 057, je to kus pro lamaci zkousky a je to vybaveny cert vi cim a rozhodne to neni seriovy letadlo ani pro RF ani exportni verze.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 13 zář 2019, 12:48
od Svarboj
Kokpit Su-57E vystavený na MAKS 2019 a barevný širokoúhlý HUD viewtopic.php?p=109833#p109833
To stínítko, nic jiného než určité problémy s čitelností na slunci mě taky nenapadá.

A k tomu HUD Su-57E...
Vytvořit tu symboliku musel dostal za domácí úkol nějaký videoherní maniak. :lol: Tohle myslí opravdu vážně?
Poloha letounu na displeji je plná silueta sůčka, takže překrývá dost výhledu.
Vlevo a vpravo symbolika rychlosti a výšky s růžovým rámečkem pro vyznačení přesné hodnoty - nelze vyčíst! Stejně tak nahoře ukazatel kurzu.
Symboly jsou velice tlusté a tak i s minimem informací dokáží zaplácat dost z plochy displeje.
Symbolika využívá jen malou část plochy displeje.
Třešnička na pomyslném dortu je práce PR týmu s tou obrazovkou před indikátorem zobrazující poklidnou norskou vesničku ve fjordu - přes HUD Su-57E to vypadá jako nálet.