F-35 Lightning II

Odpovědět
k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od k42 » 27 led 2022, 21:50

S nečím takovým létat je skutečně neokázalé každodenní hrdinství.

Se software je problém v tom, že přes mnohé návrhové postupy - jako jsou "integrované testy" apod. - je prokázání bezchybnosti a plné funkčnosti software prakticky nemožné. Lze to jen testovat, ale nikdo nemůže zaručit, že testy neopominou nějaké podmínky a okolnosti. Je na to celá matematická teorie, která se touto nemožností zabývá. Problém je také v tom, že počet a komplexnost funkcí neustále roste ("nemohlo by to umět ještě tohle a tamto?"), zatímco staré chyby přežívají. Klasická (nejpravdivější) věta o software je: "Co je na nové verzi software nového? Především nové chyby." Takže naděje, že se s novou verzí F-35 sofware Block 4 nebo dalšími, něco prudce zlepší, je pochybná.

Univerzálnost a vybavenost F-35 - které umí "úplně fšecko" - mi připomněla kdysi prohlídku Su-22: v kabině bylo naprosto šílené množství přístrojů, namontovaných prostě kamkoliv, naprosto neergonomicky, protože na nějakou ergonomii už nebylo místo. Má to umět tohle? Plus 15 přístrojů. Má to umět i tamto - no takže dalších 10... Říkalo se, že tam dali všechny letecké přístroje, které se v Sojůzu vyráběly, některé i vícekrát.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2708
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od riho » 28 led 2022, 08:56

Tak mi to pripomenulo, ako vykúpali prototyp F-14. Tam im na odhalenie problému stačil jeden pokus. Tu už majú dva, či tri a furt nevedia čo s tým.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16228
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od petrp » 28 led 2022, 09:13

Třeba nehledají chyby, ale zkouší novou funkci... :D
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6447
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Polite » 28 led 2022, 14:02

V odkaze video pokusu o pristatie obojzivelnika f35
https://rusvesna.su/news/1643366772
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od skflanker_ » 30 led 2022, 15:15

Stav náteru lietadiel F-35C letky VFA-147 “Argonauts" na LL USS Carl Vinson (CVN-70) po 5 mesiacoch na mori (foto z Filipínskeho mora):
20220130.jpg
Zdroj https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... ths-at-sea z 29.01.2022
Klon https://vk.com/wall-104764077_281880 z 30.01.2022
Podľa The Drive nejde o nič vážne, RAM náter obsahuje prvky kovov ktoré zoxidujú, hnedé škvrny nemusia mať vplyv na samotný drak lietadla a oxidačný efekt na povrchu nemusí výrazne ovplyvniť jeho stealth kvality. A jednoducho z praxe s B2/F-22 sa za peniaze jednoducho premaľujú (daňový poplatník je rád).
So, while there’s no doubt the F-35Cs are looking a little rough after around six months at sea, the cause of the brown stains may not have an impact on the airframe itself and the oxidization effect on the skin of the jets might not even significantly affect its stealth qualities. It's worth noting that past stealthy aircraft like the B-2 and F-22 have their low observable treatments degrade over time, then once they hit a certain threshold or operational concerns demand it, repairs are done to bring them back up to an optimal state. Exposure to the elements, like high humidity and heat, could accelerate that degradation.
+ viac zdôvodnení prečo to nie je problém pre daňového poplatníka

monterrey
Sponzor fóra
Příspěvky: 2846
Registrován: 07 úno 2017, 15:47

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od monterrey » 30 led 2022, 17:59

Dá se úspěšně předpokládat, že tato letadýlka Káně hnijí i z druhé strany plechu... ostatně třeba na Floridě se dají vidět špičkové značky automobilů s karoseriemi plnýma děr a dírek - mořský vzduch je obzvláště léčivý ...

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od vojvoda » 30 led 2022, 18:24

Drive je propagandistická sračka, takže "nemusia" prekladám ako "zapríčiňujú"
срочно расстрелять

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od kenavf » 30 led 2022, 18:24

:sipka: Toma kedysi na Floride naozaj prekvapilo že niektoré autá boli tak zvláštne hrdzavé, v určitých miestach prehrdzavené skrz plech že tam bola aj diera s priemerom viac ako dva centimetre. V Grécku som napríklad tak prehrdzavené autá nevidel.
Možno to bolo tým že ako sa majitelia Grécko/USA o to auto starali keď zistili počiatočné stopy hrdze? Američan mal v paži a chodil tak maximálne do myčky ale grék to ošetril?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 30 led 2022, 18:59

monterrey píše:
30 led 2022, 17:59
Dá se úspěšně předpokládat, že tato letadýlka Káně hnijí i z druhé strany plechu... ostatně třeba na Floridě se dají vidět špičkové značky automobilů s karoseriemi plnýma děr a dírek - mořský vzduch je obzvláště léčivý ...
To nemusí.
USA má dlouholetou zkušenost s antikorozní ochranou námořních letadel, takže drak bude ošetřen. Námořní letadla jsou něco jiného než levná auta pro univerzální podmínky.

RAM nátěr je něco jiné. Aby fungoval, ta jo nelze pokrýt antikorozním nástřikem.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 14391
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od martanus » 06 úno 2022, 14:19

Pád F-35С z paluby letadlové lodi "Carl Vinson"

Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 14391
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od martanus » 09 úno 2022, 10:15

:sipka: S F-35 havarovala první pilotka tohoto letounu na světě
První pilotka stíhačky F-35 na světě havarovala s letadlem při svém prvním letu... Ano, toto je totéž letadlo , o kterém stále proudí informace.
https://politikus.ru/events/140186-f-3 ... oleta.html
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od k42 » 09 úno 2022, 12:32

Kapitánem letadlovky byla taky ženská? Jinak nechápu, proč v takovém počasí pouštěli do vzduchu tuhle nezkušenou ...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od kenavf » 09 úno 2022, 12:42

Ešte počkajme na potvrdenie či to bola ženská. Aby to nebol genderový klamavý úskok bokom(nebude sa riešiť havária ale bude sa riešiť protigenderové hnutie) ako pri tej lodivodke z Suezskom prieplave.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Alchymista » 19 kvě 2022, 16:50

https://ekonomickydenik.cz/jake-jsou-pr ... ojmenoval/
Jaké jsou problémy amerických stíhaček F-35? Úřad je konkrétně pojmenoval
Ekonomický deník včera přinesl informace o slyšení v americké Sněmovně reprezentantů ohledně problémů se stíhačkami F-35. O jejich nákupu uvažuje jako možném artiklu i Česká republika, až vyprší smlouva o pronájmu švédských gripenů – JAS-39 Gripen. Smlouva expiruje v roce 2027 s možností prodloužení na další dva roky, ve hře je i nákup těchto strojů. Vedení ministerstva obrany se ale už poohlíží i jinde, a to právě v USA. Problémy s F-35 rozebírá obsáhlá sedmatřicetistránková analýza Úřadu pro vládní odpovědnost (Government Accountability Office – GAO). Poukazuje na problémy s poruchovými motory.

Proč Úřad pro vládní odpovědnost vytvořil tuto studii? Americké ministerstvo obrany plánuje pořídit téměř 2 500 letounů F-35 s odhadovanou hodnotou 1,3 trilionu dolarů. Jenže se v poslední době objevily problémy s motory těchto supersoniků.

„Letouny F-35 tvoří stále větší část leteckého parku ministerstva obrany. Ministerstvo obrany má v současné době 450 letounů F-35 a plánuje pořídit celkem asi 2 500 letounů,“ stojí v začátku zprávy GAO.

Ve zprávě se uvádí, že letouny F-35 stále nedosahují předepsané míry způsobilosti pro plnění úkolů, trvale nesplňují cíle v oblasti spolehlivosti a náklady na jejich údržbu se zdvojnásobily.

„Letouny F-35 nadále nesplňují své cíle v oblasti míry schopnosti plnit úkoly – měřítko připravenosti letadlového parku – ani v oblasti spolehlivosti a udržovatelnosti. Například míra plné schopnosti plnit úkoly ministerstva obrany – procento doby, během níž může letoun plnit všechny své úkoly – pro letoun F-35B byla ve fiskálním roce 2021 o 41 procentních bodů nižší než cílová hodnota. Hlavní příčinou toho, že letoun F-35 není schopen plnit úkoly, byly problémy s motory,“ stojí v analýze.
Problém s více než 6 procenty uzemněných letadel

Jde o motory Pratt & Whitney F135, které pohání všechny tři verze letounu.

Ministerstvo obrany proto začalo realizovat víceleté plány, které mají vést ke zlepšení některých výsledků v oblasti motorů. Cílem strategie údržby motorů je, aby kvůli problémům s nimi nebyly problémy s více než 6 procenty letounů F-35, což se podle zprávy děje od dubna 2021.

„Vojenské útvary si přejí podobné výsledky jako u jiných stíhacích letounů, u nichž se od roku 2016 obecně vyskytuje méně než 1 procento letounů neschopných provozu kvůli problémům s motory. Dokud nebude strategie vyhodnocena a aktualizována, mohou být služby při plnění svých úkolů omezeny. Předchozí a probíhající práce GAO ukazují, že ministerstvo obrany čelí mnoha nejistotám i při rozhodování o budoucnosti údržby letounů F-35,“ lze se dále dočíst v analýze.

V lednu 2022 na základě hodnocení ředitel oddělení provozních zkoušek a vyhodnocování oznámil, že „údaje o údržbě shromážděné do června 2021 z amerického letadlového parku všech tří variant ukazují, že letouny F-35A a F-35B a letoun F-35C nesplňují, a podle předpokladů nebudou splňovat, celý soubor spolehlivosti a udržovatelnosti v dokumentu o provozních požadavcích (ORD) pro vyspělé letouny“.

„Ukazatele spolehlivosti a udržovatelnosti se za poslední rok snížily. V březnu 2021 jsme uvedli, že od června 2020 program splňoval nebo téměř splnil 17 z 24 cílů spolehlivosti a udržovatelnosti. V dubnu 2022 jsme však zjistili, že program splňuje nebo se blíží splnění k prosinci 2021 splnil 11 z 24 cílů a výkonnost klesla v šesti ukazatelích,“ konstatuje analýza Úřadu pro vládní odpovědnost.

Agentura také zjistila, že strategie ministerstva obrany pro udržování letounů F-35 neodpovídá potřebám vojenských útvarů. Proto, že se tato strategie významně liší od strategie udržování ostatních stíhacích letounů v rámci americké armády.

„Například strategie ministerstva obrany v oblasti údržby motorů letounu F-35 se liší od strategií vyvinutých pro ostatní stíhací letouny. Konkrétně pro motory letounů F-16 Fighting Falcon letectva a F-22 Raptor a F/A-18E/F Super Hornet námořnictva. Při vývoji strategie pro F-35 se ministerstvo obrany zaměřilo na vyvážení strategie údržby motoru pro výkonnost letounu a motoru s cenovou dostupností letounu F-35 (s motory společnosti Pratt & Whitney – pozn. red.). Existují tři klíčové oblasti, ve kterých se strategie údržby letadel liší: cílem ministerstva obrany je mít maximálně 6 procent letounů F-35 s neprovozuschopnými motory. To znamená, že ministerstvo obrany se rozhodlo, že je přijatelné, aby až 6 procent letounů F-35 v jednom okamžiku čekalo na opravu nebo na údržbu související s motorem. Naproti tomu letectvo a námořnictvo nám sdělilo, že počítá se zásobou náhradních motorů pro jiné programy, aby zajistili, že tato letadla budou mít k dispozici všechny motory pro splnění potřeb mise. Vedou také rozpis počtů motorů, které musí být připraveny k použití v rámci tohoto inventáře. Tento přístup k údržbě, v kombinaci s dalšími přístupy k údržbě podrobněji popsanými níže, vedl k nižšímu počtu procento neprovozuschopných motorů – obecně 1 procentu nebo méně,“ stojí dále v analýze.
Málo motorů

Kde mohl nastat problém? Motor F-35 je podle úřadu modulární, což znamená, že určité moduly motoru lze vyjmout a vyměnit za jiné, aniž by bylo nutné vyměnit celý motor.

„Představitelé programu nám řekli, že tato strategie vedla k tomu, že F-35 potřebuje méně náhradních motorů než u jiných programů. Od poloviny roku 2020 však program F-35 nebyl schopen opravovat pohonné moduly dostatečně rychle, aby uspokojil poptávku. Strategie údržby pro motory F-35
neodpovídá potřebám vojenských útvarů, což vede k rostoucímu nedostatku výkonových modulů. To vedlo k tomu, že více než 9 procent letounů F-35 bylo v únoru 2022 neprovozuschopných,“ uvádí se dále ve zprávě.

Program F-35 se potýká se značnou finanční náročností, neboť americká vláda řeší pořizování dalších letounů a určuje budoucnost jejich údržby.

„V roce 2021 jsme uvedli, že od roku 2012 se odhadovaná životnost letounu F-35 náklady na udržování letounu postupně vzrostly z 1,11 trilionu dolarů na 1,27 trilionu dolarů, a to i přesto, že ministerstvo obrany vyvinulo úsilí o snížení nákladů. V té době se podle naší zprávy složky potýkaly se značným a rostoucím rozdílem mezi odhadovanými náklady na údržbu a omezením cenové dostupnosti. Tj. náklady na jedno (letadlo) za rok, které si služby mohou dovolit, a to v celkové výši jen v roce 2036 přibližně 6 bilionů USD. Složky předpokládají, že budou čelit problémům s desítkami bilionů dolarů nákladů na údržbu, které si během životního cyklu programu nemohou dovolit. Uváděli jsme, že v rámci ministerstva obrany existují rozdílné názory na nejlepší postup, jak dosáhnout cíle, protože program nemá strategické řešení, které by umožnilo dosáhnout lepších výsledků v oblasti cenové dostupnosti… …V naší zprávě z července 2021 jsme navrhli, aby Kongres zvážil a požadoval, aby ministerstvo obrany každoročně podávalo zprávy o pokroku v dosahování cílů cenové dostupnosti, a aby byla budoucí rozhodnutí o nákupech letounů F-35 podmíněny pokrokem ministerstva obrany při dosahování udržitelnosti letounů F-35 a cenové dostupnosti,“ lze se dočíst ke konci analýzy.

Kompletní text amerického Úřadu pro vládní odpovědnost je dostupný ZDE.

České ministerstvo obrany bude muset být při obnově českého stíhacího letectva velmi obezřetné. Klíčové budou dva parametry: jak moc budou nové stíhací stroje drahé a jak dlouho na jejich dodání bude armáda čekat. Dalším důležitým klíčem pro uzavření kontraktu bude riziko poruchovosti, které nyní řeší v USA. Problémy s motory mohou způsobit uzemnění strojů, což může představovat velký problém.

Před podobným těžkým rozhodnutím stále před nedávnem Maďarsko. A zvolilo evropské řešení.

Země se rozhodla modernizovat svých 14 víceúčelových taktických letadel Gripen C/D na standard MS20 Block 2. Modernizace umožní zavést nové moderní zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země.

Budapešť navíc uvažuje o nákupu druhé bojové letky Gripenů. V úvahu připadají nejnovější verze Gripen E/F.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od skflanker_ » 12 čer 2022, 15:40

Prvý F-35 "Agresor"
USAF reaktivovalo 65. letku agresorov (65th Aggressor Squadron) a predstavilo prvé stíhacie lietadlo 5. generácie Lockheed Martin F-35A v úlohe ako "agresor", t. j. lietadlo "skutočného nepriateľa", ktoré má slúžiť na výcvik pilotov USAF. Predtým letka používala lietadlá F-15C. Zaujímavosťou je, že kamufláž "agresora" F-35A sa nepodobá na kamufláž ruských lietadiel, ale na čínske vzdušné sily. Oznámenie o novom Agresore sa takmer zhoduje s tým, že USAF odmietlo služby súkromnej spoločnosti Draken International v oblasti simulácie nepriateľa pri výcviku vzdušného boja, pretože je potrebné cvičiť pilotov proti modernejším "agresorom". Program Agresorov bol spustený v 70. rokoch minulého storočia s cieľom poskytnúť pilotom možnosť výcviku na boj proti možným protivníkom - predovšetkým sovietskemu letectvu. Lietadlá letky mali vždy kamufláž, ktorá bola podobná kamuflážam "protivníkov".
20220610.jpg
+2 foto:
20220610a.jpg
20220610b.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-173678697_268796 + https://t.me/wingsofwar/13010 z 10.06.2022 + viac a lepšie foto

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od k42 » 12 čer 2022, 15:56

Na tom něco je, protože pokud budou Amíci vůbec s někým letecky válčit, bude to pravděpodobně s Amíky nebo s bývalými letectvy evropských států NATO. S kýmkoliv jiným - Ruskem, Čínou - by totiž okamžitě prohráli. Celkově je z hlediska letecké války nejpravděpodobnější taková menší "domácí zabijačka".
:lol:

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 14391
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od martanus » 26 čer 2022, 15:49

Izraelské stíhačky F-35I dvakrát minuly při ukázkovém bombardování před zraky premiéra a ministra obrany

https://t.me/infantmilitario/78491
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 3948
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od El Diablo » 01 srp 2022, 23:09

Americké letectvo uzemnilo většinu svých F-35, omezeny jsou i lety eurofighterů
Včera 11:57
Alex Švamberk, Novinky
Většina nejmodernějších bojových letadel páté generace Lockheed F-35A Lightning II, které provozuje americké letectvo USAF, je na území Spojených států uzemněna. Důvodem mají být obavy z vadných vystřelovacích sedadel od britské firmy Martin Baker Mk 16, uvedl web Defense On. Kvůli těmto problémům byl silně omezen i provoz Eurofighterů Typhoon, které využívají stejná vystřelovací sedadla.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... d=40404478
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Alchymista » 02 srp 2022, 21:29

https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv
F-35 nesmí do vzduchu kvůli novým závadám. Po motorech jsou to i sedačky
První komerčně nabízený bojový letoun 5. generace, americký F-35, postihla další řada technických potíží, která ve Spojených státech a Velké Británii vedla dokonce až k jejich nucenému uzemnění. Problémy jsou tentokrát nejen s obligátními motory, ale také s vystřelovacími sedačkami, které mají pilotům zachraňovat životy.
Letoun F-35 je terčem silné kritiky už od svého uvedení, nutno přiznat, že ve vysoce konkurenčním prostředí amerického leteckého průmyslu je to často hlavně konkurenční boj se společností Boeing, která postupně pohltila většinu amerického vojenského letectví, ale při historicky největším tendru (právě na F-35, výrobcem F-35 je Lockheed Martin) utrpěla zdrcující porážku.

Na druhou stranu je však také fakt, že F-35 zatím není zcela dozrálá konstrukce, na což naposledy upozornila americká obdoba našeho Nejvyššího kontrolního úřadu, tzv. Government Accountability Office, který se nekonečným potížím F-35 věnuje dlouhodobě.

V další zdrcující zprávě znovu zdůraznil zejména na problémy s proudovým motorem F135 od společnosti Pratt&Whitney. V únoru nebylo 36 ze 450 letounů F-35 – tedy asi 8 % – schopno letu, protože neměly funkční motor. Zároveň však úřad informoval o řadě navazujících problémů s náhradními díly, pracovní silou, údržbářskými sklady a neshodách mezi společností vyrábějící motory a armádou ohledně požadavků na náhradní díly. Tento problém by údajně mohl znamenat větší výpadky v dodávkách v příštím desetiletí a velké dodatečné náklady.

Nekonečné problémy s motory
Podle nejnovějších údajů, které shromáždil GAO, je i při dříve zaznamenaném celkovém zlepšení výkonnosti u letounů F-35 devětkrát vyšší pravděpodobnost, že nebudou schopny letu kvůli chybějícímu motoru. Je to další pokračování nekonečné ságy, kterou přelomový, výkonný, ale také mimořádně poruchový motor F135 svým uživatelům způsobuje.

Cílem amerického ministerstva obrany přitom je, aby problémy s motorem „uzemnily“ nejvýše 6 % letounů F-35. „Nárůst počtu letounů, které jsou kvůli motoru označeny jako neschopné mise, je způsoben především nedostatkem náhradních dílů,“ uvádějí kontroloři. A problém s dodávkami se podle GAO dokonce zhoršuje.

Jen ve Spojených státech podíl motorů F-35 neschopných mise z důvodu dodávek se mezi červnem 2020 a dubnem 2021 zvýšil a nedosahuje cíle ani 4 %. Ve skutečnosti byl od února 2022 nedostatek náhradních dílů hlavní příčinou označení letounů za „neschopných mise“. Oprava motorů, nebo jejich částí, přitom trvala podstatně déle, než bylo plánováno.

Programová kancelář F-35, vládní organizace, která zaštiťuje veškerou státní komunikaci s výrobci jednotlivých komponent F-35, přitom upozornila, že budou třeba dodatečné finanční prostředky, aby se v příštích několika letech zabránilo nárůstu podílu motorů neschopných plnění úkolů na 20 %, což je více než dvojnásobek průměrné míry 8 % v roce 2021. Podle představitelů kanceláře by taková míra „vážně omezila provoz a výcvik F-35 prováděný vojenskými útvary“.

Věc došla až tak daleko, že americké ministerstvo obrany a společnost Pratt&Whitney pracují na prodloužení doby, po kterou je motor schopen zůstat v letadle rozšířením technických limitů pro některé díly tak, aby nemusely být tak často vyměňovány. Například na základě rozsáhlých testů byla přijala opatření k rozšíření současných limitů pro vysokotlaké lopatky turbíny. Nyní servisní tým F-35 kontroluje lopatky každých 50 letových hodin a rozhoduje o tom, zda je třeba lopatku vyměnit, na základě technických měření, jako jsou hranice ztráty povlaku, propálení a praskání.

Motor F135 je jednou z největších předností, ale také jedním z největších zdrojů problémů letounu F-35. S tahem na forsáži téměř 200 kilonewtonů je to nejsilnější motor, který byl kdy nainstalován do stíhacího letounu.

Pozitivním zjištěním je, že pokud jde o tzv. provozní poruchovost motorů, což je ukazatel měřící průměrný počet letových hodin mezi poruchami, které mají za následek ztrátu schopnosti plnit základní funkci pro údernou misi, jako je přerušení letu nebo vznik nouzových situací za letu, všechny tři varianty F-35 „vysoce překračují své cíle pro tento ukazatel“. Problém F135 tedy není provozní, ale servisní. V chodu je motor spolehlivý, ale pokud už se dostane do servisu, dlouhodobé problémy s náhradními díly letouny zbytečně uzemňují.

Modernizace motorů nebo jejich výměna za nový typ?
Převážná většina prostředků vyčleněných na program F-35 není určena na nákup stíhaček, ale na jejich udržování v provozu. Z celkových předpokládaných nákladů na program F-35 ve výši 1,7 bilionu dolarů v příštích šesti desetiletích bude 1,3 bilionu dolarů, tj. 76 %, vynaloženo na údržbu, uvedl GAO.

Přitom náklady na udržování pouze motorů F-35 se od fiskálního roku 2016 do fiskálního roku 2020 zvýšily téměř čtyřnásobně, a to ze 79 milionů dolarů na 315 milionů dolarů. V poměru k celkovým nákladům na provoz a podporu se náklady na údržbu motorů zvýšily ze 7 % celkových nákladů ve fiskálním roce 2016 na 11 % celkových nákladů ve fiskálním roce 2020.

Podle představitelů programové kanceláře bude program F-35 potřebovat modernizovat současný motor, aby „poskytl dodatečné schopnosti řízení výkonu a tepla, které jsou nezbytné pro podporu modernizace letounu F-35“. Za tímto účelem zvažuje ministerstvo obrany podle představitelů Společné programové kanceláře dvě možnosti. První z nich je modernizace současného motoru rozšířením možností motorového balíčku, který vyrábí společnost Pratt&Whitney. Druhou možností je vyvinout nový motor v rámci programu Adaptive Engine Transition Program (AETP), o jehož dodávku by se zájemci ucházeli.

Společnost Pratt&Whitney sice vyvinula variantu, která by zvýšila výkon motorů pro F-35A a F-35C, letectvo však mezitím sponzoruje program AETP, jehož výsledkem by byl zcela nový motor pro americkou flotilu letounů F-35A a F-35C.

Jak uvádí společnost General Electric, která spolu se současným výrobcem motoru pro F-35 nabízí nový typ motoru pro letoun 5. generace, současná pohonná jednotka je dvouproudová s pevným cyklem a s turbodmychadlem. Nový motor XA100 má adaptivní cyklus oproti dnešnímu pevnému cyklu, má třetí proud oproti dnešním dvěma proudům a má pokročilé komponenty a výrobní techniky oproti dnešním tradičnějším materiálům. Z hlediska výkonu bylo cílem USAF získat o 25 % vyšší palivovou účinnost, o 10 % vyšší tah a výrazně větší kapacitu tepelného managementu z motorů AETP GE a P&W.

F-35 změna přinese významné provozní výhody. To zahrnuje 30% zvýšení dosahu, aby se dostal dále do sporného vzdušného prostoru, 20–40% vyšší zrychlení pro větší bojovou efektivitu a schopnost přežití a zdvojnásobení nosnosti pro umístění systémů nové generace, které bude F-35 začleňovat. nadcházející desetiletí. Dále jsou tu účinky druhého řádu, výrazně zlepšený dolet znamená větší flexibilitu pro flotily tankerů a letadlové lodě, což může zásadně změnit způsob plánování misí.

Důležité pro země jako Česká republika je, že nekončící problémy s motory Pratt&Whitney F135 mohou mít negativní vliv i na případné dodávky tohoto letounu do východní Evropy kvůli zdržením s celým programem a možná i změnou celkové koncepce motorů.

Potíže s vystřelovacími sedačkami
Když japonské letectvo ztratilo v roce 2019 svou první F-35 i s pilotem, dlouho se spekulovalo, co se mohlo stát, že se pilot nevystřelil z letounu. Ať už probíhal tento konkrétní příběh jakkoli, jisté je, že se bude znovu přešetřovat. Při běžných kontrolách se totiž přišlo na to, že náplně odpalovacích zařízení, která na povel pilota zajišťují vystřelení pilotova sedadla ze stíhačky, jsou nefunkční. Z tohoto důvodu byly celé britské a americké flotily uzemněny a v současné době zdaleka nejpočetnější F-35A nemohou v těchto zemích do vzduchu.

F-35 je nejlepší bojový letoun současnosti, minimálně z těch, které lze koupit na trhu. Z českého pohledu však bude nutné sledovat anabázi výrobce se supervýkonným motorem a plány na jeho případnou náhradu.

Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 3948
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od El Diablo » 12 lis 2022, 11:14

V továrně na superstíhačky F-35. Vládce nebes tady skládají z 22 tisíc dílů
12. listopadu 2022 8:00
Fort Worth (od zpravodaje iDNES.cz) - Ten pohled je impozantní a vyrazí dech. Přes jeden a půl kilometru dlouhá tovární hala na okraji texaského Fort Worth ve svých útrobách naráz ukrývá na 200 nejmodernějších superstíhaček F-35 v různých fázích rozpracovanosti. Jako pestrobarevné stavebnice a každá z nich má ke složení 22 tisíc dílků.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/nato/lockhe ... r_nato_inc
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Odpovědět