Alternativní pohony vozidel

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Skeptik » 13 pro 2019, 17:01

mzprx píše:
13 pro 2019, 15:48
Započitane to tam asi maju, len ten vplyv je marginalny. Hmotnostny podiel litia v liIon akumulatore je priblizne 2 az 3%.
Ta citace
Podľa vyjadrení IVL za tým stojí nielen nová metodika výpočtu (nezapočítava sa do nej recyklácia starého akumulátora) ...
je přímo z toho článku. Proč by zpracovatel "analýzy" lhal ???
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 684
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od mzprx » 13 pro 2019, 17:47

kenavf píše:
13 pro 2019, 16:43
mzprx píše:
13 pro 2019, 15:48
..
Započitane to tam asi maju, len ten vplyv je marginalny. Hmotnostny podiel litia v liIon akumulatore je priblizne 2 az 3%.
..
Asi myslel to že:
V Tesle je cca 63kg litia.
Obsah Li2O v rudách je cca 1-2%
Koľko rudy musíš vydolovať, spracovať a previesť aby si získal čisté litium? Koľko sa pri tom vyprodukuje CO2?
https://zachranar.cz/2018/01/tezba-lith ... osti-v-cr/
Necital si pozorne. Musis precitat aj kusok diskusie, tam je to vysvetlene.
Je tam 63kg Litium karbonatu, nie litia.
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Aaron Goldstein » 13 pro 2019, 18:18

Což je pořád 12kg čistého lithia v jednom autě (pokud jsem ještě nezapomněl chemické výpočty...)....
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 684
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od mzprx » 14 pro 2019, 00:54

Ano. Tych necelych 12kg je 2.58% hmotnosti baterie a 0,5% hmotnosti auta. Co pri cene litia asi 12 000 EUR za tonu cini asi 144 EUR (3 600 Kc). Co je relativne k cene auta smiesna ciastka. Cize tvrdenia, ze cena baterii je vyznamne zavisla od ceny litia je nepravdive tvrdenie. Uvedene udaje platia pre bateriu Tesla 70kWh. Zvysok je zlozeny z beznych kovov (ocel, hlinik, med) a plastov, ktore su v kazdom aute.
Samozrejme v cene Litia su uz zapocitane ceny vsetkych energii, ktore sa spotrebovali pri jeho tazbe a vyrobe, ako aj naklady na dopravu, pracovnu silu a zisk. Cena ocele je priblizne 120 EUR na tonu.
Treba vziat do uvahy, ze teplota topenia Litia je priblizne 180°C oproti zelezu, kde to je 1 537°C. Skupenske teplo potrebne na tavenie je u zeleza 4,6 krat vyssie nez u litia. Cize kazda z tepelnych uprav suroveho zeleza (vyroba ocele, zihanie, popustanie) je 4,6 krát energeticky narocnejsia, nez u Litia. Samozrejme Litium sa spracuva chemicky a tie energeticke naklady su uz ciastocne rozpustene v cene zeleza. Cena Litia teda skor zodpoveda jeho "vzacnosti" nez energetickym narokom na jeho vyrobu.

https://www.pcrevue.sk/a/Ceny-litia-kle ... om-baterii
https://www.thesteel.com/sk/vyvoj-cien
Naposledy upravil(a) mzprx dne 14 pro 2019, 01:15, celkem upraveno 1 x.
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Aaron Goldstein » 14 pro 2019, 01:05

Obávám se, že teď silně zavádíš... Jednak je uhličitan lithný jedním z kroků výroby čistého lithia a jeho výroba tvoří 90% ceny výroby čistého lithia... Takže nelze počítat cenu 12 kg (mimochodem to adjektivum "necelých" je také zavádějící protože jde o 11,968 kg a tedy do "celých" chybí 2 gramy), ale je třeba počítat celých 63 kg uhličitanu lithného...

A druhak je potřeba započítat další náklady (a uhlíkovou stopu) za které se udělá z 63 kg uhličitanu lithného akumulátory a to také nebude zanedbatelná suma...
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 684
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od mzprx » 14 pro 2019, 01:23

Cena Litia je naozaj, podla zdrojov, 12 000 EUR na tonu. Cize ak by sa vychadzalo z cisteho, kovoveho litia a z neho by sa vyrabal uhlicitan, tak vstupna cena by bola 144EUR na pomerne velku bateriu.
Ak je to tak, ze uhlicitan Litia je predstupen vyroby kovoveho Litia, tak usetris jeden krok vyroby a tym aj energeticku narocnost. Cize tym padom je lacnejsi nez kovove litium, ktore sa vyraba z neho.

https://www.fastmarkets.com/article/382 ... co3-ex-wor

V polovici roku 2018 bola cena Li2CO3 priblizne 100 000 Cinskych YUANOV na tonu, co je 12800EUR/tona.
Naposledy upravil(a) mzprx dne 14 pro 2019, 02:09, celkem upraveno 3 x.
Viac hláv - viac kapusty.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od kenavf » 14 pro 2019, 01:33

mzprx píše:
14 pro 2019, 00:54
.. Cize tvrdenia, ze cena baterii je vyznamne zavisla od ceny litia je nepravdive tvrdenie. ..
Či sa často používa argument že "cena batérií je závislá od ceny litia", to si ani veľmi nevybavujem či som to počul. Ale rozhodne frekventovanejší a používaný argument je že "z ceny elektromobilu tvorí podstatnú časť cena baterií".
A to je neoddiskutovateľný fakt a zatiaľ sa nejako výrazne neznižuje.
Zaujímavé ako tu zisťujeme, že lítium je relatívne lacné ale napríklad dobrý(značkový?) akumulátor 18650 ktorý váži zhruba 45g=0,045kg stojí cca 15€...to je cca 333€/kg akumulátora ..je to málo alebo veľa?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 684
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od mzprx » 14 pro 2019, 01:44

Cena baterii teda v prvom rade zahrnuje zisk celeho retazca priekupnikov, zisk vyrobcu, naklady na vyrobu a cenu materiálu. Pricom z uvedeneho vyplyva, ze cena materialu (a v nej zahrnutá energetická nárocnost a produkcia CO2) je len malym zlomkom z ceny vysledneho produktu. Cize tvrdenia, ze cena elektromobilov je vyssia, nez aut so spalovacim motorom je len klamstvom vyrobcov, ktori si na nich realizuju rozpravkove zisky a nam tvrdia, ze prerabaju.

https://www.statista.com/statistics/883 ... ack-costs/
Naposledy upravil(a) mzprx dne 14 pro 2019, 01:49, celkem upraveno 1 x.
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Aaron Goldstein » 14 pro 2019, 01:46

Jenže už nejde o 11,97 kg čistého lithia (jehož separace je z uhličitanu lithného technologicky i finančně nenáročná), ale o cenu na získání 63 kg uhličitanu lithného, jehož současná (respektive k 12.12.) cena je (jak jsem našel) 9,25 $ za kilogram... Tedy 63x9,25 =582,75 $ za lithium (respektive uhličitan lithný) v baterce jednoho auta...

A k tomu náklady na výrobu baterie samotné... logistika... marže...

A rázem to není "zanedbatelná položka"...
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 684
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od mzprx » 14 pro 2019, 01:53

Ja mam priamo cenu v cine za "battery grade" Li2CO3
https://www.fastmarkets.com/article/382 ... co3-ex-wor

V polovici roku 2018 bola cena Li2CO3 priblizne 100 000 Cinskych YUANOV na tonu, co je 12800EUR/tona.

63x12800/1000=806 EUR. Cize dnes to moze byt okolo tych 500EUR. https://www.metalbulletin.com/LITHIUM-P ... PDATE.html

Edit: Chyba v kurze EUR/CNY, takze ceny som opravil.
Naposledy upravil(a) mzprx dne 14 pro 2019, 02:32, celkem upraveno 5 x.
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Aaron Goldstein » 14 pro 2019, 01:56

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2817
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od bacil » 14 pro 2019, 02:00

Cena pro výrobu elektrického auta jednoho akumulátoru 18650 je... Menší než půl dolaru.

Samotná cena jakékoliv výrobku vyjadřuje jeho energetickou náročnost a nejedná se o výrobní náklady ale o celkový spotřební cyklus

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 3241
Registrován: 07 úno 2017, 19:46

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od jura-p » 14 pro 2019, 02:14

Ano, těžba, zejména povrchová těžba je relativně levný způsob poškozování životního prostředí. Zpracování a čištění je pravda energeticky náročné a vzniká při něm také velké znečištění prostředí, ale boj za snížení uhlíkové stopy vozidel je prioritní a že nějaké boční ekomaličkosti vzniknou je neporovnatelné s přínosem neprodukování uhlíkové stopy auty. Nějaké zanášení a otrávení řek, zplanýrovaná krajina je nic proti snížení toho jedovatého a nebezpečného kyslíčníku uhličitého.

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Juraj » 14 pro 2019, 05:55

Uvedena debata o cene baterii nedava logiku. Staci sa pozriet, preco Tesla stavia fabriky na baterky. Je to velmi draha sucast auta a odburanim retazca sprostredkovatelov sa daju usetrit obrovske peniaze. Ak by to bola zanedbatelna polozka, vyhodnejsie by bolo investicie vrazat do rozsirovania vyroby.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9075
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od false_flag » 14 pro 2019, 06:42

Moc to řešíte. Ta zelenější část planety to má dávno vyřešené.
Osel1.jpg
osel2.jpg
osel2.jpg (83.46 KiB) Zobrazeno 7883 x
Přílohy
Osel1.jpg
Osel1.jpg (99.82 KiB) Zobrazeno 7883 x
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6447
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Polite » 14 pro 2019, 09:13

Aj ekosomar je drahy! Ekotrava, voľný výbeh, aditiva do vody-vitaminy, chip tuning, STK+emisná u veterinára, dan z prdov-CO2, povinne klimatizované ustajnenie, poplatky za nebezpečný a smyklavy odpad, Vodičák skupiny S, zákaz fyzického pohanania...a stále nad Tebou bude hrozba obvinenia z týrania ak nebudeš dostatočne empatický k potrebám chlpatého motoru..
Ak sa takýmto hovadinam chces uplne vyhnut, tak to radšej prestup na islam a zapriahni tri štyri manželky...proti kultúrnym tradíciám si nedovolí nikto nič namietat...a stačí Ti namiesto vodičáku len sobášny list...
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od kenavf » 14 pro 2019, 09:49

Polite píše:
14 pro 2019, 09:13
Aj ekosomar je drahy! Ekotrava, ...
S tou Ekotrávou pozor.
Nedávno totiž "odborníci" spočítali že napríklad na výrobu jedného bavlneného bieleho trička sa spotrebuje 2900L vody.
Oni do toho totiž pripočítali aj vodu ktora naprší na ten bavlník. https://hnonline.sk/svet/931363-na-jedn ... ualna-voda
Úhrn zrážok na Slovensku je cca 36,9m3 to znamená že na jedného obyvateľ pripadá asi 7400L vody ročne a vo svete sú aj daždivejšie oblasti.Takže to zaokrúhlime na 10000L vody ročne. Aktivisti sú obvykle z relatívne rozvinutých štátov, takže sa dožívajú priemerne cca 75 rokov. Pevnina je len 30% plochy zeme. Z toho vyplýva že na jednoho aktivistu pripadne 10000x75/0,3=2500000L vody spotrebovanej na jednoho aktivistu.
Nedalo by sa nejako tej vody ušetriť? :dobre:
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2817
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od bacil » 15 pro 2019, 11:25

Tesla staví fabriku na baterky, protože i to co platí, je moc! Vůbec, nahlédl jste někdo pod pokličku výrobních nákladů elektroniky, co se za kolik a pro koho nakupuje? Pokud jste ve skupině, která odebírá přímo od výrobců, máte takové ceny, o kterých se vám nezdá ani při pohledu na e-bay. Ceny distributorů jsou jiné, v obchodě pro lidi taky.

Příklad - součástka se prodává za 100kč v normálním obchodě. U distributora za polovic. U číňana za 3 kč, ale pro primární trh je ta cena v halířích.

Kuchněte si starý mobil, udělejte si soupisku součástek a najděte si k nim ceny na mouseru, digikey, TME, RS... Budete tak na ceně lepšího ojetého auta. Neboli na výrobních nákladech velmi luxusního auta.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od kenavf » 15 pro 2019, 15:38

Funkční vozidlo s hybridním pohonem kombinujícím spalovací motor s elektromotorem vybavené i rekuperací a elektromotory v nábojích kol testoval Josef Sousedík ve Vsetíně už od roku 1927.
https://www.autoweek.cz/cs-auto_archiv- ... bliky-2625
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 9846
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od homer » 18 pro 2019, 20:20

Očekávané baterie HE3DA se přiblížily výrobě, zatím ale nedostávají dřívějším slibům
Karvinské baterie HE3DA se přiblížily sériové výrobě, a výrobce tak konečně zveřejnil jeden z klíčových parametrů finálního produktu. Kapacita baterie má podle nových infromací dosahovat hodnoty sto watthodin na kilogram hmotnosti, a to i přestože v dřívějších propagačních materiálech HE3DA slibovala hodnotu více než dvojnásobnou.
Na první pohled nadějnému projektu, na který společnost od investorů vybrala už 1,5 miliardy korun, se tak nedaří rozptýlit pochybnosti kolem použité technologie.
Podle konstruktéra baterie Jana Procházky však firma u baterie uvádí stále stejné hodnoty. „Dříve uváděné vyšší číslo odpovídá vnitřní hmotnosti a kapacitě aktivních materiálů. Přibližně 100 watthodin na kilogram je kapacita celkové baterie i s obalem, chlazením a řízením. Uvádíme pořád stejná čísla, z naší strany se nic nemění,“ odpověděl na dotaz E15 Procházka s tím, že ostatní výrobci jsou na tom s kapacitou podobně.
Na světovém trhu už ale výrobci baterií dosahují hustoty dokonce vyšší, než o které HE3DA původně mluvila. Například Panasonic, který vyrábí baterie pro automobilku Teslu, se pyšní energetickou hustotou 250 watthodin na kilogram. Další světové firmy jako CATL, LG nebo Samsung se připravují na produkci baterií s energetickou hustotou blížící se hranici 300 watthodin na kilogram.
https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... -internetu

Odpovědět