Tanky - všeobecně

Odpovědět
Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4089
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od Grif » 31 bře 2022, 08:11

V jednom rozhovoru Števec říkal,že za stavu 116 tanků,jich je provozu schopných 12.
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

stetula
Redaktor
Příspěvky: 118
Registrován: 07 úno 2017, 20:25

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od stetula » 31 bře 2022, 09:04

bohužel z modernizovaných tanků je plně funkčních pouze 6 kusů, vesměs není funkční systém systém řízení palby který se již nevyrábí a nejsou na něj náhradní díly protože byl vyvinut pouze pro české tanky

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6152
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od zmiri » 31 bře 2022, 11:44

Doplnění. Ten systém řízení palby není vyvinut pro český tanky. Šlo o systém používaný západními tanky. Uložení kanónu a stabilizátor je u sovětských a západních tanků řešen jinak. Západní mají kolébkové čepy poblíž těžiště a stabilizátor silově vyrovnává v obou směrech (nahoru/dolů), zatímco sovětský mají kolébkové čepy u závěru a stabilizátor jen přizvedává. Dolů táhne gravitace. Zásadně odlišný princip. Takže tenkrát to doslova nějak zbastlili, ať to chvíli funguje. Přesně práce ve stylu chvíli to podrž, já jdu rychle pro peníze, než to spadne. :mrgreen: Další problém by mělo být pohonné ústrojí. Motor i převodovka se nevyráběli snad už v době modernizace, takže taky smolík. Pravda, nevím jak poruchové to je, ale je to neopravitelné :wink:
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od kenavf » 18 kvě 2022, 11:45

Sherman verze M4A2, 898. vyrobený ve Fisherově tankovém arzenálu General Motors v Michiganu. M4A2 byl vybavený dvěma spojenými dieselovými motory General Motors Twin G-41. Mezi jeho uživatele patřily především SSSR, Velká Británie, Francie, Polsko, Kanada a USA (námořní pěchotou) a celkem jich bylo od dubna 1942 do května 1944 vyrobeno 8053 kusů.
https://www.armyweb.cz/clanek/kanadsky- ... do-nemecka
Som si myslel že do SSSR boli dodávané benzínové Shermany.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

danny1691
Sponzor fóra
Příspěvky: 3004
Registrován: 06 úno 2017, 02:09

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od danny1691 » 18 kvě 2022, 12:06

Byl to požadavek sovětské velení.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od Skeptik » 18 kvě 2022, 22:19

danny1691 píše:
18 kvě 2022, 12:06
Byl to požadavek sovětské velení.
Logicky. Veškerá logistika tankových jednotek RA byla založena na distribuci nafty.

Navíc benzínové Shermany vyžadovaly vysokooktanový benzín, kterého bylo v SSSR sotva tak pro letectvo.
Armáda USA na tom byla přesně opačně ... s výjimkou námořní pěchoty, protože lodě a jejich dieselové motory.

Nezanedbatelné byly i výhody v dojezdu a spolehlivosti dieselového motoru.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od Alchymista » 18 kvě 2022, 23:50

Ono je to ropou, ktorá sa ťažila v ZSSR a v USA.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od Skeptik » 19 kvě 2022, 00:36

Alchymista píše:
18 kvě 2022, 23:50
Ono je to ropou, ktorá sa ťažila v ZSSR a v USA.
Tomu moc nerozumím. Jak to myslíš ?
Jako že z té USAcké ropy nesla dobře vyrábět nafta?
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od k42 » 19 kvě 2022, 00:55

Z lehké ropy, jaká se tezila v Texasu, šel velmi snadno vyrábět benzín. Nafta velmi málo, na to jsou potřeba těžší frakce. Prostě pro Amiky byla produktivnejsi výroba benzínu. Pro Sovětčíky to bylo naopak, z jejich těžší ropy byla větší a levnější produkce nafty.

Z těžší ropy jde benzín dělat samozřejmě také efektivně, ale k tomu je potřebná "krakovací jednotka", která umí štěpit složitější delší řetězce uhlovodíků na kratší a jednodušší - no a to tenkrát neměli.

Proto Sovětčíci dovazeli prakticky všechen vysokooktanový letecký benzín od Amíků.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od kenavf » 19 kvě 2022, 10:33

Obrázek Podiel frakcií v americkej/európskej/japonskej rope.
Jednotlivé zložky sa vtedy oddelovali od seba jednoduchou a lacnou destiláciou. Ďalšia úprava(delenie) ťažkých uhlovodíkov na ľahšie aby sa zvýšila produkcia bezínovej časti na úkor ťažšej časti sa robí drahým krakovaním v krakovacích kolónach. Takže lacnejšie bolo v USA udržať v prevádzke viac benziňákov a nebolo potrebné krakovanie. Krakovanie v Európe sa dlho nepoužívalo a je to asi trend/možnosť/schopnosť až posledných desaťročí. Takže až sa po WWII rozšírila schopnosť "lacno" vyrábať presné vstrekovacie čerpadlá a dízlové motory tak bolo v záujme hospodárstva presunúť časť vozidiel na pohon naftou aby sa zrovnomernil dopyt po nafte a benzíne podľa zloženia ropy a jej frakcií.
Rafinérie v Spojených štátoch v priemere vyrobia z každého barelu ropy asi 72 litrov benzínu a 38 litrov nafty.
Naopak európski spracovatelia vyťažia z rovnakého množstva suroviny viac nafty (niektorí až 2x viac),
https://blog.sme.sk/senkovic/veda-a-tec ... areli-ropy
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6152
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od zmiri » 19 kvě 2022, 12:46

No s tím nedostatkem benzínu v SSSR bych byl opatrný. Většina techniky byla na benzín. Na naftu měli jen tanky a to ještě ty nejmodernější. Až t-34, kv-1 byly diesely, vše předtím a něco i potom mělo benzínový motory. A to mnohdy letecký, takže na vysokooktanový benzín. O nákladních a osobních autech a celé řadě dalších strojů nemluvě. Takže jako celou dobu existence byly závislý na dovozu z USA????
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od Alchymista » 19 kvě 2022, 12:50

to zrovna nie... Ale videl si niekdy fotky ruských "naftových jazier"? Vznikali ako úložiská ropného "odpadu" a likvidovali ich prevažne koncom 50. a v 60. rokoch
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6152
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od zmiri » 19 kvě 2022, 12:54

:sipka: Reagoval jsem na toto tvrzení:
k42 píše:
19 kvě 2022, 00:55
Proto Sovětčíci dovazeli prakticky všechen vysokooktanový letecký benzín od Amíků.
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od Skeptik » 19 kvě 2022, 13:09

zmiri píše:
19 kvě 2022, 12:54
:sipka: Reagoval jsem na toto tvrzení:
k42 píše:
19 kvě 2022, 00:55
Proto Sovětčíci dovazeli prakticky všechen vysokooktanový letecký benzín od Amíků.
Tam je ale důležité to slovo "vysokooktanový". Ten se, jako takový, v SSSR skoro nevyráběl a vyšších oktanových čísel se dosahovalo přidáváním antidetonačních přísad
Čistý, přímo vyráběný, vysokooktanový benzín byl skutečně většinou z dovozu.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6152
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od zmiri » 19 kvě 2022, 13:30

Většina tankových motorů před válkou byla právě na vysooktanový benzín, byly to letecký motory (např. T-24). Proto jsem se ptal. A i když ho tedy přímo nevyráběli, tak měli jiné řešení. No a pak je otázka jak, jak moc jim potřebu pokryly dodávky od USA a jak moc si vystačili sami :wink:
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od k42 » 19 kvě 2022, 14:11

Nechápu, co na tom není jasné - v předchozích příspěvcích je to napsané.

Sovětčíci před válkou (VVV) vyráběli benzínu, hlavně toho vysokooktanového, relativně málo, protože destilací z jejich těžkých druhů ropy - většina jejich vrtů - bylo benzínu relativně málo, vysokooktanového ještě méně. Zbytek - až na "oleje" na topení, maziva, mazut a těžké frakce míchané s asfaltem do silnic a do gumárenského průmyslu (třeba se to pálí na mikrosaze do pneumatik) byl v podstatě "odpad", který ekologicky vypouštěli - od toho ta naftová jezera, zmiňovaná výše. Jenže benzínu mnoho nepotřebovali, protože motorizace obyvatelstva byla minimální. Amíci naproti tomu na tom byli úplně opačně. Naftové motory vyšších výkonů byly dost problém, protože tenkrát neuměli udělat výkonná turbočerpadla a trysky a také jaksi nebyla vstřikovací elektronika a mechanickými způsoby to regulovat šlo dost blbě. Takže spotřeba nafty šla spíše do těžkých stavebních strojů, do lodních pohonů - kde je to vlastně parní stroj a naftou se prostě topí pod kotlem - a jinak to bylo k ničemu. Prostě naftové motory byly v počátcích, od dob Diesela se v tom do té doby moc nového neudělalo - nikdo to moc nepotřeboval.

Většina předválečných sovětských leteckých motorů - a vlastně od nich odvozených tankových motorů (paradoxní je, že i naftových) - byly amícké licence. Třeba slavný AŠ-62, pohon předválečných Po-153 Čajka, Po-16 "Rata" atd. až po "dnešní" Andulu An-2, byl vyvinut na bázi amíckého motoru, stavěný na vydestilovaný vysokooktanový benzín. I další válečný motor stíhaček, AŠ-82 - pohon třeba La-7 - byl to samé, evoluce AŠ-62. Protože za války se Sovětčíkům radikálně zvýšila spotřeba těchto super hyper benzínů, skoro vše kupovali od Amíků.

Protože obě cesty, jak takový benzín získat z těžkých druhů ropy, byly v začátcích. Jak pomocí antidetonačních přísad, tak pomocí krakovacích kolon v rafinériích. Antidetonační přísady proto v Sojůzu byly dost zkoumaná věc, a díky tomu mají Rusáci dnes spešl paliva pro hypersonická čuda, a také výkonnější paliva pro své křídlaté střely extrémně dlouhých doletů... které nikdo jiný nemá.

Amíci dnes mají díky vlastní debilitě opačný problém, než za VVV Sovětčíci - nemají těžkou ropu, a tak jsou v čudu s mnoha výrobky z ní. Musí tajně kupovat ruskou, íránskou a venezuelskou ropu, případně ultratěžkou kanadskou z ropných písků, aby mohli jet výrobu mnoha nezbytných věcí. Také hodně jejich rafinérií je stavěných na těžší ropy, protože posledních 70 let plundrovali ropné vrty tohoto druhu všude ve světě, třeba Venezuele. A na tu jejich lehkou ropu to nejede nebo jede velmi nehospodárně.
Naposledy upravil(a) k42 dne 19 kvě 2022, 14:21, celkem upraveno 1 x.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od Skeptik » 19 kvě 2022, 14:20

zmiri píše:
19 kvě 2022, 13:30
Většina tankových motorů před válkou byla právě na vysooktanový benzín, byly to letecký motory (např. T-24).
Určitě ne v SSSR
Předválečné sovětské tanky byly poháněny motory M-15, M-16, M-17 a T-5. Všechny tyto motory měly doporučene palivo B-70 ... tedy 70-ti oktanový benzín.
A to až do zavedení dieselového motoru V-2 ... BT-7M, T-34 a KV-1
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od k42 » 19 kvě 2022, 14:22

:sipka: Protože vysokooktanového benzínu měli málo - akorát tak pro mírový provoz letectva.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od Skeptik » 19 kvě 2022, 14:51

k42 píše:
19 kvě 2022, 14:11
Většina předválečných sovětských leteckých motorů - a vlastně od nich odvozených tankových motorů (paradoxní je, že i naftových) - byly amícké licence. Třeba slavný AŠ-62, pohon předválečných Po-153 Čajka, Po-16 "Rata" atd. až po "dnešní" Andulu An-2, byl vyvinut na bázi amíckého motoru, stavěný na vydestilovaný vysokooktanový benzín. I další válečný motor stíhaček, AŠ-82 - pohon třeba La-7 - byl to samé, evoluce AŠ-62.
Ne tak úplně.

A) Dieselový letecký motor AN-1, že kterého slavný V-2 vznikl, byl čistě sovětskou konstrukcí (to že byl konstruktér Čaromský inspirován nějakými zahraničními, nejspíš německými, motory nelze vyloučit, přímá návaznost tam ale není).

B) Motor AŠ-62 (v době vzniku M-62) vycházel z motoru M-25, což byla sovětská verze motoru Wright R-1820-F3.
R-1820-F3 pracoval s benzínem oktanového čísla 87
M-25 pracoval s benzínem 3B-70, což byl 70-ti oktanový B-70 s antidetonační příměsí zvyšující oktanové číslo na 87
M-62 pracoval s benziny 3B-74 nebo 4B-70 s oktanovými čísly 88 resp. 90. Pokud byl, používal se i benzín B-91 (tj. 91 oktanový), výjimečně vyráběný v SSSR, většinou ale dovoz z USA.

Za vysokooktanové se považují benzíny s oktanovým číslem 97 a víc.

Za jakž takž motor na vysokooktanový benzín lze považovat až AŠ-82, který vyžadoval minimálně benzín 4B-78 s oktanovým číslem 95 a nebo, ještě lépe, lend-leasový B-97 či B-100.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Tanky - všeobecně

Příspěvek od k42 » 19 kvě 2022, 15:04

Jj. přesně tak. Odpovídal jsem všeobecně, co se týkalo paliva. Jaké to mělo důvody.

Zajímavé na tom všem je, jak se tyhle minulé "maličkosti" podepisují i na dnešním stavu. Třeba že díky těžké ropě a nedostatku hospodárné výroby benzínů s vysokými oktanovými čísly se Sovětčíci/Rusáci hodně věnovali základnímu výzkumu paliv a antidetonačních příměsí. Takže díky tomu mají hypersonické motory - protože ty hodně závisí na palivu, které nedetonuje ani při vysokých tlacích/teplotách. Třeba kapalný/stlačený vodík má oktanové číslo >2000. Proto se experimentální scramjety pohánějí vodíkem. Jenže to je pro praxi nepoužitelné... Ale Rusáci mějí nějaké spešl palivo, kterým to pohánějí, což je asi hodně hlavní "finta FŇ" v celém tom řešení.

A jinak, na benzín do "Anduly" jsem se něco najezdil... Měl jsem spešl upravený motor ve Škoda 110, na vyšší oktany, jinak to dělalo hrozné věci...

Odpovědět