Stránka 1 z 6
Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 10 lis 2017, 08:32
od petrp
Premiéra minibusu bez řidiče trvala jen hodinu. Vůz se v Las Vegas srazil s nákladním autem
Americké Las Vegas má za sebou premiéru prvního minibusu bez řidiče, který má vozit lidi po městě. Samořídící minibus pro osm pasažérů jel po hlavní silnici a řidič nákladního auta s přívěsem mu nedal přednost. Srážka se neodehrála ve vysoké rychlosti. Nikdo nebyl zraněný a obě auta to odnesla jen škrábanci nebo promáčklým nárazníkem.
Nehodu podle lasvegaských úřadů nezavinil softwareový pilot, který nebezpečí zaznamenal, ale řidič kamionu.
Testování tak bude podle tamní radnice pokračovat podle plánu. Počítá s tím, že se autonomní minibusy budou po Las Vegas prohánět rok a zdarma vozit zájemce po okružní trase. „Tohle je jedním z hlavních důvodů, proč technologie autonomního řízení vznikla. Má za úkol rozumět prostředí kolem sebe a v případě nutnosti zastavit. Tohle bude cenná zkušenost i pro řidiče vozidel - například tohoto nákladního auta -, aby si na tuto technologii zvykli,“ řekl krátce po nehodě v lasvegaské televizi News 3 Chris Barker, mluvčí francouzské firmy, které minibus patří.
https://www.irozhlas.cz/veda-technologi ... 091821_ako
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 10 lis 2017, 08:44
od kenavf
petrp píše: ↑10 lis 2017, 08:32
... Tohle bude cenná zkušenost i pro řidiče vozidel - například tohoto nákladního auta -, aby si na tuto technologii zvykli,“ řekl krátce po nehodě v lasvegaské televizi News 3 Chris Barker, mluvčí francouzské firmy, které minibus patří...[/url]
Vodič nákladiaku ten minibus nevidel preto to nie je o zvykaní si na to.Minibus správne zastavil pred nákladiakom ale už nereagoval keď nákladiak naň nacúvával,chce to úpravu softweru aby v takej situácii minibus aspoň zatrúbil a prípadne začal aj cúvať.
Mám dojem že TESLA obdobnú aktívnu funkciu má,bolo písané ako "pridala plyn" keď sa na ňu zozadu rýchlo približovalo auto ktoré slabo brzdilo.
Podľa mňa by mali mať výrobci takýchto aut povinnosť zverejňovať aj ostatným výrobcom podobné incidenty a spôsob prijatého riešenia aby aj ostatní mohli upraviť softwery pre podobné situácie a nie čakať až sa niečo podobné stane aj na ich autách.
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 10 lis 2017, 08:51
od petrp
Ano, to je dnes největší problém . co má autonomní vozidlo udělat v případě blížící se kolize. V tomto bodě je vývoj velmi rozpolcený. Zatím není jasno, jak rozpoznat co je větší zlo - ohrožení posádky, nebo okolních lidí? V případě bojové techniky to ale asi bude jasnější...
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 10 lis 2017, 10:14
od dase
A další věc bude zodpovědnost - občanskoprávní - kdo zodpovídá za škodu (něco dejme tomu řeší pojištění) a co trestněprávní (kdo bude označen za viníka ....)
ale ta otázka - jestli si vozidlo vybere svou posádku nebo třeba chodce (např.čelní náraz vs. uhnout na chodník) z toho skoro mrazí ...
nicméně to je asi ještě otázka budoucnosti, a vztah k vojenské technice to má taky menší ....
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 10 lis 2017, 10:25
od martanus
Právní otázka je to braní rozšíření autonomních vozidel.
Ve Vídni před sto lety určili že za dopravní nehodu může řidič.
Ale když člověk neřídí. Tak nastavá problém určení vyníka.
Je jím
Jezdec
Majitel. - udržba. čistota kamer atd ..
Výrobce vozidla
Výrobce softwaru,
Programátor.
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 20 bře 2018, 07:42
od petrp
Samořiditelné auto má první oběť. Testovací vůz Uberu v Arizoně srazil ženu
Chodkyně srážku s vozidlem ovládaným autopilotem nepřežila. Společnost Uber kvůli této – zřejmě historicky první – smrtelné srážce člověka se samočinně řízeným automobilem neprodleně přerušila testovací provoz. Nehoda se stala v noci na pondělí ve městě Tempe na předměstí Phoenixu v americkém státě Arizona. Podle policie přecházela žena ulici mimo přechod, když do ní narazil vůz společnosti Uber, ve kterém seděl řidič dohlížející na zkušební provoz automatického řízení. Zraněná byla převezena do nemocnice, kde zemřela. Společnost v oficiálním prohlášení vyjádřila upřímnou soustrast pozůstalým.
Jak uvádí agentura Reuters, bezprecedentní nehoda může zablokovat pokusy o rychlé povolení provozu autopilotovaných vozů ve Spojených státech.
https://www.denik.cz/ze_sveta/samoridit ... 80319.html
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 20 bře 2018, 08:14
od Alchymista
Presný priebeh nehody bude veľmi dôležitý - a tiež psychologický profil obete nehody. Priebeh bude určite presne zaznamenaný v palubnom systéme vozidla.
Nevylúčil by som totiž ani to, že sa jedná o veľmi nevydarený vtip typu "uvidíme, ako dokáže uhýbať a brzdiť" - alebo dokonca o "asistovanú sebevraždu". Ako prvá obeť automatického auta vstúpi do dejín. Aspoň na chvíľu....
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 20 bře 2018, 08:20
od Polite
Alchymista píše: ↑20 bře 2018, 08:14
Presný priebeh nehody bude veľmi dôležitý - a tiež psychologický profil obete nehody. Priebeh bude určite presne zaznamenaný v palubnom systéme vozidla.
Nevylúčil by som totiž ani to, že sa jedná o veľmi nevydarený vtip typu "uvidíme, ako dokáže uhýbať a brzdiť" - alebo dokonca o "asistovanú sebevraždu". Ako prvá obeť automatického auta vstúpi do dejín. Aspoň na chvíľu....
Zaujímavé však bude aj chovanie vozidla v rámci nehody, teda algoritmus riešenia krízovej situácie..o vodicovi-dozore si ilúzie nerobím..ten zareaguje pri autonómnym vozidle s dvoj a viac sekundovým oneskorením...
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 20 bře 2018, 23:52
od petrp
Policie o srážce auta se ženou: Nehodě nešlo zabránit
Videozáznam smrtelné nehody, při níž samořízený vůz firmy Uber zabil v noci na pondělí v americkém státě Arizona chodkyni, podle policie ukazuje, že žena náhle vstoupila autu do cesty. Arizonské úřady nevidí v havárii důvod, proč zpřísňovat podmínky pro testovací provoz vozidel ovládaných autopilotem, uvedla agentura Reuters.
"Je zcela zřejmé, že by bylo těžké zabránit této nehodě v jakémkoli modu (řízení)," řekla listu San Francisco Chronicle policejní náčelnice z města Tempe Sylvia Moirová. Žena, která v noci na pondělí vedla svůj bicykl podél jedné z ulic tohoto předměstí Phoenixu, podle ní náhle vstoupila do vozovky z neosvětleného místa.
https://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/ ... 72394.html
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 21 bře 2018, 09:18
od woxia
Tvrdí se, že šlo o chodkyni, ale je tam pomačkané kolo - s plně naloženým kolem odbočila do dráhy vozu? Kudy ho vedla?
Záběr z nehody (stačil by do okamžiku střetu) také nebyl uvolněn - doufám, že jej budou média vyžadovat.
Autopilot mohl vidět chodkyni (vedoucí kolo?) vidět na poslední chvíli, otázkou je, zda-li se pokusil nebo měl čas na úhybný manévr, aneb jak by reagovala většina řidičů.
U takových nehod musí být zveřejněn záznam z nehody, jinak je za to vinno autonomní vozidlo, zvláště když je v testovacím režimu.
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 21 bře 2018, 09:29
od kenavf
woxia píše: ↑21 bře 2018, 09:18
Tvrdí se, že šlo o chodkyni, ale je tam pomačkané kolo - s plně naloženým kolem odbočila do dráhy vozu? Kudy ho vedla?
Záběr z nehody (stačil by do okamžiku střetu) také nebyl uvolněn - doufám, že jej budou média vyžadovat.
Autopilot mohl vidět chodkyni (vedoucí kolo?) vidět na poslední chvíli, otázkou je, zda-li se pokusil nebo měl čas na úhybný manévr, aneb jak by reagovala většina řidičů.
U takových nehod musí být zveřejněn záznam z nehody, jinak je za to vinno autonomní vozidlo.
Včera dali v televízii takéto vyjadrenie:
Chodkyňa tlačila kolo po chodníku ktorý bol hneď vedľa cesty,v okamihu keď bolo auto na úrovni chodkyne tá zrazu odbočila do cesty,zrážke sa nedalo zabrániť ani keby to šoféroval priamo človek.Výsledok-auto je v tom bez viny="je nevinné".
Niekde sa zmieňovali že či to auto chodkyňu "registrovalo",že to vyzeralo ako keby to objekt="chodkyňa s bicyklom" nezaregistrovalo/ignorovalo.
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 21 bře 2018, 09:40
od lasib
Čínska štátna televízia CCTV zverejnila zábery, ktoré ukazujú tank typu 59 riadený diaľkovým ovládaním - prvýkrát bol zverejnený bezpilotný tank vyrobený v Číne. Tieto tanky sú ešte len vo svojej testovacej fáze a stále existuje veľa technických problémov, ktoré je potrebné vyriešiť skôr, ako dosiahnu rovnaké bojové schopnosti ako tanky s obsluhou.
http://www.globaltimes.cn/content/1094292.shtml
https://sputniknews.com/military/201803 ... -revealed/
https://twitter.com/OedoSoldier/status/ ... 4815921152
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 21 bře 2018, 09:49
od woxia
Kenafe, právě proto mají dávat video do okažiku střetu.
Podle mého názoru - autopilot vůbec neuvažoval o vedeném kole jako o dynamickém objektu a o tom, že to byl člověk - nerozpoznal ho - kolo ověšené taškami a mezitím osoba - zkrátka jeho algoritmus nedokázal rozpoznat.
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 22 bře 2018, 17:21
od woxia
On to tady snad vážně někdo čte: :klanim
Přesně co jsem chtěla a závěry jsou ještě horší než ty moje. Totální selhání samořiditelného auta a LGBT za volantem.
https://www.novinky.cz/auto/467003-selh ... -auta.html
To auto podle toho záběru muselo jet bez rozsvícených světel - který idiot to programoval a ještě který větší idiot to testoval?
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 22 bře 2018, 17:45
od kenavf
woxia píše: ↑22 bře 2018, 17:21
On to tady snad vážně někdo čte: :klanim
Přesně co jsem chtěla a závěry jsou ještě horší než ty moje. Totální selhání samořiditelného auta a LGBT za volantem...
Tak tu by som povedal že za to nemôže ten vodič/ka ,nie je v ľudských silách udržať stálu pozornosť v takom režime jazdy.Spomeňte si sami že koľko krát ste prestali na krátku dobu sledovať cestu pretože "niečo odpútalo vašu pozornosť" a to ste to auto priamo šoférovali.Tu ho vodič priamo nešoféruje a preto tie výpadky pozornosti nutne prídu.
Tá chodkyňa situáciu spôsobila a aj na ňu doplatila.
Ale to auto malo byť schopné jej priestupok kompenzovať a v tomto totálne zlyhalo.
Bol som toho názoru že tie autá majú zabudované radary aby boli schopné zaregistrovať akúkoľvek prekážku na ceste aj bez verejného osvetlenia.Buď ten radar nebol funkčný alebo tam nebol.
To že chodkyňa nemala reflexné prvky?To čo je za argument,už ste niekedy videli na srnke,ktorá vám v noci prebehla cez cestu,odrazové sklíčka?
Jednoznačný problém auta(software/hardware)
Ale riešiteľný a očakávam také autá dostupné za cca 5 rokov.
Prví na to doplatia taxikári a kamionisti voziaci diely do automobiliek(stála trasa sem a tam).Ale vzhľadom k tomu že začína byť nedostatok pracovných síl tak bude postupne prebiehať presun od volantu na výrobnú linku alebo do sféry služieb.
EDIT:Svietiť tuším svietilo ,ale akosi nakrátko pred auto.(osvetlené dve prerušované čiary)
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 22 bře 2018, 18:11
od woxia
Na tom záznamu je přidána černá. Zkontroluj si pár posledních frame.
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 22 bře 2018, 18:23
od lasib
Auto aj lampy osvetlovali ...
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 22 bře 2018, 18:31
od kenavf
woxia píše: ↑22 bře 2018, 18:11
Na tom záznamu je přidána černá. Zkontroluj si pár posledních frame.
Auto jej svieti na spodnú polovicu tela(závislé od výšky svetlometov nad cestou) preto to čo je nad touto osvetlenou plochou je neosvetlené a javí sa ako čierne???(nieje to pridaná čierna)
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 22 bře 2018, 18:58
od woxia
Kolik čar dopředu ty světla osvětlují? Tj buď svítí hůře, než nějaké historické vozidlo, nebo nesví vůbec.
Auto jede rovně, takže počet dělící čar by měl být pořád stejný - ale není. najednou je o jednu míň.
Před nárazem absolutně nevidíš její hlavu. Ale najednou se vyloupne z černé a září jí vlasy jako sluníčko.
Prostě je to editované. Jinak není žádný problém udělat rekonstrukci.
A ano, to stvoření za volantem je právní, nikoliv bezpečnostní pojistka a nedokáži si představit převzetí řízení v daném okamžiku nekoncentrovanou osobou.
Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky
Napsal: 22 bře 2018, 19:03
od Alchymista
Podľa toho, ako to vyzerá na videu, je to jednoznačné zlyhanie vozidla, jeho tvorcov i "dozorcu". Chodkyňa mohla a mala byť zaregistrovaná na vzdialenosť výrazne prevyšujúcu sto metrov - je to prehľadný, otvorený úsek cesty a o "nečakanom vstúpení do jazdnej dráhy" nemôže byť reč - chodkyňa jasne prešla cez vedľajší jazdný pruh. Ak ju automatika nezaregistrovala, je to jednoznačne chyba jej tvorcov.
woxia - môže to byť spôsobené aj automatickou reguláciou citlivosti kamery.